"ישראלים לא אוהבים יזמי HR, הם חושבים שהם קנו אותך בגדול"

מה הוביל את עילית רז להקים את Joonko, סטארטאפ שרוצה לשבור את תקרת הזכוכית המקצועית בהייטק? מה היו התגובות בישראל ומעבר לים? ואיך מבקשים 250 אלף דולר מ-Airbnb? פרק חדש ב"עוד פודקאסט לסטארטאפים" 

מקור: Unsplash​

הפלטפורמה של חברת הסטארטאפ הישראלית Joonko (ג'ונקו), שהקימה היזמת הישראלית עילית רז, מסייעת בגיוס כח אדם בדגש על גיוון והכלה (Diversity, Equity and Inclusion), כדי לגוון את מצבת העובדים של חברות, להגביר את השוויון המגדרי ולמנוע אפליה בין עובדים.

המערכת של החברה מבוססת על בינה מלאכותית וכוללת אלגוריתמים של זיהוי והתאמה של מועמדים מסקטורים לא מיוצגים, שיכולותיהם וניסיונם נבדקו מראש. מעסיקים שונים, שמעסיקים אלפי עובדים בשנה, נחשפים כך למאגר מועמדים ומועמדות שהם בדרך כלל לא נחשפים אליו – קבוצות שסובלות מתת ייצוג בארה"ב. "כל המועמדים מכל החברות שאנחנו עובדים איתן, שהגיעו לשלבים מתקדמים בתהליך אבל בסוף לא התקבלו, ואנחנו זיהינו שהם נשים, אפרו-אמריקאים או לטיניים – אנחנו מציעים להם להצטרף". אומרת רז, "יש לנו סייד מרקט שבו הביקוש מביא גם את האספקה, שני הצדדים מאזנים את עצמם".

את יזמת יחידה במוצר אפליקטיבי, ורטיקל SaaS ובכל זאת גייסת 11 מיליון דולר. איך בכלל בונים נכון חברה באזור הזה? כשהמשקיעים רוצים לראות סיגנל חזק?

"זה לא היה קל, הרוב קרה בשנה האחרונה בזכות ורטקס. היתרון היחיד שהיה לנו בנקודה שבה היינו ומאז קדימה, זה באמת ההבנה שלשמחתנו ולצערנו השוק ישראלי זה לא השוק שאנחנו נמצאים בו ואנחנו מוכרים רק לשוק האמריקאי". אומרת רז ומוסיפה שיש צורך בעבודה עם לקוחות 'אמיתיים'. "זה אומר שזה לקוח ששונא אותך, לא רוצה לשמוע ממך, הוא רוצה לשלם ולקבל ערך" היא מסבירה בחיוך, "אתה כגיא או אני כעילית לא מעניינים אותו. אתה לא אח שלו, לא חבר שלו. מישהו שהגעת אליו כמו לקוח אמיתי מפנייה בלינקדאין או מעמוד נחיתה ששמת כמה מאות דולרים כדי להביא לקוחות ראשונים. זה לא ממש משנה. יוזר אמיתי שעשית איתו תהליך מכירה מההתחלה ועד הסוף".

הרעיון הראשוני היה אחר, הבנתם שאתם צריכים לעשות פיבוט?

עילית רז

"זה לא היה פיבוט, אבל הבנו כבר מהיום הראשון וגם לאורך הדרך שאנחנו עושים משהו שיש בו צורך. אני פרסמתי פוסט בלינקדאין ובעוד כמה פלטפורמות ואמרתי 'יש לנו פתרון שמתעסק באפליות בארגונים. אם זה מעניין אתכם, תפנו אלי'. פנו אלי עשרות אנשים, אני לא מדברת איתך על מגייסים, אני מדברת איתך על ה-VP HR של אסאנה ואינטל, של חברות מטורפות שאמרו לי בואו נדבר. התחלתי לעשות את הפיצ' שהלך והשתפר משיחה לשיחה וגם הלך והשתנה משיחה לשיחה ככל שקיבלתי יותר פידבקים. והבנתי שאנחנו עושים משהו שמעניין את השוק האמריקאי". רז מספרת כי למרות שרבים אהבו את המוצר, התגלה כי הם לא בהכרח מוכנים לשלם עליו. הרבה בשל ההשפעה שיש לכלי על הארגון והיכולת שלו לחשוף היעדר שוויון ובעיות. "מישהי אמרה לי 'אני אצטרך לשכור מישהו במשרה מלאה רק כדי לתת מענה לבעיות שיצופו'" היא משתפת, "תוך כדי השנתיים האלו עשינו עוד איזה פיבוט שמתייחס לגיוס והשיפור של יכולות הגיוס, ובעצם מה שאנחנו עושים היום נולד מתוך הבנה שאנשים מוכנים לשלם עליו, והוא כואב להם – איך אני מייצר עוד תזרים של מועמדים שאין להם ייצוג לתוך הפאנל".

אחרי שתגדילו ותעשירו את הפאנל של המועמדים עבור החברות, תדאגו גם לגורם האנושי, כלומר תלמדו את המגייסים והמגייסות מה לעשות?

"כן לשם נלך השנה" משיבה רז, "בעצם המטרה היא להגיד שזורמים מספיק מים בצינורות, אבל בצינורות האלה יש כל מיני דליפות שמונעות מהמים להמשיך לזרום. אם לא נציף אותן, לא רק שאנחנו לא ניתן את הערך האמיתי, אלא גם מכל מקום אחר שיגיעו מים לצינור, לא תקבלו ערך כי בצינורות מסוימים בנקודות מסוימות זה בעייתי. זה יכול להיות מבחן בית של המון שעות, שהרבה נשים אמהות או אבות יגידו 'סליחה, לי זה לא מתאים', אז לא כדאי בשביל מבחן בית, שתשנה אותו בחמש דקות למשהו של שעתיים ותקבל את אותו ערך, להכניס הרבה הורים לפאנל?"

את פוגשת יזמים ויזמות בתחום הHR-Tech, מה הטיפ שלך?

"ישראלים לא אוהבים יזמי HR, הם חושבים שהם קנו אותך בגדול" אומרת רז, "הבנתי שאין לי מה לחפש פה, השוק האמריקאי יודע לשלם על מוצרי HR, מבין את הערך שלהם כשיש להם ערך והם טובים כי אנחנו עשינו גם הרבה מוצרים שלא היה להם ערך מספיק טוב. צריך להבין את הערך וצריך להקשיב ללקוח – לי גם לקח זמן להבין את זה, שיכול להיות שהפתרון שלי יותר טוב ממה שהלקוח רוצה אבל זה לא מעניין כי הלקוח לא רוצה אותו אז כדאי שנוותר עליו ונעשה מה שהלקוח רוצה".

"מחיר הוא פונקציה של ביטחון עצמי"

עילית מספרת שעבור חברות ענק, המחיר הוא לא הפונקציה שמשנה את העסקה, אלא הצעת הערך. "ביום לפני שטסתי לסן-פרנסיסקו בפעם הראשונה, הייתה לי פגישה ב-Airbnb, ואחד האנג'לים שלנו אמר לי תגידי להם 250 אלף דולר. אמרתי לו 'תקשיב אני לא יודעת להגיד מספר כזה, אני לא יודעת להוציא אותו מהפה'. הוא אמר לי שאם הצעת הערך תהיה טובה לא יזרקו אותי מהדלת, במקרה הכי הגרוע יגידו יקר לנו ובואי נדבר על זה". ובאמת כך היה.

הרגע הזה שינה תפיסה אצלך?

"כן זה שינה אצלי תפיסה, עוד דבר אחד שלמדתי הוא שמחיר הוא פונקציה של ביטחון עצמי. ג'ונקו נמכרה בהתחלה בב-199 דולר לחודש, שרק כדי לסבר את האוזן זה 2,500 דולר בשנה. היום, המינימום שלנו זה 25 אלף דולר עד 30 אלף דולר בשנה. הבטחון העצמי טיפה השתפר וזה בסדר. אבל גם זה משהו שהוא לטובתנו היום".​

האזינו לפרק המלא כאן:

עוד פודקאסט לסטארטאפים

"עוד פודקאסט" הוא הפודקאסט המוביל בישראל לסטארטאפיסטים ולמתעניינים ביזמות. אנו מארחים דמויות מובילות בתעשייה – יזמים סדרתיים, משקיעי הון-סיכון ואנשי מקצוע מובילים - בכדי לאפשר לכל מי שמקים סטארטאפ או חושב להקים אחד, לשמוע את סיפורם וללמוד מהם. הפודקאסט נעשה בשיתוף פעולה עם גיקטיים. הפודקאסט הינו בתמיכת מערכת גיקטיים ו-Google for Startups. את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, מייסד תחום Supertools (עוזרים לאנשים וחברות להפוך לעל-אנושיים של סביבת העבודה המודרנית), וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארטאפים ישראלים בלוס אנג'לס).

הגב

8 תגובות על ""ישראלים לא אוהבים יזמי HR, הם חושבים שהם קנו אותך בגדול""

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מישהו
Guest

אני מאמין שהגיוס צריך להיות על פי הכישורים ולא על פי צבע עור/מין/דת

עאנה
Guest

נראה שהחברה מנסה לתת מבט על תהליך הגיוס כדי לוודא שזה אכן מה שקורה…

בתור דוגמא פשטנית, אם יש לחברה 2 מראיינים שעובדים במקביל, וכל המרואיינות נפסלות על ידי מראיין א' ורק חלקן על ידי מראיין ב', נראה שיש בעיה.

או אם לדוגמא כל המרואיינות מאושרות על ידי מראיין א' ורק חלקן על ידי מראיין ב' אז גם יש בעיה…

מישהו
Guest

אז זה אומר שיש נקודתית מראיין לא טוב,זה לא משנה האם הוא פוסל על שאלות פינתיות ,לבוש או על לאום.
בתמונה הכללית זה יוצא דופן והגישה שצריך לבחון את זהות האדם לפני כישוריו(כגון אשה שחורה חייבת להיבחר לבית המשפט העליון) היא הרסנית

קרל מרקס
Guest

לחברות שצריכות להראות שהם "מגוונים" זה דווקא יכול לתת ערך:
במקום המצב היום שמגייסים אנשים מאוכלוסיות שצריך רק כדי לא להיראות גזענים, עכשיו לפחות הם יצתרכו להתפשר פחות על האיכות של העובדים, וגם לקבל חותמת רשמית שהם PC, כי הם עובדים עם חברת השמה כזאת

ברק חוסיין
Guest

שיגייסו מראש רק נשים שחורות וסיימנו סיפור, בשביל מה להתאמץ ולשלם 30 אלף דולר לשנה.
הרי זה לא "גיוון". זה בגדול פחות גברים לבנים או אסיתיים. אף אחד לא יבוא ויגיד "היי, אין לך מספיק יהודים בארגון". הגיוון הוא לכיוון יותר נשים, שחורים ולהטבים בלבד.

שלומי
Guest

פשוט נמאס מהפרופגנדה הפרוגרסיבית.
בן אדם צריך להתקבל למקום עבודה אך ורק על פי כישוריו. לא לפי השתייכות שבטית, צבע עור, מין, דת, קבוצות "מדוכאות".

יעל
Guest

פתרון חשוב ומשמעותי! כיף לראות שיש חברות כאלו בארץ

שחר
Guest

סטארט-אפ שגייסו רק בגלל המגיפה הפרוגרסיבית בארצות הברית שהחליטה בחוק שחייב להיות גיוון בחברות, ולעזאזל הכישורים או היכולות של העובדים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: