רוצים לעבוד בפייסבוק? שאלו אותי כיצד

ישראלים רבים חולמים על היום בו יוכלו לארוז את המזוודות ולהגר אל מעבר לים על מנת לעבוד ברשת החברתית הגדולה בעולם. שני ישראלים שכבר הצליחו מספרים על הדרך שעברו, ומעניקים לכם מעט טיפים ליישום עצמי

מקור: יח"צ, עיבוד תמונה

מקור: יח”צ, עיבוד תמונה

לצד חברות הסטארטאפ המעניינות שצומחות בישראל, עדיין ישנם כמה וכמה שמעדיפים להיות שכירים בחברות ידועות ומוכרות. כתוצאה מכך, הופכות חברות ענק כמו גוגל, אפל, אייבי וכמובן פייסבוק לנחשקות ביותר על ידי עובדים מכל רחבי העולם – שמנסים להבין מהי הדרך הטובה ביותר להגיע אל המשרה הנכספת (גם אם בסופו של דבר יגלו שטעו).

הכירו את יובל קסטן ואת בשמת אלדר, שניהם עובדים ברשת החברתית הגדולה בעולם והגיעו לשם בשתי דרכים שונות לחלוטין, הנה הסיפור שלהם.

מחפשים אתכם ברשת

יובל קסטן, מהנדס תוכנה בפייסבוק הגיע לחברה בדרך האידיאלית עבור רובנו – הוא קיבל מייל מאחד המגייסים בחברה, השואל אותו אם הוא מעוניין לעבוד ברשת החברתית הגדולה בעולם. לפני שההודעה הגיעה אליו, הספיק יובל לסיים תואר ראשון במדעי המחשב ובמתמטיקה, לעבוד ב-4 חברות ולהתחיל את לימודי התואר השני, גם הם במדעי המחשב.

במהלך התקופה, בה החליט יובל כי הוא מעוניין לחזור אל עולם הווב, עבד בשתי חברות ידועות – איביי, שם היה חלק מצוות העוסק בלמידה חישובית וניתוח טקסט, ובמעבדת המחקר של יאהו בישראל, לשם הצטרף בתור מהנדס מחקר ועבד על מנוע ההמלצות Yahoo! Answers.

בשמת אלדר, הגיעה לפייסבוק באופן שונה לחלוטין שנחשב אידיאלי לחלק נכבד מהיזמים כיום. לאחר סיום תואר במדעי המחשב במהלכו עבדה למשך תקופה קצרה כ-QA בחברת ECI, ומהנדסת תוכנה בחברת לוגיה גרופ, היא שלחה את קורות החיים שלה לחברת הסטארטאפ סנאפטו, שהייתה החברה הראשונה (וכרגע גם האחרונה) אליה התראיינה, לתפקיד מהנדסת תוכנה. סנאפטו, כזכור, נרכשה ב-2011 על ידי הרשת החברתית, כאשר כחלק מהרכישה כל עובדי חברת הסטארטאפ מוקמו מחדש במשרדיה של פייסבוק בפאלו אלטו.

יובל קשטן.

יובל קסטן.

נכון להיום, השניים עובדים בפייסבוק, כאשר יובל הוא חלק מקבוצת החיפוש של החברה, ועיקר עבודתו סביב המוצר שהשיקה לא מזמן הרשת החברתית: Graph Search. בשמת, מהנדסת תוכנה בקבוצת ה-Growth של פייסבוק היא כיום חלק מהקבוצה העובדת על אפליקציית האנדרואיד של הרשת החברתית. אך למרות שמדובר בחברה גדולה ומרשימה, השאלה המתבקשת היא כיצד מחליטים האם לקום, לעזוב הכל ולהתחיל מחדש מעבר לים.

יובל מסביר כי ההחלטה של האם לעבור לגור מעבר לים ולעבוד בפייסבוק הייתה קלה, כיוון שהחלום של עבודה בפייסבוק תמיד היה קיים. למעשה, יובל תכנן להגיש מועמדות לפייסבוק לאחר סיום התואר השני, כך כשהמגייס יצר עמו קשר – לאחר התייעצות קלה עם אישתו, כמובן – החליטו השניים לצאת להרפתקאה ביחד, וכך הגיעו אל ארצות הברית.

בניגוד אליו, בשמת עבדה קשה מאוד ביחד עם שאר עובדי סנאפטו על הוכחת היכולות של החברה מול פייסבוק, ועמדה באתגרים שהוצבו על ידי הרשת החברתית. לאחר שנודע על כך שמעוניינת לרכוש את חברת הסטארטאפ הישראלית, הוחלט כי בנוסף לארבעת המייסדים המקוריים יעבור גם צוות מפתח של מהנדסים, שימשיכו לעבוד על המוצר ולפתח את האפליקציה מהמשרדים הראשיים של פייסבוק. כשהוצעה לבשמת ההצעה להיות חלק מהצוות שיעבור ביחד עם החברה לארצות הברית, היא הרגישה כי חלון הזדמנויות בקריירה שלה נפתח, ואין לה אופציה לסרב.

מזל טוב, עוברים דירה

בשמת אלדר

בשמת אלדר

לאחר שהשלב הקשה ביותר של להתקבל כעובדים ברשת החברתית היה מאחוריהם, הגיע הזמן לארוז את המזוודות ולהתחיל להגשים את החלום. אך כיצד עושים את המעבר מחברה ישראלית מקומית לעבוד באחת מהחברות הגדולות והידועות ביותר בעולם? יובל מסביר כי האלמנט הכי מורגש זה העדר הישירות והבוטות הישראליות שלמדנו להתרגל אליה. כך לדוגמה, במידה ואחד מחברי הצוות מפשל, במקום להגיד לו בפנים שהוא לא בסדר, עוטפים את הכל במיליון עטיפות.

עם זאת, השניים מבהירים כי אין שום השפעה של הלאום או ארץ המוצע בכל הנוגע ליחס אותו הם מקבלים, שכן פייסבוק היא חברה הכוללת בתוכה עובדים מכל פינה אפשרית בעולם, כאשר רובם בגילאים 20-30. כך שלצד הסבלנות למבטאים השונים, לפערים ברמות האנגלית ולתרבויות השונות מהן מגיעים העובדים, החברה דואגת לסביבה צעירה ואווירה קלילה, העוזרת לעובדים להתחבר ולהנות עם חבריהם לצוות ולקמפוס כולו.

בכל הנוגע לפתיחות בין העובדים, בשמת מסבירה כי פייסבוק שונה בנושא שיתוף המידע. העובדים כולם נמצאים ב-Open Space במטרה להיות מעורבים ולעזור לשתף מידע ביניהם, ובכל יש שישי מתקיים אירוע Q&A שבו כל העובדים נפגשים ושואלים את מארק (צוקרברג) שאלות לגבי כל נושא שהוא. בנוסף, קצב העבודה כולו מהיר במיוחד, והמשפט ”move fast and break things” שגור בפיהם של העובדים.

השאלה המתבקשת עבור השניים, היא מהו המוצר האהוב עליהם ביותר ברשת החברתית. המוצר האהוב ביותר על בשמת הוא ה-Graph Search, שכן מדובר בכלי מאוד חזק הן בתור מוצר המאפשר למשתמשים להצליב מידע בצורה איכותית ורחבה מבעבר, לצד היותו פיתוח טכנולוגי מאוד מורכב, חדשני ומעניין. עבור יובל, מלבד החיפוש עליו עבד תקופה ארוכה, המוצר אותו הכי אוהב הוא הקבוצות. בעזרתן, יכול לנהל קשר יום יומי, סגור ומוגן עם קבוצות שונות מהחיים שלו. כך לדוגמה, יש לו קבוצה המונה את כל החברים הטובים, קבוצה של בני המשפחה, קבוצה של ישראלים הממוקמים בסן פרנסיסקו ועוד.

שלוש ארבע לעבודה

למרות הפתיחות, ההבנה, הסובלנות והסבלנות שפייסבוק דואגת להרעיף על עובדיה, כמו בכל חברה גדולה ישנם אתגרים משמעותיים איתם נאלצים העובדים להתמודד מידי יום. כיאה לרשת החברתית הגדולה בעולם, יובל מסביר שהאתגר הגדול ביותר הוא להבין את ה-Scale של העבודה הנוכחית – בקוד שרץ אצל למעלה ממיליארד משתמשים צריך להבין שכל מקרה קצה עתיד להתרחב, בצורה רחבה יותר ממה שהיינו רוצים להאמין. כך שכל תרחיש אפשרי יקרה – ואף יקריס את המערכת כולה, כך שעל העובדים להשקיע הרבה זמן חשיבה ועבודה במטרה לנסות ולהבין כיצד לבצע מספר תהליכים במקביל, וכיצד לזהות, לנתח ואף למנוע צווארי בקבוק אפשריים במערכת.

על מנת לעשות זאת, על המפתחים השונים לזהות את הכלים וסביבות העבודה הפרודוקטיביות ביותר עבורם. בשמת מעדיפה לפתח על מק, שכן עבורה מדובר במערכת הרבה יותר נוחה עבור תהליכי הפיתוח השונים, במיוחד לאור שפות הקוד השונות אותן מיישמת ביום-יום, כגון VIM, IntelliJ ופלטפורמת Eclipse והכלים האוטומטיים בהם משתמשת לפרמוט קוד או הצפת באגים. בכל הנוגע לייעול והגברת קצב העבודה, דואגת בשמת לבצע ישיבות סנכרון יומיות עם אנשי הצוות, להתמקד במטריקות ספציפיות ולהגדיר מטרות עתידיות.

יובל מצידו, מסביר כי בפייסבוק משתמשים המון ב-HIVE על מנת לנתח את הלוגים ולקבל החלטות לגבי עתיד המוצר בו מתמקדים. אך הדבר שהכי עוזר לו להתמקד ולעבוד בצורה יעילה, הן אוזניות גדולות וטובות המאפשרות לו להתנתק מהעולם הנמצא מסביבו, במיוחד לאור העובדה שהוא נמצא ב-Open Space. יובל מוסיף כי עבורו ארגונומיה היא חשובה לא פחות, ולכן דואג להשתמש במקלדת ארגונומית ועכבר אנכי, שעוזרים לו למנוע כאבים בפרקי כף היד, הנוטים להופיע אצל מי שעובד מול מחשב מידי יום.

עובדי פייסבוק. מקור: יובל קשטן

עובדי פייסבוק. מקור: יובל קסטן

אז איך עושים את זה?

עם כל הכבוד לרקע, הנחישות והרצון הטוב של כולנו להתחיל לעבוד בפייסבוק, מדובר בתהליך לא קל – גם במידה וכבר קיבלתם זימון לראיון ראשוני או שפנה אליכם מגייס נלהב שהתלהב מפרופיל הלינקדאין שלכם. בשמת ויובל שניהם מבהירים כי תהליך המיון של חברות אמריקאיות הוא ארוך, מורכב וקשה במיוחד. מדובר בתהליך הכולל ראיונות אישיים, ידע אלגוריתמי, עיצוב מערכות, ידע בסיסי במדעי המחשב וכמובן לנסות להתכונן ספציפית לשאלות הרלוונטיות לחברה בה אתם מתראיינים. אחת מהשאלות החשובות שיש לשים אליהן לב, היא מדוע אתם רוצים להצטרף לחברה אליה אתם מתראיינים – מדובר בשאלה החוזרת על עצמה בכל הראיונות, וחשוב למראיינים לשמוע תשובות לא רק כנות, אלא גם מעניינות.

כמובן שלצד הידע הטכני, רצוי ומומלץ לתרגל עם חברים ראיון בשפה האנגלית, שכן גם במידה ותדעו את כל התשובות אך לא תוכלו לנהל שיחה בסיסית בשפה – הידע שלכם לא יהיה שווה הרבה. בשמת מסבירה כי הדבר החשוב שעליכם להבין, הוא שקיים ביקוש אדיר למהנדסים בחברות הייטק בארצות הברית, כאשר עבור רוב החברות חסרים אמצעים או אפילו זמן להגיע לגיוסים בארץ, למרות שמוכנות לממן את תהליכי הוויזה והמעבר הכרוכים במהלך.

לכן ממליצה בשמת להתחיל להתראיין בחודשים דצמבר-ינואר, שכן ויזות עבודה מונפקות בארה”ב בחודש נובמבר בכל שנה, וכיוון שמדובר בתהליך ביורוקרטי מורכב, על החברות האמריקאיות להגיש את הבקשה לויזה כחצי שנה מראש. כמובן שצריך לקחת בחשבון שתחילת העבודה תתכן רק לאחר שנה מהפניה הראשונית, ויש להיות סבלניים.

בנוסף, חברות אמריקאיות מעודדות התמחויות – כך שבמידה ואתם מחפשים עבודה לקיץ, רוצים לצבור נסיון בעבודה הראשונה או אפילו מחפשים כיוון אפשרי להתפתח בו, מומלץ לשקול הגעה לחברה למטרת התמחות. ההתמחויות, האורכות כ-10 שבועות מאפשרות לכם טעימה מהחברות הללו, ולרוב מהוות מסלול כניסה נוח יותר למשרה מלאה, בשל ההיכרות המקצועית והאישית שנוצרת בעת ההתמחות.

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: