לנהגי טסלה הישראלים נמאס לחכות לפיצ'רים חסומים, אז הם מצאו האקים

למרות שעברה שנה מההשקה, טסלה טרם פתחה למשתמשים הישראליים את ה-Sentry Mode. אז המשתמשים הישראלים מצאו האק שמפעיל אותו – ואחד מהם כבר חסך לעצמו אלפי שקלים

צילום: גיקטיים

אמנם היום אתם רואים אחת בכל צומת, אבל טסלה סיכמה רק שנה אחת של פעילות בישראל. למרות המספרים המרשימים וההשפעה הענקית שלה על שוק הרכבים החשמליים בישראל, ישנם כמה פיצ'רים בסיסיים שהלקוחות הישראליים פשוט לא מקבלים. במקום להמשיך לחכות לטובות מטסלה, ישנם כמה אנשים שהחליטו לנצל כמה חורים חביבים כדי לפתוח לעצמם אפשרויות נחשקות.

בגלל האזעקה – טסלה לא השיקה את אחד הפיצ'רים השימושיים שלה

ב-2019, כשאנחנו רק פינטזנו על כניסה שלה לישראל, טסלה שלחה עדכון תוכנה לרכבים שלה שהוסיף פיצ'ר הגנה מגניב בשם Sentry Mode. במקום שהמצלמות של הרכב ישמשו רק למערכות הנהיגה האוטונומיות העתידיות, המצב החדש הגן על הטסלות לא בזמן הנהיגה, אלא דווקא מנטר את המתרחש סביבן בזמן שהרכב חונה. הרי המכונית משופעת מצלמות גם ככה. ברגע שמישהו מתקרב יותר מדי לרכב, המערכת מקרינה הודעה על המסך של הרכב ומתחילה לתעד את האירוע – כשהמשתמשים יכולים לצפות באירועים חריגים בפעם הבאה שהם מגיעים לרכב או באפליקציה – כך שאפשר לראות למשל את הצדיקים שמתנגשים ברכב בחניה בלי להשאיר פרטים.

אבל נחזור רגע לשנת 2010, אז אושר תיקון לתקנות למניעת מפגעי רעש האוסר על התקנת מערכות אזעקה בכל כלי רכב (וגם לפני כן). הבעיה ב-Sentry Mode היא שאם מתרחש מקרה חריג כמו ניסיון פריצה, המערכת מפעילה את האזעקה, מגבירה את תאורת מסך המגע ומשמיעה מוזיקה בקולי קולות. למרות שמדובר בפיצ'ר שבעלי טסלה מאוד אוהבים, הפעלת אזעקת רכב בישראל אינה חוקית – ולכן בהשקה בישראל טסלה בחרה פשוט הסירה לחלוטין את הפיצ'ר ללקוחות הישראליים, במקום לבצע לו התאמות שלמשל יבטלו רק את פונקציית האזעקה. וכך, מאז שהגיעו רכבי ה-Model 3 הראשונים לישראל, הלקוחות הישראלים חיכו בקוצר רוח לעדכון שיאפשר להם להשתמש בסנטרי מוד, אבל נכון למועד כתיבת שורות אלו – לא נשמע כל וקול מצד טסלה בנושא.


לפני כמה חודשים סיפרנו לכם על הטסלהוליקס, אותם משתמשי טסלה ישראליים שלא סתם אוהבים את הרכב שלהם, אלא עוקבים אחרי ספינות, קונים חומרי ניקוי באלפי שקלים, שולחים מתנות למוסך החברה ועוד. חלק גדול מאותם מעריצים מתנקז לקבוצת טלגרם בשם אוהדי טסלה בישראל, והם ממש, אבל ממש מחכים לפיצ'ר הזה. בראיון לגיקטיים מספר חבר באותה קבוצה בשם דני (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת) כי במשך כל השנה האחרונה חברי קבוצה רבים עוקבים אחרי עדכוני התוכנה וגם אחרי גירסאות התיקונים ומחכים לרגע שבו הסנטרי מוד, או סימן לבואו, יופיע.

"ב-25 בדצמבר, כשהגיעה לארץ גירסת החגים כמו לכל שאר העולם… הם (טסלה) שכחו את הכפתור סנטרי בישראל לכמה שעות", כך מספר לי דני. הקבוצה הייתה כסערה, ומי שהספיק להוריד את עדכון התוכנה בבוקר יום שבת התחיל לשחק עם הפיצ'ר החדש-ישן, אבל בהמשך היום, העדכון הפסיק להגיע לנהגים. "אנשים שהיו באמצע השלב הזה הבינו שהגירסה נעלמה והופסקה ההפצה של גירסת החגים בישראל… שאולי ל-10 אנשים שבמקרה היו ערים ב-6 בבוקר קיבלו את זה".

מספר ימים לאחר מכן הגיע לישראל שוב עדכון החגים, אבל הפעם ללא סנטרי מוד. ודני החליט לנסות את מה שהוא מנסה בכל עדכון: לבדוק האם ה-API של טסלה יאפשר לו בכל זאת לגשת באמצעות אפליקציית צד שלישי לסנטרי מוד. "הם (טסלה) סגרו את הכפתורים (לסנטרי מוד) ברכב, אבל לא את ה-API החיצוני שמאפשר את הפיצ'ר הזה", וכך חברי קבוצה רבים החלו להיעזר באפליקציה חיצונית שבעצם מאפשרת להם להפעיל בכוח את הסנטרי מוד.

כבר חסך לנהג כמעט 9,000 שקלים

לא נורא, אבל לא נעים – מתוך קבוצת אוהדי טסלה ישראל

מהר מאוד הקבוצה התמלאה בסרטונים משעשעים של חתולים קופצים על טסלות, עוברי אורח תמימים שהחליטו לנסות להוציא את כבל הטעינה מהרכב וגם סקרנים שמצטלמים עם הרכב כאילו היו סיימון לבייב (ומקרה אחד שנשמר במערכת גיקטיים של אדם המטיל את מימיו על אחד הרכבים). ואז הגיע סופסוף מקרה שמצדיק את השימוש בסנטרי מוד: אחד מחברי הקבוצה, בעלים של רכב טסלה אדום, חנה בחניון וכשחזר אל הרכב גילה שצדיק שפשף את הפגוש שלו מבלי להשאיר פרטים. לאור העובדה שהמקרה תועד מ-4 זוויות באיכות טובה, הנהג צירף את הסרטון לתביעה, ותיקון בסך 8,300 שקלים נחסך ממנו. אלו המקרים שבדיוק בשבילם נולד המצב הזה.

למרות שזה נראה כמו ניצחון ברור למשתמשים של טסלה בישראל, הוא עדיין בעייתי למדי. רק לפני שבועות ספורים דיווחנו לכם על חוקר אבטחה בן 19 שהצליח להשתלט על רכבי טסלה מרחוק, וכמו שניחשתם, הוא עשה את זה באמצעות ה-API של טסלה שמאפשר להתחבר אליה עם אפליקציות צד-שלישי. גם דני מגדיר את ההאק של הסנטרי מוד בתור קונספט "די מסוכן" וטוען כי באמצעות אותו טוקן ניתן בפועל לשלוט על הרכב מרחוק. על כן, חברי הקבוצה הונחו שלא לקשר את האפליקציה החיצונית לחשבון הראשי אלא לחשבון משני שניתן לנתק במקרה של חשד לפריצה או שימוש לא תקין. וכמובן שאי אפשר לשכוח מהעובדה שהפעלת הפיצ'ר גם גוררת איתה בעיה חוקית בכל הנוגע למקרים שבהם אזעקת הרכב מופעלת – מה שעשוי לגרור דו"חות כנגד אותם משתמשים ואולי גם כנגד טסלה עצמה.

"הסנטרי מוד הוא פיצ'ר כל כך חשוב שאנשים היו מוכנים לתת את הילד שלהם", כך לדברי דני שמוכן לקחת את כל הסיכונים רק כדי להשתמש בסנטרי מוד. "ההתלהבות הייתה כל כך גדולה שאני מוכן לתת לאתר מפוקפק את היוזר ניים והסיסמה שלי". למרות שמדובר במעקף, דני לא חושב שטסלה עומדת לחסום אותו: "אני מרוצה גם מהמצב הנוכחי שהם לא נוגעים במעקף. חלק מהאנשים חושבים שזה מכוון וככה ישאר המצב", אך הוא עדיין מציין שהוא מחכה שטסלה תחזיר את הפיצ'ר באופן רשמי, בניטרול האזעקה, כמובן.

החנות הנסתרת של טסלה


לא רק הסנטרי מוד לא הגיע לישראל – גם חנות השדרוגים של טסלה לא זמינה ללקוחות הישראליים. בין היתר משתמשי טסלה יכולים לשדרג את הרכב שלכם עם Acceleration Boost שמשפר את ההאצה מ-0 ל-100 (כן, זה דבר), לרכוש את חבילת הנהיגה האוטונומית שכוללת גם חנייה אוטונומית ומעבר נתיבים באוטופיילוט, שדרוג למערכת המולטימדיה הישנה, חימום מושבים ועוד. כל זאת, בתשלום נוסף. לאור העובדה שהאיזור הזה באפליקציה של טסלה חסום למשתמשים הישראליים, אלו שרוצים לפתע בכל זאת לרכוש את חבילת הנהיגה האוטונומית בין היתר בשביל החנייה האוטונומית, פשוט לא יכולים לעשות את זה.

אילון (שם בדוי), חבר נוסף בקבוצת האוהדים של טסלה בישראל, מספר לי שלפני כמה חודשים משתמש בקבוצה הצליח למצוא האק קטן שמאפשר לו לקבל גישה לאותה חנות שדרוגים דרך האפליקציה. אילון הסביר לנו על הדרך שבה ההאק עובד (שכוללת טיול קטן של החשבון ברחבי העולם), אך ביקש שלא לפרסם אותה לאור החשש שטסלה תנטרל לאותם משתמשים את הגישה לפיצ'רים שרכשו לעיתים גם בעשרות אלפי שקלים. "אנחנו רוצים שהדברים האלה ייפתחו ויהיו רשמיים. אבל טסלה לא זזים, אז אנחנו מתלבטים כל פעם אם לפרסם את זה ושיותר אנשים ינצלו את ההאק ואז הוא ייחסם. או לא לפרסם ואז אנשים יכולים למצוא בליל אינפורמציה והאחריות היא עליו". אילון גם חושש שטסלה ישראל תסרב לתת תמיכה או אחריות למשתמשים שנעזרו בהאק. אילון מגדיר את התהליך "מורט עצבים", וכזה שהקבוצה מנסה להבליט פחות לאור הסיכונים הכרוכים בו.

עכשיו רק נותר לקוות שאף אחד לא יצליח להפעיל בכוח את ה-FSD, מנגנון הנהיגה האוטונומית של טסלה – לפני שהוא יהיה אפוי מספיק כדי לפעול בישראל. כזכור, בארצות הברית הוא נמצא כרגע בשלב בטא נרחב והתוצאות, לפחות בינתיים, שנויות במחלוקת.

פנינו לטסלה כדי לקבל מידע על התאמת ה-Sentry Mode לישראל ולהבין האם היא מתכננת לחסום את המעקפים השונים, והאם יהיו השלכות למשתמשים אשר עושים בהם שימוש כיום – אך בחברה סירבו להתייחס. 

עוד סיפורים כאלו מחכים לכם עכשיו עוד סיפורים כאלו מחכים לכם עכשיו בערוץ העדכונים הרשמי של גיקטיים

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

8 תגובות על "לנהגי טסלה הישראלים נמאס לחכות לפיצ'רים חסומים, אז הם מצאו האקים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אמודאי
Guest

נשמע אבסורדי שטסלה דורשת כסף נוסף על הפעלת דברים מכאנים שכבר קיימים כמו חימום מושבים או שיףור מהירות האצה.

סרוסי
Guest

איך אתה רוצה שיעשו כסף? שימכרו דגמים בכירים יותר? להוריד חצי שניה מהאצה זה שווה ערך לעשרות אלפי שקלים הוצאה בשיפורים ברכבים אחרים.

יואל
Guest

צריך להבין שטסלה לא עובדת כמו חברת רכב, אלא כמו חברת תוכנה. הפרקטיקה הזו קיימת בחברו’ת התוכנה כבר שנים – למשל, אם אתה קונה Windows Home אתה מקבל את כל התכונות של Windows Professional היקר הרבה יותר, ותוכל לפתוח אותן באמצעות קוד שתוכל לקנות ממיקרוסופט.

משה
Guest

הקבוצת טלגרם בכתבה ממש לא ״הקבוצה״

אלון
Guest

אין אכיפה על רכבים עם אזעקות ככה שאין להם ממה לחשוש

ירון
Guest

הטסלות הנמכרות בישראל בעלות תג המחיר הגבוה בעולם- ומסורסות. הישראלים הכי פראיירים בעולם.

יואב
Guest

טסלה 3 בארה"ב, לבנה, צמיגי 18", כולל הובלה ןניירת – 46,100$ => 150,000 ש"ח
טסלה 3 בישראל זהה במפרט -> 175,000 ש"ח -> ועל זה מיסים -> 201,000 ש"ח
הלוואי שכל יבואני הרכב יתנו שקיפות כזו

אשב
Guest

קנה רכב במאות אלפי שקלים והא לא שלך בכלל איזה אדיוטי

wpDiscuz

תגיות לכתבה: