אתרי הנוער הישראליים: איפה הם היום? (מהדורת 2011)

פוסט מ-2009 שסקר את האתרים הישראליים המובילים בתחום הנוער הושיב את עומר קפלן לבדוק את תמונת המצב הנוכחית בתחום. המסקנה העיקרית היא שבני הנוער, באופן לא מפתיע, נמצאים בעיקר בפייסבוק. לאתרי תוכן ייעודיים לילדים, לעומת זאת, יש דווקא נוכחות מכובדת.

תמונה: flickr, cc-by, mastermaq

לפני משהו כמו שנתיים פורסם בבלוג “תנועת הנוער” פוסט מקיף בשם “אתרי הנוער הישראלים – איפה הם היום?“. זו הייתה התקופה שפייסבוק התחזק משמעותית בארץ מבחינת בסיס המשתמשים, עוד לפני שתוכן ממותג הפך להיות ורטיקל מרכזי עבור מותגים ומפרסמים. נתקלתי בפוסט הזה בטעות ועניין אותי לראות את התמורות, הדברים החדשים שקרו מאז ואיך השוק התמודד עם כל מה שקרה מאז 2009.

רק ה-URL נשאר

לפני שנתחיל להתעסק בגרפים וניתוחים לגבי מי שכן, הנה פסקה אחת על מי שכבר לא: להגיד שפייסבוק לקחו פטיש 10 קילו ונתנו לאתרי הנוער בארץ בראש זה יהיה אנדרסטייטמנט. מאז הפוסט הקודם כל אתר נוער משמעותי שעסק בתוכן נסגר וה- URL שלו נשאר עדות אילמת לאתר שהיה פעם: מהצד של קבוצת ידיעות, נסגר האתר bona שהתחיל כרשת חברתית, ניסה לעשות את האדפטציה לאתר תוכן מערכתי והיום מפנה ל Net-games, אתר המשחקים לילדים של ynet. המתחרים הגדולים של bona בזמנו היו Shox של קבוצת מעריב שנסגרו. שין1, שהיה מכונת טראפיק מהמובילות בישראל צלל חופשית אל מתחת לרדאר ושואומי שתמיד היה ברקע, נכנע גם הוא.

קבלו את השורדים

אני חושב שנכון להיום (ספטמבר 2011) אפשר להגיד בפה מלא: אין כמעט אתרי נוער בישראל (להוציא את FXP וואלה Zone. אבל עוד נגיע לזה), צריכת האינטרנט דרך אתרים עברה, רובה ככולה, לבני נוער צעירים (קבוצת גיל 14-12, מה שנקרא tweens) ורובם חווים את האתרים הללו דרך אתרי פורומים, עולמות וירטואליים ואתרי ילדים (כמו שחזה רז, אגב) הפכו להיות הזירה השלטת. אתרי תוכן מערכתי? תשכחו מזה.

וואלה Zone הוא השריד האחרון לאתרי התוכן המערכתי (והוותיק שביניהם). מאתר של מעל 30K משתמשים ייחודיים ביום הוא משייט בסגנציה נעימה באיזור ה-12 (לפי גוגל טרנדס), מתעדכן לעיתים קרובות ומחזיק קהילת פייסבוק דרכה הם דוחפים תוכן החוצה וטראפיק פנימה. יש יתרון גדול מבחינת מדיה ותוכן שיווקי להחזיק איזור בני נוער בפורטל גדול כמו וואלה ולגבי התוכן, אפשר להסכים או לא להסכים עם הקו המערכתי (אני אישית חושב שזה מביך) אבל עם הצלחה קשה להתווכח – המדור נשאר יציב לאורך שנים ולקוחות ותיקים (פוסטינור, לדוגמא) לא בוחרים להתנתק. אני לא רואה את Zone ממנף את עצמו בזמן הקרוב למחוזות אחרים מבחינת טראפיק ואני מאמין שבני נוער בקבוצות הגיל המבוגרות עברו לצרוך תוכן באתרים גדולים יותר ו”רכים” יותר (mako, למשל) ומפה לשם, אני מאמין שהסטגנציה תישמר גם לאורך 2012.

מי שנשאר מחוץ לפייסבוק הם הילדים

עולמות וירטואליים לילדים הפכו להיות השם החם בזירת האינטרנט בישראל (אני חייב לתת קרדיט לרז, הוא כתב על זה מזמן) כשמבין כל העולמות הוירטואליים, יש עליונות ברורה למיקמק, שיוצאים ממסך אחד ונכנסים למסך אחר בתוכנית טלוויזיה שתשודר ב-yes. באופן כללי, אם נסתכל באופן רוחבי על הטראפי של אתרי הנוער-ילדים בישראל, נראה שבמצב הקיים היום האינטרנט לצעירים בישראל הוא יותר אינטרנט לילדים יתר מכל דבר אחר ובני הנוער? חפשו אותם בפייסבוק.

אתרי הילדים היום הם מה שאתרי הנוער של פעם היו רוצים להיות, גם בתחום “אתרי התוכן לילדים”, אתרים כמו מומו הפרה, טיפו ויו-יו מצליחים להביא כמעט 80K גולשים ביום ולמפרסמים, שלא יכולים לפגוש את כל הילדים בפייסבוק ומנצלים את אחוז ההקלקות הגבוה של ילדים, דווקא אתרי תוכן לילדים הוא מכרה זהב.

וכמו תמיד – בני נוער אוהבים לדבר

אתרי קהילה נישתיים: פורומים ובלוגים הם האתרים החזקים ביותר לנוער בישראל היום. האתר החזק ביותר בישראל לקבוצת הגיל נכון לכתיבת שורות אלה הוא FXP, אחד מאתרי הפורומים הותיקים בישראל שמצליח להכניס לתוכו פחות או יותר 130K גולשים ביום, למרות פייסבוק ולמרות הכל. מעבר למיתוג המוצלח של האתר ולפופולאריות הגבוהה לה הוא זוכה בקרב צעירים, אני חושב שההתחזקות של אתרי נישה (או לכל הפחות אי בריחת הטראפיק לפייסבוק) מסמן איזושהי מגמה שיכולה לייצר פתח לאתרים נוספים: למרות שפייסבוק הוא מרחב ציבורי חזק שאי אפשר לערער עליו, יש ערך גדול מאד למרחב האישי, היצירתי והמתגמל שיוצא מעבר לקבוצת החברים שלי אל תוך קבוצת שווים אחרת, אנונימית ברוב המקרים ממנה בן הנוער יכול לקבל הערכה והכרה.

ואיפה יהיו אתרי הנוער ב-2012? זה אמנם נושא לפוסט שלם ולא לפסקת סיכום, אבל על פניו – לפי הגרפים והרגשתי את השוק, המגמות תמשכנה באותה הדרך: סטגנציה למי שמשייט בנוחות וצמיחה לאתרי הילדים בישראל. אני רק יכול להבטיח שנהייה כאן לכתוב גם את מהדורת 2012.

פורסם לראשונה באתר “תנועת הנוער”

עומר קפלן

עומר הוא בעל ניסיון של שנים בעבודה מול בני נוער באינטרנט בעולמות השיווק והפרסום תחת גופי המדיה הגדולים בישראל.

הגב

3 תגובות על "אתרי הנוער הישראליים: איפה הם היום? (מהדורת 2011)"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מיכאל חסלבסקי.
Guest
מיכאל חסלבסקי.

זה נכון, אך יש אתר נוער וצעירים שנפתח ממש לא מזמן וזוכה להמון צפיות, כניסות ולייקים.
אתר ענק!
http://www.ha-bua.co.il
אני אישית מכיר המון בני נוער שממש אוהבים את האתר הזה.

משה
Guest

האמור כאן מציג את התופעה הרחבה של “שאיבת” הפייסבוק את בני הנוער.
אבל מתעלם לחלוטין מאתרי נישה כמו FXP ומתחריו השונים (כל מיני פורומים) שיש להם את הנישה שלהם ולפעמים היא לא קטנה בכלל.

המאמר גם מתעלם מציבורים כמו דתיים, חרדים או בני קיבוצים שנוטים להישאר במסגרת הנישה החברתית שלהם ובאתרים שמספקים אותה (אצל הדתיים – ערוץ 7, כיפה ואחרים קטנים אצל החרדים – “גלאט צ’טים” בעבר ואתרי נישה לקהל היעד הזה).

להערכתי (גילוי נאות: חובש כיפה סרוגה, ועוסק בפיתוח אינטרנט בערוץ 7) – הכלים האלו תופסים כ-10-25% מקבוצות הגיל הרלוונטיות.
לא מאוד הרבה, אבל גם לא זניח כלל וכלל.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: