מדד הפרטיות ברשת: אילו חברות מחזיקות הכי הרבה מידע על הישראלים?

המידע של משתמש ישראלי נמצא בידיים של לא פחות מ-450 חברות ושירותים שונים. מי מחזיק בהכי הרבה מידע, ממי ביקשנו להתנתק ומי עשה זאת מהר?

מקור: Unsplash

השנה האחרונה חידדה 2 מגמות מרכזיות וסותרות. מצד אחד, מגפת הקורונה גרמה לזינוק בצריכת שירותים ומידע ברשת; ומצד שני, עלייה במודעות לפרטיות ולבעלות על המידע שלנו – כפי שלאחרונה למדה זאת על בשרה פייסבוק. נתונים חדשים מספקים לנו הצצה ראשונה על השירותים הישראלים והבינלאומיים שמחזיקים במידע עלינו, מי התבקש למחוק את המידע ומי גם נענה ומהר.

מרשתות חברתיות וקניות ועד אשראי ופיצות

המדד החדש מתבסס על נתונים של הסטארטאפ הישראלי Mine, שפיתח מערכת למחיקת עקבות דיגיטליות ומידע אישי ברשת. בין היתר המדד כולל מידע על למעלה ממיליון וחצי בקשות למחיקת מידע שהוגשו דרך השירות בשנה האחרונה, וכולל 50 חברות מובילות – בארץ ובעולם, שקיבלו בקשות למחיקת מידע אישי על פי הרגולציות בעולם ו’הזכות להישכח’.

מהנתונים עולה כי החברות הבינלאומיות עימן הישראלים שיתפו הכי הרבה מידע הן גוגל, פייסבוק, פייפאל, eBay, אמזון, עלי אקספרס, דרופבוקס, לינקדאין, ספוטיפיי וחביבת הסגרים והלמידה מרחוק – זום.

במצעד החברות הישראליות עימן הכי הרבה ישראלים שיתפו מידע נמצא את ישראכרט, פרטנר, יד2, פנגו, AllJobs, שופרסל, דומינוס, אתר וואלה!, סלקום, BuyMe וסינמה סיטי.

כאמור, המודעות לפרטיות מובילה משתמשים בכל העולם ובישראל לבקש מהחברות למחוק את המידע שהן צברו במהלך השנים. מהנתונים של Mine עולה כי החברה שהכי הרבה ישראלים רצו שתשכח אותם היא Wish, אתר הקניות של המוצרים ההזויים. אחרי האתר הסיני ניתן למצוא גם את אתר העצומות Change.org, ואחריהם ניתן למצוא ברשימה גם רשתות חברתיות כמו טוויטר, סנאפצ’ט, פינטרסט וטאמבלר.

מבין החברות הישראלית, שהכי הרבה ישראלים ביקשו שימחקו את הפרטים שלהם, נמצא במקום הראשון והלא מפתיע את סינמה סיטי. אנחנו כותבים לא מפתיע, כי בשנה שבה בתי הקולנוע סגורים, ישראלים רבים לא ראו צורך ממשי שחברות דוגמת סינמה סיטי יחזיקו במידע שלהם. מאותה סיבה בדיוק נמצא במקום השני את האתר של רשת יס פלאנט. אחריהם ברשימה של בקשות למחיקות המידע נמצא את אתר החדשות וואלה!, אתר משלוחה, יד2, אתר ההשמה Jobmaster, רשת KSP, אתר “דרושים”, חברת התעופה ארקיע, yes, אתר winwin ואת העשירייה הראשונה סוגרת פרטנר.

מוכנים לשמור את המידע אצל נטפליקס ותן-ביס

מהצד השני של בקשות המחיקה, נמצאים השירותים המקומיים שהישראלים אישרו להם להמשיך להחזיק את המידע שלהם. בין היתר נמצא שם את שופרסל, תן-ביס, ישראכרט, ואתר הרכבת. בין השירותים הבינלאומיים שנמצאים בשימוש וזוכים לאמון של הישראלים נמצא את  אמזון, דרופבוקס, לינקדאין, ספוטיפיי ונטפליקס.

מחיקת מידע אישי: נטפליקס מצטיינת

אך מה קורה כאשר אנחנו מגישים בקשה למחיקה של כל הפרטים והמידע עלינו? ב-Mine יצרו מדד שכולל משתנים כמו אחוז ההיענות לבקשות המחיקה, זמן ביצוע המחיקה בפועל ומדיניות הפרטיות ושמירת המידע. מהמדד עולה כי שירות הסטרימינג הפופולרי בעולם, נטפליקס, מצטיין, ותוך 3.3 ימים בממוצע יימחק כל המידע האישי שלכם. במקום השני במדד נמצא את פלטפורמת הפצת האודיו ברשת – SoundCloud ולאחריה את Honey, תוסף המבצעים לדפדפנים, שנרכש ע”י פייפאל ב-2020, שהשלים 88% מבקשות מחיקת המידע של משתמשים בזמן ממוצע של יום וחצי.


בואו לדבר על פרטיות, סטארטאפים וכל מה שביניהם בקבוצת “גיקטיים דיבורים” בטלגרם 


בראש הרשימה, נטפליקס | מקור: Mine

230 אלף בקשות למחיקת מידע של ישראלים

על פי הנתונים של Mine, למשתמש הישראלי “טביעת רגל דיגיטלית” הגדולה ב-28% מהממוצע בעולם, כשלא פחות מ-450 חברות מחזיקות במידע של ישראלים בממוצע, לעומת 350 חברות בשאר העולם.

גל רינגל, מנכ”ל Mine, מספר בשיחה עם גיקטיים, כי למרות שהמידע שלנו נמצא בכל מקום, הרי שרק ב-15% מהמקרים מדובר בשירותים פעילים, שבהם אנחנו עושים שימוש קבוע. כלומר ב-85% מהמקרים המידע שלנו נמצא אצל חברות, לאחר שימוש חד פעמי בשירותים שלהן: “זה ממש כמו להיות בהוסטל במקסיקו ולהשאיר שם את הדרכון לתמיד” אומר רינגל.

החדשות הטובות הן שהמשתמש הישראלי הפך בשנה האחרונה לצרכן אקטיבי ומודע, שהפרטיות שלו חשובה לו במיוחד, ולכן גם נרשמו בקשות מחיקה רבות של ישראלים. המודעות הגוברת הובילה ל-230 אלף בקשות מחיקת מידע של משתמשים ישראלים מחברות בישראל ובעולם.

אולם על פי רינגל, הבעיה העיקרית היא שחברות ישראליות אינן מחויבות לרגולציות פרטיות, ועל כן גם אינן מחויבות למחוק מידע אישי של צרכנים, מה שמגדיל את הסיכונים הדיגיטליים. למרות זאת, טוען רינגל, כי יש לא מעט חברות ישראליות שמכבדות את נושא הפרטיות ו’הזכות להישכח’ ופועלות בהתאם לרגולציות בינלאומיות, למרות שהן לא חייבות לעשות זאת.

פלייסטיישן או XBOX, או אולי בכלל סוויץ'? פלייסטיישן או XBOX, או אולי בכלל סוויץ'? בואו לקבל את כל העדכונים החמים בערוץ הטלגרם של גיקטיים

 

אושרי אלקסלסי

Your Friendly Neighborhood Geek. יש לכם סיפור טכנולוגי? דברו איתי: Oshry@geektime.co.il

הגב

5 תגובות על "מדד הפרטיות ברשת: אילו חברות מחזיקות הכי הרבה מידע על הישראלים?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
דוד
Guest

כתבה מעניינת תודה!

אליהו
Guest

אני מקבל בקשות אוטומטיות למחוק דטה,, רק שאצלנו האנשים לא מבינים שהם נרשמו לכנס.. בהתחלה ניסיתי לומר… הי אתה רשום לכנס.. אנשים לא ענו.. בשל הדרישה החד משמעית פשוט מחקנו אותם… תחשבו לפני שאתם שולחים לכולם מייל

Xor
Guest

הפרסומת ל Mine היתה כתובה בצורה מעניינת ומשכנעת.

מישהו
Guest

הבעיה בארץ שאין חקיקה שמגנה על הפרטיות של הצרכן הישראלי כל אחד עושה מה שבא לו עם המידע שלנו מבלי לתת על זה דין וחשבון

לולח
Guest

מה עם אפליקציות שאוספות נתוני שימוש ומיקום כמו מוביט וחברותיה… האיסוף מידע הוא נטו למכירה ויישומו בתשתית העתידית של הg5

wpDiscuz

תגיות לכתבה: