Mobile Monday – שלוש חברות ישראליות על מפת המובייל העולמית

זה לא סוד שתחום המובייל הוא אחד מהחמים ביותר בעולם הסטארטאפים וההון סיכון בעולם כיום, אך את ההצלחות הישראליות בענף עדיין ניתן לספור על כף יד אחת. Mobile Monday תל אביב אירח אתמול את שלוש החברות ששמו את ישראל על המפה העולמית של תחום המובייל.

באירוע Mobile Monday החודשי שנערך אתמול התארחו מייסדי שלוש חברות סטארטאפ ישראליות, שהצליחו להגיע אל האקזיט המיוחל והיוו את הניצנים הראשונים של תעשיית הסטארטאפים הישראלית בתחום המובייל.

המובייל הופך להיות הזרוע הארוכה של ה-Web

רינה שיינסקי, שותפה כללית ומובילת ההשקעות בתחום המובייל בקרן ההון סיכון הישראלית כרמל ונצ’רס הסבירה באירוע כי בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי דרמטי ברמת הצריכה ובהתפתחות של תחום המובייל. שיינסקי הציגה את המחקרים האחרונים של גרטנר, המצביעים על כך שכמות הסמארטפונים והטאבלטים שימכרו ב-2011 צפויה לעבור את כמות המחשבים הניידים והנייחים שימכרו השנה.

“העולם הולך לכיוון של חיבור בין עולם המובייל, ה-Web וה-Social ואנחנו רואים את כל החברות הגדולות מתמקדות בכל שלושת התחומים בנפרד ובחיבור של כולם ביחד” ציינה שיינסקי.

החיבור בין שלושת התחומים מובל על-ידי חיבור אחר, בין העולם הפיזי לעולם הוירטואלי. חלק גדול מהטרנדים הקיימים כיום בעולם הטכנולוגיה זורמים לכיוון הזה, שירותים מבוססי מיקום ו-Augmented Reality הם רק חלק מהמגמה הגדולה יותר.

החיבור שעושות אפליקציות היום בין שני העולמות מאפשר למשתמשים לתקשר ולהעביר מידע בצורה שלא היה ניתן בעבר. לדוגמה, היום משתמש שמבקר בחנות ורוצה לקנות מכשיר חשמלי לא צריך לעשות מחקר מקדים, הוא יכול פשוט לפתוח את הטלפון החכם ולהשתמש באפליקציה להשוואת מחירים. משתמש אחר שמבקר במסעדה ולא מרוצה מאוכל, לא צריך לחכות עד שהוא מגיע הבייתה ולהתחבר לאינטרנט כדי לספר על זה לחבר שלו, הוא יכול לעשות את זה ישירות מהטלפון הנייד ואפילו לצרף תמונה של המנה כפי שהוא קיבל אותה במסעדה.

Droid Security – אבטחה בקליק אחד

עומרי סיגלמן. Droid Securityאחד מסיפורי ההצלחה המהירים ביותר במובייל בישראל ובכלל הוא הסיפור של Droid Security. באוגוסט 2008, שני היזמים שהקימו את החברה, עומרי סיגלמן ודרור שלו עזבו את משרותיהם (בבריטניקה ובצ’ק-פוינט בהתאמה) והחליטו שהם רוצים לנסות ולפתח משהו בתחום אבטחת המידע למכשירים הניידים.

“דרור בא עם הצעה לפתח מוצר בתחום אבטחת מידע לאנדרואיד ולאחר שהצליח לשכנע אותי שזה הולך להיות שוק פוטנציאלי, התחלנו לעבוד” סיפר סיגלמן. אחרי חצי שנה של עבודה הצטרף אל השניים ערן פפר ואחרי חצי שנה נוספת של עבודה כבר היה לצוות מוצר זמין להורדה בחנות האפליקציות של אנדרואיד.

“כשהתחלנו את העבודה יצאנו מתוך שלוש נקודות הנחה בסיסיות. הראשונה הייתה שמכשירי המובייל הם לא רק מכשירים סלולריים. היום זה אולי נראה טריוויאלי אבל אז הטאבלטים עוד היו בתחילת דרכם, עוד לא היה אייפאד, אבל היום אנחנו רואים שזה באמת המצב.

הנקודה השנייה הייתה שהטלפון או המכשיר שלך לא עומד בפני עצמו. הוא בדרך כלל יהיה חלק מאיזשהו קבוצה של מכשירים (טלפון, מחשב נייד, טאבלט, טלויזיה וכו’) וגם המכשירים האלה יכולים לעבוד על-גבי מספר פלטפורמות. נוסף על כך, גם כשאתה יוצא מהבית, אתה נמצא בסביבות אחרות, בין המשפחה, בין החברים וגם בעבודה. יש כאן מיקרוקוסמוס בתוך מיקרוקוסמוס בתוך מיקרוקוסמוס”.

את הנקודה האחרונה, מזכיר סיגלמן בחצי חיוך ומסביר כי באותה תקופה, היה נראה כי מיקרוסופט נמצאת בירידה בתחום המובייל, מה שגרם לצוות לפקפק ביכולות של מיקרוסופט בתחום וההצהרות שלהם לכיוון המובייל. “ראינו את זה קורה לפני כמה שנים עם IBM ואחר כך ראינו את אותה התנהגות חוזרת על עצמה עם מיקרוסופט. חשבנו מיקרוסופט תרד מהגדולה שלה בתחום המובייל ויהיה להם מאוד קשה לחזור בהמשך”.

המיקוד העיקרי של המוצר שפיתחה החברה היה פשטות – One Click Security. האפליקציה שפיתחו, אפשרה גם למשתמשים הפשוטים ביותר להגן על המכשיר שלהם על-ידי לחיצה פשוטה על כפתור המפעיל באופן אוטומטי את ה-Service של האפליקציה שסורק את כל האפליקציות המותקנות על המכשיר, ההגדרות, וכמובן גם את כל התוכן והמדיה הקיימים על-גבי המכשיר.

סיגלמן מסביר שבמהלך השנה הראשונה, הצורך במערכת אבטחה למובייל לא באמת היה קיים, כי לא היו קיימים יותר מדי איומים. אף על פי כן, ברגע שאנשים הבינו מה המוצר עושה, הם הורידו את האפליקציה בהמוניהם. “בהתחלה קראנו למוצר Droid Hunter וראינו כמות הורדות לא רעה, אבל ברגע ששינינו את השם של המוצר לאנטי-וירוס, פתאום התחילו להוריד את האפליקציה כמויות בלתי נתפסות של משתמשים” ציין סיגלמן.

רק כדי לסבר את האוזן, אפליקצית האנטי-וירוס של Droid Security הייתה אפליקצית האנטי-וירוס הראשונה במרקט של אנדרואיד, האפליקציה הראשונה שהגיע ל-10 מיליון הורדות והיא האפליקציה שמחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר מתוך כלל האפליקציות למכשירי אנדרואיד (למעט היישומים של גוגל כמובן), כ-17%.

בינואר השנה נסגרה סופית העסקה שנחתמה בנובמבר 2010 עם חברת האבטחה AVG, אשר רכשה את Droid Security תמורת 9.4 מיליון דולר. סיגלמן מסביר שלפי היעדים ש-AVG הציבה לצוות, האפליקציה אמורה להיות מותקנת על 300 מיליון מכשירים תוך שנתיים בלבד. ” AVG מספקת לנו את כל התשתית השיווקית, ה-Backoffice וכל מה שהיא יכולה לתת כדי שנגיע לשם. אנחנו צריכים להמשיך ולהיות ראשונים בשוק לכל הפלטפורמות וכיום אנחנו עובדים על פתרון ל-google TV, שנמצא כבר כיום במעבדה.

Lab-Pixies – מווידג’טים לאפליקציות מובייל

ניר צמח. Lab Pixies

רוב האנשים שמכירים את Lab Pixies בתעשייה הישראלית בעיקר זוכרים אותה בתור החברה הראשונה שנרכשה על-ידי גוגל בישראל (אחרי שהוקם הסניף הישראלי), אך הסיפור שעומד מאחורי החברה הוא אחד המעניינים ויש הרבה מה ללמוד ממנו.

“לאב פיקסיז הוא סטארטאפ תל-אביב קטן שהוקם ב-2006 על-ידי ארבעה חברים, מספר ניר צמח, אחד ממייסדי החברה”.  אחרי שעזבו את מקום עבודתם במרכז הפיתוח של סמסונג בהרצליה, פנו הארבעה לעולם ה-Web ואחרי שנה של משחקים החליטה החברה להתמקד בכיוון של פיתוח ווידג’טים. זה היה השלב שבו התחברה החברה לראשונה עם גוגל, לאחר שגילתה את שירות ה-iGoogle המאפשר למשתמש לבנות עמוד בית אישי המושתת על ווידג’טים שונים.

“למדנו הכל לבד ותוך שנה יצרנו עשרות אפליקציות. באותן שנים היה היה הייפ מאוד גדול מסביב לנושא הזה, ליאהו היו עמודי בית מותאמים אישית וגוגל בדיוק השיקה את iGoogle והיה נדמה שכולם הולכים לתחום.הבעייה האמיתית הייתה איך עושים מזה כסף”. צמח מוסיף.

את הכסף בסופו של דבר הצליחה החברה למצוא בסוף דווקא דרך לקוחות חיצוניים, עבורם פיתחה החברה ווידג’טים מותאמים אישית עבור iGoogle. “כל לקוח גודל שרצה אפליקציה ב-iGoogle, גוגל שדכו אותו אלינו ואנחנו בנינו לו את האפליקציה” סיפר צמח.

אחרי שנתיים הגיעה החברה ל-40 מיליון משתמשים בחודש אבל עדיין לא הצלחנו לייצר הכנסות מספיק רציניות. צמח מספר כי בשלב הזה החליטה החברה שהיא צריכה לעשות שינוי כיוון ובחשיבה משותפת החליט הצוות לנסות את עולם המובייל.

“במובייל היו חוקים ברורים יותר, היה יותר נוח לנו לעשות מוניטיזציה, היה ברור לנו איפה אפשר לשים פרסומות ואיפה לא. כאשר בחנו את מה שהיינו צריכים להבין כדי להיכנס לעולם הזה התרכזנו קודם כל במוצר. מה הלהיטים הקיימים ואיפה הם? איך אנחנו יכולים להתמודד עם הלהיטים הקיימים? החלטנו שאם אנחנו עושים משחק אז זה יהיה משחק מושקע ואם זאת תהיה אפליקציה אז שהיא תציע משהו שימושי. למדנו את סביבת הפיתוח ומה הגבולות שלה, מה אפשר לעשות איתה שעדיין לא עשו. הבאנו הרבה אנשים מבחוץ כדי שיעזרו לנו להתקדם עד שנצליח לבסס תחום חדש בחברה.”

האתגר הכי גדול של הצוות היה לגרום לאפליקציות שלהם לבלוט מעל הרעש. בימים הראשונים של חנות האפליקציות של האייפון קצב הגדילה של החנות היה מאסיבי וצמח מספר שהחברה הייתה צריכה ללמוד מחדש איך עושים מרקטינג, איך משווקים אפליקציות ואיך גורמים לאפליקציות לבלוט.

“אחרי שידענו מה שאנחנו רוצים לעשות היינו צריכים לבחור מודל עסקי. כאן הימרנו. התחלנו מזה שחשבנו שלא עשינו כסף גדול בתקופה הזאת אבל מה שכן עשינו זה לפחות להנמיך את הציפיות. אם נצליח להכניס לאפסטור אפליקציה אחת שנמכור בדולר שתרוויח כל שבוע כמה עשרות דולרים אז נייצר מאה אפליקציות כאלו.  רצינו להגיע למוניטיזציה מהר ורצנו למכור את האפליקציה, מה שהסתבר בדיעבד כטעות.”

אחרי שהבינו את הטעות באסטרטגיה, עברה החברה למודל של אפליקציות חינמיות וניסתה לבסס את הרווחים על-ידי שילוב של פרסומות, אפליקציות חינמיות שמקדמות אפליקציות בתשלום ואפליקציות עם אפשרות לרכישה בתוך האפליקציה (In-App Purchase). “ידענו לשלב באפליקציה כמעט את כל האלמנטים והשאלה הייתה באיזה טיימינג, באיזה מסך, באיזה הקשר אתה מפעיל איזו שיטה”.

“אני לא חושב שהמשחקים שלנו הם כל כך מיוחדים, שהיה בהם משהו שונה. אלו לא היו המשחקים המטורפים כמו שגיימלופט עושים. זה משהו שהרגשנו שאנחנו טובים בו. לייצר משחקים קלים, פשוטים וויזואלים שהרבה משתמשים יתחברו אליהם. הם ענו לצורך הפשוט של משחק פשוט בלי הרבה מאמץ, וברגע שהבנו את הנוסחה התחלנו לשכפל אותם”.

לאב-פיקסיז נרכשה לפני קצת פחות משנה על-ידי גוגל. הצוות עבר במלואו לעבוד בחברה וצמח מספר ששיתוף הפעולה עם גוגל היה אחד מהדברים העיקריים שתרמו לעסקת הרכישה. כיום, הצוות המקורי ממשיך ומפתח אפליקציות יחד עם עבודה על פרויקטים נוספים בגוגל.

Snaptu – כי העולם זה לא רק סמארטפונים

רן מקבי. Snaptu

רבים חושבים שהעולם של ה-Mobile מורכב כולו מסמארטפונים אבל בפועל הדברים שונים. נוקיה עדיין שולטת ב-36% משוק הסלולר העולמית, אחרי סמסונג ו-LG בעוד האייפון של אפל מחזיק בפחות מ-2% מהשוק.

אף על פי כן, משתמשי אייפון בלבד אחראים כיום ל-65% מתעבורת הנתונים בשוק הניידים. רק תחשבו מה היה קורה אם ל-98% האחרים היה אפשרות להנות מכל אותם תכנים שמשתמשי האייפון נהנים מהם.

את הנישה הזו בדיוק כבשה חברת Snaptu הישראלית שפיתחה אפליקציה מבוססת ענן אשר מביאה את עולם האינטרנט למכשירים שלא מסוגלים לגלוש באינטרנט בצורה סבירה.

“מדובר על מכשירים כאלו שאם אתה פותח בהם את הדפדפן אתה תסגור אותו יותר מהר ממה שפתחת וסביר להניח שגם לעולם לא תנסה שוב” אומר רן מקבי, ממייסדי החברה שנמכרה בחודש שעבר לרשת החברתית הגדולה בעולם תמורת 70 מיליון דולר.

החברה התחילה את דרכה בשם אחר בכלל, מוביליקה, בלי כסף ובלי כיוון אמיתי. “חשבנו שאנחנו הולכים לעשות פלטפורמה שתתפוס נתח שוק גדול מהר מאוד ואז כבר נמצא מה לעשות עם זה” סיפר מקבי.

היישום הראשון שפיתחה החברה הייתה אפליקציית Client לשירות התמונות של גוגל, Picasa. מקבי מספר כי ההצלחה של האפליקציה התחילה בכלל בגלל טעות של אחד המייסדים. “מיכה התבלבל ובטעות העלה את האפליקציה להורדה חופשית באתר GetJar (אחת מחנויות האפליקציות הראשונות לפלטפורמות מובייל). אחרי חודש בחור הודי הוריד את האפליקציה ופרסם אותה באתר שלו. אחריו הגיעו נוקיה שפרסמו את האתר שלנו ותוך חודש הגענו ל-50,000 הורדות”.

בסוף 2008 פרץ המשבר הכלכלי ועקב המיתון לא הצליחה החברה לגייס כסף. צמח מספר כי למרות המצב הקשה, החליטו היזמים להמשיך לעבוד ופשוט קיוו ש”יהיה בסדר”. מספר חודשים לאחר מכן, כמות המשתמשים של החברה המשיכה לצמוח והחברה הייתה צריכה לשדרג את תשתיות השרתים של החברה כדי לעמוד בעומס. בשלב הזה ניסו היזמים שוב את הקרנות והפעם מצאו מענה בשלוחה הישראלית של סקויה.

“אחרי שעשינו את ה-Launch הראשון התחלנו לחפש שירותי תוכן. חתמנו על כמה עסקאות, ביניהן אחת עם חברה בתחום הקריקט שמאוד פופולארית בהודו. אחרי חודשיים של עבודה אינטנסיבית מולם ומספר קמפיינים בכל הערוצים האפשריים קיבלנו בסך הכל 6,000 משתמשים נוספים.

החברה המשיכה לחפש מקורות גדילה ואז בדיוק פייסבוק החליטה לפתוח את ה-API של הרשת החברתית למפתחים חיצוניים. “כל מה שהם נותנים ניקח, אין משהו שהוא יותר פופולארי יותר, חשבנו אז” אומר מקבי. וזה באמת עבד להם יפה, עד שהחברה התחילה לגדול, ואז פייסבוק התחילו לחסום את השרתים של החברה והעבודה עם פייסבוק נפסקה.

אחרי פייסבוק ניסתה החברה את טוויטר, שסיפקה להם API הרבה יותר גמיש ואחרי שהצליחו לצבור קהל משתמשים גדול בטוויטר, החליט הצוות לנסות את פייסבוק שוב.

“אחרי שנה שדפקנו להם על הדלת הם הסכימו לפתוח אותה והם הגיעו למסקנה שיש לנו מכנה משותף: “הם רוצים להביא את פייסבוק לכל משתמש בעולם ואנחנו רוצים להביא את סנאפטו לכל משתמש בעולם” סיפר מקבי. “מסתבר גם שהם ידעו על סנאפטו יותר מה שאנחנו ידענו מכיוון שפייסבוק מחזיקה Analytics מאוד רחב על כל האלמנטים של האתר שלהם והם סיפרו לנו שהאפליקציה שלנו היא אחת מהאפליקציות הפופולאריות ביותר בפייסבוק ושהם חושבים שאנחנו נוכל לעזור להם כי משתמשים לא מקבלים חוויית משתמש טובה מספיק בפייסבוק מובייל ולכן הם נוטשים את השירות.”.

“בשלב הזה ראינו שאנחנו עדיין חברה מספיק קטנה וראינו שאין לנו מספיק משאבים בשביל להתעסק בדברים אחרים, אז החלטנו לעבוד רק בתוך הפייסבוק ובסוף הגענו למסקנה שאם שני הצדדים מסתמכים אחד על השני בצורה כל-כך נרחבת, אז שווה לעשות את החיבור הזה.”, הוא מוסיף.

“היה לנו צוות מעולה, אנשים שכיף לעבוד איתם ושאפשר לסמוך עליהם. זה מאוד עזר לעשות המון דברים. לא היה לנו כסף אז היינו צריכים לבנות דברים מאוד יעיל והעלות שלנו עד היום היא מתחת לחצי סנט ליוזר לחודש. זה בהחלט אחד מהדברים החשובים ביותר כשאתה עובד בשווקים כאלה, שאי אפשר לעשות בהם הרבה כסף.”

תמונות נוספות מהאירוע תוכלו למצוא בגלריה של ניוזגיק בפייסבוק.

Avatar

יניב פלדמן

לשעבר העורך הראשי של גיקטיים ומייסד שותף של האתר. יזם, טכנולוג, כלכלן בהשכלה והיסטוריון חובב. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: