אינסטגרם ישראלית? לא בדיוק אבל בערך

הן קטנות מספיק בשביל להיות פיצ’ר באפליקציה אחרת, אבל מהפכניות מספיק בשביל לשנות את תפיסת העולם שלנו בתחום שבו הן פועלות. 5 חברות סטארטאפ ישראליות שיכולות להיות האינסטגרם הבאה.

קווין סיסטרום, מייסד אינסטגרם. CC-By LeWeb '11

עסקת הרכישה של אינסטגרם השאירה חותם מאוד משמעותי על התעשייה ועכשיו כולם מנסים להבין האם אינסטגרם באמת הייתה שווה את המחיר והאם פייסבוק עשתה כאן מהלך יוצא דופן או שהיא רק נתנה ביטוי לטרנד שקיים בתעשייה כבר מספר שנים.

אנחנו נוטים ללכת יותר לכיוון האופצייה השנייה, אף על פי שאכן מדובר במחיר מעט קיצוני, פייסבוק ראתה באינסטגרם משהו שהרבה אחרים פספסו, ולא, לא מדובר בכמות המשתמשים ולא בקצב הגדילה ההיסטרי. מדובר בחלק מהטרנד החם הבא בסיליקון וואלי: חברות שמשנות את חוקי המשחק בתחום שבו הן פועלות – Game Changers.

אינסטגרם הצליחה, היכן שמפתחים רבים נכשלו לפניה, לשנות את חוקי המשחק בכל הנושא של הפיכת חוויית הצילום והשיתוף באמצעות הסמארטפון לפשוטה, קלה ומהנה. ה-UI סטייל-רטרו-שיק-מעוצב יחד עם חוויית משתמש פשוטה, הפך את השימוש באינסטגרם למהנה כל-כך והצליח לשנות את תפיסת העולם של משתמשי הסמארטפונים ולגרום להם לרצות לשתף את מה שקורה בחיים שלהם, לא רק בסטטוסים וציוצים, אלא גם באמצעות תמונות.

העסקה האחרונה הוציאה מהארון את הטרנד החם של החודשים ואולי השנים האחרונות בוואלי, בהן חלק ניכר מהמשקיעים מעודדים את היזמים ואת חברות הסטארטאפ שהם משקיעים בהם לזנוח את המרדף אחרי הכסף והמודל העסקי ולהתרכז בהבאת כמויות גדולות של משתמשים חדשים לשירות או לאפליקציה. לאלו מאיתנו שהיו בסביבה בזמן בועת הדוטקום בשנת 2000, המצב הנוכחי לא יכול שלא להזכיר את אותם ימים. המטבע החם באותה תקופה נקרא Eyeballs (כמות צפיות בדפי אינטרנט), היום הוא נקרא משתמשים. בכל צורה שלא נסתכל על זה, בסופו של יום, אי אפשר ללכת עם משתמשים למכולת.

מצד שני, יש הטוענים שיש לא מעט הגיון במה שקורה עכשיו בשוק. שבניגוד לבועה של תחילת העשור הקודם, הפעם מדובר בשירותים ופתרונות “מהפכניים”, כאלו שיכולים לשנות את חוקי המשחק בתחום שבו הם פועלים, ועם UI מספיק טוב ועם כמות גדולה של משתמשים, אפשר יהיה להפוך אותם גם לכסף בשלב מוקדם או מאוחר יותר.

גם אם אנחנו מסכימים אם הטענה הזאת וגם אם לא, עם עסקת הרכישה של אינסטגרם קשה להתווכח.

אז מי תהיה האינסטגרם הישראלית אם בכלל?

ניסינו אנחנו לאתר בקרב סצינת הסטארטאפים הישראלית, את אותן החברות שעונות על אותם הקריטריונים של Game Changers, כאלו שמנסות להגדיר מחדש את חוקי המשחק בתחום שלהן ובעלות פוטנציאל להיות האינסטגרם הישראלית. בניגוד למקומות אחרים, המנסים לנבא הצלחה לפי מספר משתמשים גדול, בחרנו להתמקד דווקא בצדדים הפחות שקופים שהפכו את אינסטגרם להצלחה: אפליקציית מובייל שקטנה מספיק בשביל להיות פיצ’ר, אך מהפכנית מספיק בשביל לשנות תפיסת עולם, ללא הכנסות ובעלת קצב גידול משמעותי.

Viber

אפליקציית ה-VoIP של Viber מאפשרת היום לכל משתמש אנדרואיד או אייפון ליצור קשר עם כל משתמש אחר ברשת ה-VoIP של החברה, בחינם. המשתמש יכול לשלוח הודעות טקסט קצרות, או להתקשר ולבצע שיחות קוליות. למעשה, וייבר מגלה כי בחודש נתון משתמשיה מבצעים מעל למיליארד דקות שיחה ב-VoIP. אלה מבוצעות במסגרת כ-150 מיליון שיחות קוליות בכל חודש, ומצטרפות לכמיליארד הודעות טקסט בחודש העוברות דרך השירות של החברה. בנוסף, לקוחות יכולים גם לשלוח תמונות אחד לשני, ובחודש ממוצע נשלחות כ-20 מיליון הודעות תמונה שכאלה.

Viber החלה את דרכה כאפליקציה ל-iOS ובמהלך הקיץ האחרון שחררה החברה גרסה למשתמשי אנדרואיד שהגבירה משמעותית את קצב הצטרפות המשתמשים החדש והשבוע שחררה החברה גרסאות נוספות גם עבור פלטפורמת הבלאקברי ו-Windows Phone. לדברי החברה, קצב גידול המשתמשים עומד בימים אלה על מעל ל-200,000 משתמשים חדשים ביום ואם המגמה זו תימשך באותו הקצב, הרי שהחברה צפויה לחצות את רף 100 מיליון המשתמשים עוד השנה.

בדומה לאינסטגרם, גם לפני Viber היו לא מעט אפליקציות VoIP אחרות, אך Viber הייתה זאת שהצליחה לצבור עשרות מיליוני משתמשים ולהגדיר מחדש את צורתו ההתקשרות בין משתמשי סמארטפונים כתוצאה מחוויית המשתמש פשוטה על-ידי הצמדת השירות לספר הטלפונים הקיים של המשתמש וממשק נוח וקל לשימוש.

רוכשות פוטנציאליות: Vodafone, AT&T, Telefonica, NTT DoCoMo

Any.do

האפליקציה של Any.Do מאפשרת למשתמש Android להקליט רשמים באמצעות קול או טקסט, לשתף את המשימות עם חברים ולקבל עדכונים כאשר מישהו משלים את אחד הדברים שברשימה.

בניגוד לקודמותיה, Any.Do הצליחה להגדיר מחדש את האופן שבו משתמשים רבים מנהלים את המשימות שלהם באמצעון הסמארטפון באמצעות ממשק המשתמש המעוצב המאפשר גם למשתמש הפשוט לנהל את משימותיו מבלי לוותר על פונקציונאליות מתקדמת כגון סנכרון מול Google Tasks / Google Apps ואפשרות גיבוי הרשימה שלכם על גבי כרטיס ה-SD של המכשיר הסלולרי שלכם. אחד מהאלמנטים המשמעותיים שתרמו לחוויה השונה ולוויראליות של Any.Do היה האפשרות לשתף חברים ומכרים ברשימת המשימות בצורה פשוטה גם אם האפליקציה אינה מותקנת על המכשירים של האחרים.

גם כאן, Any.Do מזכירה את אינסטגרם בעובדה שמדובר באפליקציה “קטנה” שהייתה יכולה להיות עוד פיצ’ר בסיסי באחת ממערכות ההפעלה של הסמארטפונים. אף על פי כן, Any.Do הצליחה לייצר חוויית משתמש שונה וכנראה גם טובה יותר שמספקת למשתמשים דרך חדשה לנהל את המשימות שלהם.

רוכשות פוטנציאליות: Google, Apple, Evernote

Tawkon

Tawkon הישראלית זכתה לחשיפה תקשורתית בינלאומית לאחר שסומנה על-ידי הניו-יורק טיימס כפתרון מעשי לקרינה סלולרית בעקבות הצהרת ארגון הבריאות העולמי ולאחר מכן נדחתה על-ידי חנות האפליקציות של אפל, לאחר סטיב ג’ובס עצמו ציין כי אין עניין באפליקציה המודדת קרינה לאייפון.

האפליקציה של Tawkon למעשה מאפשרת מדידה של רמת הקרינה מהטלפון הנייד בכל מצב נתון ומתריעה בפני המשתמש על רמת קרינה גבוהה. האפליקציה מספקת למשתמש מידע ועצות מידיות למזעור רמת הקרינה בעת שיחה ואף מאפשרת למשתמש לראות את רמת הקרינה שנפלטת מהמכשיר גם כאשר הוא אינו נמצא בשיחה.

בניגוד לאחרות ברשימה הזאת, ל-Tawkon אין היסטוריה של מתחרים בתחום שלא הצליחו לפניה ומספר המשתמשים שלה עוד לא הספיק לחצות את המיליון. אז מדוע היא נמצאת כאן? מכיוון שבדומה לכל האחרות, Tawkon היא בעלת פוטנציאל אמיתי לבצע שינוי תפיסה אצל המשתמשים על-ידי הפיכתם למודעים יותר לקרינה ולנזקים שעלולים להיגרם ממנה וגם היא, בדומה לאחרות עדיין לא הציגה הכנסות.

אחרי שלא נכנסו ל-Appstore, השיקה החברה את האפליקציה שלהם באמצעות חנות האפליקציות של Cydia ובשבוע שעבר חשפה גרסה חדשה לפלטפורמת האנדרואיד המציגה חוויית ממשק וויזואלי מרשים וחוויית משתמש שלא ממש מצריכה התערבות של המשתמש אלא פשוט מתריעה בפניו בעת “סכנה” רלוונטית.

רוכשות פוטנציאליות: Google, Telefonica, AT&T

Onavo

Onavo מתאימה יותר למשבצת של “עוד Snaptu” (הישראלית שנמכרה לפייסבוק) מאשר למשבצת של “עוד אינסטגרם”, אך גם אפליקציית המובייל שחוסכת כסף למשתמשי סמארטפונים הצורכים Data ב-Roaming לחו”ל בהחלט עומדת בקריטריונים.

האפליקצייה שפיתחה Onavo פותרת עבור משתמשים בעייה שהופכת ונהית רלוונטית יותר ויותר ככל שצריכת ה-Data של משתמשי הסמארטפונים מתגברת. Onavo מצליחה לדחוס נתונים ברמה של עד 80 אחוזים, כך שבעזרתה יוכלו משתמשים לשלם על חבילות גלישה קטנות בהרבה ממה שמשלמים עליהן היום ולחסוך סכומים נכבדים בחשבונית החודשית. בעולם הסלולרי של היום, בו חבילות גלישה בחו”ל הן יקרות להחריד (אף על פי שקיים מגוון של פתרונות זולים יחסית) ואפילו חבילות הגלישה המקומיות מוגבלות במגוון צורות (נפח גלישה, מהירות גלישה וכדומה), הפתרון של Onavo עונה על צורך קטן אך משמעותי מאוד שיכול להסתכם בחסכון שנע בין עשרות לאלפי שקלים בחשבונית הסלולר החודשית שלנו.

החברה אשר החלה את דרכה בתור אפליקציה ל-iOS בלבד, השיקה בשנה שעברה גם גרסה עבור פלטפורמת האנדרואיד המסייעת למשתמשים לחסוך באמצעות “Crowd Sourcing” ומתריעה מפני אפליקציות המוגדרות כ-Data Hogs ה”נוגסות” בנפח הגלישה בצורה משמעותית. מאז שהושקה הגרסה הראשונה של האפליקציה במהלך 2011, הצליחו האפליקציות על-גבי הפלטפורמות השונות לחסוך למשתמשי הסלולר למעלה מחמישה מיליון דולרים בחיובי גלישה.

גם Onavo, בדומה לחברות האחרות ברשימה מציגה חוויית משתמש פשוטה שלא דורשת יותר מדי מהמשתמש. ברגע שהאפליקציה מותקנת על גבי המכשיר, אין צורך לבצע דבר, אלא אם אתם מקבלים התראה מסוימת והאפליקציה מבצעת את עבודתה ברקע.

הפשטות של הפתרון, יחד עם הצורך ההולך וגדל, הביאו לחברה מיליוני משתמשים בפרק זמן של פחות משנה ונראה שיחד עם הצורך, יש לחברה פוטנציאל להמשיך ולגדול.

רוכשות פוטנציאליות: Telefonica, AT&T, Vodafone

Mobli

אין הרבה חברות ישראליות שיתאימו לפרופיל האינסטגרמי יותר מאשר Mobli הישראלית ולו רק כי החברה פועלת אותו התחום ועושה כמעט את אותו הדבר, רק קצת אחרת.

Mobli היא פלטפורמה חברתית ויזאולית שמבוססת בעיקר על שיתוף באמצעות מכשירי סמארטפון ומאפשרת “להביט בעולם דרך עיניים של אנשים אחרים”. בדומה לאינסטגרם, הרעיון שעומד מאחורי Mobli, הוא למקסם את חווית השיתוף באמצעות המכשירים הניידים שהפכו זמינים כל כך בשנים האחרונות והופיעו למעשה מעט אחרי שרשתות חברתיות פופולאריות כמו פייסבוק נולדו והחלו לעבור התאמה איטית ומסורבלת לעולם החדש שנוצר.

בשונה מאינסטגרם, פלטפורמת השיתוף של Mobli מבוססת על חוויה ויזואלית הרבה יותר ומתמקדת בתמונות וקטעי וידאו יחד עם שימוש נרחב בשירותים מבוססי מיקום. כך, במידה ואתם למשל בהופעה, במשחק טניס או בכל מקום אחר, תוכלו לאתר ולצפות באינספור זוויות שונות של משתמשים שנמצאים באותו מקום ועושים שימוש באפליקציה, או לחילופין לשבת בבית ולצפות בחוויה של אנשים אחרים שנמצאים במקומות שמסקרנים אתכם.

גם Mobli בניגוד לאפליקציות האחרות בתחום, הצליחה להתרומם מעל לרעש לצבור לעצמה קהל משתמשים לא קטן, הכולל מגוון סלבריטאים דוגמת השחקן לאונרדו דיקפריו ורוכב האופניים לאנס ארמסטרונג שאף הצטרפו לחברה כמשקיעים. ואם כל זה לא מספיק, הצמיחה המהירה של Mobli זכתה לאחרונה לרוח גבית, כאשר משתמשים שנטשו את אינסטגרם לאחר המכירה מחשש לפגיעה בפרטיות על-ידי פייסבוק חיפשו את האלטרנטיבה הקרובה והטובה ביותר ומצאו בית חם באפליקציית שיתוף התמונות והוידאו של Mobli.

רוכשות פוטנציאליות: Google, Twitter

יניב פלדמן

לשעבר העורך הראשי של גיקטיים ומייסד שותף של האתר. יזם, טכנולוג, כלכלן בהשכלה והיסטוריון חובב. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

3 תגובות על "אינסטגרם ישראלית? לא בדיוק אבל בערך"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Gil Friedlander
Guest

Imperssive group of Israel Start Ups!

Asaf Katz
Guest

צריך לזכור שעל אף שמדובר באפיליקציות שאינן מכניסות כסף בפני עצמן, הן מספקות שירותים משלימים לספקיות גדולות. יתכן שאלה האפליקציות שיספקו את היתרון התחרותי שהספקיות צריכות – ויחסכו להן זמן פיתוח רב.

Ruti Levy
Guest

=בידול

wpDiscuz

תגיות לכתבה: