אקו”ם במחלוקת מול YouTube, הפרסומות על קליפים ישראלים הוסרו

כחלק ממהלך חד צדדי החליטה יוטיוב להסיר את כל הפרסומות מקליפים של אמנים ישראלים עד שתגיע להסכמה על חידוש החוזה מול אקו׳׳ם

עיבוד תמונה

עיבוד תמונה

על פי מידע שהגיע לגיקטיים, ב-31 במרץ פג ההסכם בין גוגל, האחראית על אתר הוידאו YouTube ואקו״ם (אגודת קומפוזיטורים מחברים ומו”לים למוזיקה בישראל), הגוף שאחראי על שמירת זכויות היוצרים של אמנים. מאז, מתקיימים מגעים בין גוגל לאקו׳׳ם אך ללא הסכמה באשר לחלוקת הרווחים בין השתיים.

מאחר וההסכם בין השניים תם לפני ימים אחדים, החליטה גוגל, באמצעות YouTube, להסיר את כל הפרסומות מסרטוני הוידאו של האמנים הישראלים הנמצאים תחת אקו״ם. המשמעות הישירה היא, שמה-31 במרץ כל המוזיקה הזמינה דרך YouTube ושייכת לאמנים ישראלים אינה כוללת פרסומות בסרטוני הוידאו, דבר שגורם באופן עקיף לאבדן הכנסות גם ל-YouTube, שלא נהנית מההכנסות מהמפרסמים, גם לאקו״ם, שלא מקבלת את חלקה מהתמלוגים של האמנים, אך בעיקר לאמנים, המנסים ליצור לעצמם ערוץ נוסף של הכנסה ולבעלי הסרטונים (חברות ההפקה, בין היתר) אשר סובלים בינתיים מאבדן ההכנסה מ-YouTube מבלי שהדבר נמצא בשליטתם.

מאבק כוחות שיסתיים בקרוב?

על פי מידע נוסף שנמסר לגיקטיים, המחלוקת היא על גובה התמלוגים. כאמור, אקו״ם פועלת לקבלת תמלוגים ראויים והוגנים עבור השימוש ביצירות ולחלקם ליוצרים, אך מסתבר שב-YouTube לא מרוצים מחלוקת ההכנסות בין שני הארגונים, ולכן החליטו לנקוט בצעד החד צדדי בכדי להפעיל לחץ על אקו״ם. גורמים באקו״ם אישרו לגיקטיים כי ההסכם בין השניים אכן תם והם עובדים על חידושו וסיפרו כי הייתה זו YouTube שהחליטה להסיר את הפרסומות מסרטוני הוידאו השייכים לאמנים הישראלים. משמעות הדבר היא, שהאמנים הישראליים אינם זוכים לחלקם בהכנסות מהפרסומות המופיעות בסרטוני הוידאו שלהם הנמצאים באתר YouTube.

עו״ד יעקב לשצ’ינסקי (הזמר קוב), מומחה לזכויות יוצרים בתחום המוזיקה סיפר לגיקטיים: ״ההסכם של אקו״ם מול YouTube שונה מההסכמים מול גוף שידור או תחנת רדיו, שם מדובר על סכומים קבועים בדרך כלל לכל השמעה של היצירה, כאן הכספים ניתנים לפי מספר מאזינים או לפי מספר ההקלקות בסרטון. לדעתי, מדובר על התגוששות כלכלית לצורכי משא ומתן בין גוף שאמור לשלם תמלוגים לבין גוף שגובה תמלוגים. כמו שאני מכיר את אקו״ם, הצדדים יגיעו להסדר ויחדשו בצורה כזו או אחרת את היחסים ביניהם, כפי שהיה במקרה של גלגל״צ. הרבה פעמים, קורה שגופים מפסיקים לשלם לאקו״ם, בין אם מדובר בחברות תקליטים, תחנות רדיו, או גופים אחרים. אני רואה את המשבר האחרון בין הגופים זה כמאבק כוחות ותו לא.״

מ-YouTube נמסר בתגובה: “אנחנו במגעים עם אקו”ם ומקווים לחידוש ההסכם בקרוב”.

מאקו״ם נמסר בתגובה: ״אנחנו נמצאים במשא ומתן לחידוש ההסכם״.

אבישי בר

מנהל מוצר. מפתח Web ו-React Native, חולה גאדג'טים, הולך נגד הזרם ואוהב את כל מה שקשור לגוגל, לאנדרואיד ולקוד פתוח. עיסוקו העיקרי הוא לפרק לחלקים כל צעצוע חדש שמגיע למשרד ואז לכתוב עליו מדריך.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: