החלטה משונה של רכבת ישראל תגרום לזיהום יתר – יותר מאוטובוסים

מדוע בחרה רכבת ישראל לרכוש קטרים מזהמים שעלולים לסכן את בריאות הנוסעים?

תמונה: flickr, cc-by David King

מאת רחלי ווקס

לאחרונה התבשרנו ששוב נדחה מועד פתיחת קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב, ושלא נזכה להשתמש בו לפחות עד חג סוכות הבא. כשהקו סוף-סוף ייפתח ויאפשר נסיעה בין שתי הערים המרכזיות של ישראל בפחות מחצי שעה, קטרי הרכבות שייסעו עליו יפעלו באמצעות חשמל – כלומר, מנועיהם לא יפלטו גזים מזהמים. עם זאת, שאר רכבות הנוסעים שנמצאות כיום בשימוש בישראל פולטות מזהמים, ואפילו הרבה: למעשה, רכבת אחת מייצרת זיהום אוויר בכמות ששווה לזו שמייצרים 50 אוטובוסים.

על פי רכבת ישראל, כל רכבת מסיעה כ-1,000 נוסעים, בעוד באוטובוס בין-עירוני יש בדרך כלל כ-51 מקומות ישיבה – כלומר, מבחינת כמות הנוסעים, רכבת אחת שווה לפחות מעשרים אוטובוסים.

את הרמזים לזיהום ניתן לראות בשטח. המשרד להגנת הסביבה חייב את הרכבת להציב תחנות לניטור אוויר בתחנות רכבת בתל אביב ובחולון, עם שלטים אלקטרוניים שמראים את רמת זיהום האוויר הנוכחית. גם אתר הרכבת מזהיר מזה חודשים את נוסעי תחנות הרכבת תל אביב השלום, ההגנה, בת ים יוספטל, בת ים קוממיות וחולון וולפסון מפני איכות אוויר ירודה ברציפים בתחנה.

מקור הזיהום העיקרי ברכבות הוא הקטרים. על פי רכבת ישראל, צי קטרי רכבות הנוסעים שנמצאים בשימוש על ידם כיום כולל 48 קטרים מדגם JT42BW, שנכנסו לפעילות בין השנים 2009-1998, ו-24 קטרים מדגם Euro 3200 שנכנסו לפעילות בשנים 2014-2013. לדברי אמיר זלצברג, ראש אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, כל הקטרים האלה פועלים על מנועי דיזל מזהמים, כשהישנים יותר אינם עומדים באף תקן זיהום אוויר, אך גם החדשים עומדים רק בתקנים בלתי עדכניים. “גם המנועים בקטרים שיוצרו ב-2014, שלכאורה צריכים להיות חדישים יחסית, הם מנועי שתי פעימות, שידועים כמזהמים מאוד”, אומר זלצברג.

מדוע קנתה הרכבת קטרים מדגמים מזהמים?

על פי זלצברג, הסיבה בהחלט לא היתה חוסר היצע בשוק הקטרים. “כבר עשרות שנים שקיימים בשוק קטרים פחות מזהמים”, הוא אומר. “הרכבת קנתה קטרים זולים ומזהמים כי אף אחד לא דרש מהם אחרת. לא אנחנו, שלא עסקנו בנושא הזה בזמנו, ולא משרד התחבורה, שהוא הרגולטור הראשי של רכבת ישראל”.

כמה זולים יותר היו הקטרים שנרכשו? על פי רכבת ישראל, העלות הכוללת של 24 הקטרים שנכנסו לפעילות בשנים 2013-2014 בישראל היתה כ-395 מיליון שקל, כלומר כ-16.5 מיליון שקל לקטר. בהשוואה לקטרים “ירוקים” יותר, מדובר בסכום יחסית נמוך. דוגמה לכך היא קטר נוסעים מסוג Siemens SC-44 Charger, שמנוע הדיזל שלו משולב עם גנרטור חשמלי, ונחשב לידידותי יותר לסביבה: הוא עומד בתקן זיהום האוויר האמריקאי Tier 4, התקן המעודכן ביותר גם היום.

ב-2014, למשל, רכשה מחלקת התחבורה של מדינת אילינוי שבארה”ב 33 מהקטרים הידידותיים לסביבה תמורת 225 מיליון דולר – כלומר כמעט 7 מיליון דולר או כ-23.5 מיליון שקל לקטר. מחלקת התחבורה של מדינת קליפורניה רכשה גם היא ב-2014 6 קטרים מאותו הדגם תמורת 47 מיליון דולר – כלומר כמעט 8 מיליון דולר או כ-27 מיליון שקל לקטר. ב-2016 רכשה קליפורניה 16 קטרים נוספים תמורת 121 מיליון דולר – כ-7.5 מיליון דולר או כ-26 מיליון שקל לקטר.

קטר מסוג Siemens SC-44 Charger, שמנוע הדיזל שלו משולב עם גנרטור חשמלי, ונחשב לידידותי יותר לסביבה. (תמונה: cc by SounderBruce)

200 אלף חלקיקים לסנטימטר

במחקר שנערך בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, בהזמנת המשרד להגנת הסביבה ותוצאותיו פורסמו במרץ 2017, נבדקו ריכוזי הננו-חלקיקים (Ultrafine Particles) בתחנות של רכבת ישראל ובתוך רכבות נוסעים. מדובר בחלקיקים שקוטרם קטן מ-100 ננומטר, שהם החלקיקים העיקריים שנפלטים על ידי מנועים, ובעיקר על ידי מנועי דיזל, שהם כאמור אלה שמניעים את קטרי הרכבת הנוכחיים. חלקיקים אלה מסוגלים לחדור בקלות אל הריאות, להיכנס למחזור הדם ולהגיע משם ללב, למוח ולשאר חלקי הגוף, והם עלולים לגרום כך לתחלואה ולמוות. ננו-חלקיקים מאגזוזי כלי רכב הם רעילים במיוחד, מכיוון שהם מכילים ריכוזים גבוהים של חומרים אורגניים מזהמים, כגון פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים, שהם תרכובות כימיות מזהמות.

על פי המחקר, ריכוז הננו-חלקיקים הגבוה ביותר נמצא בקרון הנוסעים שצמוד לקטר, שם הוא הגיע לרמות של 300-440 אלף חלקיקים בסנטימטר מעוקב של אוויר. גם בתחנת רכבת השלום נמדדו ריכוזי ננו-חלקיקים גבוהים במיוחד, בעיקר ברציף 1: 200 אלף חלקיקים בסנטימטר מעוקב של אוויר. לשם השוואה, ריכוז הננו-חלקיקים האופייני בחדר משרדי הוא כ-4,000 חלקיקים בסנטימטר מעוקב. ממצאי המחקר הצביעו באופן חד-משמעי על מנועי הרכבת כמקור העיקרי לחלקיקים מזהמים אלה.

נתונים אלה, כאמור, התקבלו ממחקר שנערך על ידי הטכניון. ברכבת ישראל סירבו להתייחס לשאלתנו האם הרכבת ערכה בעצמה דו”חות מזהמים בשנים האחרונות.

לדברי זלצברג, בעקבות דרישות המשרד להגנת הסביבה, הרכבת החלה לבצע צעדים מסוימים לשיפור איכות האוויר. כפי שנדרש ממנה, החלה רכבת ישראל בתהליך מכרז לשיפור האוורור בתחנות. בנוסף, חויבה הרכבת להתקין עד פברואר 2019 מסננים על 168 הגנרטורים שברכבות השונות, שמספקים את החשמל לפנים הרכבת – לאורות, לכריזה, לאוורור וכו’.

עם זאת, נושא מנועי הקטרים בעייתי יותר. “המנועים האלה כל כך מזהמים שאי אפשר אפילו להתקין עליהם מסננים – כי המסנן מיד ייסתם מהזיהום”, אומר זלצברג. עם זאת, הוא מדגיש שחוסר הישימות של הפתרון הפשוט יותר אינו פוטר את הרכבת מאחריות לטיפול בזיהום. “יש פתרונות אחרים להפחתת זיהום אוויר”, הוא אומר. “האחריות של הרכבת כגורם המזהם היא ליישם את הפתרונות האלו. אנחנו תמיד נוקטים בגישה שהמזהם הוא זה שאחראי להפחית את זיהום האוויר, וזה שמדובר בחברה ממשלתית לא הופך אותם לפטורים מהחובה הזאת”.

מודלים סביבתיים יותר

פתרון אחד לזיהום יכול להיות, כמובן, החלפת הקטרים במודלים סביבתיים יותר. תהליך כזה אמור להתרחש במסגרת תכנית החשמול של הרכבת, שאושרה בסוף 2012, ובמסגרתה כמעט כל רכבות הנוסעים שקיימות כיום יוחלפו ברכבות חשמליות. עם זאת, ייקח עוד הרבה מאוד זמן עד שתרחיש כזה יהפוך למציאות. “פרויקטים תשתיתיים כאלה תמיד לוקחים בישראל לפחות עשור יותר ממה שתכננו, וזה מה שקורה גם במקרה הזה”, אומר זלצברג. “בינתיים, האוכלוסייה נחשפת לזיהום אוויר שמזיק לבריאותה”.

למרות הנתונים המטרידים על זיהום האוויר, חשוב לזלצברג להדגיש שהמלצת המשרד להגנת הסביבה היא לנסוע ברכבת. “חובה לפעול לכך שהרכבת תהיה כמה שפחות מזהמת, אבל אנחנו רואים בכל אמצעי הסעת המונים, ובפרט ברכבת, אמצעי לקידום תחבורה מקיימת יותר, ואנחנו קוראים לאנשים להשתמש בה יותר”, הוא אומר.

כשאנחנו נוסעים ברכבת, יש כמה צעדים שניתן לנקוט בהם על מנת לצמצם משמעותית את כמות זיהום האוויר שנחשפים אליה. “קודם כל, חשוב מאוד להגיע לרציף עצמו רק סמוך למועד העלייה לרכבת”, אומר זלצברג. “אם אתם מגיעים עשר דקות לפני הזמן, אל תמתינו ברציף, אלא באולם הממוזג”.

צעד שני נוגע לממצא לפיו זיהום האוויר הוא המשמעותי ביותר בקרון הנוסעים שצמוד לקטר. חלק מהקטרים ממוקמים בראש קרונות הרכבת, ומושכים אותם אתם בתנועתם, אך חלקם ממוקמים בזנב הרכבת ודוחפים אותה קדימה. “כדאי לשבת רחוק מהקטר אם נמנים על אוכלוסייה רגישה לזיהום אוויר, כגון קשישים, נשים בהריון, ילדים וחולי לב וריאה”, אומר זלצברג. “זה לא פשוט לצפות מאדם שעולה על הרכבת לבדוק אם הקטר נמצא בראש הרכבת או בסופה, ולכן הכי פשוט לשבת במקום כלשהו באמצע”, הוא מסכם.

תגובות

ממשרד התחבורה נמסר בתשובה לבקשתנו לראיון שאין במשרדם גורם שאחראי על זיהום מרכבות.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: “הקטרים והקרונות ברכבת ישראל נרכשים באישור משרדי הממשלה ובהתאם למכרזים שבתוכם גם התקנים הרלוונטיים שהגדירו. בעת רכישת הקטרים הללו, היתה התאמה לתקנים באותה עת”.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר זווית

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

7 תגובות על "החלטה משונה של רכבת ישראל תגרום לזיהום יתר – יותר מאוטובוסים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ארז
Guest

מי זה זלצברג?
בד”כ נהוג לכתוב מה שמו המלא של הדובר ומה תפקידו…

איציק
Guest

הם תיקנו אני רואה

מישהו
Guest

עדיין פחות מזהם מרכב פרטי עם נהג בודד. מעניין מהם הנתונים בהשוואה לחלון פתוח בפקק.

Dodo
Guest

לא משונה בכלל, יש אינטרסים חזקים ביותר שרק רוצים שישרפו עוד דלקים ומבחינתם רק לדחות את הקץ לעוד עשור.

mishu2
Guest

איזה ברירה יש לנוסעים?
נעשה מחאה כדי שרכבת ישראל תשדרג את הקטרים? ואם לא מה? נפסיק לנסוע ברכת?? כן כי זה ממש הגיוני….
פשוט בדיחה שאין רגולציה ועל כל פיפס שאפשר אז זורקים ****

אני
Guest

***

אני
Guest

16.5 מיליון מול 23.5 מיליון זה לא כזה פער גדול.
חיסכון של 30%.
מראה כמה זיהום האוויר מעניין מישהו.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: