האם האפליקציה שלכם מותאמת לשימוש בזמן נהיגה?

אחרי המכשיר הנייד, האפליקציות משתלטות גם על אחד המקומות שאנחנו מבלים בהם לא מעט זמן – הרכב. איך תוודאו שהאפליקציה שלכם מותאמת כמו שצריך?

carplay

מאת אליזבת האלאש, AppLink Engineering Team ב-Ford Connected Services Europe.

איך הייתם משתמשים באפליקציות המועדפות עליכם אם הייתם עיוורים? כאשר ניגשים לפיתוח אפליקציות המיועדות לשימוש ברכב, זו שאלת פתיחה מצוינת. לעיתים קרובות, מפתחים משתוקקים לקפוץ אל תוך המכונית בלי לחשוב על האופן שבו האפליקציה שלהם תהיה בשימוש תוך כדי נהיגה ב-100 קמ״ש בכביש מהיר ועמוס. לאפליקציות חייב אמנם להיות ממשק משתמש חדש ומגניב, אבל לפני הכל הן חייבות להיות פונצקיונליות. שימוש אינטואיטיבי ונוח חשוב כפליים בתוך הרכב, שם אי אפשר להסתמך על משוב ״טעינה״ ויזואלי או אפילו קולי. עד שכלי רכב אוטונומיים יהפכו נפוצים, נהיגה הינה ותמשיך להיות המשימה הקריטית והשואבת ביותר שיש לבצע בעת השהיה ברכב. שימוש בכל סוג של אפליקציה נמצא במקום השני. כך שאם נהגת כבר חשה מתוסכלת לאחר שנהג אחר חתך אותה, התסכול הזה רק גובר כאשר הוראות נסיעה או פלייליסט לא מתחילים לפעול מיד כאשר היא זקוקה להם. עוד גורם מרכזי בתהליך פיתוח אפליקציות לרכב הן רכיבי נתוני הרכב החדשים הזמינים לשילוב באפליקציות המיועדות לשימוש בתוך הרכב. התייחסות לאלמנטים ספציפיים למכונית, דוגמת מהירות, הנחיות GPS, כמות הדלק או אפילו מצבם של המגבים הצמודים לשמשה, עשויה לסייע ביצירת חווית שימוש עשירה יותר באפליקציה בעת הנהיגה. דגשים כאלה לא דורשים כמובן שכתוב מחדש של האפליקציה, אבל הנה תרגיל מומלץ: נסו לחשוב כיצד הייתם מעצבים את האפליקציה שלכם מן היסוד בעודכם ישובים בכסא הנהג של המכונית.

חווית משתמש על ארבעה גלגלים

למרות שזה נתפס כעוד מסך, חווית המשתמש בתוך המכונית שונה מאוד. ישנם כמה כללים פשוטים שעל פיהם יש לפעול, כמו ויתור על משחקים, וידאו או כמות גדולה מדי של טקסט. אבל מה שנמצא בתחום האפור היא השאלה כמה מחשבה נדרשת מהנהג בעת השימוש באפליקציה שלכם. הגישה האידאלית היא להגביל ככל האפשר את העומס המחשבתי הנוסף הזה. כלומר, לספק משוב מהיר ופשוט לכל פעולה של המשתמש. אפילו ההפעלה של האפליקציה בתוך הרכב צריכה לבוא לידי ביטוי במשוב מיידי, בין אם מדובר בהצגת מידע עדכני על גבי המסך או בהשמעת חיווי קולי כלשהו. נסו לנחש מה הכי סביר להניח שהמשתמש ירצה. ככל שתוכלו לקבל החלטות מושכלות יותר ביחס לרצונו של המשתמש ותאפשרו לו להמשיך ולהתמקד בכביש, כך המצב יהיה טוב יותר. לדוגמה, אפליקציה לרכב שמסתנכרנת באופן אוטומטי עם הפעולה האחרונה שבוצעה במחשב יכולה לעורר את אחד מרגעי ה״וואו״ האלה, שגורמים למשתמש להעריך את האפליקציה שלכם ולשמוח תוך כדי נהיגה.

מפתחים יכולים להטמיע את האפליקציה שלהם בתוך המכונית בצורה כוללת יותר אם ינצלו את היתרונות של רכיבי נתוני הרכב הזמינים לאפליקציה, ויאפשרו לה לקבל ״החלטות״ חכמות עבור המשתמש. נתוני רכב יכולים להיות זמינים גם על פי דרישה ו/או על בסיס מנוי, ולהתעדכן מדי שניה או בעת שהנתון משתנה. אולי לא כל אפליקציה צריכה להשתמש ברכיבי נתונים כאלה, אבל אפליקציות מבוססות מיקום למשל, יכולות לנצל מידע על מהירות או כיוון על מנת להציע קופונים או מבצעים תלויי מיקום בזמן אמיתי. אפליקציות פרודוקטיביות, לחילופין, יכולות להשתמש ברכיבים כמו כמות דלק או שמן כדי לעזור למשתמש לתזמן את העצירות שלו במהלך היום.

התמקדו בפקודות קוליות

למרות שפקודות קוליות הן רכיב מרכזי ברכב, פעמים רבות נעשה בהן שימוש שגוי או כבדרך אגב, משום שאפליקציות רבות לא משתמשות ביכולת הזו במקרים אחרים. נראה שיש שתי טעויות נפוצות: הוספה רק של פקודות בסיסיות מאוד, כמו Play או Pause, שכבר זמינות ממילא באמצעות כפתורים קלים לשימוש; או הגזמה בדמות הוספת מאות פקודות שיכסו את כל האפשרויות הקיימות. אף אחת מהשיטות הללו לא מנצלת את מלוא יכולותיו של מנוע פקודות קוליות. ראשית, אינכם רוצים לאלץ את המשתמש שלכם ללמוד פקודות קוליות. כאשר מדובר במשתמש קבוע תוכלו פשוט להתבסס על הפקודות הקוליות המוכרות לו, בין אם מדובר ב-Like, Favorite או Star. שנית, השתמשו במנוע הפקודות הקוליות הדינמי כדי להפוך את החוויה למותאמת אישית, אבל שוב, באמצעות פקודות שהמשתמש כבר מכיר. לדוגמה, טענו את שמות הפלייליסטים או המיקומים המועדפים של המשתמש. יתרה מכך, אל תפחדו לטעון פקודות קוליות מורכבות; למעשה, מנוע זיהוי קולי מוטמע יכול להתמודד בקלות רבה יותר עם ביטוי כמו ״100 השירים החמים ביותר כעת״ לעומת ״להיטים״, משום שפקודות קוליות קצרות יותר מספקות תוצאות פוטנציאליות רבות יותר מאשר רשימה מורכבת. באופן כללי, סביר להניח שהעברה ישירה של כל אותם תפריטים ואפשרויות שזמינות באפליקציה הרגילה יציפו את המשתמש, ולכן כדאי להיות בררניים כאשר מחליטים במה להשתמש בתוך הרכב.

כאשר ברצונכם לשמור על זהותה של האפליקציה שלכם, מומלץ להיפטר מכל הקישוטים העודפים ולהציג ברכב רק את המרכיבים המרכזיים שלה: שאלו את עצמכם – ״מהן הפעולות העיקריות שמשתמשים עושים כאשר הם מפעילים את האפליקציה שלי?״ צרו חוויה פשוטה, מהירה וממוקדת פעילות, ותהפכו למובילים בעולם האפליקציות המיועדות לכלי רכב.

הכתבה בחסות Ford

תל אביב תארח ב-11-12 באוקטובר את אתגר המפתחים, Ford SYNC® AppLink™ ב"מועצה לישראל יפה", תל אביב, שיימשך 24 שעות ויאפשר לצוותי פיתוח אפליקציות לעבוד יחד עם צוותי המהנדסים והמומחים העסקיים של פורד. בין הפרסים: פורד פיאסטה חדשה, שירותי יעוץ וליווי של חברת הייעוץ המובילה וויזר-מזרס, ערכות SYNC Development TDK ועוד.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: