המכשור הלביש: לקראת מהפכה או דעיכה? [אורח]

אחרי שסמסונג, גוגל ואפל נכנסו לתחום המכשור הלביש נערכו כולם לטרנד הבא בעולם הטכנולוגי. בפועל, זה עדיין לא ממש קורה. מה הסיבה והאם מיהרנו להמר על הסוס הלא נכון?

ה-Apple Watch, תמיכה בתצוגה בעברית, לא בתפריטים בשלב זה. צילום: גיקטיים

ה-Apple Watch, תמיכה בתצוגה בעברית, לא בתפריטים בשלב זה. צילום: גיקטיים

מאת ערן אופיר, מנכ”ל חברת Somatix העוסקת בניתוח נתונים המתקבלים משעונים וצמידים חכמים.

בחודשים האחרונים מתפרסמות סקירות סותרות לגבי עתיד המיכשור הלביש. בחלק מהסקירות מתואר קצב חדירה לשוק מהיר בהרבה מזה של הטלפונים החכמים. בסקירות אחרות ניתנים נתונים לגבי מכירות מאכזבות של מוצרים ראשוניים שיצאו לשוק או ביטולם (עיין ערך google glasses).

לפני שנוקטים עמדה, כדאי אולי להבין את השלבים השונים הנדרשים בכדי שמהפיכה טכנולוגית כמו מיכשור לביש “תתפוס” בשוק ותעבור מציוד קצה למעטים לנחלת הכלל (כמו שקרה ב-15 השנים האחרונות עם הטלפונים הסלולריים ואחר כך עם הסמארטפונים).

ראשית, יש להבין מהו “מיכשור לביש” (תרגום גרוע למדי ל-wearables). קיימים סוגים רבים: שעונים חכמים, צמידים חכמים, רצועות חכמות (שמתלבשות על שעונים קיימים), משקפיים, עגילים (earables), טבעות, מדי מצב רוח ועוד אביזרים שונים ומשונים. וזה עוד לפני שמכניסים לרשימה את ה”מיכשור הלביש” שמייצג נאמנה את שמו, כלומר את אותן גופיות וחולצות חכמות שלובשים היום בעיקר ספורטאים בכדי לשדר מידע רציף למאמנים שלהם לגבי מצבם וכשירותם.

השנה יימכרו בארה”ב למעלה מ-50 מיליון wearables. זה בהתאם לתחזיות המוקדמות, ולגמרי לא מעט. החלק הארי הוא השעונים והצמידים החכמים כאשר אם עד שנה שעברה הצמידים היו 80% מהמכירות, השנה מכירות הצמידים והשעונים החכמים זהות וצופים שתוך כשלוש עד ארבע שנים המצב ייתהפך והשעונים יהיו 80% מהמכירות.

ישראל, דרך אגב, היא לא דוגמא לשוק שבו wearables נכנסו עדיין, ורוב המכשירים שנמכרו בארץ נקנו על ידי חברות שמפתחות לתחום או על ידי משתמשים early adopters שמביאים אותם בעצמם מחו”ל.

גוגל ואפל – איפה ראינו את זה כבר?

לפי הגישה האופטימית, המיכשור הלביש הוא המהפכה הסלולרית השלישית. בתחילת שנות ה-2000 חזינו בבואם של הטלפונים הסלולריים. באמצע 2007 הגיעו הטלפונים החכמים, ועכשיו מגיעים ה- wearables שיחליפו כנראה בתוך מספר שנים את הטלפונים כפי שאנו מכירים אותם. לכל אחת מהטכנולוגיות האלו כאשר הופיעו היו תקופות הסתגלות לא קצרות, הרבה מתחרים שהתכנסו בסופו של דבר למעט יצרנים ותעשייה שלמה שנוצרה כתוצאה מזה. אותו דבר צפוי לקרות גם כאן.

מניסיון בעבודה יומיומית עם שעונים וצמידים חכמים של יצרנים רבים, אני יכול להעיד על מחלות הילדות הרבות שמהן הם סובלים – משקל גבוה מדי, סוללה חלשה מדי, התחממות, סנסורים לא מדוייקים ולא אמינים, ממשק BLE – Bluetooth low energy שמשום מה כל יצרן בחר לממש בצורה מעט שונה למרות הסטנדרט, יותר מדי יצרנים שעובדים רק עם עצמם (proprietary) וכן הלאה. כל הבעיות האלו ייפתרו שכן זה חלק מובנה ביציאה לשוק של כל טכנולוגיה, וממילא לא מה שיקבע את עתיד המיכשור הלביש.

moto360

נתח השוק העיקרי כיום וכנראה גם בעתיד הנראה לעין הוא תחום השעונים והצמידים החכמים, בעיקר בגלל שכיום ישנם כמאה יצרנים, גדולים וקטנים של שעונים וצמידים חכמים. רובם יעלמו מכיוון שאין שום הצדקה לייצר צמיד או שעון שלא יכולים לבנות סביבם תעשייה של אפליקציות תומכות, שכן יישום בסיסי אחד של רוב יצרני הצמידים למשל (ספירת צעדים, מדידת איכות שינה, מדידת דופק וכו’) לא מספיק בכדי להחזיק מכירות לאורך זמן. מה גם שמחירי השעונים והצמידים ירדו בעשרות אחוזים בשנה האחרונה, וזה כלשעצמו מוציא מהשוק שחקנים קטנים שהמודל העסקי שלהם קרס. כמעט כל הצמידים שקיימים היום בשוק, חלקם מוכרים היטב כגון fitbit, jawbone, nike ואחרים אינם פתוחים כלומר אינם משתמשים במערכת הפעלה כמו Android Wear או iOS. אותו תהליך התרחש גם עם הטלפונים הסלולריים שהתכנסו למספר יצרנים מצומצם בהרבה מבתחילה ולאחר מכן עם הטלפונים החכמים שהתכנסו לשתי מערכות הפעלה בולטות. כך יקרה גם ב-wearables ואנו נראה חלק מהיצרנים הבולטים היום שייכחדו (זוכרים שמות כמו נוקיה, אריקסון, בלקברי, סימנס – מתי השתמשתם בטלפון שלהם בפעם האחרונה?)

עדיין לא לגמרי עצמאיים

קהל הצרכנים מצידו, דווקא מפתיע לטובה. כבר לפני שנתיים דיברו על כך ש”מלאי” הצרכנים הספורטיבים שצריכים באמת צמיד כושר הולך ואוזל וציפו לירידה במכירות. במקום זאת, המכירות ושווי השוק של חברות כמו fitbit, misfit ו-garmin (שחזרו לשוק לאחר שהפסידו את שוק ניווט ה-GPS ברכב ל- WAZE) עלו פלאים. בתערוכות, כנסים ובערים רבות בארה”ב ובאירופה כבר ניתן לראות צעירים שעונדים גם שעון חכם על יד אחת וגם צמיד חכם מעוצב על היד השניה. אלו הם אותם צעירים שרוצים בדרכם לאמר שהם מחוברים. חלקם אף התאכזבו מגירסאות קודמות של צמידים שסיפקו רק תכונה אחת כמו מדידת צעדים לא מדוייקת, אולם חזרו לחוויה המשודרגת שמציע השעון החכם (תנסו פעם ניווט GPS עם שעון שמראה לך רק חיצים ומרחק במקום עם טלפון ותראו כמה זה נוח). קראתי לאחרונה אפילו בלוג שדיבר על השתנות הקוד העסקי-תרבותי בחברות כתוצאה מהשעונים החכמים שכן עובדים עברו לקבל הודעות טקסט ו-notifications לשעונים שלהם והם מציצים עכשיו בשעונם בזמן פגישות, מה שפעם לא היה מקובל. גם החקיקה תצטרך להשתנות שכן כיום אסור להחזיק טלפונים בזמן נהיגה, אבל לא ניתן לאסור על ענידת שעונים מתקשרים בזמן נהיגה.

בשעונים החכמים החדשים ביותר שיוצאים כיום לשוק, ניתן כבר לראות הכללת כרטיס סים. זה אומר שהם כבר מכשירים עצמאיים המסוגלים לתקשר בכוחות עצמם עם הרשת, להעביר מידע ברשת וכו’. הטענה שהשעון לא יכול לספק את חווית המשתמש או המסך שיש לסמארטפון היא דלה ולא מעודכנת. השעון החכם הוא חלק מעולם ה- IOT (Internet of Things) וככזה הוא יוכל לתקשר עם כל מסך או מכשיר אחר בסביבה, ולפיכך לספק חווית משתמש טובה בהרבה. כבר בתערוכות השנה ניתן היה לראות שעונים חכמים המתקשרים עם טלוויזיות חכמות כך שאת הסרטון או תמונת שיחת הווידאו ניתן לראות על מסך הטלוויזיה הגדול או על מסך הטאבלט. כל מיקרופון בסביבה יוכל לקלוט קול עבור שיחה שתתבצע דרך שעון חכם. כל מיקלדת בסביבה (למשל של האייפד או אלו שמוקרנות על כל משטח כמו קיר או שולחן) תוכל להחליף את המקלדת של הסמארטפון. קיימים כיום גם מצלמות זעירות שניתן להרכיב על כל משקפיים (במקום לקנות משקפיים חכמים) שמדברות ישירות עם מכשירים אחרים, כמו למשל עם השעון החכם. לחיצה על כפתור או על המסך בשעון יכולים לשלוח את הודעת הטקסט למסך התצוגה ברכב או להקריא אותה במערכת השמע ברכב. בקיצור, ניתן להראות שכל פונקציונליות שקיימת היום בסמארטפון (קול, ווידאו, צילום, הקלדה, גלישה, אפליקציות) ניתן לעשות גם על ידי שעון או צמיד חכם ואביזרים אחרים מסביב אם צריך.

ואז, מעבר לפונקציונליות הקיימת, התוספת האמיתית שהשעונים החכמים מספקים היא המדידה הרציפה של תנועה וביומטריקה. יכולות אלו מאפשרות יישומים חדשים לגמרי הן בתחום של ה- digital health והן בתחום של הפירסום באינטרנט שיכול להיות עתה עוד יותר ממוקד.

up31

שם המשחק – מפתחי האפליקציות

אולם, המאפיין המרכזי בתעשיית הסלולר כיום, ומה שיקבע את הצלחת המיכשור הלביש, הוא לא טכנולוגיה, מחיר או ממשק משתמש, אלא ההכרח ליצור eco-system מסביב למוצר. זה עוד רחוק מאוד ב-wearables לעומת מה שקרה בסמארטפונים, אבל יותר ויותר חברות מפתחות כיום אפליקציות לשעונים החכמים, וזה יוביל להתפתחות התעשייה. חדשות לבקרים אנו רואים אפליקציות חדשות בתחום הכושר, מדידת איכות שינה, הפסקת עישון, elderly-care, parental control, ועוד יכולות שלא היו קיימות קודם.

גם המקרה של ה-pebble הוא דוגמא מייצגת של מחזור החיים בתעשייה. מכשיר חלש, עם יכולות דלות ביחס לשעונים החכמים שקיימים היום, אולם נהנה עדיין מהילת היותו הראשון בתעשייה, והחסד שזוכרים לו רוכשיו הרבים ב-kickstarter. כמו שקרה עם Blackberry, גם ה-pebble יצטרך למצוא לו שוק נישה מסויים בכדי לשרוד לאורך זמן מול שעונים טובים ממנו בהרבה. למיטב הבנתי, pebble מנסים לפלס להם נישה בשוק של רופאים ומטפלים רפואיים עם אפליקציות יעודייות תוך הדגשת היתרון היחסי היחיד שיש לשעון זה והוא משך הסוללה הארוך יחסית (מה שמאפשר למשל לרופאים לעבור משמרת שלמה בבית חולים ללא הצורך להוריד את השעון עבור טעינה).

אומרים שלספינה גדולה לוקח מספר מיילים בכדי להשלים סיבוב בים. חברות הענק משקיעות כיום מאות מיליוני דולרים במיכשור לביש. לא רק חברות טכנולוגיות טהורות כמו אפל, גוגל, סמסונג, LG וכו’ אלא גם חברות אופנה כמו נייק, אדידס, under-armor (שהוציאה השנה חצי מיליארד דולר ברכישת חברות אפליקציות למיכשור לביש) ואפילו חברות של שעונים קלאסיים כמו TAG Heuer ו-IWC שמחפשות עדכון למותג שלהן עם תוספות חדשניות מעולם המיכשור הלביש. קוקה קולה למשל הוציאה צמיד משלה (shine) המבוסס על ה- misfit, לא רק כאמצעי פירסום אלא כדי להתחבר טוב יותר ללקוחות שלה. חברות הביטוח בארה”ב מחלקות צמידים חכמים ללקוחות שלהן (או מסבסדות אותם בצורה משמעותית) בכדי לעקוב אחרי בריאות הלקוחות ולקבוע תעריפים משתנים בהתאם ל- wellness של הלקוח. דוגמה טובה לכך היא חברת הביטוח הרפואי Oscar שהפכה לצומחת המהירה ביותר בתחום זה לאחר שהחלה לחלק ללקוחותיה צמיד חכם במהלך שיווקי מפתיע שבו היא מחזירה ללקוחות דולר אחד בכל יום שבו הם עומדים ביעד יומי שניתן להם. ויש עוד עשרות דוגמאות.

לכן, עקב השקעה של מיליארדים על ידי חברות consumer products (ולא רק חברות טכנולוגיה) העתיד לדעתי הוא במיכשור הלביש. השאלה היחידה היא האם זמן החדירה לשליטה מלאה בשוק יהיה כמו של הסמארטפונים (כ-8 שנים) או שיתממשו התחזיות שצופות שקצב החדירה של הטכנולוגיות הלבישות יהיה מהיר פי שלוש?

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

14 תגובות על "המכשור הלביש: לקראת מהפכה או דעיכה? [אורח]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אבי
Guest

הערס המצוי לא יוותר על הקאסיו שלו כל כך מהר

מוטי
Guest

איזה שעון חכם הכי מומלץ במחיר המינימלי (1000₪ מקסימום)
שיעבוד עם אייפון ויתמוך בעברית

גל
Guest

למוטי – ישנם שעונים חכמים מחברות סיניות שלא עוברות את ה 500 שח לדוגמא שעון חכם של חברת No. 1 שתומך באנדרואיד ו IOS בסביבות 250 שח.

ערן אופיר
Guest
מוטי – שאלת שאלת קשה. כיום אין עדיין חיבוריות בין שתי המשפחות העיקריות. אייפונים יודעים לעבוד רק עם השעון של אפל, ומכשירי אנדרואיד יודעים לעבוד רק עם שעונים חכמים שתומכים במערכת הפעלה Android Wear. התעשיה כולה מחכה לראות האם יתאפשרו חיבורים מוצלבים בעתיד. לפי השמועות גוגל עובדת על חיבור של השעוני android wear לאייפון והשאלה היא האם אפל יחסמו התממשקות כזו כשתצא. אז אם יש לך אייפון האפשרויות שלך הן שעון חכם apple watch או צמידים מסוגים שונים שתומכים ב- IOS. הצמידים גם הרבה יותר זולים מהשעונים והם בטווח המחירים שציינת. השעונים החכמים מאוד יקרים עדיין בישראל כי אין להם… Read more »
asd
Guest

אפל לא יחסמו, אבל הם בוודאי לא ימהרו לאפשר זאת לפני שלהם תהיה אפשרות לחיות אצל הצד השני. ועד אז, הם צוברים נתח שוק וסוגרים פער מול האנדרואידים למיניהם (ומשתמשים בכל מי שקונה את הגרסא הזאת כנסייני בטא)

ערן אופיר
Guest

אבי – גם על הסמארטפונים ובמיוחד על האייפונים אמרו ב- 2008 שהם מיועדים לערס המצוי, וכיום גם אמי המבוגרת משתמשת בסמארטפון ובאפליקציות שבו. כולם יהיו לדעתי עם שעון חכם ולו רק בגלל העובדה שגם השעונים הרגילים יהפכו להיות חכמים בזכות רצועות חכמות שמשאירות את השעון על כנו אבל מאפשרות את הפונקציונליות מהרצועה. כחובב שעונים מושבע, ולא קסיו, זו האופציה המועדפת עלי.

גל
Guest

למוטי – ישנם שעונים חכמים מחברות סיניות שלא עוברות את ה 500 שח לדוגמא שעון חכם של חברת No. 1 שתומך באנדרואיד ו IOS בסביבות 250 שח

מוטי
Guest

תומך בעברית?
הוא טוב

גל
Guest

למוטי
אלו השפות לפי האתר
Language: Chinese, Traditional Chinese, English, German, Spanish, Italian, French, Portuguese, Russian

מוטי
Guest

לגל
תודה רבה על העזרה
תראה אין לי בעיה שהשעון יהיה באנגלית
רק שאת ההודעות ואנשי קשר יהיו בעברית
אין משהו אחר?

מוטי
Guest

תודה לכולם על התגובות
ולגל תומך בעברית?
הוא טוב

ערן אופיר
Guest

גל, אתה מתכוון לזה – http://www.dx.com/p/no-1-wearable-1-54-touch-smart-anti-theft-watch-w-heart-rate-bluetooth-pedometer-2mp-camera-367630#.Vc3hc_mqqko

אבל לא כל שעון דיגיטלי הוא שעון חכם. הוא לא תומך ב- Android Wear וגם לא ב- OS2 של אפל. אין לו BLE ולכן אי אפשר להריץ עליו אפליקציות. השעון הזה הוא למעשה כמו צמיד אבל בתצורה מכנית של שעון. כמה דורות אחורה מהשעונים של מוטורולה, סמסונג, LG, APPLE, חווואווי, אסוס, סוני וכו’

גל
Guest

אוקי, הוא נראה לי אבל אחלה.
תודה על המידע

iphone1000
Guest

זאת ההתחלה של המהפכה !

wpDiscuz

תגיות לכתבה: