דעה: האם ספוטיפיי היא באמת אוייבת הפודקאסטים?

האם צודק רן לוי, הפודקאסטר המוביל בישראל, במאבק שהוא מנהל כנגד ספוטיפיי? ואולי ספוטיפיי דווקא תעזור לעוד פודקאסטים להגיע ליותר אנשים?

צילום מסך

השבוע האחרון היה סוער למדי בביצת הפודקאסטים המקומית בכל הקשור לספוטיפיי, ולצערנו זה לא בגלל שמונה שר המקשר בין ספוטיפיי לפודקאסטרים. זה החל עם הכרזתו של רן לוי ו”רשת עושים היסטוריה” על כך שהם מגבילים את מספר הפרקים שיהיו זמינים בספוטיפיי. זה המשיך בהודעה הגלובלית על עסקת הענק שנחתמה בין הפלטפורמה לג’ו רוגן, הפודקאסטר המצליח ביותר בעולם. בעקבות העסקה, הפודקאסט שלו יופץ  גם בספוטיפיי במקביל לשלל הערוצים האחרים בהם רוגן מפיץ כיום, אך בתוך כמה חודשים, רוגן התחייב לבלעדיות. שווי העסקה על פי דיווחי העיתונות, נאמד ב-100 מיליון דולר, ולפי ההערכות, זה לא כולל את הפרסומות שרוגן ימשיך לפרסם בפודקאסט שלו.

במובן מסוים, המהלך של לוי, המתנגד לניסיון של ספוטיפיי להפוך למונפול בתחום, חזה את הנולד ואת הצעד של ספוטיפיי עם רוגן: הפיכתה של ספוטיפיי למלכודת דבש עבור מאזינים שמגיעים להאזין לפודקאסטר אחד ויקבלו הצעות לאחרים.

הדרך של ספוטיפיי לעשות זאת חושפת את האסטרטגיה של הפלטפורמה: ריכוז תוכן ייחודי של ספקיות תוכן, כפי שרכשו שלוש רשתות בשנה האחרונה, בהן גימלט ו-The Ringer, זאת במטרה למשוך אליהם את המאזינים. משם, השמיים הם הגבול מבחינת היכולת להשיא רווחים אפשריים או להחזיר את ההשקעה (מוניטיזציה). 

בדרך להיות הפייסבוק של עולם האודיו?

יש הטוענים כי במידה מסוימת, האסטרטגיה הזו עלולה להפוך אותה לפייסבוק של עולם האודיו. זה החשש הגדול של המקטרגים: הפיכת עולם הפודקאסטים לגן סגור. בחזונם האפוקליפטי אין דבר שימנע מספוטיפיי לשלוט בפרסומות ולגזור קופון גדול על הפודקאסטרים – כאשר בכלל לא משלמים להם תמלוגים או חמור מכך: לצנזר תוכניות ופודקאסטים בשל תכנים לא הולמים

אלא שההשוואה בין שתי הענקיות אינה נכונה, בשל העיקרון שעומד בלב ההפצה של פודקאסטים והוא ה- RSS: שיטה להפצת מידע המאפשרת לעדכן את העוקבים אחרי תוכניות בזמן אמת וכך העוקבים והעוקבות יכולים לדעת מתי עולה פרק חדש.

רן לוי, מוביל המאבק | תמונה: רן לוי

אם נשווה זאת לבלוגים כתובים, ברגע שפייסבוק הפכה לכוח משמעותי שמרכז “חברים” במקום אחד, היא הפכה לצינור הפצה עבור אנשים פרטיים וגופים מסחריים כאחד. למרות ש-RSS הייתה גם שיטת מעקב ועדכון אחרי בלוגים (ואפילו גוגל ניסו להשיק תוכנה כזו ללא הצלחה) – היא הרבה יותר נפוצה אצל פודקאסטים.

למעשה יש הטוענים, ואני בהם, שאין פודקאסטים בלי RSS. היכולת לרכז ולארגן את כל מה שאתה שומע במקום אחד, הופך את חווית ההאזנה למוצלחת יותר ולכזו המגיעה לקהל משמעותי.  וזו הרי הבעיה של יוצרי ויוצרות תוכן: הקשר עם הקהל. 

כיום אי אפשר לנצח את האלגוריתם של פייסבוק, באשר לתוכן כתוב. פייסבוק הגדירה מחדש את חוקי המשחק הנוגעים לחשיפה ולהפצת תוכן. היא “המציאה” שיטה חדשה להגיע אל הקהל: לרכז את כל ספקי התוכן במקום אחד. 

לעומת זאת, ספוטיפיי לא מתיימרת להמציא חוקים חדשים, אלא היא פועלת בתוך החוקים הקיימים ובתוך מסגרת הפלטפורמה.

פודקאסטים הם לא פוקימונים

ספוטיפיי לא המציאה את שיטת הבאת המאזינים לפודקאסטים, ישנן אפליקציות רבות שעושות זאת, כשהן מסתמכות על הממשק ולא התוכן. אך ספוטיפיי הבינה ששם המשחק הוא תוכן, ולכן היא מכוונת את התותחים הגדולים לשם. פייסבוק השתלטה עם שיטה שמטרתה לשנות את אופן הצריכה, ספוטיפיי מנסה לעשות את זה על ידי בעלות על התוכן. אפשר לא לאהוב את זה  – בעיני זה משחק הרבה יותר הוגן.

הבדל נוסף בין שתי הפלטפורמות הוא אלמנט החשיפה לתוכן חדש ויצירת סקרנות. האם ספוטיפיי תקדם בצורה אקטיבית את התוכן שלה על פני אחרים? ייתכן. אך המחקרים מעידים על כך שחוויית הגילוי של פודקאסטים חדשים נעשית דרך האזנה לפודקאסטים אחרים ולאו דווקא תלויה בפלטפורמת ההאזנה. 

חשוב לזכור, כי נשמר איזון לכל הצדדים: הרי פודקאסטים הם לא פוקימונים, וספוטיפיי לא יוכלו לתפוס את כולם. מצד אחד, אכן, רוגן הוא דג גדול והוא יכול להביא עימו קהל מאזינים, מצד שני, אם תכנים כמו של “עושים היסטוריה” לא יהיו שם, אז אולי היא תרחיק אנשים. וגם ההיפך יכול להתברר נכון:  לוי עלול לאבד מאזינים שמעדיפים לצרוך הכל רק בספוטיפיי. 

ג’ו רוגאן. צילום מסך: עמוד היוטיוב JRE

זה לא שאין צדק בחשש של לוי, ריכוז כוח אצל גורם אחד, עלול ליצור מונופול, אבל חשוב לזכור שכרגע, כל אלה הם בגדר ספקולציות. המצב כיום רחוק מדיסטופיה דורסנית. התכנים של “The Ringer” שהיו זמינים באופן חופשי לפני הרכישה זמינים גם כיום (לפחות אלו שאני מאזין להם). ספוטיפיי אינה גובה תשלום על האזנה לפודקאסטים וגם בעלי מינוי פרימיום מאזינים לפרסומות. ייתכן ופשוט נחזיק שתי אפליקציות: זו של ספוטיפיי בעבור התכנים שלה ואפליקציה אחרת לאלו “החופשיים” ואולי זו התפתחות מבורכת. במקום להיות מדיום או אפילו אמנות שוליים, היא הופכת למרכזית. לראייה: ריבוי הפלטפורמות והכסף שיש שם. בתור יוצר בעצמי, אני חושב שהגיע הזמן שנבנה מודל עסקי שיגדיל את ההשקעה בתחום. זה יחייב את כולנו להיות טובים יותר כדי להצליח –  אתגר שאני לוקח על עצמי בשמחה. 

רותם יפעת

פודקאסטר ובעל סוכנות דיגיטל לפודקאסטים

הגב

13 תגובות על "דעה: האם ספוטיפיי היא באמת אוייבת הפודקאסטים?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שבלול
Guest

רק שלא תהפוך לחברה כוחנית, שירות המוסיקה שלה מעולה ואני מרוצה אבל כשמדובר בפודקאסטים אני מעדיפה את גוגל google podcasts, הרבה יותר נוחה ומסודרת.

מישהו
Guest

גוגל Podcasts מתנהג 99% כמו ספוטיפיי. לא מאפשר לייצר רשימה, לא חושף RSS, לא מאפשר להוריד פרק כקובץ מחוץ לאפליקציה.
אין שום דבר שיותר טוב בו.

אנדרו
Guest

מכובדי, הקטע של ספוטיפיי זה להרדים את יוצרי התוכן כדי ליצור מאסה קריטית. ואז כשכולם שבויים בפלטפורמה הם יוכלו להתחיל לשנות את חוקי המשחק. למה? כי הם יכולים.
כל פעם מחדש, בכל תחום, נראה שהצד הצרכני לא לומד: ריכוזיות מובילה להשפעה על הרגולציה, ואז נוצרים תנאים טובים יותר להנצחת בעל הכוח. בהעדר רגולציה (יוטיוב כמשל), הריכוזי מנצח בלי בעיה.
ולכן, יפה עשה רן לוי, שרואה את המהלך מראש, ומצליח להשפיע ולשנות לפני צבירת המאסה הקריטית.

אנדרו
Guest

מה ימנע מספוטיפיי להציע פרוטוקול חדש, קנייני, לא RSS, שיתן עדיפות ליוצרי התוכן שמשתמשים בו?
ולאחר מכן, ספוטיפיי ידרגו נמוך יותר את מי שלא רוצה להצטרף לפרוטוקול שלהם.
אין תרחיש טוב בריכוזיות.

מישהו
Guest

הם לא צריכים שום פרוטוקול. ברגע שהם יהיו מספיק חזקים ועם מספיק תוכן אקסלוסיבי הם יאפשרו להעלות את הפרק ישירות לספוטיפיי וחסל שירותי פודקאסט מתחרים

מישהו
Guest

כן. חברה ריכוזית, שעושה הכל לחצוץ בינך לפודקאסט, מדיום שבמהותו הוא ביזורי, כולל לשמש CDN כדי שלא תדע מנין הפודקאסט, מעלימה ממך את ה RSS שלו, ולא מאפשרת לך לגבות את הרשימה, לייצא אותה, וכל שכן לא לשמור את הקובץ לשימוש עתידי, היא אויבת הפודקאסטים.
ספוטיפיי אוהבת פודקאסטים כמו שדייג אוהב דגים.

זה בדיוק הענין!!!
Guest
זה בדיוק הענין!!!

אין RSS!!! על זה כולם מדברים! ספוטיפיי מעלימה מהלקוח את ה RSS המקורי.

אין לך אף דרך קלה לעזוב אותם חוץ מלחפש אותו ידנית. זה בדיוק מה שהם רוצים – שיהיו פודקאסטים שיהיו רק בפלטפורמה שלהם ללא RSS אחר

אורי
Guest

ספוטיפיי היא פשוט פלטפורמה מעולה בבסיסה וקשה מאוד לנצח דבר כזה

מישהו
Guest

כמה טעויות.
1. ספוטיפי לא נותנים rss.
2. ספוטיפי שמים פרסומות משלהם בזמן הפודקאסט (גם אם אתה מנוי בתשלום!)
3. ספוטיפי לא מעבירים תשלום לפודקאסטים (שלא כמו עם המוזיקאים, להם הם משלמים פר השמעה).

אני רק שאלה
Guest

מדוע לא לעשות פודקאסט בYOUTUBE ככה מרווחים מצפיות, גם מאורך המשמעותי של “סרטון” אפשר לשלב פרסומות או מוצרים נלווים בפירוט הסרטון ואפשר תמיד להשאיר קישור לקובץ האודיו בפירוט לא רואה מדוע לא ?

אברהם
Guest

בגלל הצורה שאנשים שומעים פודקסטים, הייתרון החזק של הפודקסטים הוא “תחבר אוזניות את הרמקול של הרכב, תלחץ כאן ואתה מאזין” לא ממש עובד עם יוטוב, שצריך לחפש בין אלפי סרטונים לא קשורים

מישהו
Guest

פודקאסט == RSS לקבצי אודיו שאפשר לנהל מינוי הורדה אוטומטית שלהם באיזו אפליקציה שאתה רוצה.
יוטיוב היא ההפך הגמור מזה

אני רק שאלה
Guest

תודה לעונים

wpDiscuz

תגיות לכתבה: