גוגל: נעניש אתרים שמציגים פופ-אפים בחיפוש במובייל – כך תערכו נכון

החל מתחילת שנה הבאה תעניש גוגל אתרים שעושים שימוש בפופ אפים והתראות ותדרג אותם נמוך יותר. מה המשמעות וכיצד תערכו נכון כבר עכשיו?

google pop up

מאת עמרי יעקובוביץ, סמנכ”ל שיווק ופיתוח עסקי ב-Commerce Sciences

כחלק מהמאמץ של גוגל לשפר את איכות תוצאות החיפוש בכלל ובמובייל בפרט, הכריזה ענקית הטכנולוגיה כי החל מינואר 2017, היא ‘תעניש’ דפים במובייל אשר מציגים למבקרים הנוחתים בהם פופ-אפים טורדניים, או במילים אחרות כאלו שחוסמים את התוכן שהוביל את הגולשים לאתר מלכתחילה.

כוח ההשפעה של גוגל

בשנת 2014 הוסיפה גוגל לתוצאות החיפוש תווית לאתרים שהם ידידותיים למשתמשי המובייל
(mobile- friendly) ולפי נתונים שפרסמו בשבוע שעבר בתוך פחות משנתיים אחוז האתרים שהם אכן כאלו גדל ל-85% מכלל האתרים שמופיעים בתוצאות החיפוש. ולכן, בכוונת גוגל להסיר את התווית מתוצאות החיפוש, אולם עקרון “הידידודיות למשתמש” ימשיך להוות הקו המנחה של גוגל בחישוב מדדי האיכות והדירוג שניתן לאתרים, ומשפיע על מיקומם בתוצאות החיפוש. אם אתם רוצים לראות איך נראה האתר שלכם במשקפיים של גוגל, ניתן להשתמש בכלי החינמי הזה.

צילום מסך Google Webmasters tools

צילום מסך Google Webmasters tools

המטרה הבאה שגוגל הציבה לעצמה באזור של שיפור חוויית משתמשי המובייל היא הנגשת התוכן שכבר מותאם למובייל, ומאונדקס בגוגל בהתאם, אבל משיקולים אינטרסנטיים של בעלי האתרים הוא למעשה מוסתר על-ידי פופ-אפים למיניהם שבמקרים רבים חוסמים את התוכן המבוקש, ופוגמים בחוויית הגלישה. עד היום גוגל למעשה התעלמה מהם בניתוח איכות הדף.

מאיפה הם באו?

בשנים האחרונות אנחנו עדים לעוד ועוד חברות שהוקמו על-מנת לענות על הביקוש האדיר מצד בעלי אתרים להצגה קלה של פופ-אפים, קופונים, פרסומות וכד’, למשל חברת Bounce Exchange ו-Yieldify. בחלק מהמקרים אכן יש הצדקה לשימוש בטכניקות כאלו, ואף ניתן לראות תוצאות חיוביות כאשר מתאימים הצעה ייחודית למבקר מסויים בהתאם לניתוח התנהגותו בזמן אמת בנקודות שונות ב-funnel. הקפצת פופ-אפ יכולה להיות יעילה במקרים נוספים כגון תגובה לפעולה מסויימת, כמו הוספת מוצר לעגלה והצעה של מוצר משלים במבצע. אולם, מרבית הפופ-אפים “המטרידים” שאנחנו חשופים אליהם היום באינטרנט הם למעשה תוצאה של עבודה שיווקית פחות טובה ברמת התאמת המסרים, חוויית המשתמש, התוכן או המוצרים למבקר הספציפי. המהלך של גוגל למעשה מביע העדפה למיקסום הערך למשתמש (ודרך כך מיקסום הרווחים מפרסומות וכו’) מאשר מיקסום הערך מהצגת פרסומות טורדניות.

דמיינו שאתם עומדים מול חלון ראווה של חנות בגדים, אתם רואים פריט שאתם מעוניינים לקנות ונכנסים לחנות. במקום שהמוכר ישאל לשלומכם, יציע לכם את המידה הרלוונטית ואולי מוצרים נוספים שעשויים לעניין אתכם – הוא עומד בין מעברי הבגדים, חוסם בגופו את הדרך למדף עם הפריט, מדקלם לכם את מגוון המבצעים שקיימים בחנות (ולא חלים על המוצר שאתם רוצים) ואולי על הדרך גם עומד עם טופס רישום לקבלת מבצעים והטבות ומנסה לשכנע אתכם להרשם. אני מניח שרק מלדמיין את הסיטואציה השנייה אתם רוצים לברוח מהחנות הזו.

וחזרה לעולם הדיגיטלי, זה בדיוק ההבדל בין חוויות טורדניות שמופיעות ללא קשר להתנהגות של המבקר או ללא מתן ערך אמיתי, לבין אתרים שבאמצעות שימוש באלגוריתמים וביג-דאטא מסוגלים בזמן אמת להבין את הרצון של המשתמשים ולהתאים את התוכן או הצעת הערך תוך מקסום חווית המשתמש וייצור ערך רב למבקרים.

כחברה שעובדת עם מאות אתרים בתחום הקניות, התוכן וה-SaaS ברחבי העולם, אנחנו עדים כיצד התאמת מסרים מבוססת על מידע שנגיש על כל מבקר באתר בשילוב עם ההתנהגות שלו באתר הספציפי, יכולה להוביל לשיפור של עשרות עד מאות אחוזים בהמרות וברכישות (כתלות במטרת הקמפיין ובתעשייה בה האתר פועל).

לאן הם הולכים

כפי שרואים בצירים שונים בשנים האחרונות, הקו העיקרי שמנחה את גוגל הוא ה”טבעיות”. כלומר, בגוגל לא אוהבים ש”מהנדסים” אתרים על-מנת להשפיע בצורה מגמתית על תוצאות החיפוש, ללא מתן ערך אמיתי לקהל היעד ומנסים לשפר את האלגוריתמים שלהם בהתאם. גם באזור של חוויית המשתמש במובייל (ולא יהיה זה מפתיע אם יחילו בהמשך עדכונים דומים גם בווב) גוגל הכריזה כי היא הולכת להנחיל עקרונות דומים. הקו המנחה של גוגל הינו שהמבקרים באתרים יקבלו את התוכן שחיפשו בצורה מהירה וניתנת לקריאה.

כמה דוגאמות לפופ-אפים שפוגמים בחווית הגלישה לאחר נחיתה באתר:

צילום מסך מתוך הבלוג של גוגל

צילום מסך מתוך הבלוג של גוגל

החוויות השיווקיות שפוגמות בחוויית הגלישה יכולות להיות מסוגים שונים כגון: פופ-אפ שקופץ בנחיתה באתר או תוך כדי גלילת המסך מטה ללא קשר למטרה לשמה הגיע המבקר באתר, הרחבת הדף, כך שהחלק העליון מכיל מסרים שיווקיים והתוכן המרכזי נמצא רק כאשר גוללים מטה.

טכניקות דומות להעברת מסרים או בקשת הסכמת המשתמש לדברים שנדרשים לפי החוק במקומות שונים בעולם כמו: התראה על שימוש ב”עוגיות”, התראה על תוכן שמוגבל לגיל וכד’, לא יחשבו כמסרים שפוגעים בחווית הגלישה ולכן לא יפגעו בניקוד של גוגל.

בנוסף, לפי ההכרזה של גוגל היא אינה תפגע בדירוג אתרים במובייל שמתמשים בפופ-אפים או באנרים שמנצלים שטח סביר מתוך המסך וכן כחלק מקונטקסט רלוונטי של ביקור באתר.

מה כדאי לעשות

הנה כמה דוגמאות לחוויות מובייל אפקטיביות להעברת מסרים מותאמים אישית שלפי העדכון לא יפגעו בניקוד, מאחר ולא פוגמים בחוויית המשתמש, אלא מעשירים אותו:

1. הצגת המודעה השיווקית כחלק אינטגרלי מהדף, בהתאם להתנהגות המבקר.

באתרי מסחר לרוב נהוג לשים ‘קרוסלה’ (הצעות שמתחלפות בתזמון קבוע מראש) – ניתן להחליף את ה’קרוסלה’ במודעה ובקריאה לפעולה מותאמת אישית, בהתבסס על פרמטרים שונים, בין היתר האפיק השיווקי ממנו הגיע המבקר, תחומי העניין, דמוגרפיה, גאוגרפיה ועוד. למשל: אתרים שמציעים למבקרים בהם 10% עבור הרכישה הראשונה בלבד בתמורה להשארת פרטים יוכלו להציע זאת רק למבקרים שלא ביצעו רכישות בעבר כחלק אינטגרלי מדף הבית.

מקור: Commerce Sciences, בצד שמאל ניתן לראות מסר שיווקי פופ-אפ שמכסה חלק ניכר מהאתר בעוד שבצד ימין ניתן לראות את אותו מסר שיווקי שלמעשה החליף את הקרוסלה שמופיעה בראש האתר

מקור: Commerce Sciences, בצד שמאל ניתן לראות מסר שיווקי פופ-אפ שמכסה חלק ניכר מהאתר בעוד שבצד ימין ניתן לראות את אותו מסר שיווקי שלמעשה החליף את הקרוסלה שמופיעה בראש האתר

לפי נתונים סטטיסטיים שניתחנו על מעל כ-1,000 אתרים כ-70% מהמבקרים נוחתים בעמודים ספציפיים (כגון עמודי קטגוריה ודפי מוצר, או עמודי תוכן ספציפיים), ולכן רצוי להוסיף באנר עם המסר רלוונטי ומותאם אישית כחלק אינטגרלי מהאתר ולא רק בדף הבית. למשל מעל אזור של קטגוריות באתר מסחר, בסוף המאמר באתרי תוכן ועוד.

מקור: Commerce Sciences, בדוגמא בצד ימין הוספה תיבת איסוף אימיילים למבקרים לא מזוהים, כלומר שלא נרשמו בעבר, והכותרת מתאימה באופן דינאמי לנושא הכתבה, בהקשר הזה "טכנולוגיה"

מקור: Commerce Sciences, בדוגמא בצד ימין הוספה תיבת איסוף אימיילים למבקרים לא מזוהים, כלומר שלא נרשמו בעבר, והכותרת מתאימה באופן דינאמי לנושא הכתבה, בהקשר הזה “טכנולוגיה”

הזמנה לרישום לניוזלטר מבלי להסתיר את תוכן המסך, בצורה ידידותית למשתמש. לחילופין השהיית הפופ-אפ בהתאם להתנהגות המבקר, למשל: הקפצת הצעת הרישום כאשר המבקר סיים לקרוא את התוכן, או כאשר מזהים שהמבקר מתכנן לעזוב את האתר.

מקור: צילום מסך מאתר "מאקו", עיבוד תמונה Commerce sciences. בדוגמא בצד ימין תיבת איסוף אימיילים "מרחפת" למבקרים שלא נרשמו בעבר, שאינה חוסמת את התוכן ומשתמשת באחוז סביר מהמסך. והכותרת מתאימה באופן דינאמי לנושא הכתבה, בהקשר הזה "אופנה"

מקור: צילום מסך מאתר “מאקו”, עיבוד תמונה Commerce sciences. בדוגמא בצד ימין תיבת איסוף אימיילים “מרחפת” למבקרים שלא נרשמו בעבר, שאינה חוסמת את התוכן ומשתמשת באחוז סביר מהמסך. והכותרת מתאימה באופן דינאמי לנושא הכתבה, בהקשר הזה “אופנה”

הצגת הצעת ערך של המותג או קריאה לפעולה, תוך שימוש בשטח סביר מתוך המסך. לדוגמא: המלצה על קטגורייה מעניינת באתר קניות כמו קטגורית ‘מבצעים’ לקהל שמחפש דילים, או המלצה להורדת דפי מידע באתר חברת SaaS לפי תחומי העניין של המבקר.

מקור: Commerce sciences. בדוגמא בצד ימין הדגשת אחד מערכי האתר: משלוח חינם עם טקסט דינאמי בהתאם למיקום הספציפי של המבקר

מקור: Commerce sciences. בדוגמא בצד ימין הדגשת אחד מערכי האתר: משלוח חינם עם טקסט דינאמי בהתאם למיקום הספציפי של המבקר

4. המשך הצגת פופ-אפים רלוונטים למבקרים באתר שמגיעים ממקורות ספציפיים (ולא מהחיפוש האורגני בגוגל) כגון: פרסומות ברשתות החברתיות, אימייל קמפיין, ריטרגטינג ועוד – על מנת לייצר חוויה משלימה עבור כל אחד מהמסרים השיווקיים אליהם נחשפו המבקרים טרם ביקורם באתר והנעה לפעולה מתאימה. כלומר, התאמת האתר למבקר הספציפי, גם כאשר נעשה שימוש בפופ-אפ, לא ייפגע בדירוג של האתר בעיניי גוגל כאשר הדבר נעשה בצורה מדוייקת ויוכל לתת ערך למבקרים וגם לשרת את בעלי האתרים.

פורסם במקור באנגלית בבלוג Commerce Sciences

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

7 Comments on "גוגל: נעניש אתרים שמציגים פופ-אפים בחיפוש במובייל – כך תערכו נכון"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Nokia\'s Rising
Guest

G-d Bless Google

שונא יחצ
Guest

וואו. טוב שגיקטיים לא מגמתית. אולי פשוט תקראו לכתבה ״כדאי לכולם להשתמש במוצר של הכותב״
WTF?
תמצאו דרכים אחרות להתפרנס.
הפכתם לגלובס וכלכליסט.
איכס.

למדן
Guest

תודה! מאמר מעולה. באמת תהיתי מתי מישהו יטפל בתופעת הפופאפים באינטרנט. שמח שגוגל עושים את זה.

חידשתם לי על מה אפשר לעשות בעולם הזה. מאוד מאוד מעניין.

יאנוש
Guest

מצחיק לקרוא תגובה שכותב המאמר כתב על עצמו.. שקוף

CRO addict
Guest

Great Stuff!

Already doing personalization on my site, but seems like there’s a lot more we should be doing to maximize ROI.

טוני
Guest

אני קורא פה את התגובות. וזה פשוט היסטרי.
אדם לא משנה איפה עובד כתב אחלה מאמר. עם אחלה דוגמאות. נראה שאו שהמתחרים שלו החליטו באמצעות תגובות עלובות לפקפק בכך, או שסתם אנשים משעוממים (כולל אותי חחחח) שאין להם מה לעשות מגיבים בגיקטיים

לינוקס
Guest

אפשר לעקוף את זה בקלות.
User-Agent: Google
לא להציג פופ-אפ לבוט של גוגל.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: