DLC – חסכון ונוחות או דרך נוספת לסחוט עוד כסף ממשתמשים?

אחד הדברים שמבדילים את הדור הנוכחי של הקונסולות מהדורות הקודמים הוא DLC – תוכן להורדה. החיבור לאינטרנט מאפשר לנו להרחיב את המשחקים אחרי הרכישה, לעומת המשחק הסגור שהיינו מקבלים על דיסק (או קסטה) בדורות הקודמים. איתי חורב מסביר לנו למה זה כן טוב ולמה לא.

לרוב, כשמדברים על DLC, מתכוונים להרחבות למשחקים ולא למשחקים מלאים למרות שגם זה אפשרי. על פניו מדובר ברעיון מצויין – חוסך פערי תיווך, מאפשר לנו לקבל תכנים נוספים. מה יכול להיות רע? ובכל זאת, לא חסרות דוגמאות לשימוש רע באפשרות הזאת.

הדוגמא הראשונה שקופצת לראש היא דמויות מלחמת הכוכבים ב Soul Calibur 4. גרסת הפלייסטיישן כללה את דמותו של דארת’ ויידר, גרסת האקסבוקס את דמותו של יודה. במשך זמן מה הדמויות היו אקסקלוסיביות, ואז שוחררו כתוכן להורדה כדי שבעלי שתי הקונסולות יוכלו להשלים את הסט. כל דמות כזאת עלתה 5$. זה אולי נשמע זול, אבל זה ממש לא. משחק מלא עולה 60$, ובמשחק למעלה מ30 דמויות, כך שאפילו אם נניח שהתשלום הוא לפי דמות ואין שום ערך מוסף למשחק, עדיין דמות יחידה עולה פחות מ2$, כלומר – פחות מחצי ממה שהתבקש עבור הדמויות. דמויות, אגב, שלא היה שום צורך לפתח או ליצור – הן הרי כבר היו קיימות.

יודה או דארת' ויידר?

נישאר עם מלחמת הכוכבים – למרות הביקורות הבינוניות, Star Wars: The Force Unleashed מכר לא מעט עותקים. אני מודה- מאוד נהניתי מהמשחק. אבל למרות שיצאו לו שלושה שלבים נוספים להורדה, לא שיחקתי אפילו באחד מהם. למה? כי כל שלב כזה, שמספק בערך שעת משחק, עלה 10$. במשחק שאורכו כ12 שעות, זה אומר, שוב, בערך פי 2 ממה שעלה אותו התוכן על הדיסק, כשבעצם תוכן להורדה אמור להיות זול יותר – אין צורך לשלם על מדיה פיזית, חוברת ושרשרת הפצה.

הפקעת מחירים היא לא הבעיה היחידה ב DLC. מפתחים רבים חושבים ש DLC נועד לייקר משחקים, במקום להרחיב אותם. מה זאת אומרת? קחו לדוגמא את אלא ווייק. המשחק מסתיים בצורה סתומה למדי. מי שרוצה לראות את הסוף האמיתי של העלילה ולהבין מה קרה כאן, יצטרך לפתוח את הארנק ולקנות עוד כמה שלבים. לא מדובר כאן בתוספות למשחק, אלא בחלק אינטגרלי ממנו – על הדיסק קיבלנו משחק חלקי במחיר מלא, ואם אנחנו רוצים את כל המשחק אנחנו צריכים לשלם עוד.

יש גם מקרים גבוליים, כמו ה DLC הראשון של ביושוק 2. מסתבר שההורדה הייתה פשוט קוד קצר שפותח תוכן שכבר נמצא על הדיסק. רוב האנשים לא מבינים למה אני קורא למצב כזה מקרה גבולי, ולא גועל נפש. הסיבה היא שאני מבין איך פרוייקטים עובדים – אותו DLC לא תוכנן כחלק מהמשחק, ותקציב הפיתוח שלו לא היה חלק מתכנון המשחק. זה אומר שאם היו מכניסים אותו למשחק, היה צורך במכירות יותר גבוהות כדי לכסות את העלות שלו. ברגע שהכניסו אותו לדיסק חסכו לנו זמן הורדה ולמפיצי המשחק תשלום על שימוש בתשתית של מיקרוסופט או סוני. הבעיה היא שלמי שלא ברור האופן בו מתנהלים פרוייקטים זה עלול להיראות כמו ניצול ציני, והמפתחים והמפיצים מוארים באור רע למרות שלא באמת עשו שום דבר רע. רשימת נצלני ה DLC עוד ארוכה, אבל אני חושב שהנקודה ברורה למדי.

מצד שני, יש גם שימוש טוב ב DLC, ויש גם אפשרויות שעדיין לא מוצו באמת. אני רוצה להתחיל בציון לשבח להרמוניקס, יוצרי סדרת רוק בנד. מאז יציאת המשחק הראשון עדיין יוצאים שירים חדשים בכל שבוע. נכון, הם לא מי יודע מה זולים, אבל הם מספקים המון תמורה למחיר – כשאתה קונה שיר שאתה אוהב, אתה בדרך כלל משחק בו הרבה.

ציון לשבח להרמוניקס

אבל זה לא הכל. שימוש נכון ב DLC יוכל גם לחסוך לנו כסף בעתיד. מה אם רוק בנד הבא יהיה פשוט מנוע המשחק על דיסק, ואנחנו נקנה איזה שירים שנרצה? ברגע שמוציאים את עלות הכנת השירים ורכישת הרישיונות להפצתם בשביל הדיסק עצמו, אפשר יהיה לחתוך את עלות המשחק בעשרות דולרים ולמנוע כמויות עצומות של שירים גרועים ברשימת השירים שלנו.

ומה עם משחקים אחרים? כשנעבור להפצה דיגיטלית, באחד הדורות הקרובים בוודאי, אפשר יהיה לפצל את המשחקים. למשל, למכור בכל משחק בנפרד את רכיב הרשת ואת המשחק לשחקן יחיד. מי שאוהב לשחק לבד, לא יצטרך לשלם עשרות דולרים על משחק רשת שלא ישחק בו. לעומת זאת, מי שיודע שהוא יקבל את הדיסק ובכלל לא יטרח להסתכל על הקמפיין אלא יקפוץ ישר לתוך משחק הרשת, לא יצטרך לבזבז כסף על הקמפיין. נשמע נפלא, לא?

ויש עוד. יש משחקים מלאים נהדרים שאפשר לקנות כבר היום. יש חברות שמוציאות תוכן נוסף בחינם במטרה להגדיל את כמות הקונים של המשחק המלא. יש עוד הרבה דברים טובים שיכולים להיות או שכבר קיימים באמצעות DLC.

אחד המשחקים הטובים ביותר שתוכלו לקנות להורדה

אז מה השורה התחתונה בעצם? ל DLC יש פוטנציאל להיות נהדר. אין ספק שהוא אמור להיות חלק בלתי נפרד מחיינו כיום (אלא אם אתם משחקים בווי, ואז אני מקווה בשבילכם שהוא יהיה חלק בלתי נפרד מהחיים בדור הבא). הבעיה היא שהרבה חברות, אפילו יותר מדי חברות מנצלות אותו בצורה צינית. צריך לקוות שהצרכנים יתעוררו לפני שיהיה מאוחר מדי, יתמכו במי שהוגן ויתעלמו ממי שלא. אני מקווה משחקים כמו רוק בנד יהיו אלה שיכתיבו את אופן השימוש ב DLC, ולא משחקים כמו Modern Warfare 2 (חמש מפות ב15$, מישהו?).

הפוסט פורסם במקור על ידי איתי חורב בבלוג Gmaer Daddy.

איתי חורב

אני איתי, וביליתי למעלה מ80% מחיי במשחקים. משחקי מחשב כשהייתי ילד, משחקי תפקידים (לא כאלה!) בגיל מאוחר יותר, ועכשיו משחקי קונסולות. יש לי PS3 ו XBOX360 ואני לא חושש להשתמש בהם!

הגב

1 תגובה על "DLC – חסכון ונוחות או דרך נוספת לסחוט עוד כסף ממשתמשים?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ארז
Guest

צ"ל Gamer Daddy.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: