הפיצ’ר ב-iOS 7 שלא זכה לכבוד הראוי [דעה]

מלבד עדכוני הממשק מרחיקי הלכת שטומנת בחובה iOS 7, ישנו גם פיצ’ר אחד נחבא אל הכלים שמביא עימו בשורה של ממש.

תמונה: יח"צ, ios in the car

תמונה: יח”צ, ios in the car

הפוסט נכתב על ידי עמרי אוירי, איש Product, מומחה חווית משתמש וסמנכ”ל ב-Hippotec.

כנס המפתחים האחרון של אפל, ה-WWDC, שנערך לפני כחודשיים כלל המון הכרזות, בייחוד תחת הכותרת iOS7: המון חידושים והמון שינויים הולכים לנחות עלינו, המשתמשים.

בזמן שכולם התמקדו בשינוי הממשק הצפויים בעדכון מערכת ההפעלה, פיצ’ר אחד כמעט נבלע ולא זכה להתייחסות מיוחדת: “iOS in the car”. אותו פיצ’ר, שקיבל חשיפה קצרה אי שם בסוף המצגת וזכה לכמעט אפס התייחסות תקשורתית, מכיל מאחוריו המון הגיון, קצת חדשנות, הרבה תפיסת עולם ובעיקר – הזדמנות.

נתחיל בקצת היסטוריה. טכנולוגית המובייל שמלווה אותנו היום מרגישה כאילו היא בראשיתה, סמארטפונים וטאבלטים אומנם כבר נמצאים אצל כולנו אבל השוק מעיד על כך שאנחנו עדיין בתחילת הדרך ועוד רחוקים ממיצוי של מה שהטכנולוגיה הזו יכולה לעשות עבורנו.

תחום שנכנס להקפאה

מאידך, “מערכות המולטימדיה” ברכבים בהם אנחנו נוסעים לא עברו שינוי מהותי מאז יצא לעולם פורמט ה-MP3. זה לא משנה אם אתה נוהג ברכב מ-2003 או מ-2013, זה גם לא משנה אם יש בו “מערכת מולטמדיה” מקורית מהיצרן, או כזו שנרכשה לאחר מכן בשוק המכונה “AfterMarket”, סביר להניח שתמיכה בקבצי MP3 על גבי CD או DiskOnKey (אם המכשיר יוצר בחציו המאוחר של העשור) או אפילו iPod intergration וקישוריות בלוטות’ (אם ביצעת רכישה מוצלחת ביותר) זה המקסימום שתקבל. שם בערך נעצרת הטכנולוגיה שרכבנו מציע לנו.

הפער הזה בין אבולוצית המכשירים הסלולארים, אל מול ה”רדיו דיסק MP3″ ברכבים שלנו הוא על גבול הבלתי הגיוני.

כדי לסבר את האוזן, המחיר הממוצע שאדם נדרש לשלם עבור מערכת מולטימדיה אמיתית לרכב (כזו המכילה גם מסך, דיבורית ו-GPS) שווה לערכו של סמארטפון חדש ואפילו יותר, בין אם ירכוש את המערכת בשוק ה-AfterMarket או ישלם עבור שדרוג המערכת של היצרן בעת רכישת הרכב, העלות היא פשוט אסטרונומית, והתמורה – מצחיקה. אפילו היום, באמצע 2013, אחוז המכשירים התומכים בריבוי משימות המוכר לנו מאז הולדת האייפון ב-2007, או כאלו היודעים לקבל תוכן חדש בדמות אפליקציות, פשוט אפסי. למען השם, קיים סיכוי סביר שתשלמו סכום כזה ותקבלו מכשיר מבוסס Windows CE ארכאי.

את הפער הזה ניסו בעבר לסגור מספר חברות שנכשלו, נכשלו בעיקר בגלל רגולציות, בגלל הפלטפורמה ובעיקר בגלל חוסר ההבנה של הטכנולוגיה, המאפשרת שתי אופציות מתקדמות לסגור את הפער:

הראשונה: לייצר מערכות הפעלה מבוססות אנדרואיד

בעולם בו “המסכים השני והשלישי” הם אחד הנושאים המדוברים ביותר בעולם הטכנולוגי, בעולם בו עבור 60 דולרים ניתן לרכוש Smart TV Box מבוסס אנדרואיד ישירות מסין הרחוקה, אין שום סיבה שלא נוכל לקנות מערכת מולטימדיה לרכב המבוססת על אנדרואיד ולהנות ממגוון אדיר של אפליקציות שקיימות כבר היום ובאותה נשימה לפתוח שוק חדש למפתחי האנדרואיד.

השנייה: ליישם את מודל BYOD) Bring your own device)

לפתח מכשיר קצה (על איזה פלטפורמה שלא תהיה) שידע לתפקד על בסיס קשוריות לסמארטפון. תפיסה שלמעשה אומרת שהסמארטפון במרכז וכל מה שעליו (ונתמך) יוצג על גבי מסך גדול יותר ומובנה ברכב וישלט גם כן משם. פתרון זה מורכב יותר, אך מתבסס על מודל מוכר יחסית אשר תופס תאוצה במקומות רבים.

וכאן אנו חוזרים לסיפור שלנו עם “iOS in the car”. למעשה הוא מתחיל אי שם ב-2011, כאשר חברת Pioneer השיקה “מערכת מולטימדיה” לרכב בשם AppRadio, מכשיר שיודע להתחבר לסמארטפון (iOS ובהמשך גם אנדרואיד) ולהוות שלוחה שלו. כל אפליקציה שהותאמה לכך יכלה להיות מוצגת במסך ה ”7 של Pioneer ולראשונה עם מסך multitouch המאפשר שליטה בלי התעסקות בסמארטפון. למעשה, גם היום אם אתם בעלים של מכשיר כזה, יש כמה עשרות אפליקציות שתוכלו לראות על גבי ה-AppRadio שלכם, Waze, לדוגמה, היא אחת מהן.

למעשה, Pioneer פיתחו SDK (בתיאום עם אפל כמובן) המאפשר למפתחים, שאושרו על ידם, להשתמש בו כדי להציג את האפליקציות שלהם על ה-AppRadio. זוכרים את הימים ב-2009 בהם הסמארטפון היה כלי נחמד כשאתה מחוץ לבית? היום ב-2013 הסמארטפון שלכם הוא המסך הראשון שלכם והמחשב הנייח או הנייד בבית הם רק המסך השני שלכם, המשני, זה שהולכים אליו רק כשחייבים. זו היתה הנחת היסוד של חברת Pioneer, וזו גם הנחת היסוד מאחורי הפיצ’ר החדש של אפל.

פיצ’ר ה-“iOS in the car” כפי שהוצג לנו ב-WWDC הוא הדרך של אפל להכתיב את מודל ה-BYOD כסטנדרט בעולם הרכב עוד לפני שמישהו אחר מנסה להכתיב אחרת.

הההסכמים שחתמה אפל עם מספר מרשים של יצרניות רכב מהשורה הראשונה, מאפשרים לה להשאיר את האייפון (שאחראי על חלק בלתי נתפס מהכנסותיה) במרכז העניינים. למפתחים נוצר עולם חדש של הזדמנויות, לחברות הרכב ניתנו עוד כלים לספק ערך מוסף לצרכן, וציבור הנהגים והנוסעים קיבל את מה שהוא באמת רוצה – חיבור מלא בין העולמות.

לאף אחד עוד אין מידע אמיתי על איזה אפשרויות תפתח אפל למפתחים ומה נוכל לראות על גבי מסך הרכב שלנו (בכל זאת, יש רגולציות, ואף אחד לא רוצה לגרום להיסח דעת הנהג בזמן נהיגה), אבל לגבי דבר אחד אין ספק, BYOD היא תפיסת עולם אשר תופסת תאוצה והולכת להשפיע עוד רבות על חיינו, ולא רק בתחום הרכב, לדוגמה ה-Chromecast שהציגה גוגל, מיישם בדיוק את אותו מודל לעולם הטלויזיות ומנסה להגדיר מחדש את הדרך בה נצרוך תכנים.

בחזרה לעולם הרכב, נכון להיום אפל היא זו שפורצת ומכתיבה את הדרך בתחום, גם אם סביר להניח שאותן יצרניות רכב יתמכו בהמשך גם באנדרואיד ובפלטפורמות נוספות. ומה לגבי שוק ה-Aftermarket למערכות המולטימדיה לרכב? הוא רק ימשיך לצנוח.

וידאו: אפל חושפת את iOS 7

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה על "הפיצ’ר ב-iOS 7 שלא זכה לכבוד הראוי [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלון
Guest

עוד פוסט מביך מבית היפוטק. כל כך הרבה חוסר דיוק והמצאות שנאמרות בטון מתנשא. מהיכרות עם הנפשות הפועלות שם זה לא מפליא אותי.

מה שלא תעשו אל תעבדו איתם. בדוק. אני בתהליכים משפטיים נגדם על אפליקציה שדפקו לי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: