יצרנית מוצרי הבית החכם פשוט נעלמה יום אחד, והמוצרים שלה הפסיקו לעבוד

זו נורת אזהרה נוספת למשתמשי מוצרי בית חכם – אבל יש אור בקצה המנהרה

תמונה: Insteon

לרוב, אחרי שאנחנו מקבלים מוצר עליו שילמנו, אנחנו יכולים להיות רגועים. אחרי הכל, קיבלנו את התמורה עבור כספנו. אבל מה קורה כשיצרנית של מוצרי בית חכם נקלעת לקשיים? מה עולה בגורלם של המכשירים שכבר נמצאים אצל הלקוחות?

המנכ"ל הסיר את החברה מהלינקדאין שלו

Insteon האמריקאית נוסדה ב-2005, ומאז השיקה מאות מוצרי בית חכם: משקעים חכמים ומתגים ועד חיישנים ותרמוסטטים, שלטים, האבים ועוד. אבל בשבוע האחרון החברה פשוט נעלמה. השרתים שאליהם מתחברים המכשירים החכמים הפכו לא זמינים; פורום התמיכה ירד מהאוויר; מספרי הטלפון של המשרד לא זמינים או תפוסים; ואפילו המנכ"ל ובכירים נוספים בחברה הסירו את האיזכורים שלהם ל-Insteon מפרופיל הלינקדאין שלהם. ביום אחד בהיר החברה פשוט נעלמה.

לקוחות שניסו לגשת לאפליקציה של Insteon או לשלוט על מוצרי הבית החכם שלהם בעזרת עוזרות חכמות או אוטומציות כמו שהם רגילים פשוט לא יכלו לעשות דבר והמוצרים פשוט הפסיקו לעבוד. ברי המזל היחידים היו המשתמשים שרכשו מוצרים Insteon שכללו גם כפתור פיזי. אתם יודעים, כמו מתג רגיל, רק כזה שעולה פי כמה וכמה וכמה.

למרבה המזל, הצליחו כמה משתמשים להנדס-לאחור את פרוטוקול התקשורת של Insteon, כך שאפשר לשלוט על המוצרים באופן מקומי בלבד. בסאברדיט של משתמשי Insteon ישנם כאלו שממליצים גם על שימוש ב-Home Assistant, שרת הבית החכם בקוד-פתוח שמשמש רבים בין היתר גם לחיבור מוצרי בית חכם לפלטפורמת Home של מכשירי iOS. עם זאת, במקרה שבו יצטרכו לבצע איפוס מוחלט לאחד המכשירים או אפילו אם יש למשתמשים רכיב בית חכם של Insteon שהם עדיין לא הגדירו – הם ייתקלו בבעיה – כיוון שאלו צריכים לתקשר עם שרתי Insteon בתהליך ההתקנה, שרתים שכאמור לא זמינים.

אם אכן Insteon סיימה את דרכה, זו כנראה הדרך הגרועה ביותר לעשות זאת. במקום לשלוח הודעות ללקוחות ולהזהיר אותם מפני הסגירה, או להציע את פרוטוקול התקשורת שלה בקוד פתוח או כל אפשרות אחרת – בסופו של דבר, המשתמשים של Insteon נמצאים כרגע בעלטה.

תתחילו לחשוב ממי אתם רוכשים – ובקרוב זה יהיה פשוט יותר

תמונה: גוגל

המקרה הזה צריך לשמש כעוד נורת אזהרה למשתמשי הבית החכם. אמנם Insteon הייתה חברה יחסית אמינה לאורך שנות פעילותה, אבל רבים רוכשים מוצרי בית חכם באתרי קניות כאלו ואחרים מבלי להתייחס למידת האמינות של המותג או החברה שמהם הם רוכשים את המוצר. המקרה של Insteon הוא לא המקרה הראשון וכנראה גם לא האחרון של חברת בית חכם שפשוט נעלמת או סוגרת את שרתיה ומשאירה את לקוחותיה בלי פתרונות ועם מוצרים מתים או פעילים באופן חלקי.

המיזם שעשוי לצמצם את המקרים הללו וליצור סוג של סטנדרטיזציה בתחום הבתים החכמים הוא Matter. הסטנדרט החדש נבנה באמצעות יותר מ-1,700 נציגים שונים מיותר מ-180 חברות טכנולוגיה שונות, והמטרה היא להוות סוג של חותמת איכות “המבטיחה שכל מוצר שנבנה בסטנדרט הזה הוא אמין בטבעו, מאובטח מטבעו, ובעל יכולת תאימות”.

בקואליציה (שכוללת בין היתר את אפל, אמזון, גוגל, וואווי, סמסונג ועוד) טוענים כי מוצרים שיפעלו על גבי פרוטוקול Matter יעבדו על טכנולוגיות קיימות כמו אית’רנט, ווייפיי, BLE ושאר התקנים המקובלים בשוק, ולא תקנים חדשים ולא בהכרח מוסכמים. בנוסף, המוצרים החדשים אמורים להיות פשוטים לרכישה ושימוש, לשמור על חיבור מאובטח ובעיקר – לאפשר למשתמשים להתקין ולשלוט בהם על גבי אקוסיסטמים שונים בו זמנית, ולאפשר להפעיל מוצרים ממותגים שונים ביחד. בנוסף, הסטנדרט החדש אמור לחייב את המוצרים לעבוד בצורה תקנית על גבי רשת מקומית – מה שהיה יכול למנוע את המקרה הזה של Insteon.

לצערנו הרב, Matter סובל מדחיות חוזרות, ונכון לעכשיו תאריך השחרור שלו עומד על סתיו 2022. יתכן שעד סוף השנה נראה סופסוף מוצרים ראשונים שתומכים בסטנדרט החדש, ואולי גם עדכונים למוצרים קיימים. אם אכן יתגשם החלום, והתקן האחיד יגיע, מוצרי IoT ובית חכם יהפכו לשימושיים ופשוטים יותר, אז נקווה שגם ההמתנה הזאת תהיה לטובה.

עוד סיפורים כאלו מחכים לכם עכשיו עוד סיפורים כאלו מחכים לכם עכשיו בערוץ העדכונים הרשמי של גיקטיים

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

11 תגובות על "יצרנית מוצרי הבית החכם פשוט נעלמה יום אחד, והמוצרים שלה הפסיקו לעבוד"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלכס
Guest

לא יודע אם זוכרים, אבל לפני כמה שנים היתה אפליקצי ישראלית לבדיקת רכב ODBII
היתה רוכש את המתאם דרך החברה ואת האפליקציה מקבל חינם.
יום אחד גם הם הודיעו שהם. סגרו ובעצם גם האפליקציה ירדה.

אומנם המכשיר התחברות יכול לעבוד גם עם תוכנות אחרות אבל עדיין….

אלכס
Guest

Engie נכון?
אני זוכר אותם… גם היו עליהם כתבות בגיקטיים.
איזה קטע, לא ידעתי שהם נסגרו.

ממש לא דומה
Guest

לא הבנתי אז על מה אתה מתלונן? על אפליקציה חינמית שאינה זמינה יותר? כי למתאם אתה יכול להתחבר עם כל אחת מעשרות האפליקציות בחנות.

שתק שתק שתק
Guest

אפשר היה לקנות את המתאם הזה ב 1/8 מהמחיר במקומות אחרים.
ואיפה ראית תלונות?
אגב, זה גם הפחד שלי ב סוויצ'ר.

למה?
Guest

היה לי כזה.
לקח לי שבוע להבין שזה לא באמת נותן שום דבר.
בעיקר ניסו לדחוף לך שרותים לרכב דרכם.

שחר
Guest

זה קורה כל הזמן, למשל עם טלפונים חכמים שמפסיקים לקבל עדכונים ואז הם פרצות אבטחה מהלכות או תוכנות שונות שמפסיקות להתעדכן וצריך לקנות תוכנה חדשה. מוצרים שנדרשים לתקשורת עם שרת יכולים להפסיק לעבוד ואין דרך לעקוף את זה. תחשבו מה יקרה אם סוני יודיעו שהחנות אונליין שלהם תפסיק לעבוד עבור מכשירי פלייסטיישן מדורות קודמים וכמה המכשיר יהיה (לא) שווה אז.

דיויד
Guest

קרה לי עם רחפן. לא מהזולים ביותר והיה בזמנו מומלץ בכמה אתרים מהתחום. אחרי שנה וחצי-שנתיים פתאום האפליקציה נמחקה אין אתר והשרת שדרכו מאמתים את הטלפון לא קיים. 300 דולר יושבים עדיין בארון כי קשה לי לזרוק אותו

שאלת תם
Guest

של מי הרחפן? של dobby במקרה?

פיטר גריפין
Guest

זוכרים את dudeup? המתחרה של סוויצ'ר?
Pepperidge Farm remember

יצחק כהן
Guest

ב"ה

אצלי כל מוצר של בית חכם עובר התקנת tasmota אני לא מאמין בשום חברה ולא רוצה לסמוך עליהם

ובמיוחד לא מאמין בטובות של שרתים הסינים

ASD
Guest

 ויותר מזה, תמיד צריך לתכנן את הבית עם המחשבה של ״ומה אם אין אינטרנט״. בחיים לא אקנה מתג שאין בו אלמנט פיזי למשל.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: