המוח מאחורי eBay – הכירו את מרכז הפיתוח של eBay בישראל [מבט מבפנים]

כולם מכירים את eBay, אבל רבים לא יודעים שהמנוע שאחראי לכמה מהפונקציות החשובות ביותר באתר נבנה בישראל. וגם: הסניף התל אביבי שכפוף ישירות להנהלה הבכירה. מבט מבפנים.

צילום: גיקטיים

לא הרבה אנשים יודעים, אך חברות היי-טק בינלאומיות רבות מחזיקות מרכזי פיתוח בישראל. למעשה, האפליקציה החדשה שהשיקה eBay ממש אתמול (eBay Valet) פותחה מתחילתה ועד סופה במרכז החדשנות של החברה בישראל. היכולות הקיימות בישראל והמספר הגדול של חברות סטארטאפ בתחום ההיי-טק מושכים מבטים מכל העולם, ואקזיטים רבים של חברות סטארטאפ ישראליות מובילים להקמת מרכז מחקר ופיתוח של החברה הרוכשת בישראל. בסדרת הכתבות של מבט מבפניםנבקר במרכזי הפיתוח של החברות הללו, נבין את סדר גודל העבודה של החברות הללו כאן, מה תפקידו של מרכז הפיתוח וכיצד הוא משפיע על הפעילות העולמית של החברה.

eBay – מאתר למכירת מצביע לייזר לתאגיד בינלאומי ענק

eBay הוא תאגיד רב לאומי אמריקאי, שבבסיסו עומד אתר האינטרנט eBay.com המהווה את זירת המסחר האלקטרונית הגדולה ביותר בעולם. סיפור לידתו של eBay מעניין למדי, בשנת 1995, מתכנת מחשבים איראני-אמריקאי בן 28 שנולד בצרפת, בשם פייר אומידייאר (Pierre Omidyar) ייסד את האתר תחת השם AuctionWeb, והציע לאנשים למכור את הפריטים שלהם במכירה פומבית באמצעות האינטרנט. אחד מהפריטים הראשונים שנמכרו תחת AuctionWeb היה מחווה לנגיף האבולה, מצביע לייזר שבור במחיר של 14.83 דולר. כאשר אומידייאר שאל את הרוכש האם הוא מבין שמצביע הלייזר שבור, הוא השיב לו ״אני אספן של מצביעי לייזר שבורים״.

על בסיס הסיפור הזה הבין אומידייאר כי הוא עלה על משהו גדול, ובמהרה הצמיחה של AuctionWeb גדלה בשיעור פנומנלי. אם ב-1996 האתר אירח כ-250 אלף מכירות פומביות תחת הפלטפורמה, בינואר 1997 המספר צמח ל-2 מיליון. בהמשך השנה שונה שם האתר מ-AuctionWeb ל-eBay, לאחר שאומידייאר ניסה לרכוש את שם המתחם EchoBay.com, אך גילה כי הוא תפוס על ידי חברת כריית זהב – מה שגרם לו לבחור בקיצור השם ל-eBay. במקביל, קיבלה החברה את המימון הראשון לפעולתה – 6.7 מיליון דולר מקרן ההון סיכון בנצ׳מרק קפיטל, מה שאיפשר לה לצמוח ולהפוך לחברה של 30 עובדים. כיום, החברה מעסיקה יותר מ-30 אלף עובדים ברחבי העולם, כולל בישראל.

ככה זה נראה בהתחלה, AuctionWeb. צילום מסך: eBay

ככה זה נראה בהתחלה, AuctionWeb. צילום מסך: eBay

ההתחלה – רכישת Shopping.com

את הרומן שלה בישראל התחילה eBay בשנת 2005, יחד עם השלמת הרכישה של אתר השוואת המחירים Shopping.com,  סטארטאפ ישראלי שהוקם ב-1998 על ידי ד״ר נחום שרפמן ז”ל ואמיר אשכנזי. המודל המקורי של החברה, אשר העסיקה נכון למועד הרכישה בין 100-120 עובדים היה ליצור קליינט, אותו ניתן להוריד למחשב, כאשר מטרתו לנטר מחירים של מוצרים מבוקשים על ידי המשתמש, ולהודיע לו ברגע שמוצרים אלה הגיעו אל מחיר היעד שהמשתמש יכול להרשות לעצמו.

עם השנים, החברה התפתחה והשיקה גם מודל ווב, שאפשר למשתמשים לבצע השוואת מחירים למגוון רחב של מוצרים בזמן אמת, כאשר המידע נשאב מאתרי המסחר המקוונים השונים. קהל היעד בו בחרה החברה להתמקד היה הקהל האמריקאי, כך שלא היה רלוונטי עבור הקהל הישראלי, שבתמורה קיבל מודל דומה על ידי חברה אחרת – זאפ. הרכישה התבצעה בסכום של 21 דולרים למנייה במזומן, בסכום כולל העומד על כ-634 מיליון דולרים. מאז רכישתה החלה איביי בהטמעת הטכנולוגיות של החברה הישראלית באתרה, כאשר אתר ההשוואות ממשיך להתקיים במיתוג מחדש ובצורה עצמאית, ולקבל תעבורת גולשים נכבדת בעיקר מארצות הברית, צרפת, גרמניה, אוסטרליה ובריטניה.

צילום מסך, Shopping.com

צילום מסך: Shopping.com

eBay ישראל – המוח מאחורי ענקית הקמעונאות העולמית נמצא כאן

על פי יובל מטלון, מנכ״ל eBay ישראל, פעילות eBay בארץ מתחלקת ל-3 חלקים עיקריים: הראשון הוא המנדט העיקרי של Shopping.com אשר היה מידע מובנה בעיקר, קטלוגים ו-Structured Data, תחום בו מתעסקים בישראל עד היום. פרט לכך, ישנה פעילות עסקית ל-eBay בארץ אשר צברה תאוצה בעיקר בשנתיים האחרונות, ומתמקדת בעיקר במתן שירותי לוגיסטיקה ופיתוח עסקי למוכרים ישראליים ב-eBay. בנוסף, מרכז החדשנות היחידי של eBay בעולם ממוקם בתל אביב, בשדרות רוטשילד והוקם יחד עם רכישת הסטארטאפ הישראלי The Gifts Project לפני כשנתיים וחצי.

״איביי זה הקניון הוירטואלי הגדול בעולם, יש 500 מיליון פריטים שמוצעים למכירה כמעט מכל מקום לכל מקום. התפקיד שלנו זה לעשות סדר, או Classification בעולם הזה. המטרה העיקרית שלנו היא לקחת את כל מאות מיליוני הפריטים הללו ולסדר אותם בקטגוריות, במדפים הוירטואליים של eBay. המטרה השנייה שלנו היא לנסות ולאפיין מוצרים דומים. לצורך העניין, אם אני מפרסם את הטלפון שלי ביד 2, וידידה שלי מפרסמת בדיוק לאחר מכן את אותו המוצר, המטרה שלנו היא לגלות שמדובר באותו המוצר. כל התהליך הזה בעצם מניע את מנוע החיפוש שלנו ואת כל חווית הקנייה באתר.”

“גם עבור המוכרים מדובר כאן ב-Benefit גדול, שמקל משמעותית על חווית המכירה: במקום להקליד את כל המפרט של המוצר, המוכר מקבל את הכל בפורמט מוכן מראש, בצורה כמה שיותר אוטומטית המבוססת בעיקר על Machine Learning, זיהוי וניתוח של תמונות במנגנוני ה-Clustering המתקדמים ביותר. בארץ מועסקים אנשי פיתוח ותוכן שתפקידם הוא ללמד את המכונה מה לעשות, ולהיות אחראיים על בדיקת האיכות של המנוע העומד מאחורי האתר.”

מימין לשמאל: יובל מטלון, מנכ

מימין לשמאל: יובל מטלון, מנכ”ל eBay ישראל, נטלי זיו, דוברת eBay ו- PayPal, אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית eBay בישראל. צילום: אבישי בסה

Outsourcing זה חלק מהעניין

״העובדים הראשונים של Shopping.com עשו את הכל In-House, אבל ההתפתחות המהירה של eBay הכריחה אותנו לשתף פעולה גם עם משרדים אחרים כאשר הדרישות ממרכז הפיתוח בנתניה הלכו וגברו. הבנו שבקנה מידה כזה אנחנו לא יכולים לעשות את העבודה לבד, ולכן אנחנו עובדים גם ב-Outsourcing עם עובדים במגוון מדינות מרחבי העולם, כגון הודו, בולגריה ואפילו בישראל – Matrix. מה שרצינו לעשות זה להשאיר את הלוגיקה ואת האלגוריתמיקה פה בארץ ואת העבודות היותר רוטיניות להוציא החוצה.״

״בכדי להתמודד עם הדרישה, אנחנו תמיד נמצאים עם היד על הדופק ומחפשים מהנדסי תוכנה מהשורה הראשונה, אנשים שהם בוגרי מדעי המחשב – כאלו שיש להם אוריינטציה רגשית לעולמות של Commerce ושל Data מכיוון שזהו עיקר העיסוק פה. כל אחד מהעובדים פה הוא גם לקוח של איביי, אנשים חיים פה את חווית הלקוח משני הכיוונים, כי זוהי הדרך היחידה להבין מה באמת עובד ומה פחות עובד. בהיבט של התרבות הארגונית – יש לנו כאן משהו שאנחנו מאוד גאים בו, תרבות ארגונית של שקיפות (כולל הזכוכיות במשרדים), מעט מאוד דיונים מוסדיים שלא חשופים לעובדים. אנחנו מאוד שטוחים בהיררכיה, אנשים יכולים לבוא ישירות להנהלה ולהציע לנו רעיונות, זה מייצר אווירה שכיף לעבוד בה. פרט לכך, אנחנו מארגנים גם האקתונים ותחרויות בין העובדים שמאפשרים לכל עובד לבוא עם רעיון ולקדם אותו בעצמו.״

הפעילות העסקית של eBay בישראל

״ל-eBay יש יותר מ-150 מיליון קונים פעילים. הקונים באים לקניון הגדול הזה והמטרה שלנו היא למצוא את המוכרים המעניינים ולסייע להם להקים את החנות שלהם ב-eBay.״ מספר אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay בישראל. ״אנחנו עובדים עם חברות ישראליות כגון שורש, טבע נאות ומותגים ישראלים אחרים שיש להם פוטנציאל למכור לקהל הגלובלי דרך eBay. אנחנו מנסים להבין יחד איתם מי קהל היעד שלהם, לבצע אינטגרציה למערכות המידע שלהם ולתת להם פתרונות לוגיסטיים במחירים אטרקטיביים. יש מוצרים כמו יהלומים, תכשיטים, שמגיעים מאוד מהר ללקוח ובמחירים מאוד אטרקטיביים. אנחנו מאפשרים הקמה של מחסנים קדמיים. לפי Forecasting, חוזים אילו מוצרים הלקוח ירצה לקנות, מאפיינים את המלאי האטרקטיבי לסוחר, לפי הביקוש למוצרים מסויימים בתקופה מסויימת. היום, מוכרים ישראליים יכולים לבצע Same Day Shipping, לכל נקודה בארצות הברית ונוצרה תחרות אמיתית בין המוכרים הישראליים לרשתות המקומיות.״

״אנחנו מתמקדים בעיקר בשוק הישראלי, אבל פרט למוכרים גם מאוד אכפת לנו, מן הסתם מהמשתמשים שקונים אצלנו. אנחנו כל הזמן מנסים למצוא עבור הקונים הזדמנויות, לדוגמא עמודי מבצעים מיוחדים לחגים מקומיים. אנחנו עובדים עם גופים על הכנה של מלאי מסויים רק עבור ישראלים, שם הם רואים את זה במחירים אטרקטיביים. אנחנו גם מעבירים סדנאות על שירות לסוגים מסויימים של אוכלוסייה, דוגמאת איך נותנים שירות לישראלים, אמריקאיים, או בריטים. ההבדל בין איביי לאמזון זה בלוגיסטיקה – בעוד אמזון מתחרה באופן ישיר בקמעונאים, אני מאפשר לקמעונאי להגיע ללקוחות דרך האינטרנט. במקום לבוא נגד אנחנו הולכים עם.״

צילום מסך: The Gifts Project

צילום מסך: The Gifts Project

הטלפון האדום של מנכ״ל איביי העולמית לישראל

The Gifts Project הייתה פלטפורמת מסחר אלקטרונית למתנות קבוצתיות העוזרת לחנויות מקוונות למנף את חווית הקנייה שלהם. היא העניקה לסוחרים אפשרות להציע לקבוצות מאורגנות של משתמשים לקנות מתנה משותפת אותה המשתמש בחר מראש, תמורת כל סכום כסף אותו המשתמש מוכן לתת. בספטמבר 2011, רכשה eBay את החברה תמורת סכום המוערך בכ20-25 מיליון דולר והפכה בעצם לחלק מ-eBay Inc, בשונה ממרכז הפיתוח בנתניה שנחשב לחלק מ-eBay ישראל. רון גורה, מנכ״ל החברה שנרכשה ומנהל מרכז החדשנות של eBay בישראל, מדווח ישירות לסטיב ינקוביץ׳, VP Innovation ב-eBay העולמית.

בראיון שערכנו בעבר עם גורה, הוא סיפר כי השוק הישראלי אינו מוכן לקניות קבוצתיות. הוא הרחיב כי לצערו אין אתרי קמעונות ישראלים שמוכרים בסדרי גודל אטרקטיביים ומתנות קבוצתיות הן נישה בתוך שוק המתנות העולמי. הוא מוסיף כי בדיוק בגלל זה החברה בחרה להתמקד בשוק האמריקאי שמציע רשימות Wedding Registry או Baby Showers המושכות מספר רב של משתמשים. כעת, גורה מספר כי החברה שנרכשה מתעסקת בעיקר בבניית המוצרים הבאים של eBay. ״אנחנו עובדים כיחידה עצמאית, מגיעים בצורה תכופה למטות של איביי באירופה ובארצות הברית ושומעים מההנהלה הבכירה על דברים שצריך לפתור – ומייצרים עבורם את הפתרונות. יש לנו את הפריבילגיה בעצמנו לראות אם אנחנו צריכים להקדיש לזה משאבים. סה״כ, אנחנו 17 אנשים שעובדים מתל אביב שכוללים את המייסדים וכל צוות המפתחים של ה-Gift Project, לא דבר טריוויאלי לרכישות בנוף המקומי.״

״היחידה שלנו היא Self-Contained, יש פה את כל הפונקציות שצריך בשביל לבנות מוצר. יותר טריוויאלי לסטארטאפ סטנדרטי ופחות טריוויאלי לגורמים גדולים. המשרד עצמו הוא לא משרד רגיל של eBay ואנחנו לא יושבים על סביבת הפיתוח הרגילה של איביי, אנחנו מפתחים בפלטפורמות שאין בהן עדיין שימוש יומיומי ל-Core של הארגון. לפעמים כי זה יותר מהיר ולפעמים זה יותר טוב. אנחנו מקבלים מכשירים חדשים ומשחקים איתם ורואים מה אפשר לעשות איתם לטובת האינטרסים של איביי. אנחנו בונים את ה-Prototype של מוצרים חדשים שיכולים לסייע ל-eBay, המנדט שלנו הוא לא לבנות את המוצרים ולהשיק אותם, אלא לבנות אותם ולתת אותם למחלקות השונות בחברה לפיתוח מעמיק.״

כתבות נוספות בסדרת ״מבט מבפנים״:

מבט מבפנים: VMWare כפי שלא הכרתם

מבט מבפנים: מרכז הפיתוח של Dell בישראל

מבט מפנים: מרכז הפיתוח של EMC בישראל

 

אבישי בר

מנהל מוצר. מפתח Web ו-React Native, חולה גאדג'טים, הולך נגד הזרם ואוהב את כל מה שקשור לגוגל, לאנדרואיד ולקוד פתוח. עיסוקו העיקרי הוא לפרק לחלקים כל צעצוע חדש שמגיע למשרד ואז לכתוב עליו מדריך.

הגב

7 תגובות על "המוח מאחורי eBay – הכירו את מרכז הפיתוח של eBay בישראל [מבט מבפנים]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
חיים
Guest

מאז שEBAY ישראל קמה, יש דברים חדשים מעצבנים. כגון מוצרים שנמכרים בEBAY ורשום שיש עליהם מכס שזה בולשיט. בנוסף מעצבן שרואים הכול בשקלים ולא בדולרים.

מדוע אני צריך לראות את המחיר ב ILS??

לפני שהרבה ישראלים קנו בEBAY היה בהרבה יותר טוב.

שמוליק
Guest

הדברים שאתה מתאר אין להם שום קשר ישיר למרכז הפיתוח בישראל.. אתה יכול לבחור באיזה מטבע לראות את תוצאות החיפוש, המידע לגבי המכס הוא לטובתך בלבד בכדי שלא תצטרך לבדוק את הדברים בעצמך (מדובר ב FEATURE שפותח בכלל בארה”ב)

קיצר, תשתדל לא לטעות ויותר חשוב לא להטעות

חיים
Guest

בולשיט,

אי אפשר יותר להציג $ בעמודי החיפוש. רק שאתה ניכנס למוצר.
ורק מאז שEBAY פתחו פה משרדים וPAYPAL גם ניכנסו לשוק הישראלי כל השינויים שתיארתי יתרחשו. כמעט ולא היו בתי עסק שהשתמשו בPAYPAL בישראל לפני שנתיים.

לא רשמתי היכן פיתחו זה ממש לא מעניין אותי, הקשר בין מרכז EBAY וPAYPAL ישראל הוא בהחלט מה שגרם לשינוי.

לגבי המכס, מוצג על מוצרים שאין עליהם ולמרות זאת מופיע שיש.
גם שליחה לארה”ב של מוצרים שאתה מוכר ייתכן ותידרש לשלוח ב 6$ לארה”ב אף ע”פ שבדואר ישראל יגבו ממך פי 3.

יש לי כוכב סגול (מעל 500 קניות\מכירות) בEBAY, אני יודע מה אני מדבר.

Rachel
Guest

,Hi Haim
:Simply uncheck the box
View > Customize > Convert prices to ILS

Rachel

אייל
Guest

כל הכבוד לאייל גורה!! תותח

ebay employee
Guest

המוח מאחורי איביי??? אני מקווה שהחבר’ה בסן חוזה לא יקראו את זה. רחוק מהמציאות אבל בהחלט יחצנות טובה.

אוהד
Guest

מעניין מה היה קורה אילו אייל (אח של) לא היה בתמונה…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: