פרטיות ילדים באינטרנט – לא עוד קמפיין “דאוס”

איסור על איסוף מידע אודות ילד מתחת לגיל 14 ללא הסכמה הורית ואיסור איסוף מידע רגיש מתחת לגיל 18 הם רק חלק מטיוטת כללי אתיקה והתנהגות לבעלי מאגרים האוספים מידע על קטינים שפרסמה הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע.

הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע פרסמה אתמול טיוטת כללי אתיקה והתנהגות לבעלי מאגרים האוספים מידע על קטינים. הכללים המוצעים על ידיה הרשות נועדו לחייב את מי שאוסף מידע מקטינים לנהוג באחריות, ולקבל הסכמה הורית לשימוש במידע, תוך מתן הסבר בשפה ברורה לגב מה הם השימושים במידע ועל מנת לאפשר גם להורים להפעיל שיקול דעת.

זוכרים את “דאוס” ?

בשנה שעברה, חשף עו”ד יהונתן קלינגר את הקמפיין של חברת הפרסום מקאן דיגיטל אשר פתחה לצורך קידום סדרת טלויזיה בשם “דאוס” אתר אינטרנט שבו גולשים, ברובם קטינים, מסרו פרטים כמו תאריך לידה, מקום מגורים, רשימת חברים, מין ובית הספר, ואלו זוהו על ידי עוגיה במחשב שלהם. לאחר השקת הקמפיין, השתמשו מקאן בעוגיה שהתאימה את הפרסומות אישית לקטינים והציגה זאת כאילו פרצה למחשב שלהם. המטרה היתה להציג כאילו ההאקר-מחשב יודע הכל אודות הקטינים ומכיר אותם ואת חבריהם.

פרשה זו הדהדה בציבור אשר נע בין התלהבות מהקריאטיב המיוחד וזעזוע מהשימוש הציני בתמימותם של הילדים ובחדירה הבוטה לפרטיותם. עמדת הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע במקרים כמו האחרון, כפי שמתבטאת מנייר העמדה, היא שההגנה על פרטיות באופן כללי ופרטיות קטינים באופן ספציפי מחייבת קביעת חובות שיחולו על מי שאוסף ומעבד מידע על קטינים, כדי להגן על פרטיותם. אחת הזירות המשמעותיות בהן נדרש טיפול היא כאשר מדובר באיסוף באמצעות האינטרנט, בו הפיקוח של הורים או מורים הוא לכאורה נמוך יותר.

המלצות הרשות : חקיקת משנה

העקרונות בנייר העמדה מבוססים על המאפיינים המיוחדים של מידע אודות קטינים, על היכולת והכושר שלהם לקבל החלטות ביחס לגילוי ופרסום מידע אודותם, ועל מעמד ההורים ביחס להחלטות אלה. המלצות הרשות הן להסדיר את העקרונות הללו בחקיקת משנה אולם עמדת הרשות היא שעוד בטרם אכיפת התקנות בחוק, מימוש העקרונות הוא מומלץ ויסייע בהוכחת עמידה בהוראות הדין כאשר בין העקרונות המוצעים יהיה איסור על איסוף מידע אודות ילד מתחת לגיל 14 ללא הסכמה הורית ואיסור איסוף מידע רגיש מקטין מתחת לגיל 18.

האיסור יחול בצורה מלאה על מי שפונה לקטינים ויטיל חובת זהירות גם על מי שפונה לקהל כללי (כלומר לא לקטינים בלבד) לוודא כי הוא אינו עובר על הוראה זו. בנוסף להגבלה על איסוף המידע, בעת קבלת הסכמה, חובה למסור מידע תמציתי וברור להורים ולקטינים אודות השימושים המבוקשים במידע על מנת לאפשר “הסכמה מדעת” לשימוש במידע אודותם. בין העקרונות, בולטים האיסור פרסום מידע המאפשר לזהות ילד מתחת לגיל 14 וחיוב ספקים האוספים מידע אודות קטינים לערוך מסמך “מדיניות פרטיות” וכן עריכת תמצית בהירה של מסמך זה. איסור על פעולות ניצול לרעה של חולשותיו של קטין ואיסוף מידע שאינו הוגן.

הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע מעודדת את בעלי האתרים לעמוד בסטנדרטים של Privacy by Design, באופן שנועד להגן על פרטיות קטינים ולמזער את הסיכונים לפגיעה בהם.  ומקוה כי בעתיד השוק ייתן את הטון ויקים גוף בלתי תלוי אשר יהיה אמון על עמידה בתקנות. יש לציין כי הכללים המוצעים אינם חלים על תוכן השירותים שניתנים לקטינים, כמו למשל חשיפתם לתכנים לא הולמים, אלא עוסק באיסוף המידע על הקטינים.

על דיני פרטיות וילדים

דיני הפרטיות בישראל מבוססים על עיקרון ההסכמה מדעת למסירת מידע, אולם ממצאים ממחקרים שונים מראים, כי במקרים רבים לצרכנים קשה לממש זכות זו, והם מוותרים על פרטיותם בהסכמים סטנדרטים, בדרך של “אני מסכים”, ומבלי שהפעילו שיקול דעת אמיתי, משום שאין להם בחירה אמיתית. כאשר מדובר בקטינים, במיוחד בילדים עד גיל 14, קיים ספק לגבי יכולתם להסכים באופן מודע לעיבוד מידע בשל תמימות, חוסר ניסיון, נטייה לקחת סיכונים, או נטייה להמעיט בחשיבותם. למרות זאת הם משתתפים אקטיביים בפעילויות מקוונות ולא מקוונות רבות, הכרוכות במסירת מידע.

בהתבסס על מחקרים שנעשו בשנים האחרונות בישראל ובעולם, הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע סבורים שיש להסדיר נושא זה, בשל חוסר היכולת של קטינים והוריהם לממש את זכותם לשליטה במידע אודותם מחד וחשש לניצול לרעה של חולשות אלה על ידי ספקים, באופן של פיתוי ועידוד קטינים למסור מידע, מאידך.

60% מאתרים האינטרנט אוספים מידע פרטי על ילדים ללא הסכמה

ממחקרים שנערכו בישראל עולה, כי אתרים באינטרנט אינם עומדים בהוראות חוק הגנת הפרטיות ואינם מוסרים הודעה כנדרש בחוק הגנת הפרטיות לגבי מטרות איסוף המידע המבוצע על ידם. בנוסף על כך, אתרי אינטרנט בישראל אינם נוקטים בזהירות הראויה כאשר מדובר על איסוף מידע מקטינים. כך, לפי מחקר שערכה עמותת אשנ”ב, כ -60 אחוז מאתרי האינטרנט המובילים לילדים בישראל, אוספים מידע פרטי על ילדים ללא הסכמת הוריהם. ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם בדיקה מדגמית שערכה הרשות.

ההורים לא יודעים מה הילדים עושים ברשת

מהמחקרים אף עולה, כי ילדים ובני נוער מוכנים למסור מידע רב באינטרנט הן לאדם זר והן לארגון כלשהו, תמורת הבטחה לזכות בפרס, וכי בהקשר זה, ילדים בקבוצות הגיל הבוגרות יותר (חטיבת ביניים ותיכון) היו מוכנים למסור מידע רב יותר. נוסף על כך, קיימים פערים גדולים בין דיווחי ההורים לדיווחי ילדיהם באשר למיומנויות השימוש באינטרנט, לאופי השימוש, להתנהגויות הסיכון הכרוכות בו ולדרכי ההתמודדות עמו.

רוצים לזכות ב-Xbox 360 ובבקר קינקט? השתתפו והכריעומי הובילו את העולם הטכנולוגי בשנת 2010

מורן בר

מייסדת ומנהלת החברה, יזמית בעלת נסיון רב שנים בתעשיית ההיי-טק עם רקע נרחב בתחום האחסון והתקשורת ובעולם המדיה החברתית. היתה שותפה למיזמי אינטרנט גדולים וביניהם אתר 2eat הישראלי. בוגרת ממר"מ ועו"ד העוסקת בתחום דיני הפרטיות וטכנולוגיה.

הגב

1 תגובה על "פרטיות ילדים באינטרנט – לא עוד קמפיין “דאוס”"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
zoro
Guest
מבורך אבל קודם כל נראה מה מכל זה באמת יעבור בחוק, דבר שני 14 זה ממש לא מספיק, כיום כשמבוגרים מתקשים לדחות סיפוקים ונופלים בפח המפרסמים עם כל הטריקים והמניפולציות של הפרסומות המתוחכמות היום, אז 14 זה ממש לא מספיק! הייתי אומר שרצוי ואף מומלץ להעלות את הגיל ל18. אבל לצערנו מה אפשר לעשות כשאפילו ההרשמה לפייסבוק מוגבלת ל13+ אז למה אפשר לצפות כבר מחברות פרסום? אפרופו פייסבוק, מאז שפייסבוק עשו את הOpt Out שלהם, אז יש מספיק אתרים ברשת שמכילים את ההתממשקות עם פייסבוק ויודעים לזהות במדוייק את הגולש שמבקר באתר כל עוד הוא מחובר לפייסבוק אז גם האתר… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: