כך תשווקו נכון את ה-ICO שלכם

אחד הכלים הפופולאריים ביותר בשנים האחרונות לגיוס כספים הוא ה-ICO, הנפקת מטבע ראשונית. אבל למרות הפוטנציאל העצום, אם לא תשווקו אותו נכון, אתם בדרך הבטוחה לכישלון. הנה מדריך קצר שיעשה לכם סדר

ויטליק בוטרין, ממציא האיתריום, מחלוצי ה-ICO

מאת: און יבין

2017 הייתה ללא ספק שנת ה-ICO. במהלך השנה גויסו באמצעות הצעות מטבע ראשוניות (Initial Coin Offering – הנפקת מטבעות קריפטוגרפיים על-ידי חברות שמשתמשות בטכנולוגיית הבלוקצ’יין לטובת גיוס הון) למעלה מ-5.6 מיליארד דולר. בסך הכל נרשמו בשנה זו 435 הצעות מטבע ראשוניות מוצלחות, שכל אחת מהן גייסה בממוצע 12.7 מיליון דולר.

שיטה זו של גיוס הון, שהופעלה בהצלחה בפעם הראשונה ב-2014 עם מטבע האת’ריום, עדיין נמצאת בנחיתות משמעותית ביחס לגיוס הון בדרך המסורתית, שנקראית IPO (ראשי תיבות של Initial Public Offering) ומהותה מתן מניות תמורת הכסף המושקע בחברה: ב-2017 הושלמו בהצלחה 1,624 הנפקות מניות ראשוניות שהניבו לאותן חברות קרוב ל-189 מיליארד דולר – אבל למרות העובדה שהיקף ההון שגויס דרך ICO ברחבי העולם הוא רק כ-2% ביחס להיקף ההון שגויס דרך IPO, כולם מדברים על ICO. הסיבה לכך היא המגמה: ב-2016 השקיע הציבור הרחב פחות מ-100 מיליון דולר בחברות שהציעו תמורת ההשקעה מטבעות קריפטוגרפיים, ב-2017 ה-ICO הניבו כאמור 5.6 מיליארד דולר, עלייה דרמטית ביותר וב-2018 כבר מתוכננות עשרות הנפקות שכאלה, שכן עוד ועוד חברות מזהות את הגאות בתחום ופועלות על-מנת לנצל אותה.

חשוב להדגיש כי לא כל ICO זוכה להצלחה. 52% מהצעות המטבע הראשוניות ב-2017 נכשלו, ו-10 ההצעות הגדולות ביותר אחראיות לבדן על כ-25% מכל הכסף שגויס בדרך זו. התחרות בתחום עזה במיוחד, עם למעלה מ-1,500 מטבעות דיגיטליים או בשמם האחר, מטבעות מבוזרים (Cryptocurrencies). כמו כן ישנם אלפי שווקים למטבעות אלה, וקו דק במיוחד מפריד בין הצלחת ICO לכישלון. אחד המפתחות המשמעותיים להבטחת גיוס ההון המבוקש הוא שיווק. גיבוש אסטרטגיה מדויקת לשיווק ההצעה, החל מהרגע הראשון, הוא בגדר חובה. למעשה לאסטרטגיה שכזו יש חשיבות רבה יותר אפילו מהמוצר עצמו. בהקשר זה כדאי לזכור שהמוצר עצמו עשוי להשתנות, אבל הסיכוי של חברה או פרויקט שמעוררים רושם ראשוני שלילי להצליח למרות זאת – קלוש.

קמפיין שיווקי מוצלח של ICO משלב מספר מהלכים במגוון ערוצים, כאלה מוכרים וגם כאלה יוצאי דופן. ככל שהתחרות בתחום מתעצמת, ואיתה גדלים התקציבים המוקדשים להצעות המטבע ולשיווקן, כך מתחדד הצורך ליצור אסטרטגיות חדשניות ופורצות דרך. מי שרוצה ליהנות מגיוס הון מוצלח דרך ICO זקוק לנקודת מבט רחבה במיוחד שממקסמת את המשאבים (המוגבלים מטבעם) ומפיקה את המרב מכל ערוץ שיווק אפשרי.

אתר מלהיב, קריאייטיב יוצא דופן

מקור: Pixabay

האתר של החברה שעומדת מאחורי הצעת המטבע הראשונית הוא בדיוק כמו חלון ראווה של חנות. כשאנחנו חולפים ליד חלון ראווה מבולגן, דליל או משעמם, מן הסתם לא יתעורר אצלנו רצון להיכנס לחנות. באופן דומה, אתר איטי, לא מסודר ולא מושך הוא ‘טרן-אוף’ גם ל-ICO מבטיחה במיוחד. בהתאם חובה להקדיש את מלוא תשומת הלב לעיצוב האתר, לתכנים שהוא כולל, למבנה שלו ולניווט בו. במובנים רבים האתר הוא העוגן של קמפיין השיווק – הוא זה שיוצר את הרושם הראשוני ולא כדאי לפספס את ההזדמנות ליצור אצל המשקיעים הפוטנציאליים את התחושות הרצויות, מה גם שכאמור קשה מאוד לתקן רושם ראשוני שלילי.

האתר צריך להיות תמציתי, מדויק ונוח לניווט. כל האינפורמציה שהגולשים מחפשים צריכה להיות נגישה בקלות ומוצגת באופן ברור. בנוסף יש להציג באתר את בני האדם שמאחורי הפרויקט, חזון מפורט ולוח זמנים להשלמת השלבים השונים בפרויקט. רצוי להימנע מהבטחות סרק שאי אפשר למלא, כולל במסגרת ניסוח ה-CTA – קריאה לפעולה (Call to Action) שמטרתה לשכנע את הגולשים להפוך למשקיעים או להשתתף במכירה המוקדמת.

עוד אלמנט משמעותי באתר הוא העיצוב – קריאייטיב שתופס את תשומת הלב של הגולשים ומושך את העין עשוי להיות ההבדל בין התעלמות ויציאה מהאתר לבין הצלחה, ושוב, חשוב לזכור עד כמה משמעותי הרושם הראשוני. מומלץ, במידת האפשר, לשבץ באתר וידאו – אם תמונה שווה אלף מלים, קטע וידאו קצר שווה הרבה יותר, ובפרט אם הוא מצליח להעביר את המסרים הנכונים בבהירות ובאופן שגורם לגולשים להתחבר אליכם.

יחסי ציבור

כדי שכמה שיותר משקיעים פוטנציאליים ייחשפו לאתר ולפרויקט באופן כללי. ישנן כמה אופציות ליחסי ציבור והגעה למדיה: הודעות לעיתונות הן דרך מקובלת וניתן להשתמש בהן גם כדי להפיץ את המסר אודות ה-ICO, אם כי ייתכן שתידרשו לשלם על-מנת שההודעות יפורסמו באתרים נחשבים ופופולריים. עוד אופציה היא מאמרים באתרים בתחום הקריפטו – בחלק מהמקרים תוכלו לפרסם בחינם תכנים, כל עוד הם איכותיים, ובחלק מהאתרים ידרשו מכם תשלום. המלצה חמה אישית: לא לנסות לטפל ב – PR עבור ה – ICO ללא ליווי של חברת PR מקצועית שמתמחה בקריפטו. החלק של ה – PR בכל קמפיין שיווקי של ICO זה אחד החלקים בעלי ההשפעה הרבה ביותר.

רשתות חברתיות

Justin Sullivan/ Getty Images Israel

Justin Sullivan/ Getty Images Israel

הצלחת הצעת מטבע ראשונית נשענת במידה רבה על התנהלות נכונה ברשתות חברתיות ובפרט בקהילות בתחום המטבעות המבוזרים. קהילת הקריפטו הינה בעלת ידע רב ומתאפיינת במגמת התרחבות משמעותית, וחשוב מאוד להתחבר אליה ולזכות באמון שלה כדי להשיג את התוצאות המיוחלות. האופן שבו תוצג ה-ICO יקבע במידה רבה את מידת האמון של הקהילה כלפיכם ואף עשוי להיות ההבדל בין הצלחה לבין כישלון.

ישנם שלל אפיקים שבהם ניתן לרכוש את אמון הקהילה, ובפרט מומלצים הערוצים הבאים:

קבוצות בפייסבוק: קבוצות שמוקדשות למטבעות מבוזרים, לטכנולוגיית הבלוקצ’יין ולתחום ה-ICO.

רדיט: גם ב-Reddit ניתן להגיע לחשיפה רחבת היקף, בין אם באמצעות יצירת סאברדיטים (אזור או קהילה ספציפיים) ובין אם באמצעות תגובות מושכלות לתכנים קיימים.

טלגרם: האפליקציה שהיא במידה רבה הדור הבא של שליחת מסרים ויצירת קהילות, ובפרט לא כשמדובר על שיווק ICO – שכן הטלגרם זכתה לחיבוק חם במיוחד מקהילת הקריפטו.

דיונים ב-Quora: קמפיינים מוצלחים של שיווק ICO כוללים גם ניצול של אתר השאלות והתשובות הפופולרי. בפרט כדאי לקחת חלק בדיונים שמתעדכנים באופן יומיומי שכן דרכם ניתן לזכות בחשיפה רבה. הנה דוגמה טובה לכך.

קבוצות בלינקדאין: ברשת החברתית בעלת האוריינטציה העסקית ניתן למצוא קבוצות של עשרות אלפי חברים, ולהציג בהן את ה-ICO.

פורומים מקצועיים: פורומים פופולריים בתחום נקראים על-ידי חברים רבים בקהילת הקריפטו וגם הם מקום מצוין להציג בו ICO.

קמפיין PPC

ב-2018 פרסום ממומן של ICO הוא אתגר לא פשוט: ישנן לא מעט מגבלות על פרסום שכזה, וזאת לנוכח התנודתיות ורמת הסיכון הגבוהה יחסית של השקעה בדרך זו. פייסבוק וגוגל כבר הודיעו על הטלת המגבלות ואליהן יצטרפו טוויטר וסנאפצ’ט – כך שמגוון האפשרויות צר יחסית. יחד עם זאת לא מדובר במשימה בלתי אפשרית: רשתות שמתמחות בתחום הקריפטו, ובהן למשל cointraffic.io מספקות תנועה מפולחת היטב, וניתן לפרסם באנרים, כלומר מודעות גרפיות משכנעות, בבלוגים רלוונטיים, פורומים, פרסומי חדשות ועוד פלטפורמות שיש בהן גולשים שמתעניינים במטבעות מבוזרים ובעולם הבלוקצ’יין.

אסטרטגיית SEO

לעתים נוטים להתעלם מה-SEO (קידום אתרים אורגני) וזאת בשל האופי המידי של הצעות מטבע ראשוניות – אבל זוהי טעות, ובפרט לנוכח המגבלות המוטלות על הפרסום בתחום. ישנן שתי אסטרטגיות SEO שכדאי לקחת בחשבון: האחת היא On-Page, כלומר יצירת אתר עם תכנים מושקעים שמותאמים באופן אופטימלי ל-SEO ובפרט למילות מפתח שנבחרו בקפידה. האסטרטגיה השנייה היא Off-Page שמבוססת על בניית קישורים מושכלת, ניהול מוניטין מקוון ומיתוג מוקפד. שילוב בין שתי האסטרטגיות הנ”ל הוא בסיס ל-SEO מנצח שימשוך תשומת לב ל-ICO גם אחרי ההשקה. לעומת זאת שיווק ללא פעילויות אלה ייצור אצל המשקיעים הפוטנציאליים את הרושם שמדובר על פרויקט שמתמקד בטווח הקצר בלבד, והדבר עלול להרתיע רבים מהם. דגש חשוב נוסף הוא הימנעות מקיצורי דרך מסוכנים במסגרת קידום האתר. לקריאה מורחבת.

שיווק באימייל

שיווק בדואר אלקטרוני (Email Marketing) עשוי להתגלות כאפקטיבי מאוד אבל באותה מידה עלול גם להתגלות כיקר ואף כפוגע במוניטין של ה-ICO. בהתאם יש להימנע משליחת מיילים למי שלא הביע הסכמה מפורשת לכך – ספאם ימנע מכם לשגר מיילים בעתיד, יוצר לחברה תדמית שלילית ועלול לגרום גם לנזקים כספיים.

הפתרון הנכון לטווח הארוך הוא בניית רשימת תפוצה. אם לצורך קמפיין שיווק ICO ספציפי הדבר אינו אפשרי (עקב מגבלות זמן), ניתן להיעזר ברשימות של סוכנויות שונות שכוללות אנשים שהביעו הסכמה להימנות על אותן רשימות, אבל בכל מקרה כדאי במקביל לבנות רשימה משלכם ובסופו של דבר להגיע בדרך זו לאימייל מרקטינג אופטימלי.

תוכניות התגמולים שמאיצות את שיווק ה-ICO

מרכיב אפקטיבי בכמעט כל אסטרטגיית שיווק ICO הוא הצעת תמריצים וגמול הן עבור שלב ה-pre-ICO והן עבור שלב ה-post-ICO. תכניות אלה נקראות Bounty Campagins שמציעות לאלה שלוקחים חלק בתוכניות אלה קבלת אסימונים (Tokens) בתמורה לעזרה שלהם לקמפיין השיווק של החברה. גמול פופולרי במיוחד נקרא Airdropping – הצעת מטבעות או אסימונים בחינם. חשוב לתכנן בקפידה את תוכנית התגמולים: הפצת כמות גדולה מדי של מטבעות בחינם עלולה להרתיע חלק מהמשקיעים (עקב הנטייה המובנת לחשוד בהצעה שהיא טובה מדי מכדי להיות אמיתית). הצעת כמות קטנה מדי לא תיצור את העניין המיוחל. תוכנית תגמולים מאוזנת ואפקטיבית נשענת על ניסיון ומייצרת עניין ופוטנציאל למשיכת משקיעים רבים.

אתרים שמציגים רשימות ICO

חלק מהאתרים שמציגים רשימות של הצעות מטבע ראשוניות יאפשרו לכם לפרסם את ה-ICO שלכם בחינם. באחרים, ובפרט אלה הפופולריים, תצטרכו לשלם. בכל מקרה מדובר באפיקים שמאפשרים חשיפה רחבת היקף לפרויקט שלכם.

אירועים בתחום הקריפטו

בעולם הבלוקצ’יין והמטבעות המבוזרים נערכים לא מעט כנסים ואירועים אחרים, בכל רחבי העולם. כל אירוע שכזה הוא הזדמנות להגיע לעיניים רבות וגם ליצור קשרים יקרי ערך. במקרים מסוימים אף מומלץ ליזום בעצמכם אירוע שבו תוכלו בין השאר להציג את המוצר שלכם ויחד איתו מסר בהיר ומשכנע. בדרך כלל לא ניתן לדעת מראש אילו אירועים יתגלו כמוצלחים מבחינת שיווק ה-ICO ואילו פחות, הגישה המתבקשת היא ניסוי וטעייה, אבל בכל מקרה כדאי לקחת בחשבון את האופציה של האירועים כשמתכננים אסטרטגיית שיווק.

4 טיפים לשדרוג ה-ICO

סיפור כובש – האופן שבו אתם מציגים את המוצר שלכם משפיע במידה רבה על המוכנות של הקהל להשקיע בכם. סיפור שהוא גם מעניין, גם קל להבנה וגם מעורר השראה ייצור את המחויבות הרצויה וירתום אנשים רבים להשקיע בחזון שלכם.

להכיר את קהל היעד – שיווק ICO מוצלח מחייב היכרות מעמיקה עם קהל היעד, כך שניתן יהיה להתאים אליו ספציפית את כל הפעולות שננקטות במסגרת הקמפיין.

שקיפות – שקיפות היא ערך חובה בכל ICO. המשקיעים הפוטנציאליים רוצים לדעת בדיוק מה הם צפויים לקבל ומי עומד מאחורי הפרויקט, והיעדר שקיפות מעורר חשד.

ציות לכללי הרגולציה – אחת המגמות הבולטות ב-2018 בתחום ה-ICO היא הרגולציה שהופכת משמעותית יותר ויותר. אמנם ישנם גם אזורים “אפורים”, אבל ככלל מוטב לציית לכל הכללים הרלוונטיים ולהטמיע אותם כבר מהרגע הראשון בכל קמפיין.

למה כדאי להקדיש תשומת לב ל-ICO?

שוק הצעות המטבע הראשוניות צומח במהירות וכבר הפך לתעשייה שמגלגלת מיליארדי דולרים. גם ב-2018 צפויה צמיחה משמעותית, יותר ויותר חברות זונחות את ה-IPO לטובת ICO, התחרות מתעצמת וגם הרגולציה מתעבה – ועל כן נדרשת הקדשת מלוא תשומת הלב לשיווק ההצעה שלכם, תוך התנהלות חוקית, זיהוי קהל היעד והתייחסות ספציפית אליו והצגת הפרויקט שלכם באופן המדויק ביותר.

כל הצעות המטבע הראשוניות שזכו להצלחה, ללא יוצא מהכלל, נעזרו במומחי שיווק ICO. הניסיון שצברו מומחים אלה מפחית משמעותית את הסיכון לבצע טעויות יקרות ומאפשר לכל אחד להגיע בדיוק לקהל הרלוונטי ביותר עבורו. בנוסף מומחים בשיווק הצעות מטבע ראשוניות אמונים על גיבוש אסטרטגיה מדויקת ומנצחת שתמשוך מהרגע הראשון את תשומת הלב הרצויה – וכך תבטיח הצלחה מרבית.

און יבין הוא מייסד שותף ומנכ”ל Cointelligence

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה על "כך תשווקו נכון את ה-ICO שלכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Ben
Guest

כתבה מצויינת ומעניינת. רק לא ברור לי למה הטוויטר שלפחות בעיני הוא הכלי השיווקי החזק ביותר בתחום (או לפחות מהחשובים ביותר) לא הוזכר. הרבה פרוייקטים גדולים פעילים בהיקף מצומצם יחסית בפייסבוק כאשר רוב הפעילות היא בטוויטר.
כלי נוסף שלטעמי ראוי לציון הוא אתר earn.com שצובר פופולריות בתחום.
מעבר להיעדרות של טוויטר הכתבה מעולה ויעילה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: