מג’פרדי לחדר הניתוח – מחשב העל של IBM בדרך לבתי החולים

אחרי שניצח ב-Jeopardy, ווטסון עובר שלב ונכנס לעולם הרפואה ויאפשר לרופאים לבדוק מידע רפואי במאגרי מידע גדולים בזמן הניתוח באמצעות פקודות קוליות.

מקור: יח"צ

בעקבות ההצלחה הפנומנלית של מחשב-העל “ווטסון” במשחק הטלוויזיה ג’פרדי (Jeopardy), אנשי IBM החליטו לעבור לנסות ולהתקדם לשלב הבא, מסחור הטכנולוגיה. יחד עם מספר מכוני מחקר רפואיים וחברת בשם Nuance, מנסה כעת IBM לבחון את האפשרות של שילוב מחשב -העל “ווטסון” בעולם הרפואה.

זיהוי שפה מדוברת

היכולת של ווטסון לזהות שפה מדוברת בזמן אמת היא היתרון המשמעותי ביותר שהוא מביא עימו לעולם המחקר הרפואי. כך יוצא ש-IBM מתכננים לבדוק את האפשרות לשלב את ווטסון בתוך חדרי ניתוח, על מנת לסייע לרופאים מנתחים בכל הקשור לגישה למאגרי מידע רפואי גדול בזמן אמת באמצעות ממשק קולי, ממש כאילו מדובר בעוד שאלה בג’פרדי.

במסגרת הפיתוח החדש, הרופאים יוכלו לשאול את ווטסון שאלות בזמן אמת, במהלך ניתוחים, ולהיעזר ביכולת השליפה המהירה שלו על-מנת להקריא להם את המידע לו הם זקוקים. בחברת IBM צופים כי ניתן יהיה לצפות לתוצרים המסחריים הראשונים של השיתוף פעולה של “ווטסון” עם עולם הרפואה תוך 18-24 חודשים.

מיישום לסטנדרט

גם אם בעוד שנתיים נראה את החדירה הראשונית של הטכנולוגיה של “ווטסון” לחדרי ניתוח, ייקח זמן רב עד ש”ווטסון” יהפוך להיות ציוד סטנדרטי בכל חדרי הניתוח בעולם. הפערים הטכנולוגיים בכל מדינה ומדינה, וההבדלים בין הטכניקות הרפואיות שהרופאים המקומיים בכל מדינה מכירים ויודעים לספק לחוליהם, ייצרו, כנראה, דפוס תפוצה מסוים אשר יאפשר לחולים במדינות מסוימות להנות מהטכנולוגיה בכל בית חולים, ובאחרות רק ביחידי סגולה.

לפי ההודעה הרשמית לעיתונות, קצת קשה להבין מהן הדרישות הפיזיות של מערכת “ווטסון”: כמה חשמל היא צורכת, כמה מערכות קירור ובאיזה הספק צריכים לספק לה ואפילו מה יהיה הגודל הפיסי של היחידה ש-IBM תמכור לבתי החולים. כל אלה הם שיקולים טכניים גרידא, לכאורה, אך יכולה להיות להם השפעה על אחוז הקליטה של מערכות ווטסון בבתי החולים.

עוד שאלה שעולה על הפרק בהקשר הזה, היא האם יחידה אחת של “ווטסון” תוכל לענות על הדרישה של חדר ניתוח בודד או מספר חדרי ניתוח במקביל. בבתי החולים בארץ, למשל, פועלים מספר חדרי ניתוח במקביל, ובחלקם אף מספר לא קטן כלל של חדרי ניתוח. האם מערכת “ווטסון” תהיה מסוגלת לתת מענה מקצועי לכולם בעת ובעונה אחת?

אחריות

שאלה נוספת שעולה מהפיתוח החדש מציפה גם את נושא האחריות הרפואית. רופא שהתייעץ עם מערכת “ווטסון” במהלך ניתוח, קיבל בטעות מידע שגוי, ופעל על-פיו, גרם לנזק לחולה. האם הרופא יוכל להתנער מאחריותו, גם בצורה חלקית, ולטעון ש”ווטסון” הטעה אותו? שאלה שנאלץ לשאול את עצמנו במקביל היא עד איזה גבול ניתן ל”ווטסון” להתערב בחדרי הניתוח. האם השאלות אליו יהיו שאלות מקצועיות, של חיפוש מידע רפואי, למשל של מקרים אחרים בעולם למשהו שהתגלה רק אחרי ש”פתחו” את המנותח? אם כן, זה פותח עולם חדש של בעיות, ביניהן כיצד ניתן להשאיר את “ווטסון” מחובר לאינטרנט מבלי לצבור וירוסים וקטעי קוד זדוני אחרים, שיכולים לחבל בו בכוונה.

ואפרופו קוד זדוני, אם “ווטסון” מחובר לאינטרנט ולמאגרי מידע רפואיים כדי לספק לרופאים דוגמאות ממקומות אחרים בעולם, ובגלל קוד זדוני שנכנס למערכת הוא מספק, בכוונה, מידע שגוי, מה יקרה אז?

“ווטסון”, כמערכת, מסוגל להעשיר את הטכנולוגיה בעולם הרפואי, ועל כך יש לברך. זה אחד התחומים שאין ספק שהוא יעזור לכולם, קטנים כגדולים, כי גם אנשים בריאים בסופו של דבר צריכים ללכת לראות את הרופא. לכן, חשוב שהתקדמויות טכנולוגיות מהקו הראשון, כגון בינה מלאכותית המסוגלת להבין שפה מדוברת, טבעית, יגיעו גם לעולם הרפואה.

“ווטסון” עומד בקו אחד בדרך לפיתוחו של מחשב שיוכל להגיב ולבצע פעולות על בסיס הוראות קוליות מאנשים. ואולי בזכות “ווטסון” נוכל בעתיד, ממש כמו במסע בין-כוכבים, להחליף את המקלדות בממשקים קוליים, והאינטראקציה שלנו עם המחשבים תהיה באמצעות מתן הוראות קוליות.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: