פיתוח ישראלי: לשלוט מתל אביב ברכב אוטונומי שנוסע בצד השני של העולם

רכב אוטונומי נוסע בכבישים של יוסטון, אבל המפעיל שלו יושב בכלל בחדר בקרה בתל אביב. דימיוני? ממש לא. זה הסטארטאפ הישראלי Ottopia שמקבל עכשיו השקעה מיונדאי

חברות הטכנולוגיה משקיעות מיליארדים בפיתוחים של כלי תחבורה אוטונומיים – החל מכלי רכב ועד משאיות, מלגזות ורכב תפעולי. חלק מהכלים הללו אפילו מוצאים את דרכם כבר לשוק ונמצאים בשימוש. אבל באופן טבעי, למרות האלגוריתמיקה המורכבת ויכולות הראייה הממוחשבת המתקדמות, עדיין נתקלים לא פעם כלי רכב אוטונומיים בבעיות. הסטארטאפ הישראלי Ottopia רוצה להיות “החבר הטלפוני” שלוקח פיקוד מרחוק על הרכב ועוזר למחשב להתגבר על האתגר הלא-מוכר.

המערכת האוטונומית נתקעת? נהג אנושי ייקח פיקוד מרחוק

יש כיום מגוון רחב של כלי רכב שעוברים הסבות לנהיגה אוטונומית. החל ממלגזות, ושאטלים, דרך מוניות, ומשאיות, וכלה בכלים חקלאיים ואפילו ספינות. אבל המערכות האלו, שלרוב מפותחות בתנאי מעבדה, נתקלות לא פעם בגורמים שמקשים מאוד על הפעילות כמו תנאי מזג אוויר של ערפל, גשם כבד או שלג; או סימון דרך מטושטש, שילוט נסתר, שוטר המכווין את התנועה, אובייקט לא מזוהה, ענף על הכביש, ארגז שאינו מונח במקום, אתר בנייה ועוד. נהג אנושי יוכל להתגבר על ההפרעות הללו תוך זמן קצר, אולם מערכת ממוחשבת שלא אומנה על תרחיש מסויים עלולה להיתקע או להוביל לבעיות שונות. המערכת של אוטופיה מציעה שילוב של היכולות האוטונומיות עם מפעיל אנושי.

בשיחה עם גיקטיים מספר עמית רוזנצוויג, מייסד ומנכ”ל Ottopia, כי המערכת של החברה מאפשרת למפעיל אנושי לקחת פיקוד על כלים אוטונומיים מרחוק – לא משנה באיזו מדינה או יבשת הם נמצאים – “מרובוט משלוחים קטן ועד דחפור של 500 טון”. בין הלקוחות של החברה ניתן למנות יצרניות רכב וכלים הנדסיים ושותפות שלהן בהן BMW.

הפעילות של מערכת כזו נשמעת על פניו מורכבת, ובאופן לא מפתיע, היא אכן כזו. רוזנצוויג מונה בפנינו מספר אתגרים טכנולוגיים בתהליך הפיתוח: דחיסת וידאו דינמית בשיהוי מינימלי ועל כל chipset – לצורך זה הוא מספר כי החברה פיתחה טכנולוגיה לדחיסת וידאו המסוגלת לרוץ על צ’יפים של כל החברות, תוך שיהוי מינימלי מקצה לקצה: “מהדחיסה בצד הרכב, ועד הפריסה והרינדור בצד עמדת השליטה”; אתגר נוסף שהוא מונה הוא האופטימיזציה של שליחת המידע בשיהוי נמוך דרך רשתות אלחוטיות – בעיקר סלולר. גם כאן הוא מספר שאוטופיה פיתחה אלגוריתמיקה מבוססת ML אשר מנצלת מספר ערוצים סלולריים במקביל. בפשטות: הטכנולוגיה מחלקת את האינפורמציה לשליחה בין ספקיות סלולר שונות, בו”ז, ומקבלת החלטות חכמות כיצד לשלוח את המידע 50 פעם בשניה. אתגרים נוספים הם ההתממשקות לצ’יפסטים שונים של יצרניות שונות, שעובדות עם חומרה שונה, מפרטים שונים – מה שהוביל לפיתוח ארכיטקטורת תוכנה גמישה שעברה אינטגרציה עם כל רכיבי התוכנה של היצרניות השונות.

מה לגבי האבטחה? אנחנו שומעים מדי פעם על הסכנות של השתלטות האקרים על רכב מרחוק. האם אתם לא חוששים ממצב שכזה?

רוזנצוויג: “חוששים בהחלט. אנו חברת ה-teleoperation היחידה בשוק עם ניסיון מצרפי של למעלה מ-30 שנות ניסיון בצוות (בעיקר בוגרי 8200). הניסיון בא לידי ביטוי בפיצ’רים מסוימים כמו כיצד מתבצע החיבור, איזה סוג authentication מבצעים, איזה סוג authorization, מנגנון הצפנה מודולרי ועוד.

הבכיר מיונדאי מצטרף לבורד

מקור: Ottopia

חברת אוטופיה הוקמה בשנת 2018 ע”י עמית רוזנצוויג, שהיה ראש קבוצת מוצר במיקרוסופט ישראל ולפני כן פיקד על מדור פיתוח ביחידה 8200 כבוגר תוכנית “תלפיות”, ולאון אלטרץ, שכבר אינו פעיל בחברה. כיום היא מעסיקה 25 עובדים בתל אביב, וסך הגיוסים שלה מאז הקמתה עומד על 12 מיליון דולר. על פי החברה, ההון החדש נועד לצורך הכפלת מספר העובדים שלה – עוד לפני סוף השנה.

סבב הגיוס הנוכחי בגובה 9 מיליון דולר הובל על ידי קרן IN Venture, זרוע האחזקות של תאגיד Sumitomo היפנית, והשתתפו בו גם יונאי וקרן Maven, כמו גם המשקיעים הקיימים MizMaa ו-NextGear. כחלק מההשקעה יצטרף לבורד של אוטופיה גם מי שמוביל את פעילות הנהיגה האוטונומית ביונדאי, וונגיון יאנג. על פי החברה, מדובר בתקדים של דמות בכירה כל-כך בתאגיד ענק, שמצטרף לבורד של סטארטאפ ישראלי.

בנוסף להודעת הגיוס, מודיעה Ottopia גם על שיתוף פעולה אסטרטגי עם סטארטאפ ישראלי נוסף – Via, כדי לספק לציים של רכבים אוטונומיים מוצר המשלב ניהול של הצי ביחד עם יכולת ההתערבות האנושית מרחוק במקרה של תקלה.

עוד ועוד חברות בוחרות בגיקטיים אינסיידר עוד ועוד חברות בוחרות בגיקטיים אינסיידר רוצים לראות את ההייטק הישראלי מבפנים? היכנסו עכשיו

 

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים. יש לכם רעיון לכתבה? טיפ סודי? הדלפה? מחכה לכם ב-yaneev@geektime.co.il

הגב

13 תגובות על "פיתוח ישראלי: לשלוט מתל אביב ברכב אוטונומי שנוסע בצד השני של העולם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יוסי
Guest

מיותר לחלוטין אפס פרקטיה הגיונית, אנחנו לא בעולם של הוספת משאבים (כלומר נהגים, תוכנה סביבת עבודה לשיט הזה) , כולם מנסים לחסוך כסף ולעשוק , מה זה החרטא יקח פיקוד , מי יחזיק נהגים לזה והדיילי . קיצר אוטנומיות תהיה והיא לא תתצטרך חברות ליצניות, בקרוב הסמי של טסלה יעשה בית ספר לכל השוק הזה

ג.ב..
Guest

יש הגיון מאחורי הרעיון – הרכב האוטונומי צפוי להתקל בקשיי תמרון במהלך התנועה וכאן מגיעה התערבות אנושית שתתבצע מרחוק. לדוגמא, אוטובוס או מונית אוטונומית שבדרכם יש חסימה שדורשת תמרון אחורה וקדימה מתמשך.
בהמשך יהיה ניתן לקחת את הרעיון לשליטה מרוחקת של רחפנים המובילים משלוחים.

דקרו
Guest

אין הגיון , אף אחד לא צריך את זה, כל היתרון של נהיגה אוטנומית זה ביטול חסרונות החשיבה והמהירות קלט פלט של נהג, כבר היום טסלה מוכיחה שהטייס האוטמטי שלה בטוח פי 10 מנהיגה אנושית . חברות כאלה ללא מוצר וללא טכונולגיה אמתית זה סתם מכבסות כסף שסופן להעלם.

יואב
Guest

אבל מה הטכנולוגיה שהחברה מציעה? דחיסת וידאו הם כנראה לא עושים בעצמם, כי הם מריצים על צ’יפים שונים. התקשורת מתבססת על סלולר ויש הרבה חברות בשוק שמציעות פתרונות כאלה לצרכים מבצעיים. אז למעשה זאת חברה שמרכיבה טכנולוגיות מחברות אחרות. מרגיש כמו עוד סטארטאפ של כלום ושום דבר. בוגרי יחידות שחשים עצמם.

ראלי
Guest

פלוס תהיו בטוח שמטיסי רחפנים בטייסות אמריקיות , עושים את כל זה ויותר כבר קרוב לשתי עשורים

איתי בן בסט
Guest

בעולם של 5g ודחיסת וידאו hd של חברות כמו netflix זה מרגיש מיותר. הנהג אוטונומי של טסלה כבר בחוץ, זה לא קצת מאוחר מידי? קראנו על חברות כאלה כבר לפני 3 שנים, אם אני לא טועה גם אז היה מדובר בישראליות

יוסי
Guest

בדיו’

לוח כל ישראל
Guest

לא מובן למה צריך מרחוק לשלוט ברכב אוטונומי
הוא כבר לא אוטונומי

captain
Guest

היתרון היחיד שאני רואה הוא במקומות בהם לא יאושר רכב אוטונומי – ניתן יהיה להשתמש בנהג הודי זול במקום בנהג מקומי יקר

אהרון
Guest

ומה יקרה אם באמצע תימרון יהיה ניתוק, או אפילו דיליי קצרצר?
אני לא מרגיש בבטוח ליסוע ברכב נשלט מרחוק.

נתנאל
Guest

יש בובה בתמונה.

אכן
Guest

“הטורקי” גרסת כחול-לבן

חנבציהו השלישי
Guest
חנבציהו השלישי

שירות עזרה בחנייה לבלונדיניות

wpDiscuz

תגיות לכתבה: