איוניק 5 החדשה של יונדאי במבחן: תחרות לטסלה? כן ולא

לקחנו את איוניק 5, המכונית החשמלית הראשונה של יונדאי שתוכננה מ-0 והגיעה לישראל, וגילינו רכב מרשים שנותן פייט לטסלה בלא מעט קטגוריות, אבל גם נופל באחרות

תמונה: Tomer Feder

טסלה הפכה בשנים האחרונות למילה נרדפת לרכב חשמלי. אבל עכשיו, כשהרכב החשמלי הופך ממוצר נישה לחובבי גאדג’טים ומחבקי עצים למוצר שמיועד ומגיע לציבור הרחב, רצות כל חברות הרכב שמזדנבות מאחורי טסלה ומנסות להדביק את הפער. אחד הצעדים שמאמצות היצרניות הוא לוותר על רכב חשמלי שמבוסס על על רכיבים וטכנולוגיה של רכבי בנזין, לטובת תכנון חדש מהיסוד, והתוצאה היא שונה לחלוטין.

עכשיו מגיע לישראל אחד הרכבים החשמליים החשובים ביותר, וזה לא רק בזכות המפרט. הרכב תוכנן מ-0 בתור רכב חשמלי, ואחרי לא מעט שעות נהיגה ב-IONIQ 5, החשמלית החדשה של יונדאי, סוף סוף גיליתי עוד רכב חשמלי נחשק שיכול לתת פייט למלכה האם.

עיצוב יותר עתידני מטסלה

אי אפשר להישאר אדיש

הדבר הראשון שתפס את תשומת הלב שלי הוא העיצוב החיצוני של ה-IONIQ 5. רבים טוענים שהעיצוב של הטסלה (לפחות Model 3) משעמם וממש לא משדר חדשנות (ומכנים אותה “מזדה 3”), כאן הרגשתי כאילו המעצבים ביונדאי עיצבו את הרכב כשגיקים נמצאים בראש מעיניהם. הרכב נראה כאילו נחת מסרט מד”ב שנוצר בשנת 2000 וניסה לדמיין איך יראו רכבים ב-2020: האורות הקדמיים והאחוריים של האיוניק 5 מורכבים ממאות מנורות בצורת פיקסלים, ואפילו אורות הבלימה שלכם יגידו לכל מי שמאחוריכם “זהירות, גיק לפניך” בין אם זה נכון ובין אם לא.

אני חושב שלא רק אני התלהבתי מהעיצוב של האיוניק 5. אמנם אני יודע שהוא לא לכולם, אבל במהלך היומיים שנהגתי ברכב, לא יכולתי שלא לשים לב שרכבים בנתיב השמאלי האטו בצורה קוסמית, וכמעט בכל מקום שעצרנו קיבלנו מבטים של “מה זה הדבר הזה?”, ואיך אפשר בלי צרחות מנהגים ששאלו אותנו “כמה עולה?” – שאלה קצת מוזרה בכל יום, אבל כזו שהופכת למוזרה אפילו יותר כשאתה נוסע ב-110 קמ”ש. מה שבטוח הוא שבניגוד לטסלה, אי אפשר להישאר אדיש לעיצוב של האיוניק 5 פשוט כי הוא באמת ייחודי.

ה”פיקסלים” לא רק בחוץ

הפיקסלים מקדמת הרכב ממשיכים גם לפנים הרכב, שם חלק מהבדים והפלסטיקה מאופיינים באותו דפוס. האקולוג-גיק שבתוכי גם שמח מאוד לגלות שרוב הרכיבים בתא הנוסעים מיוצרים מחומרים ממוחזרים. זה פחות טכנולוגי, אבל יותר טוב לכולנו, ואני חייב להודות שבגזרת הגימור והעיצוב לפחות אין תחושה שחסכו או עיגלו יותר מדי פינות. באופן כללי, העיצוב הפנימי של הרכב פשוט משרה סוג של אווירה רגועה עם צבעים קרמיים שקטים למדי, שאחר כך גם משתלבים בצורה חכמה עם המערכות הדיגיטליות של הרכב.

מקום מקום ועוד מקום

צילום: גיקטיים

זוכרים שאמרתי שיש חשיבות לעובדה שמדובר ברכב החשמלי הראשון של יונדאי שתוכנן מאפס? יש לזה כמה יתרונות, ומלבד חיי הסוללה (שכמובן נגיע אליהם) והבטיחות של הרכב, היתרון הגדול ביותר, תרתי משמע, נמצא במבנה הרכב. בסיס הגלגלים שלה עומד על כ-3 מטרים. בימים כתיקונם היינו אומרים לכם שאנחנו לא מתעסקים בנתונים שכאלה ועוד סנטימטר לפה או לשם, אבל כאן הנתון הזה מביא למה שמסתמן כאחד הרכבים המרווחים ביותר, בטח בקטגוריית הרכבים המשפחתיים.

זה לא רק רכב שנוח לנהוג בו, זה רכב שנוח גם להיות בו נוסע, בכל אחד מהמושבים (אוקי, אולי חוץ מהאמצעי, שאת זה לדעתי אף אחד לא יפתור לעולם). כשישבתי במושב הנוסע הקדמי, הייתה לי תחושה שאני יכול בכיף לשים בין הרגליים שלי מזוודת Carry-On וישאר לי עוד מקום לרגליים. כשישבתי במושב הנוסע שמאחורי הנהג, המקום שבדרך כלל מקבלים ממנו את הערת “יש לך עוד קצת קדימה?”. ובכן, אני אדם בגובה מטר שמונים, וכפיר שנהג עימי אפילו קצת יותר גבוה, וגם כשישבתי מאחוריו כשהוא יושב בנוחות, הייתי צריך להתיישר מהמושב, למשוך את החגורה, ולקפוץ עם הברכיים כדי לחבוט לו במושב. אלא אם אתם שחקני NBA, אני שמח לבשר לכם שיהיה לכם מלא מקום לרגליים.

ולא רק לכם יהיה מקום באיוניק 5, אלא גם לכל שאר הג’אנק שלכם. תא המטען שהתקבל בהינדוס הזה הוא עצום עם 531 ליטרים, ואם תקפלו את הספסל האחורי תקבלו נפח כולל של 1,591 ליטרים, בנוסף לתא מטען קדמי (או Frunk) צנוע יותר של 57 ליטרים, שבו אני יותר ממליץ לשמור את הכבלים והמתאמים השונים.

מתחברת לאנדרואיד ולאייפון שלכם

צילום: גיקטיים

מערכות הרכב כוללות שני מסכים בגודל 12.25 אינץ’. המסך השמאלי, שאיננו מסך מגע בשום אופן, מתפקד על תקן לוח מחוונים, ועיקר המידע שהוא מציג הוא מהירות הרכב, טווח הנסיעה, מצב הסוללה, ואילו מערכות בטיחות פעילות ברקע – אתם יודעים, לוח מחוונים. אמנם מרכז המסך מציג מודל של הרכב, אבל ממש אל תצפו לראות רכבים אחרים, הולכי רגל ותמרורים כמו במסך הענק של טסלה למשל.

התוספת היחידה שתראו על האיזור הזה של המסך היא סימון שהמערכת של הרכב זיהתה רכב לפניך, סטיה מנתיב נסיעה או כשתתקרבו יותר מדי לרכב או עצם כלשהו. זה מרגיש כמו ניסיון לא מוצלח לחקות את הממשק של טסלה, בלי להבין אותו באמת. עם זאת, חשוב לזכור שפה מדובר במסך שנמצא ממש בקו העיניים שלכם, ולכן לא כדאי שיהיו בו את כמות הפרטים שיש בממשק הנסיעה של טסלה שנמצא בצד הנהג.

פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

למרות שלמערכת המולטימדיה ולוח המחוונים יש תמיכה ב-Light Mode ו-Dark Mode, מצאתי את עצמי לראשונה מזה הרבה שנים מעדיף את המצב הבהיר, בעיקר לאור הבחירות העיצוביות שלו. פלטת הצבעים שיונדאי שילבה כאן תואמת ממש את צבע הבד, העור הסינתטי ושאר הפלסטיקה שברכב, וזה פשוט יצר סוג של עיצוב הרמוני שממשיך את הקו הזה של שקט ורוגע בזמן הנסיעה. כמה בחירות מאוד חכמות שאולי קשה לשים עליהן את האצבע, אבל הן נותנות תחושה שמישהו כאן חשב על הכל.

המסך הימני הוא כבר מסך מגע, ומכיל פחות או יותר את כל שאר מערכות הרכב. בו תוכלו לראות את נתוני הצריכה של סוללת הרכב, לגשת לרדיו וכמובן לשחק עם ההגדרות השונות של הרכב. הממשק הזה אולי לא מרגש, נוצץ ועשיר כמו בטסלה, אבל יש לו משהו אחד חשוב שמשום מה אין לטסלה: תמיכה בסמארטפון שלכם. אני ממש לא מתכוון רק לחיבור בלוטות’, אלא ל-CarPlay עבור iOS ו-Android Auto לאנדרואיד.

זה שאומר שמיטב האפליקציות שאתם משתמשים בהן בסמארטפון שלכם יהיו פשוט זמינות לכם על המסך הגדול, עם אותו מידע שקיים לכם על הסמארטפון. לא צריך להתחבר למשתמשים, לא צריך לעשות Hotspot – ובניגוד לטסלה, זה אומר שתוכלו להשתמש ב-Waze על המסך, עם תמיכה בעברית, בלי בעיות של יישור ואותיות הפוכות. זה יתרון ענק עבור הצרכן הישראלי – בטח עד שטסלה תשיק את התמיכה בעברית.

גם כפתורים פיזיים וגם מערכת מולטימדיה

למרות ששמחתי מאוד לגלות את Android Auto, מה שפחות שמחתי זה לקבל חווית משתמש לא אחידה בכלל. כשחיברתי את ה-Galaxy S21 Ultra שבו אני משתמש לחיבור ה-USB של הרכב, הכל מיד התחבר, אבל הרספונסיביות של ממשק ה-Auto הייתה על גבול הבלתי נסבלת. כשחיברנו את ה-S10 של השותף שלי לנסיעה, כפיר, הכל דווקא עבד חלק. אבל אחרי הפסקה בנהיגה, כשרצינו לחבר את ה-S10 שלו שוב למערכת, וקיבלנו הודעה שהכבל לא מקורי, ומאז לא הצלחנו לחבר אותו למערכת יותר. בקיצור, חווית משתמש מאוד לא אחידה. אני רוצה להאמין שמדובר במחלת ילדות של ממשק חדש, ומקווה שעדכון תוכנה בהמשך הדרך יפתור את הבעיה, אחרי הכל, מדובר במכשירים נפוצים מאוד בישראל.

אגב, עוד משהו שאתם צריכים לקחת בחשבון הוא שאנדרואיד אוטו לא מנצלת את כל שטח המסך, אלא רק 3/4 ממנו, בעוד CarPlay עובדת חלק ומנצלת את כלל השטח.

הדבר העיקרי שהיה לי מוזר במערכת המולטימדיה היא העובדה שאין תמיכה ב-CarPlay או Android Auto בצורה אלחוטית. זה בעיקר מעצבן בדגמי ה-Elite היקרים שבהם הקונסולה המרכזית מגיעה עם משטח טעינה אלחוטי, שבעצם לא משמש בשום שלב את הנהג עצמו אם הוא רוצה למשל להשתמש ב-Waze.

כמו כן, כדאי לקחת בחשבון שממשק המשתמש של מערכת המולטימדיה לא תומך כרגע בעברית. הייתי אומר שזה יכול להיות סוג של דיל ברייקר עבור הצרכן הישראלי הממוצע, אבל העובדה שיש תמיכה ב-CarPlay ו-Android Auto בעברית די עוקפת את הצורך במערכת מולטימדיה תומכת עברית. ובכל זאת, מי שירצה לשלוט במערכות והגדרות הרכב בעברית, יצטרך להתמודד כרגע עם מושגים באנגלית. כרגיל, Early Adopters יסתדרו, אבל בשביל שהאיוניק 5 תשתלט על כבישי ישראל היא צריכה אפשרות לממשק בעברית. כלמוביל, יבואנית יונדאי, טוענת כי היא כבר תירגמה את כלל הממשק ושלחה אותו לקוריאה לאישור, אך גם הם לא יודעים להגיד האם ומתי הוא יאושר ויגיע בעדכון – אבל בהקשר הזה אנחנו מאוד ברורים – ולא משנה אם זה רחפן, סמארטפון או רכב: אל תקנו שום דבר בהסתמך על פיצ’רים שיגיעו בעתיד, אלא רק אם אתם מרוצים ויכולים להסתדר עם מה שקיים כיום.

לא רק טאץ’

במקום שכל ניהול הרכב שלכם יתבצע בממשק טאץ’ על מסך המולטימדיה, כמו שקורה עם רוב הפונקציות בטסלה, ב-IONIQ 5 ישנם לא מעט כפתורים פיזיים מבורכים, בין אם על ההגה, או מתחת למסך. תקראו לי מיושן, אבל אני לא רוצה לשלוח ידיים למסך מגע כשאני על 110 קמ”ש בכביש מהיר רק כדי להגביר או להחליש את מיזוג האוויר, ואכן באיוניק יכולתי לגעת בכפתורים חצי-פיזיים ולשחק עם כל הדברים בלי שדעתי הוסחה מהכביש. מאוד מבורך.

הדבר הפיזי היחידי שבאמת פשוט לא אהבתי זה את “ידית ההילוכים”. היא אמנם אסתטית, אבל היא תקועה ממש מתחת לידית של הווישרים, שנמצאת ליד הפדל שבורר בין מצבי הבלימה השונים. יש כאן קצת יותר מדי כלים לפגוע בהם תוך כדי סיבוב של ההגה, והידית של ההילוכים פשוט מרגישה מיותרת לחלוטין במיקום ובשימוש שלה (סיבוב כדי לעבור בין מצבים).

יותר משטווח הנסיעה מרשים, הוא אמין

אפשר גם לראות על מה הסוללה מתבזבזת בזמן אמת.

על הנייר, יונדאי מבטיחה לכם טווח של 480 ק”מ. נשמע מרשים, אבל אם יצא לכם להתנסות ברכבים חשמליים, כבר גיליתם שההבטחות האלה תקפות בערך כמו הבטחות של יצרניות לפטופים על חיי הסוללה שלהם או יצרניות רחפנים וסמארטפונים. הנתונים האלה הם נתונים שאולי מדוייקים לתנאי מעבדה אופטימליים, אבל רחוקים מאוד מהמציאות. למרות שה-IONIQ 5 שנסענו בה בגירסת Supreme הגיעה עם סוללה טעונה ל-100% (כשאתם בדרך כלל תרצו למלא אותה ל-80% במקסימום כדי לשמור על אורך החיים שלה), כבר שיצאנו לכביש גילינו שהטווח עומד על כ-370 ק”מ.

רגע לפני שאתם מתרגזים, חשוב לראות מהי “המציאות” הזו שנסענו בה. היה זה תחילתו של גל החום הנוכחי, והנסיעה הייתה מתל אביב אל הנגב, כשלאורך כל הנסיעה מד הטמפרטורה הראה שאנחנו נוסעים ב-36 מעלות צלזיוס וגם תנאי הלחות היו מאוד לא אופטימליים. כל הדרך כמובן נסענו עם מזגן דלוק על עוצמה חזקה (בכל זאת, יולי בישראל), עם המון משחקים במערכת המולטימדיה, לא מעט בדיקות של תאוצות ושני סמארטפונים שמחוברים למטענים. זה לא מעט עומס שנופל כולו כל אלמנט אחד: סוללה.

צילום: Tomer Feder

יצאנו מתל אביב אל פארק בריטניה לנסיעה של בערך 60 ק”מ. הנסיעה הזאת כאמור כללה לא מעט ניסיונות שונים שלנו עם הרכב, מעברים בין מצבים, בדיקות של מערכות שונות ובקיצור לא נסיעה הכי שגרתית. ובכל זאת, הגענו לפארק עם טווח משוער של 315 ק”מ. כלומר, מערכות שיעור נתוני הסוללה הן די אמינות, ולא השתנו בצורה דראסטית במהלך הנסיעה.

שמחתי לראות שהטווח של הסוללה התעדכן בזמן אמת כשלמשל הגברתי או החלשתי את עוצמת המזגן. ביומיום זה לא ממש צריך לעניין אתכם, אבל זה מעולה ומרגיע את חרדי הסוללות, ומאפשר לאותם חרדתיים לחשב יותר טוב האם יש להם מספיק טווח כדי להגיע לטעינה הבאה בין אם היא בבית או בדרך. אז כן, נראה שהאלגוריתם שמאחורי המנגנון הזה עושה עבודה נאמנה בחיזוי הצריכה.

וזאת צריכת האנרגיה של המסע לדרום

את היום סיימנו בשדה בוקר, אחרי לא מעט נסיעות בעליות, ירידות, דרכי צד, עצירות, צילומים, קצת פקקים וללא מטר נסיעה על כביש 6 – ולשם הגענו כשהסוללה נותרה עם עוד 120 ק”מ לנהיגה. זה טווח נסיעה לא רע בכלל בהתחשב במצב של שאר השוק. אמנם לא מתחנו את הסוללה לקצה גבול היכולת שלה, אבל אם במזג האוויר המאוד לא אופטימלי הצלחנו לעמוד בטווח הנסיעה המשוער שהרכב נתן לנו בתחילת היום, זהו טווח שיספיק ל-90% מהישראלים ב-90% מהנסיעות שלהם, בצורה מאוד דומה ל-Model 3 הבסיסי של טסלה.

חווית הנסיעה עצמה הייתה פשוט נהדרת. הרכב רספונסיבי בצורה נפלאה, ואם אתם מעבירים למצב נהיגה ספורטיבי אתם אמנם מפסידים כמה קילומטרים טובים של טווח נסיעה, אבל הרספונסיביות עולה אפילו עוד מדרגה ויש ממש תחושה שכל לחיצה על דוושת ההאצה מקבל תגובה מיידית ותוך רגע אתם מגיעים למהירות שרציתם להגיע אליה. זה מאוד קריטי בעקיפות והשתלבויות בכבישים מהירים, אבל בשלב כלשהו קיבלתי את התחושה שאני פשוט שולט ברכב הזה בצורה הרבה יותר טובה מכל רכב אחר שנהגתי בו בחיי.

עם זאת, גילינו באג מוזר בנסיעה בדגם ה-Supreme, כשאחת לשעה לערך המזגן פשוט יצא מפעולה לשניה אחת וחזר מיד לבד אחרי זה. התקלה הזאת לא התרחשה בכלל בנסיעה בדגם ה-Elite.


נעצור להפסקת התרעננות וגילוי נאות: אם לא שמתם לב, בכתבה הזו אנחנו לא מזכירים כל מיני מונחים שבדרך כלל מופיעים בסקירות רכב כמו מומנט, יעילות אווירודינמית, התנגדות ושאר המונחים. לא בגלל שהם לא חשובים לחלק מהאנשים, אלא כי אנחנו לא כתבי רכב, והדגש שלנו הוא בעיקר חוויית השימוש ברכב והזווית הטכנולוגית. אם אתם רוצים לדעת מה חשב גם כתב רכב, שנסע איתי באותם הדגמים לאורך כל ההתנסות הזאת, אני מאוד ממליץ לקפוץ לערוץ היוטיוב של כפיר כשריאן


גם רמת האיטום והבידוד של פנים הרכב היא מהטובות ביותר שחוויתי בחיי, ולא פעם הרגשתי שהמזגן יוצר רעש יותר חזק מאשר הרעש שנקלט מבחוץ. בשלב כלשהו אפילו אדם כלשהו צעק אלינו דבר מה כשהוא היה מספר מטרים מהרכב, ופשוט לא הצלחתי לשמוע כמעט מילה ממה שהוא אומר. תענוג.

כמו כמעט כל רכב חשמלי, גם האיוניק 5 מגיעה עם מנגנון בלימה רגנרטיבי, כלומר, כשאתם מרימים את הרגל מדוושת ההאצה, הרכב בולם והאנרגיה הקינטית של הבלימה לא הופכת לחום והולכת לאיבוד, אלא מומרת חזרה לאנרגיה שתטעין את הסוללה ותאט את הרכב במקביל. פה תמצאו 3 רמות שונות של עוצמת בלימה שכזו, ורמה אחת נוספת בשם i-Pedal שבעצם מאפשרת לרכב לבלום לחלוטין. אני מאוד מאוד אוהב את הפיצ’ר הזה, ולטעמי אפשר להתרגל אליו תוך דקות ספורות של נהיגה ושימוש בו. הבונוס לא מגיע רק בדמות הנוחות שמאפשרת לכם לוותר על הדילוג בין ברקס לגז כל הנסיעה, אלא גם מורידה בצורה דראסטית את השחיקה של הבלמים שלכם.

יש גימיקים?

נמנום קל וממשיכים. צילום: גיקטיים

תראו, טסלה הרגילה את כולנו שרכב חשמלי הוא הרבה יותר מרכב, והופך לסוג של גאדג’ט חצי-בידורי עם שלל גימיקים, פיצ’רים מגניבים והפתעות שמחכות לכם בכל פינה. אז ה-IONIQ 5 היא אמנם רכב חשמלי מצוין, אבל בגיזרת הגימיקים היא קצת פחות מלהיבה. בדגם ה-Elite תוכלו לשמור בזיכרון של הרכב גם את הסידור של מושב הנהג (בדומה לטסלה), וגם לקבל מיזוג אוויר ישר ממושב הנהג והנוסע (פיצ’ר חשוב עם מזג-האוויר המוטרף בחוץ).

זה לא הטריק האחרון בשרוול של כיסא הנהג בגירסת ה-Elite. מי שמשתמש ברכב חשמלי כבר יודע שתדלוק זה לא עניין של עצירה ל-5 דקות, ותלוי במהירות המטען שאליו התחברתם, לעיתים אתם תצטרכו להעביר את הזמן אם אתם מחוץ לבית. אז אם אתם לא רוצים להוציא כסף על קפה לא מוצלח בחנות הנוחות או להיכנס לקניון, אתם פשוט יכולים ללחוץ לחיצה ארוכה על אחד מלחצני הצד, והכיסא פשוט ישכב למה שמכנים ביונדאי “תנוחת Zero-G”, כשמתחת לרגליים שלכם ישלף פשוט הדום. בחיי, לא יכולתי להמציא את זה.

זה אומר שכל האבות והאימהות שאוהבים לתפוס תנומה קלה כשהם מחכים שהילדים יצאו מחוגים, או אם אתם באמת תקועים עם מטען איטי וצריכים עוד קצת אנרגיה גם לרכב וגם לכם, אתם פשוט יכולים לנוח די בכיף. הכיסא אפילו מסוגל להשכב עוד יותר ולהגיע לכמעט מצב של 180 מעלות. אנחנו אתר שפונה לכל המשפחה, אבל אתם יכולים לקחת את זה לאן שאתם רוצים.

גירסת ה-Elite היקרה יותר נהנית מתוספת של עוד כמה פיצ’רים מגניבים, וחוץ מחניה אוטומטית (שעובדת לא רע בכלל גם בחניה אנכית וגם מקבילה) ותצוגת 360 (שתופרת את הפיד מהמצלמות ההיקפיות של הרכב, כמו שראינו למשל ב-U5 של Aiways) שעוזרת במקומות צרים וגם בחניות, יש כאן עוד גימיק מגניב שגם הוא קשור לחניה. יצא לכם פעם לראות חניה שאתם יודעים שהרכב שלכם נכנס בה, אבל אתם לא תוכלו פיזית לפתוח את הדלתות ולצאת ממנה, נגיד ליד עץ או תמרור? או שאולי הגעתם למקום החניה רק כדי לגלות שמישהו חנה מאוד צפוף לידכם?

אז באמצעות השלט של גירסת ה-Elite ניתן להניע מרחוק (כלומר, מקרוב, אבל לא מבפנים) את הרכב, ובלחיצת כפתור גם לגרום לו לנסוע אחורה וקדימה. זה אומר שאין יותר “חכי שניה על הכביש אני אצא מהחניה ואז תכנסי”. החלטתי גם להקריב את עצמי למענכם, ולקפוץ במפתיע מאחורי ה-IONIQ 5 כשהיא נוסעת בהילוך אחור. זה מה שקרה:

הסוללה של ה-IONIQ 5 מספיק מתוחכמת, בכל הדגמים, כך שהיא מאפשרת לכם לא רק להטעין את הרכב שלכם, אלא גם לספק חשמל לעוד מכשירים. יונדאי תשיק בישראל גם מתאם מיוחד שמתחבר אל שקע הטעינה של הרכב, ובצד השני יחכה לכם שקע 220v קלאסי אליו תוכלו לחבר כל מה שיכול להשתמש בהספק של עד 3.5kW. הקטע הבאמת מצחיק הוא, שתוכלו גם להשתמש במתאם הזה כדי להטעין רכבים חשמליים אחרים, אם למשל חבר לטיול נתקע בדרך. אני הייתי הרבה יותר שמח אם במקום מתאם לשקע חשמל רגיל, היינו מקבלים כאן פשוט שקט חשמלי רגיל כמו ב-F-150 של פורד למשל, אבל זו התחלה טובה.

מאוד שמחתי לראות שבכל הדגמים אתם מקבלים 4 יציאות טעינה פוטנציאליות: 2 בקדמת הרכב, ו-2 נוספות בקונסולה המרכזית שמסוגלת גם לנוע 14 ס”מ אחורה, כך שגם הנוסעים בספסל האחורי יוכלו להטעין את המכשירים שלהם. בגירסת ה-Elite תקבלו גם משטח טעיה אלחוטי שמסוגל להטעין ב-15W (לא טעינה אלחוטית מהירה במיוחד, אבל זה מה שיש גם לאייפוניסטים). ביונדאי טוענים שהמשטח גם מגיע עם מנגנון קירור, ואכן הסמארטפון שהטענו במהלך הנסיעה לא רתח כמו שקרה לי במשטחי טעינה ברכבים בעבר, וזה בעיקר אומר שהטעינה לא אמורה להפסק ברגע שקצת חם לסמארטפון שלכם.

גירסאות ה-Supreme וה-Elite היותר יקרות מגיעות גם עם גג פנורמי מוכהה, אבל את זה גם ראיתם בטסלה. מה שלא ראיתם בטסלה, זה שבאיוניק אפשר גם לסגור אותו עם שני וילונות, ובכך לחסוך לא מעט חימום של הרכב (מה שבדרך כלל מתבטא גם בצריכת הסוללה בסופו של דבר). מכיוון שמדובר בתלונה שכיחה בקרב נהגי טסלה ישראלים, זה מקרה קלאסי שבו ביונדאי ראו מה טסלה עשתה לא מושלם, ותיקנו.

מה שבטוח

בגזרת הבטיחות, הרכב מצויד ב-7 כריות אוויר, כולל כרית אחת בין מושב הנהג למושב הנוסע למקרה של פגיעה מהצד, ובנוסף לכך, הוא מגיע עם כל מה שאתם מצפים ממערכות בטיחות של רכבים מודרניים: בלימה אוטומטית במצבי חירום, מערכת סיוע לשמירה על מרכז נתיב נסיעה, מערכת אקטיבית לזיהוי ומניעת התנגשות בכלי רכב בשטחים מתים, מערכת אקטיבית הכוללת תיקון הגה ומערכת זיהוי סימני עייפות אצל הנהג.

בגירסת ה-Elite תקבלו פיצ’ר חשוב לא פחות, ובכל פעם שתאותתו ימינה או שמאלה, ייפתח עיגול בלוח המחוונים שיציג לכם את כל השטח שמאחורי הרכב בעזרת מצלמות, כך שלא תצטרכו להסתכל במראה ובטח ובטח שלא להסתכל פיזית אחורה כדי לוודא שאין רכב שנמצא בשטח המת שלכם. מאוד חבל לי שהפיצ’ר החשוב הזה לא הגיע גם לגירסאות הפשוטות יותר כיוון שהוא יכול פשוט להציל חיים והוא מאוד נוח לשימוש, אבל זה מה יש.

ואז הגיעו צמד המילים “מרכז שירות”

עוד בדגם ה-Elite: מצלמות שיחשפו את השטח המת

מה שמאוד ביאס אותי ב-IONIQ 5, ומרחיק אותה מלהיות תחליף אמיתי למי שלמד להעריך את טסלה, הוא עדכוני התוכנה. משתמשי טסלה יכולים לקום בבוקר ולגלות שבמהלך הלילה הרכב התעדכן לגירסה חדשה, שהביאה איתה כל מיני יכולות חדשות לרכב: ממצב ה-Sentry ועד למצב מכונות שטיפה לרכב. רוצים פיצ’ר חדש? הזמינו אותו באתר וקבלו אותו ב-OTA. טסלה שינתה את הפרדיגמה של מה רכב יכול לעשות, על ידי זה שהיא הוסיפה לו פיצ’רים חדשים במהלך השנים פשוט בעדכוני תוכנה.

באיוניק, לעומת זאת, אין לרכב קישוריות. כן, אין לו אפליקציה נלווית שמאפשרת לכם לקרר אותו מרחוק לפני שאתם נכנסים לרכב; אין אפשרות להציץ במצלמות של הרכב מרחוק כדי לראות שאף “סקרן” לא החליט להתיישב עליו; אין אפשרות לטפל בתקלות באמצעות טכנאי מרחוק; ובעיקר אין למשתמש עצמו אפשרות אפילו לעדכן את התוכנה של הרכב בעצמו. כששאלתי את נציגי כלמוביל, היבואנית של יונדאי, על נושא העדכונים, הוסבר לי שאם יש עדכון גירסה של היצרן, הדבר ייעשה במרכז שירות במסגרת טיפול בתקלה או בטיפול שנתי. מה שאתם מקבלים עם הרכב, זה רוב הסיכויים מה שישאר איתו עד סוף ימי חייו.

ואלה, רבותיי, כבר מונחים של עולם הרכב הישן שלא השכיל להתקדם. עולם שבו המשתמש תלוי במוסך. כמו שאף אחד לא רוצה לחזור לימים שבהם היה צריך להגיע למרכז שירות של חברות הסלולר כדי “להתקין עברית” על המכשיר שלכם או להעביר זכרונות ממכשיר למכשיר, גם בעולם הרכב – הספינה הזאת כבר הפליגה. צרכנים ששומעים על טסלה והיכולות שהיא מוסיפה לרכבים שלה בדיעבד, ורגילים לכך מהסמארטפון שלהם, לא יקבלו בהבנה רכב שעובד מצוין כמו שהוא, אבל לא מסוגל ללמוד טריקים חדשים – כמו שהם לא היו מוכנים לקנות אייפון שלעולם לא יתעדכן עם פיצ’רים חדשים (כלומר, בהנחה שהאייפון היה עולה 220 אלף שקלים).

חשוב לזכור את העובדה הזו לא רק בהקשר של פיצ’רים חדשים. בטסלה מתגאים למשל שכ-80 אחוז מהתקלות ברכבים נפתרות מרחוק על ידי הטכנאים שלה, ללא צורך בהגעה פיזית למרכז השירות. וזו, אם תשאלו אותי, אחת הסיבות במרכזיות מדוע יצרניות הרכב המסורתיות משתרכות מאחורי טסלה בכל הקשור לרכב חשמלי.

צילום: גיקטיים

בסופו של יום, האיוניק 5 החשמלית היא יותר רכב מטסלה, אבל פחות גאדג’ט מטסלה, וכאן נכנס הטעם האישי שלכם והצרכים שלכם. לא תמצאו באיוניק 5 גימיקים או איסטר אגז משעשעות, כי זו לא המטרה של הרכב הזה. הרכב הזה רוצה להיות רכב חשמלי אמיתי והוא לא סוטה מהנתיב הזה לרגע (תסלחו לי על משחק המילים). במובן הזה האיוניק 5 היא הישג גדול ליונדאי, שהיא ככל הנראה יצרנית הרכב הראשונה שהגיבה בצורה טובה לאיום של טסלה עם רכב חשמלי סולידי ואמיתי לכל דבר ועניין. כזה שיעניין לא רק אותנו, ה-Early Adopters, אלא אולי גם את מי שעוד מהסס לפני קפיצה לעולם החשמלי ועדיין חושש מיצרניות סיניות שהוא לא מכיר.

על החסרונות של הרכב מנסה לכפר כלמוביל, היבואנית, עם עמדת טעינה ביתית מתנה, ואפשרויות כמו טרייד-אין או ליסינג שמעניינות ישראלים. בנוסף, מתגאים בחברה ברשת מוסכים, אספקת חלקים שאין למשל לטסלה.

לכאורה, אין דבר שאמור לעצור את הרכב מלהפוך ללהיט מכירות בישראל. אה, חוץ מהעובדה שהמלאי שצפוי להגיע לארץ בשנה הקרובה הוא מאוד, אבל מאוד דל. משהו כמו 1,000 יחידות, אם בסיאול יהיו במצב רוח טוב. השוו את זה לאלפי הטסלות שכבר נמסרו ולאלפי הטסלות שיעשו את דרכן לנמל באשדוד עד סוף השנה – ותראו שזה לא ממש כוחות.

לצערי, המחיר של ה-IONIQ 5 לא מספיק אטרקטיבי לטעמי, והוא נע סביב המחירים של ה-Model 3 של טסלה, וכאן יהיה לו קשה יותר להתחרות אל מול אפקט המגניבות והחדשנות שטסלה מביאה איתה, אבל בכל זאת, כל תחרות בתחום היא מבורכת. זה רכב שאני הייתי שמח לנהוג בו כל יום, וזה רכב שאני חושב שהרבה מאוד אנשים דווקא יעדיפו על פני ה-Model 3 – וזה הישג ענק של יונדאי.

ה-IONIQ 5 מגיעה לישראל ב-3 גירסאות עיקריות: Prestige שתימכר ב-189,990 שקלים; Supreme שמגיעה עם גג פנורמי תמורת 199,900 שקלים; וגירסת ה-Elite עם כל הפיצ’רים והתוספות במחיר של 216,900 שקלים.

הכתב היה אורח חברת כלמוביל באירוע ההשקה של האיוניק 5 בישראל

 

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

14 תגובות על "איוניק 5 החדשה של יונדאי במבחן: תחרות לטסלה? כן ולא"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
youtube
Guest

How Much EMF Radiation Do Teslas Expose You To? (YouTube search)

השם שלי קצר מידי
Guest
השם שלי קצר מידי

קרינת EMF היא לא דבר חדש ואנחנו סופגים אותה כל יום מכל מכשיר חשמלי כולל ההוא שאנחנו שמים במכנסיים ליד הביצים. זה לא ביג דיל, אותם שטויות שאנשים היו אומרים על טלפונים סלולרים וכו.

גרגמל
Guest

200 אלף על יונדאי?.. ברצינות? נראה לי יקר ומיותר.

אבי
Guest

לטסלה חומרים פנימיים טובים יותר מהפלסטיקה של יונדאי, ביצועים וכוח הרבה יותר טובים, מערכת וטכנולוגיה שנמצאת שנות אור לפני יונדאי, והטווח האמיתי של יונדאי פשוט עלוב ןזה לא רק בארץ. הטווח האמיתי שלה הוא 280-320 קמ..מביך ויוצר חרדת טווח, כל זה ב 200+ אלף שח. טסלה לוקחת אותה בכל דבר חוץ מהעיצוב החיצוני. אגב הבגאז’ שלה זה בלוף, הוא קצר מאד ומחייב העמסה לגובה שאף אחד לא אוהב לעשות.

מנחם
Guest

אתה מחזיק מניות של tsla עם הגיבוב שטיות הזה?
אפשר להגיד שהטווח של טסלה גדול יותר אבל איכות החומרים? נסעת בטסלה בחיים שלך? הרגשת אותה?
יונדאי רמה מעל באיכות חומרי הפנים

המקקר
Guest

ממש לא נכון, אם אין לך מידע אמיתי
על תרשום. אידיוט

חסן
Guest

מתמקד בדברים החשובים… למה לכתב קוראים עידן אבל במסך של היונדאי כתוב כפיר קיי ???

אהרון
Guest

לי אישית לא נעים ליסוע ברכב שמסובב ראשים וממקד עליך עיניים, מה אני, אטרקציה?

אילון
Guest

איך הקרוז קונטרול והמרכוז נתיב שלו לעומת טסלה?
בטסלה זה מעולה

חזקי
Guest

כל הכבוד על ההשקעה.
נהוג לצרף בסוף הכתבה השוואה מסכמת על כל סעיף בתצורת טבלה.

איקס
Guest
הלבטתי קשות בין השתיים ואני מכיר טוב את כלמוביל ומעריך מאוד את יונדאי (נוהג על סונטה היום). איכות החומרים טובה יותר ביונדאי. למרות מה שכתב פה אחד המגיבים. מה שדובר פה על מתגים הוא יתרון של יונדאי. נושא גג השמש הוא יתרון של יונדאי. העיצוב, למרות שהוא שנוי במחלוקת, הוא יתרון של יונדאי. העובדה שזה רכב שתוכנן לאחרונה ולא לפני כעשר שנים היא יתרון ליונדאי. ווייז ואנדרואיד אוטו הוא עוד יתרון שלא חשבתי עליו. בסוף, קניתי טסלה… טסלה תהיה הרבה יותר סחירה ותשמור על הערך טוב יותר. טסלה נוסעת הרבה יותר טוב. למדתי מהכתבה על נושא עדכון התוכנה שלא הייתי… Read more »
נחמיה
Guest

יותר יפה מהטלסה עם לוח שעונים כמו שרכב צריך להראות ולא כמו חדר טלוויזיה..

יואל
Guest

ויכוח מה יותר טוב, יונדאי או טסלה זה כמו הויכוח בין אייפון לסמסונג. ויכוח שלא נגמר

wpDiscuz

תגיות לכתבה: