המשבר בשוק קונסלות המשחקים: מה אתם יכולים ללמוד מזה?

לזעזוע בשוק קונסולות המשחקים אחראיים הסמארטפונים, הטלויזיות החכמות, מספר הכותרים הנמוך ואינספור אחרים. כיצד סוני, מיקרוסופט ונינטנדו יכולות לשרוד את המשבר ומה אתם יכולים ללמוד מזה?

הפוסט נכתב על ערן לניאדו, מנכ”ל BMN! המתמחה באסטרטגיה, מודלים עסקיים וחדשנות.

תמונה: יח"צ

תמונה: יח”צ

השחקניות המובילות בשוק משחקי הוידאו: סוני ומיקרוסופט, יהיו בקרוב במצב מאתגר. אחרי שנים של הצלחה כלכלית ושל מוצרים רווחיים, נתחי שוק מרשימים ולקוחות מרוצים, יתחוור להם שהחיים הטובים נגמרו ויש להתמודד עם מתחרים מפתיעים, שחקנים חדשים ומודלים עסקיים מהפכניים. מהי, לפיכך, התגובה הראויה למצב מורכב כזה?

חברות רבות מגיבות אוטומטית: מוצרים משודרגים, תכניות אסטרטגיות חדשות, וקמפיין שנועד לחיזוק להובלה בתעשייה, אך לעתים קרובות הן יגלו שטכניקות שעזרו בעבר, אינן עובדות יותר. נמליץ להן, אפוא, ללמוד דרך ‘3 המוסקטרים’ שיעור חשוב.

כאשר השונה רב מהמשותף

המוסקטרים התפרסמו במוטו, “אחד בשביל כולם; כולם בשביל אחד”, שעשוי לרמוז כי היה להם הרבה מהמשותף. אך 3 המוסקטרים – אתוס, אראמיס ופורתוס – לא היו דומים כלל. אתוס היה שקט, חכם, אצילי ועמיד בפני נשים, אראמיס – מסתורי, אלגנטי, ובעל להט דתי, אשר שאיפתו הגדולה היתה להפוך לכומר. פורתוס – היה נהנתן חובב שעשועים, נשים ואינטריגות. לשלושתם היה אופי שונה, צרכים אחרים, ומוטיבציה והתנהגות נבדלות משל חבריהם.

בדרך דומה, הלקוחות בימינו לעתים נבדלים מאוד זה מזה, דבר המגלם הזדמנות מעולה למי שיוצר פילוח לקוחות עדכני ומדויק. מיקרוסופט וסוני – שהובילו את תעשיית הקונסולות, חוו זאת ב- 2006 כאשר נינטנדו השיקה את Wii תוך בחירת אסטרטגיה מפתיעה: במקום לפנות אל קהל השחקנים המושבעים, המעוניינים במעבדים עוצמתיים, גרפיקה חזקה ופיצ’רים מרובים – היא התמקדה בפלח המשפחות והשחקנים הקלים. אלה העדיפו ידידותיות, קלות שימוש ומחיר נמוך על פני יכולות גבוהות במחיר יקר.

האיומים החדשים על תעשיית הקונוסולות

כיום, בנוסף לשחקנית חדשה, Nvidia המצטרפת לשוק הקונסולות, יש מגוון איומים חדשים על מובילות השוק: מיקרוסופט וסוני (הצפויות להוציא דגמים חדשים השנה) ועל נינטנדו:

טלפונים חכמים וטאבלטים: מבוססי אנדרואיד ו- iOS, בעלי מעבדים חזקים, מסכים מעולים, וגרפיקה מצוינת. יש להם מבחר משחקים גדול, עדכונים תכופים והשקות רבות משל יצרני קונסולות משחקי הוידאו (אשר רק אחת לכמה שנים מוציאות דגמים חדשים). אכן, מומחים צופים כי הכנסות המשחקים הניידים יצמחו מ-B2.7$ כיום ל- B7.5$ ב- 2015. בנוסף, טאבלטים כמו iPad מאיימים על קונסולות המשחקים.

גאדג’טים לטאבלטים וסמארטפונים: למשל: Gametel, icontrol pad , iCade Mobile ו- Green Throttle. רכיבים מסוג זה – המתחברים בעזרת בלוטות’ או פיזית למכשירים – מציעים קלות שימוש ושליטה נוחה. האיום הגדול, לפיו אפל תיכנס בעצמה לתחום זה, התחזק כשפורסמה בקשת פטנט רלוונטית של אפל.

טלויזיות חכמות כתחליפים לקונסולות: מיזמים כמו  Ouya (המבוססת אנדרואיד וקוד פתוח) או Gamestick (שגייסה 8 מיליוני דולרים דרך Kickstarter) מאפשרים זאת. גם כאן קיים חשש מאפל, במיוחד לאור שמועות בדבר חנות אפליקציות ל-Apple TV).

כמות הולכת וקטנה של מפתחי משחקים עבור קונסולות: חברת Sega סגרה מספר משרדים המתמחים בקונסולות; משחק ה-iOS של Epic Games Infinity Blade רווחי יותר מאשר Gears of War, הלהיט הגדול שלה ל- X box, בית התוכנה THQ נקלע למשבר ומועמד לרכישה. באותו זמן, קיימת מגמה הפוכה של צמיחה במספר המשחקים, תדירות העדכונים וכמות מפתחי האפליקציות למכשירים ניידים.

אין ספק, לפיכך, שתקופה זו הינה מהמאתגרות ביותר עימה התמודדו יצרניות הקונסולות המובילות.

איך מתמודדים עם אתגרים אסטרטגיים על התעשייה?

דרושות מספר פעולות כדי להתמודד עם התחרות, לא רק בתעשיית הקונוסולות, אלא גם בסקטורים אחרים שעומדים בפני איום של חדשנות משבשת:

1. הכירו לעומק את הטרנדים בתעשייה ולימדו מיהם המתחרים החדשים – אל תזלזלו בגודל האיום. חברות רבות, כגון בלוקבאסטרס וקודאק נכשלו בכך, בין מחוסר יכולת להתמודד עם המציאות ובין בשל שאננות. לעומת זאת, יש גופים המסתגלים למציאות ונוקטים באסטרטגיה מתאימה.

כך, למשל, אוניברסיטאות מובילות כגון קולומביה וסטנפורד (ואף האוניברסיטה העברית), הבינו את האיום מצד לימודים און-ליין (כמו Khan Academy), ולכן משתפות פעולה עם המיזם Coursera; MIT והארוורד, באופן דומה, משתפות פעולה עם  מיזם edX.

2. בצעו פילוח לקוחות עדכני. השוק דינמי והגדרות הלקוחות משתנות (לדוגמה, פילוח לקוחות עדכני שהוצע לאחרונה מבחין בין לקוחות mid-core, hard-core ו casual – בתחום משחקי הוידאו). יש לעמוד על ההבדלים שבין ה’מוסקטרים’ השונים, ולדעת מה מניע אותם. ברור שהיכרות מעמיקה עם פלחי הלקוחות הינה פעילות ליבה שעל החברה לבצע בעצמה, בשונה מהסתמכות על דוחות של גופים חיצוניים.

3. בחרו בפלחי לקוחות ממוקדים. התמקדו בפלחים שניתן ורצוי לענות היטב על צרכיהם. פלח כזה עשוי לכלול לקוחות אשר בעבר העדיפו על ביצועים מעולים והפכו לרגישים יותר למחיר (ואולי אף מעדיפים  Freemium, כאלה שהתממשקות למדיה חברתית הינה קריטית עבורם ואולי אף כאלה שהתרגלו לשחק בטאבלטים.

בחנו: האם אתם יכולים לתת מענה מדויק לצרכי אתוס, אראמיס או פורתוס? חשוב לזכור שהצעת ערך המיועדת אל “לקוח ממוצע” – ואינה מכוונת במדויק אל אף פלח – עשויה בסופה של דבר לפספס את כל הפלחים. אינכם רוצים מצב בו רבים יאמרו על המוצר שלכם שהוא “מוצר טוב, ויש בטוח מי שהמוצר מתאים לו, אבל זה לא אני” , אלא מצב בו משתמשים יאמרו: “כן! זה בדיוק המוצר שאני רוצה!”

4. שנו את המודל העסקי כך שיתאים לפלח הלקוחות הנבחר. שינויים במודל עסקי קיים יכולים להיעשות, למשל, בשיתופי פעולה עם מפתחים חיצוניים, בערוצי הפצה, במודל ההכנסות, ועוד. הם עשויים אף להיות מרחיקי לכת: יש, למשל, מי שהציע לסוני ומיקרוסופט לנטוש לגמרי את הקונסולות הפיזיות.

5. מידדו את ביצועיכם. כיום משלמים על טעויות מהר. לפיכך, בחרו מדדי הצלחה אמינים, עקבו אחר ביצועיכם ותקנו את הדרוש בהקדם האפשרי.

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג BMN!.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה על "המשבר בשוק קונסלות המשחקים: מה אתם יכולים ללמוד מזה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יואב
Guest

חבל, מאוד רציתי שאיתי חורב יכתוב את הכתבה הזו
אולי היו לו insights ולא היה אומר רק את המובן מאליו
אני חושב שגם ב2005 לא היה אפשר לקחת את הפלייסטיישן לשירותים אז ככה שיצרני הקונסולות ויתרו מראש על שוק ה-casual.
הבעיה האמיתית תהיה כשיהיה אפשר להוריד ולשמור משחק AAA בטלפון, לחבר אותו ב-docking לטלויזיה ולחבר אליו שלט כזה או אחר ולשחק ממנו. לא חושב שלקוח פוטנציאלי שהולך לקנות מכשיר משחקים מתלבט בקניון בין קונסולה ובין טאבלט.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: