הגיע הזמן לעבור ל-Lean UX; כל מה שאתם צריכים לדעת

מהו איפיון רזה? כיצד הוא יכול להועיל לכם? מהם היתרונות והחסרונות ואיפה תוכלו לקבל דוגמאות ולהתרשם מהתוצאה בעצמכם?

הפוסט נכתב במקור באנגלית על ידי Jeff Gothelf ותורגם על ידי הולי קורט מ-Uniq UI.

את אפיון חווית המשתמש ל-web (כמו גם קרוביו, עיצוב אינטראקציות, עיצוב UI, וכד’) נהוג לבסס על הפקת תוצרים. Wireframes, מפות אתר, תרשימי זרימה, מלאי תוכן, טקסונומיות, mockups ומסמכי אפיון סייעו לנו להגדיר את המקצוע בתחילת דרכו. תוצרים אלה הבהירו את הערך שהביאה דיסציפלינת ה-UX לארגון.

עם זאת, בחלוף הזמן, תהליכים מרובי-תוצרים אלה הציבו את מאפייני ה-UX בעסקי התוצרים (deliverables) – נמדדים ומקבלים פיצוי עבור עומק והיקף אותם תוצרים, ולא בהתאם לאיכות והצלחת חווית המשתמש שאפיינו. מאפיינים הפכו למומחי מסמכולוגיה, הידועים בזכות איכות המסמכים המופקים על ידם ולא על ידי חוויות המשתמש המעוצבות שמפותחות על ידם.

תוצרי אפיון אלה, בשילוב עם שימוש במתודולוגיות פיתוח טוריות (waterfall), מכילים כמות אדירה של זמן ויוצרים כמות עצומה של בזבוז. בזבוז מוגדר ככל דבר שלא בא לידי שימוש בפיתוחו של המוצר העובד.

השתלבות במחזורי אפיון ארוכים ומתמשכים מעמידים את התהליך בפני סכנת שיתוק מפאת חוסר החלטיות פנימית, כמו גם אל מול הסכנה לפספס חלונות הזדמנות שיווקיים.

השתלבות במחזורי אפיון ארוכים ומתמשכים מעמידים את התהליך בפני סכנת שיתוק מפאת חוסר החלטיות פנימית, כמו גם אל מול הסכנה לפספס חלונות הזדמנות שיווקיים.

בזמן בו ארגונים נאבקים להישאר זריזים אל מול שווקים משתנים ללא הרף, אשר משובשים לעתים קרובות על ידי החברות השולטות ועל-ידי סטארטאפים, יציאה לשוק במהירות הופכת להיות העדיפות העליונה. השתלבות במחזורי אפיון ארוכים ומתמשכים מעמידים את התהליך בפני סכנת שיתוק מפאת חוסר החלטיות פנימית, כמו גם אל מול הסכנה לפספס חלונות הזדמנות שיווקיים. במילים אחרות, עד שהחברה מחליטה איך יש לעצב את המוצר, צרכי השוק כבר השתנו.

פיתוח תוכנה במתודולוגית waterfall נראה כך:

pic2

את תהליך האפיון ניתן לחלק כך:

  • המתנה להגדרת דרישות ולאישורה
  • צריכה של מסמכי דרישות
  • פיתוח של מפות אתר ו-workflows
  • השגת הסכמה ואישור
  • פיתוח wireframes עבור כל חלק בחוויה
  • הצגה בפני בעלי העניין, השגת הסכמה ואישור
  • יצירת עיצוב עבור כל wireframe
  • הצגה בפני בעלי העניין והשגת אישור (לאחר תהליכי בחינה נשנים)
  • כתיבת מסמכי אפיון המפרטים כל פיקסל ואינטראקציה
  • בדיקות שמישות למען שיפורים עתידיים
  • העברה לפיתוח לשם סקירה, אישור והתחלת הביצוע

שלב זה יכול להמשך בין חודש לשישה חודשים, כתלות בהיקף הפרויקט, בנתיבו נותרות שעות רבות מבוזבזות ותסכול רב.
כאן נכנס האפיון הרזה.

אפיון רזה

בהשראת תאוריות הפיתוח הרזות וה-Agile, אפיון רזה הינו המנהג להביא לידיעה את טבעה האמיתי של עבודתנו מהר יותר, עם פחות דגש על תוצרים והתמקדות גדולה יותר בחוויה עצמה אותה אנו מאפיינים.

המסמכים המסורתיים נזנחים או, לכל הפחות, מפורקים למרכיביהם הבסיסיים כך שיספקו את המידע הנדרש המינימלי לשם התחלת היישום. תהליכי אפיון ארוכים ומפורטים נמנעים לטובת תהליכים קצרים מאוד, איטרטיביים (iterative), בעלי נאמנות נמוכה לתוצר הסופי (low-fidelity), המאפשרים פידבק המגיע מכל חברי צוות היישום כבר בשלבים מוקדמים ולעתים תכופות. שיתוף הפעולה עם כלל הצוות הופך להיות קריטי להצלחתו של המוצר.

באופן מעניין, אך לא מפתיע, אחד הנפגעים המידיים של תהליך אפיון רזה היא הדמות הסטריאוטיפית של המפתח הבודד, זה שעובד חרש בפינה, המזמין רק הצצות מזדמנות אל עבודתו לפי שזו “מסתיימת”. הלך רוח זה הוא גם המכשול הגדול ביותר לאימוץ נרחב יותר של אפיון רזה.

בואו נבחן את תהליך האפיון הרזה:

הישארו רזים וממוקדים בחוויה, לא בניירת

הישארו רזים וממוקדים בחוויה, לא בניירת

נראה מוכר? זה אמור להראות אם נתקלתם ב-Agile או נגזרותיו. יצירת קונספת קלילה מתניעה את התהליך. אפשר לבצע זאת על לוח, מפית או באמצעות wireframe זריז. המטרה היא ויזואליזציה מהירה של מרכיבי הליבה של הרעיון או של ה-workflow בפני הצוות.

הצוות מתחיל לתרום את תובנותיו על הכיוון של האפיון ועל התכנותו. אז נעשים שינויים ברעיון המקורי, ואולי הוא אף נזנח לחלוטין ורעיון חדש מוצע. ההשקעה הראשונית בשרטוט היא כל כך מינימלית שחשיבה מחודשת על הכיוון היא ללא עלות משמעותית. הרגע שנוצרת הסכמה על כיוון, אב טיפוס הנערך בקווים גסים מסייע בתיקוף הרעיון אל מול משתמשים. למידה זו מסייעת בליטוש הרעיון, והתהליך חוזר על עצמו.

הדבר העיקרי הוא לזהות שאפיון רזה ממוקד בשלב האפיון בלבד של תהליך פיתוח התוכנה. ללא קשר למתודולוגיה הנבחרת הארגון בו אתם עובדים (Waterfall, Agile וכד’), ניתן ליישם תפיסה זו למשימות האפיון שלכם.

האם לא מדובר בעיצוב באמצעות ועדה?

אפיון רזה מעודד אותך, המעצב/ת, להראות לצוות את עבודתך מוקדם ולעתים קרובות, לאסוף את תובנותיהם ולבנות איתן את האיטרציה הבאה של האפיון. לאנשים רבים גישה זו נשמעת כגישה המעוררת חרדה “עיצוב באמצעות ועדה”, גישה שפגעה באפיונים רבים בעבר.

בפועל, המאפיין עדיין מנהיג את האפיון, באמצעות איסוף המשובים, ביצוע ההערכה מה עובד הכי טוב עבור העסק ועבור המשתמש, והנעת האפיון קדימה. על ידי הכנסת חבריך לקבוצה בסוד עבודת האפיון מוקדם, מאשר מאוחר, ניתן להשיג את הדברים הבאים:

1. להבטיח כי את/ה מיושרים עם הצוות הרחב יותר ועם נקודת המבט העסקית.
2. מספק למפתחים הצצה מקדימה אל הכיוון אליו מתקדמת האפליקציה (מאפשר את האצת הפיתוח והצפה של אתגרים בהקדם האפשרי).
3. מאפשר להרחיב את החשיבה, שכן וורבליזציה של רעיונות מכריחה אותך להתמקד בתחומים שלא חשבת עליהם בזמן שעבדת על מיקומיהם של פיקסלים בפריים.

הטריק הוא להישאר רזה: השאר/י את התוצרים קים וניתנים לעריכה. הפטר/י מבזבוז על ידי כך שלא תשב/י שעות על עיצוב מדוייק של כל פיקסל ויצירת הערות (אנוטציות) מושלמות. יש לך רעיון לזרימה? שים/י אותו על הלוח ותחלוק אותו עם בעלי המוצר או מנהל הפרויקט. מוכן/ה לאפיין? שרטט גרסה ידנית גסה של העמוד הראשון בתהליך. איך זה מרגיש? האם כבר אפשר לראות את התהליך נוצר? תלה/י את זה במקום בולט במשרד והזמן/י את העוברים והשבים לתת את הערותיהם.

באפיון רזה הקדשת זמן למטרות ריאליות ואפיון מושכל היא מכריעה. זה עוזר לבצע מול הלקוח תיאום בין ציפיותיו ובין המציאות.

באפיון רזה הקדשת זמן למטרות ריאליות ואפיון מושכל היא מכריעה. זה עוזר לבצע מול הלקוח תיאום בין ציפיותיו ובין המציאות.

בכל סבב אפיון ההצעות והפידבק מחברי הצוות השונים יתחילו, באופן בלתי נמנע, לבוא לידי ביטוי בחווייה. חברי הצוות שהציעו את אותם רעיונות יתחילו לחוש בעלות על האפיון ויבחינו בתחושות אלה גם בחבריהם. האפיון הפך כעת משהו שיש להם יד ביצירתו. תחושות אלה יציידו את המאפיין בבעלי ברית חדשים בהגנה על העבודה כאשר זו נמצאת תחת ביקורת ממקורות חיצוניים. הצוות הופך מושקע יותר בהצלחת החווייה.

אפיון רזה הוא לא אפיון עצל

תחילה עשוי להראות כי מדובר בגישה עצלה לאפיון, בה המטרה היא פשוט לעבוד פחות. ההיפך הוא הנכון, מדובר בשימוש של כלל הכלים להערכת עבודת האפיון שלך. סקיצות, מצגות, ביקורת, מחקר, בדיקות, יצירת אב טיפוס, ואף מסכים שלדיים – כולם זוכים לשימוש רציני בכל מחזור של התהליך. הטריק הוא להשתמש בכלים אלה כאשר יש צורך, ויותר חשוב, להשתמש בכלים המתאימים בעומק המתאים לבעיה המיידית אותה את/ה מנסים לפתור עבור העסק.

מאפיינים זקוקים לתחושת שליטה על עבודתם

“אבל אני מוותר על שליטה באפיון שלי!” – זו אחת התלונות הנפוצות ביותר של מאפיינים המתנסים באפיון רזה. דאגתם היא שאיסוף משובים מאנשים שאינם מאפיינים יהפוך אותם לבעלי ערך נמוך יותר לצוות.

היאחזות בקונספט והימנעות מהבלתי נחוץ חיוניים באפיון רזה.

היאחזות בקונספט והימנעות מהבלתי נחוץ חיוניים באפיון רזה.

עם זאת, באמצעות ההתמדה באפיון רזה, האיסוף התכוף של משוב מחברי הצוות השונים למעשה מקטין למינימום את הזמן המוקדש להליכה בנתיב הלא נכון. המאפיין ממשיך להנהיג את האפיון, אבל מעקה הביטחון (משמע האילוצים) הופכים לברורים יותר עם כל מחזור ובחינה מחודשים. בעצם, אם תקדיש/י שלושה חודשים לביצועו המושלם של אפיון, רק כדי לגלות לאחר השחרור שהוא לא מתאים לצרכי המשתמשים, אז בזבזת שלושה חודשים מחייך, כמו גם מחיי הצוות שלך.

בנוסף, אפיון רזה מאיץ את זמן הפיתוח. על ידי הכנסת הצוות בסוד כיוון אפיון בשלב מוקדם, הצוות יכול להתחיל ולהניח את יסודות החווייה. קידוד יסודות זה מסייע בחשיפת אתגרי ישימות של הפתרון המוצע. אז, בעזרת הזן, החומרים והמשאבים הזמינים מסייעים ביצירת תעדוף בין האלמנטים השונים של המוצר, תוך הפרדת החלקים שיש לבנות מאלה שנזנחים או מצומצמים בהיקפם. כל אלה משפיעים על הכיוונים בהם ימקד המאפיין את האנרגיה שלו, וכן יקטינו את הבזבוז למינימום.

יצירת אב טיפוס (Prototyping): הדרך המהירה ביותר בינך ובין המשתמשים שלך

אפיון רזה מאפשר ליצירת האב טיפוס להבהיק עוז. כמו ביצירת הסקיצות הראשוניות, מיקוד האב טיפוס ברכיבים הקריטיים לחווייה הנו חיוני. בחר/י את תהליך המשתמש העיקרי (או שניים), וצור אב טיפוס למסכים אלה בלבד. רמת הנאמנות (fidelity) של הפרוטוטיפ אינה משמעותית, אז צור/צרי אותו בדרך אותה את/ה מכירים הכי טוב. ברגע שנוצר הפרוטוטיפ ניתן באופן מיידי לבדיקה על ידי כל אחד מהמשתמשים.

אב טיפוס רזה מוצלח ניתן ליצור בעזרת קידוד, בעזרת תוכנות עיצוב כגון Adobe Fireworks ואפילו באמצעות PowerPoint. לעיתים עשוי הלקוח (בין אם מתוך החברה או מחוצה לה) ידרוש רמת נאמנות שתסייע לו לדמיין את החווייה. השתמש/י בכלי שנוח והמהיר ביותר עבורך ושמאפשר ליצור את הנאמנות המינימלית המספקת עבור הלקוח.

לאחר מכן, הצב/י את אב הטיפוס מול כל מי שחשוב בתוך הארגון, ותאשש/י שאכן עמדת בצרכים העסקיים.

תרשים של תהליך האפיון והביקורת המעגלי. Warfel, Todd Zaki. 2009. Prototyping: A Practitioners' Guide. New York: Rosenfeld Media.

והדבר החשוב ביותר, הציבו את הפרוטוטיפ מול משתמשים. הביאו אותם באופן קבוע, אידיאלית אחת לשבוע, לבדוק את רצף הפעולות בדרך למשימה. אין צורך לבצע בדיקות עם משתמשים רבים. ג’ייקוב נילסן (Jacob Nielsen) גילה כי לאחר חמישה משתתפים הסיכוי לאתר מחסומים חדשים בחווייה נמוכים. אם מתבצעות בדיקות באופן סדיר, ניתן לצמצם את מספר המשתתפים הנדרשים לשלושה בשבוע. מהלך זה גם יאפשר חיסכון בעלויות.

איספו משובים. הבינו מה עבד ומה לא. תקנו את אב הטיפוס, ואפילו חסלו אותו לגמרי אם יש צורך: זה היופי באפיון רזה. ההשקעה שבוצעה בכל שלב היא כל כך מינימלית שחשיבה מחודשת, עיצוב מחדש או אפיון מחדש אינם מוחצים מבחינת עומס עבודה ואינם פוגעים באגו.

ברגע שאב-הטיפוס עובר את הבדיקות בהצלחה, הכינו לצוות הדגמה של אב הטיפוס המעודכן. הסבירו את התהליכים, המוטיבציות של המשתמש ואת הסיבות לכך שאפיינת בצורה בה בחרתם. אב הטיפוס הפך כעת להיות התיעוד שלכם. הוא “מסמכי האפיון”. לא צריך הרבה יותר, אם בכלל.

בלי קשר, את/ה נמצאים שם לענות על כל שאלה שעשויה לצוץ. החוזק של אפיון רזה שוכן בכך שמשתוקף האפיון, המאפיין עתה פנוי לעבור לרכיב הליבה הבא של החווייה, במקום לבלות שישה שבועות ביצירת מסמך דרישות אפיון או דוקומנטציה מושלמת ברמת הפיקסל.

יצירת אב טיפוס שמה הכוח לאשש את הכיוון של המאפיין בידי המכריע האולטימטיבי, המשתמשים, הרבה יותר מהר. איתם האפיון ידבר בעד עצמו, ובסביבה בה יצטרך, בסופו של דבר, להצליח.

שמירה על חזון הוליסטי

“אבל מה עם החזון שלי? על ידי זה שקיצצתי את האפיון והגשתו במקטעים לצוות ובסופו של דבר ללקוחות, אני מתפשר על החזון שלי בנוגע למוצר ומשחרר חווייה ברמה נמוכה!”

פיתוח רזה ו Agile נקראים לסדר!

פיתוח רזה ו Agile נקראים לסדר!

באופן מסורתי חבשו מאפייני חוויית משתמש כובעים רבים. כעת יש לכם כובע נוסף למבחר: שומרי החזון. בתפקיד חדש זה האחריות שלך היא לשמור על קשר עם התמונה הגדולה. אפיון רזה מכריח אותך לחשוב על החוויה בנתחים מתועדפים. בסופו של דבר, על נתחים אלה לחבור לידי מוצר אחד מגובש. מוצר מלוכד זה הינו החזון שלך. אפילו בעוד האפיון חווה שינויי צורה וכיוון במרוצת איטרציות ובעקבות משוב משתמשים, אתם תמיד מאפיינים לקראת המטרה הגולה יותר. חזון עשוי להיות “הארכת זמן שהייה באתר למשתמשים חוזרים”. חזון נוסף יכול להיות “להגיש תוכן מהר יותר ובאופן קונטקסטואלי יותר”. ללא תלות באופן בו האפיון משתנה, מטרות האלה מנהיגות את עבודתכם.

זה לא יהיה קל. בעבר, אותם תוצרים מקיפים, שנזכו ואושרו בעבודה קשה, הסמיכו אתכם לאפיין בכיוון מסויים. עם אפיון רזה, מעגלי האפיון והדעות המשתנות התכופות ייצרו, באופן בלתי נמנע, קונפליקטים עם החזון שלכם. זה יהיה הזמן לקחת צעד אחורה. להשתמש בחזון לשם מיון משובים מתנגשים ומיקוד מאמציכם במטרה הסופית.

תוצרים לשם תחזוקה לא הגיוניים יותר

תיעוד משמש ארגונים מזה זמן רב כדרך לתחזק את התוכנה שלהם. התיעוד הופל להיות כלי אזכור לשם הבנת החלטות העבר, אשר מעדכנות את החלטות ההווה. אף על פי ששיטה זו עשויה להיות הגיונית אל מול הכללים הפועים בעסקים מורכבים, אין בה הגיון עבור אפיון. המוצר הסופי הוא התיעוד. הוא החווייה. תיעוד עבה הנוצר רק לשם אזכור עתידי בנוגע לחוויית המשתמש הופך לחסר-ערך ברגע שהוא מוכן. כאשר עולה שאלה בקשר לאופן שבו דבר כזה או אחר אמורים להתנהג בחוויית המשתמש, ניתן בקלות לעבור על התהליך המתרחש במוצר. התיעוד הישן הינו בזבוז, והוא מסית מאמצים ממציאת פתרונות לבעיות אפיון נוכחיות.

כיצד משתלבים אסטרטגיית תוכן ותכנון?

אתרים ואפליקציות הממוקדות בהגשה מאסיבית של תוכן (בניגוד לאתר המבוססי מטלה או תפקוד) מצריכים מידה מסויימת של תכנון ותיעוד מראש. ייתכן ואין צורך להגיע מיד לרמת העמוד והמאמר, אבל חיוני לקבל מושג טוב בנוגע לסוג התוכן שיוגש ולהיררכיה על מנת לגשת לשרטוט הראשון ולאב הטיפוס. ברגע שהצוות תופס את היקף וסוג התוכן הנדרש לחווייה, ניתן להתחיל בעבודה בעוד החווייה מלוטשת.

האם אני יכול/ה ליישם את זה בארגון שלי?

על אף הסיכון שבפישוט יתר, בואו נבחן שתי סוגים של ארגונים: בית מלאכה פנימי לתוכנה/אפיון וסוכנות אינטרקטיבית.
עבור ארגוני תוכנה/אפיון פנימיים, המעבר לאפיון רזה הוא בהחלט בהישג יד. אתם נמצאים בעסקי פתרון הבעיות, ולא ניתן לפתור בעיות עם מסמכי אפיון. פותרים אותן באמצעות תוכנה אלגנטית, יעילה ומתוחכמת. עבודה תחת מאפיינים חדשים אלה אמורה להיות קלה לשיווק בתוך החברה משום שאתם תומכים בשיתוף פעולה רב יותר, שיח רב יותר ומסירה מוקדמת יותר ללקוחות. כן, התרבות תאלץ להשתנות – שליחה של המוצר המינימלי הרצוי עשויה להיות קשה לבליעה עבור מי שרגיל להפצות (releases) גדולות. עם זאת, היכולת היכולת לבצע החלטות מהירות יותר במהלך הדרך, המיודעות דרך משוב סדיר ממשתמשים, אמורה לנצח חששות אלה.

עבור סוכנויות אינטראקטיביות קיים קושי גדול יותר מכיוון שהם בעסקי התוצרים (deliverables). משלמים להן עבור התיעוד שלהם והן מבלות זמן רב ביצירתו. מומחה יוצר כל מסמך, והן מחייבות את לקוחותיהן עבור זמן זה. הפחתה של מאמצים אלה משמעה הפחתת רווחים.

אפיון רזה מציע שעל הגרעון הנוצר בהכנסות מראש דרך התיעוד ניתן לכסות בקלות, ואף יותר מכך, על ידי מסירה של עבודה באיכות גבוהה יותר, מהר יותר. אך על התהליך לעבור שינוי קל:

תהליך אפיון רזה עבור סוכנות אינטראקטיבית.

תהליך אפיון רזה עבור סוכנות אינטראקטיבית.

ההבדל המשמעותי בתהליך עבור סוכנויות מצוי בעירובו הסדיר והתכוף של הלקוח. קבעו עם הלקוח סקירות של 30 דקות, פעמיים-שלוש בשבוע. תאמו ציפיות כי העבודה שתראו להם הנה גולמית, מנחה, וכי אתם מעוניינים במשוב שלהם. בכל פעם שתסקרו איתם סקיצה מכוונת הם יבחינו בהתפתחות ובהתקדמות. המשוב שלהם ישתלב בתוך כלל העבודה ואז, בדומה לבעל עניין בתוך הארגון, הם יתחילו לחוש תחושת בעלות.

על ידי עירובו של הלקוח בתהליך, באמצעות מעגלי אפיון מהירים, ובאמצעות ביצוע בדיקות בכל מעגל אפיון אל מול משתמשים אמיתיים, תהיו מסוגלים להגיע לפתרון אופטימלי בזמן קצר מבעבר.

בחברות הייעוץ זמן קצר יותר בדרך כלל משמעו רווח קטן יותר, מה שעשוי להיות מבשר רעות עבור האפיון הרזה. אך בעוד שלשם הפקת התוצר נדרשו פחות שעות שניתן לחייב את הלקוח עבורן, התוצר המוגש יהיה אפקטיבי יותר ויוביל לחזרתו של הלקוח אל החברה לעתים קרובות יותר מבעבר. בנוסף, הפכתם את הלקוח לחלק מן התהליך. זהו מהלך מעצים ולקוחות נהנים מתחושה זו.

לא מדובר בשינוי קל, שכן התרבות בחברות הייעוץ נותרה ללא שינוי זה עשורים רבים. רק החברות האמיצות ביותר יסכימו להתמודד עם אתגר זה. אך אלה שיעשו זאת יזכו בהצלחה גדולה יותר כתוצאה מכך והשאר יחקו אותן במהירות. שווה להתנסות ברעיונות אלה על פרוייקט בתוך החברה; כדוגמת עיצובו מחדש של אתר החברה. הוכיחו כי רעיונות אלה עובדים, ואז התרחבו ללקוחות ממשיים.

אני יועץ/פרילנסר, האם יש הגיון במתודולוגיה זו עבורי?

יועצים הם, בהגדרתם, חברות ייעוץ של אדם אחד. הגיוני כי התהליך שהותווה עבור חברות ייעוץ יכול לעבוד גם בסיטואציה זו. משוב ובחינה מחדש מול הלקוח יעוררו את אותן תחושות של אמון ושותפות. האתגר העומד בפני היועץ/פרילנסר, הינו כמות הזמן שביכולתם להקדיש לכל לקוח. בהנחה כי יש באפשרותם לתת מענה למספר פרוייקטים או לקוחות במקביל, קיים קושי במתן רמת הקשב והתקשורת הנדרשים לשם קיומו של תהליך אפיון רזה אמיתי. במקרה כזה, השענות על רמה מעט עמוקה יותר של תיעוד נדרשת על מנת להניע קדימה מספר פרוייקטים מקבילים.

בצע אופטימיזציה של מהלך העבודה שלך ותרוויח זמן.

שווה להזכיר כי אחד האתגרים הגדולים העומדים בדרכו של אפיון רזה להצלחה בכל אחד מן המצבים שנידונו הינו השימוש בתהליך הפיתוח offshore. אחד העקרונות הבסיסיים הדרושים להצלחתו של אפיון רזה הינו שיתוף פעולה – באופן אידיאלי בזמן אמת ובאותו מקום. התהליך יכול לעבוד גם תוך שימוש ב-Skype או כל טכנולוגית פגישות ווירטואלית אחרת. כאשר לספק יש מגע מינימלי עם צוות האפיון, ודורש כמות מסויימת של תיעוד לשם ביצוע העבודה, אפיון רזה עשוי לא לעבוד במלואו.

אפיון רזה נמצא בשימוש על ידי מספר גדל של ארגונים. האופן בו אתר TheLadders יישם מתודולוגיה זו לאחרונה הוא דוגמא לשמירה על תיעוד קליל, טיפוח שיתוף פעולה גדול יותר והשגת מטרות מוצלחת.

מסקנה

אפיון רזה הינו אבולוציה, לא מהפיכה. מאפייני חוויית משתמש צריכים להתפתח ולהישאר עדכניים ככל שהפרקטיקה מתפתחת. אפיון רזה מוציא את המאפיינים מהעיסוק בתוצרים (deliverables) ומחזיר אותם לעסקי אפיון החווייה. זהו התחום בו אנו מצטיינים ומבצעים את עבודתנו הטובה ביותר. בואו ונהפוך למומחים בהגשת תוצאות נהדרות דרך חוויות אלה ונוותר על דוקומנטצית האפיון הכבדה. לא מדובר במסע קל. תרבות ומסורת ימשכו אחורה, אך התמורה האולטימטיבית על השקעה זו תהיה עבודה מתגמלת יותר ועסקים מוצלחים יותר.

הפוסט נכתב במקור באנגלית על ידי Jeff Gothelf ופורסם לראשונה ב-Smashing Magazine.

הכתבה בחסות כנס UXI Live

טכנולוגיה היא דבר חשוב, אבל תשאלו כל סטארטאפיסט או מנהל מוצר: חוויית משתמש מעולה היא קריטית להצלחה.
בואו ללמוד את הידע העדכני ביותר בתחום ה-UX, מ-19 מרצים מהארץ ומחו"ל, ביומיים שכולם חוויית משתמש.
דן אריאלי ("לא רציונאלי ולא במקרה"), Christian Crumlish, Jeff Gothelf (Lean UX) ועוד רבים נוספים.

למידע והרשמה לכנס

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: