מה צריך לקרות כדי שאנשים לא יחששו לקנות רכב חשמלי?

אחת הסיבות העיקריות לכך שאנשים חוששים לקנות רכב חשמלי היא ה-Range anxiety (חרדת הטווח) – הפחד להישאר בלי מספיק חשמל בסוללת הרכב ורחוק מעמדת טעינה. הנה שלושה פתרונות חכמים שכדאי לאמץ במהירות

למרות ההתלהבות מרכבים חשמליים, מספרם על הכביש הישראלי עדיין נמוך (צילום: Pexels)

מאת רוני דביר

אם אתם מתעניינים ברכבים חשמליים, סביר להניח שהשיחות שלכם עם החברים תמיד מגיעות לדילמת הסוללה – אנשים רוצים לקנות רכב חשמלי אבל מפחדים להיתקע באמצע הדרך לאילת בלי סוללה, בלי תקווה, בלי חלום.

מגמת החישמול על הכביש תפסה תאוצה כל כך גדולה, כיאה לכל טרנד עולמי מוצלח, עד שאפשר בטעות לשכוח את התרומה העצומה שלה לסוגיית ההתחממות הגלובלית. אחד הגורמים לפליטה מסיבית של גזי החממה הוא התחבורה: בארה”ב היא אחראית לכמעט שליש מהפליטות, ובישראל השימוש בכלי רכב אחראי ל-38% מהפליטות.

חוץ מההשפעה המיידית והמצטברת על איכות החיים של כולנו, זיהום האוויר הוא גם עסק יקר: על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, כלל פליטות הגז באוויר הישראלי עולות לנו 31 מיליארד שקל בשנה. המשרד מעריך כי עד 2030 כרבע מכלי הרכב בישראל יהיו חשמליים, מה שיחסוך למשק הישראלי 970 מיליון שקל.

אך למרות שכלי הרכב החשמליים הפכו למוצר מבוקש, היקף השימוש בהם עדיין לא קרוב למיצוי הפוטנציאל שלו. קחו דוגמה מקומית: הקהל הישראלי אמנם מתלהב מהדגם החדש של טסלה, ואפילו קנה יותר מ-2,900 רכבים כאלה מתחילת השנה, אבל מספר הרכבים החשמליים פה עדיין נמוך מאוד. דוח חדש של פירמת הייעוץ BDO מעריך כי מכירות הרכב החשמלי בישראל יוכפלו ב-2021 ויגיעו ל-19 אלף כלי רכב, ויהוו 5.5% מכלל מכירות הרכבים החדשים. זו תהיה עלייה חיובית, אבל הנתון עדיין נמוך משמעותית בהשוואה לשוק האירופאי, שם עומד נתח השוק על 15%.

”חרדת הטווח” והדרך לפתור אותה

זה לא קורה סתם. אחת הסיבות העיקריות שבגללן הרבה קונים פוטנציאלים מחליטים לוותר על רכב חשמלי היא ה-Range anxiety שהזכרנו בהתחלה. הם חוששים שתתרוקן להם הסוללה באמצע הנסיעה, כשהם רחוקים מעמדת טעינה. סקר שנעשה בגרמניה לפני כמה חודשים מאשש את זה: 50% מהנשאלים הצביעו על Range anxiety – חרדת טווח – כסיבה העיקרית המונעת מהם לרכוש רכבים חשמליים.

אז מה יכולות וצריכות לעשות מדינות, יצרניות הרכבים החשמליים ומפעילות נקודות הטעינה על מנת להתמודד עם החשש הזה ולסייע ליותר ויותר נהגים לעבור לשימוש ברכבים חשמליים וידידותיים יותר לסביבה?

1. הכל מתחיל בתשתית. יצירת תשתית רחבה של נקודות טעינה יכולה לסייע משמעותית בהפחתת Range anxiety. נשמע בסיסי? ובכן, מתברר שלא ממש. בישראל, למשל, עדיין אין מספיק עמדות טעינה לרכבים חשמליים. משרד האנרגיה מנסה לתמרץ הקמה של עמדות טעינה נוספות והודיע ממש לאחרונה כי הוא בוחן את החסמים בתחום זה. ב-2018 פרסם המשרד מספר קולות קוראים לסיוע במימון הקמת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים, כשהיעד המוצהר היה הקמה של לפחות 2,500 נקודות טעינה עד סוף 2020, להטענה מהירה ואיטית. לאור העובדה כי מספר עמדות הטעינה אינו מתקרב ליעד הרצוי, פורסם לאחרונה כי במשרד האנרגיה בוחנים סבב נוסף של תמריצים לגופים שיפעלו לטובת הקמת עמדות טעינה.

2. פלטפורמה חכמה לניהול טעינה ואנרגיה. אחד הפתרונות היעילים להתמודדות עם Range anxiety הוא פלטפורמות חכמות, ההופכות את ניהול רשת תחנות הטעינה ליעיל יותר. יכולות טכנולוגיות ואלגוריתמים מתקדמים מאפשרים זיהוי ופתרון תקלות מרחוק, תוך שיפור יציבות מערכי הטעינה וניהול האנרגיה ברמת האתר וברמת העיר. פתרונות אלו מציעים חוויית טעינה טובה ויעילה ובכך מעודדים אימוץ מכוניות חשמליות.

3. להעביר את השליטה לידיים של הנהג. פלטפורמות ניהול טעינה מספקות אפליקציה ייעודית לבעלי רכבים חשמליים, המעניקה מבט מקיף על נקודות הטעינה הקיימות. הן מאפשרות לנהג לתכנן את הנסיעה שלו ולבחון היכן לאורך המסלול יש נקודות טעינה, מהן אופציות הטעינה הקיימות בהן ומהי הזמינות שלהן. חלק מהאפליקציות אף מאפשרות לנהג לשריין לעצמו עמדה מראש ויש בהן אפשרויות תשלום נוחות וגישה לשירות לקוחות יעיל. כלים דיגיטליים כאלה מבטיחים חוויית טעינה אופטימלית והעלאת שביעות הרצון של הנהגים.

במילים אחרות, אימוץ הטכנולוגיה הוא מגמה חיובית, אך לא תהיה לה משמעות אם התשתיות לא יהיו ערוכות למספר הולך וגדל של מכוניות חשמליות על הכביש. הגופים המעורבים – המדינה, יצרניות הרכבים ומפעילות עמדות הטעינה חייבות לשתף פעולה ולהכין את הקרקע למהפכה החשמלית.

הכתבה בחסות דרייבז

דרייבז מספקת פלטפורמת תוכנה לניהול טעינת רכבים חשמליים, המשמשת כמערכת ההפעלה לספקיות השירות בתחום הטעינה. החברה מספקת פתרון B2B ו-C2B2B שכולל ניהול המערך התפעולי של רשתות טעינה, ניהול אנרגיה, בילינג, ממשקים לשימוש הנהגים, ניהול ציי רכב חשמלי וטעינה בבתים משותפים ובמתחמים מסחריים.

לקוחות החברה כוללים חברות חשמל, חברות גז ונפט, יצרניות רכבים ועוד, ביותר מ-25 מדינות באירופה, אמריקה ומזרח אסיה. הפלטפורמה משמשת יותר מ-800 אלף נהגים ומספקת גישה למאות אלפי תחנות טעינה, תוך מיקוד בניהול שרשרת הערך של האנרגיה. בנוסף, החברה שותפה בתהליכי יצירת הפרוטוקולים והתקנים בעולם ניהול הטעינה.

הצטרפו למהפכת התחבורה החשמלית! מידע אודות המשרות שלנו זמין באתר: https://driivz.com/careers/

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

30 תגובות על "מה צריך לקרות כדי שאנשים לא יחששו לקנות רכב חשמלי?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שלום שלום
Guest
למה לא לקנות רכב חשמלי: 1) המחיר מחריד 2**) אין לך עמדת הטענה ליד הבית ואין אפשרות להתקין אחת כזו מסיבה כלשהי 3) שטפונות = הלך הרכב 4) חלפים מאוד יקרים 5) לך תמצא מוסך שידע למצוא את הבעיה שיש ברכב כשמשהו מפסיק לעבוד – אתה תלוי 100% ביצרן(והוא יודע את זה) זה נכון גם ברכבים היברידיים למיניהם 6) סוללה יכולה לאבד מהקיבולת שלה בעשרות אחוזים במשך השנים(במיוחד ביצרנים הזולים אבל גם לא רק) וזה גורע עוד יותר מטווח הנסיעה המוגבל גם ככה 7) נסיעות ארוכות לעיתים דחופות לא קהל היעד 8) איבוד של עשרות אחוזים בשווי הרכב אחרי כמה… Read more »
ציים
Guest

אשכרה רשמת 8 בעיות שקיימות בדיוק גם ברכבים לא חשמליים

בו גב
Guest

ספר את זה ליונדאי אקסנט שלי או האלנטרה של חמי
בנות 15+ ראו הכל חום קור שיטפון כבישים משובשים נוסעות על כוונות טובות ומעט דלק

סמי
Guest

ולהוסיף גם למשל לגבי טסלה יש מוסך אחד במרכז ! אי אפשר לנוסע לכפר כנא לתקן הרכב ! ומה לגבי חלפים ! הלכה המראה כי מישהו נכנס ברכב , מאיפה אפשר לקנות תחליפי ! רק מקורי והמחיר כבר ידוע !

משה
Guest

שחכתם זמן טעינה . בחיאת נגיד נסעתי לפגישה סוללה התרוקנה , עכשיו תקוע כמה שעות עד שתואיל הטובה להטען (במידה והמיקום מרוחק )

שקד
Guest

זמן הטעינה מהווה כבר פחות בעיה בגלל שעמדות הטענה של טסלה מטעינות 80% בעשר דקות. ויש כבר סטארט-אפ שאמור לשפר את העניין הזה בהרבה.

Teac
Guest
אם נסעת לפגישה … כנראה הטענת בלילה את הסוללה ? ואז אין בעיה . סיימת את הפגישה , ארוחה , משקה קל ותוך 20 דקות יש לך 100 ק”מ לפחות.. אבל בא, אני רץ קדימה ונניח הפגישה שלך מרוחקת 100 ק”מ מנקודת המוצא, ונניח שכחת לטעון בלילה את הרכב שרובם אגב מספקים לפחות 300 ק”מ טווח ריאלי. עכשיו , קמת בבוקר והסוללה על 20% , פחות מזה אתה תקבל התראות שאין סיכוי שתשכח. מלבד פיאט 500 או הונדה e שהם מיועדים בעיקר לנסיעה בעיר. כלומר , ברכב חשמלי ממוצע אתה יכול לנסוע לפחות 60 ק”מ , עצירה בעמדת טעינה רגילה… Read more »
תומר
Guest

מדינה של מפגרים.
למי יש כסף לפח אשפה על 4 גלגלים.
גג שאנשים יכולים להוציא זה בין 30-60 אלף
70 אחוז מהמדינה.
בחו”ל כמעט בכל מדינה בסכום הזה קונים חדש מהניילון.
מדינה של גנבים.

שקד
Guest

אז למה שלא ניסע בתחבורה הציבורית שעולה פחות וחוסכת הרבה זיהום ויכולה לחסוך מלא פקקים

דוד
Guest

כי אם כבר אילצו אותי להשכיב 150,000—200,000 שקלים + 3,000 אגרה שנתית + 5,000 ביטוח + טיפול שנתי על מכונית כדי לא להיות במצור בסופײש אני לא אתקע 3 שעות ביום 5 ימים בשבוע בתחײצ בלתי אפשרית,
אני אניע את הרכב שחונה ליד הבית, אעמוד בפקקים אבל לפחות עם מזגן ובישיבה.
הבנת את זה שקד?

מוטי
Guest

דוד ,ראשית אני שילמי ביטוח חובה ומקיף על רכב בשווי 200 אלף ש”ח בערך כמו ששילמתי על מאזדה 6 שנת 2009 אין טיפולים שנתיים במכוניות חשמליות לך יש טיפולים !!אתה מתדלק ומזהם את האוויר!!
המחיר שאתה משלם בחודש על דלק משתווה לשנה של הטענה ביתית!!! תלמד קודם אחר כך תכתוב !!

הייקר
Guest

אז למה אתה עדיין כאן?

יגאלור
Guest

הקדמה כאן. גם אם יש אתגרים בדרך.

אורח
Guest

הקרינה המטורפת שהסוללות מייצרות. ממש סכנה הרכבים האלה

מוטי
Guest

0 קרינה מהסוללה ,סוללות של רכבים היברידיים הם הסכנה !!

תומר
Guest
לדעתי אף אחד לא עלה על הנקודה האמיתית שבגללה לא קונים בארץ רכבים חשמליים (מבחינתי חוץ מפראיירים) הסיבה היא שזה פשוט לא כלכלי!! בסופו של דבר רכב במדינת ישראל זה מחלבת כספים מבחינתי אם אעשה את המעבר לרכב חשמלי זה רק בגלל חיסכון כספי, אחרת זה לא שווה את הטירחה בהטענות, הגבלת טווח, סירבול, סיכון עתידי בהחלפת סוללות וכ’ו. טסלה מודל 3 זה רכב מבחינת גודל, אבזור, בטיחות, מידות, ונראות כמו מאזדה 3 או טויוטה קורולה או סקודה אוקטביה וכ’ו אז למה לשלם מראש 60 אלף שח יותר ואז לנסות לחסוך אותם בדלק??? פשוט לא כלכלי. כנל לגבי כל רכב… Read more »
ברקו הקוסם
Guest

טסלה זה רכב שמתחרה בבמוו סדרה 3 או אודי A4 ולא קורולה או מאזדה 3. ואכן החלפת הסוללות כעבור 8 שנים בעלות של חצי רכב חדש זאת באמת הבעיה

שקד
Guest

רכבי הדלק קיבלו השקעות של טריליארדי דולרים לאורך יותר ממאה שנים. הרבה אנשים דחקו את רכבי החשמל לצד והעדיפו להשקיע ברכבי הדלק שכבר התפתחו רבות. כיום יש צורך לפתח את הטכנולוגיה ולכל זה עולה הרבה. במהלך השנים פחות כסף יושקע הרכבי דלק למחירי הרכבים החשמליים ירדו וזה אולי יגיע למחיר של רכב דלק כיום.

Teac
Guest
החיסכון בשש שנים , הוא מאה אלף שח על דלק , טיפולים, וטסט . נניח ואתה חוסך ב 6 שנים רק 30 אלף ש”ח , עדיין המחירון של רכב חשמלי טוב יותר ב 25% מכל רכב בנזין. אין מה להשוות טיוטה קורלה או מאזדה 3 וגם לא 6 לטסלה מודל 3. לא בביצועים , לא בבטיחות , לא בנוחות, לא בשקט , לא במערכת הסאונד , לא בתאוצה ולא בשום דבר אחר. גג פנורמי, חימום למושבים , מסך מדהים , נסיעה נוחה מאוד , תאוצה מטורפת, כיוון מושבים חשמלי , טעינה אלחוטית, מרחב היושבים מאחור, ועוד ועוד. מאזדה או טיוטה… Read more »
שי מיקי
Guest

המדינה צריכה לסבסד מעבר לחשמלי ואז זה יהיה רלוונטי לחלק גדול מהאוכלוסיה. זה ותשתיות מתאימות יספיקו.
זה מה שעושים באירופה, הנחות בקנייה, חנייה חינם לרכבים חשמליים ועוד

גל א
Guest

“המדינה” זה המיסים שלי ושלך, אז מה ההגיון בסבסוד רכבים?

ביבון
Guest

1 טווח
2 זמן טעינה
3 אורך חיי סוללה = כמה מחזורי טעינה יכולה לעבור
4 שאם תהיה תאונה לכבאים יהיה פיתרון איך לכבות שריפה

גדעון
Guest

לעודד עסקים קטנים להקים עמדות טעינה, כך שיהיו להם רווחים עם מס מופחת לכמה שנים.
ברגע שזה יהיה משתלם עמדות ההטענה יצוצו כמו פטריות בכל הארץ.
והמדינה תעשה זאת בהשקעה מינימלית.
ואולי אפילו תרויח מיזה.

שקד
Guest

יש סיוט עצום עם עמדות הטענה ולא אכפת לאף אחד. כשטסלה בנו תחנות הטענה בכל רחבי הארץ, הם נועדו לרכבי טסלה. הרבה דיווחים מגיעים (גם מגיקטיים) על רכבי דלק שרואים את עמדות הטעינה כחניה גם אם יש להם רכב דלק. הרגולטור לא אוכף ולא דואג ולא אכפת לו שאלפים שמושקעים בעמדות טעינה מתבזבזים כחניות. שרק יעבירו חוק או שיתנו אפשרות אכיפה וכבר התשתית תהיה בעיה קטנה יותר.

Teac
Guest

סך הכל , לחייב שתהייה בכל תחנת דלק לפחות עמדת טעינה אחת.
לחייב בעלי חניונים גדולים להקצות 2 עד 4 עמדות לטעינה מהירה.
בכל כביש ראשי ,4,2,1,431,531,77,5,6,7 וכו וכו לחייב להציב עמדות טעינה .
וזה הכל.
סך הכל מדובר על לא יותר מ 1,500 עמדות טעינה שיכולים לתת מענה ל100,000 רכבים.

יהונתן
Guest

לחייב לחייב לחייב. ומי ישלם? אתה תשלם? כולנו נשלם. תן לשוק חופשי לפעול…

דוד
Guest
האגדה על 400 ק”מ טווח היא רק אגדה והגימיק של נסיעה לאילת הוא רק גימיק. אני מדבר על היומיום. אף אחד לא נוסע עד סוללה פרוקה לחלוטין, אף אחד לא מתכנן הגעה לתדלוק עם סוללה עם כמעט אפס חשמל. אני לא יורד מ 200 ק”מ יתרה ברכב בנזין, כשיש שפע תחנות סביבי, עם רכב חשמלי הייתי רוצה ביטחון גדול יותר. לך תדע עם לא תתקע בפקק שיוריד את הטווח האמיתי לחצי או לרבע. יש כאלה שאולי מוכנים לרדת ל 100, נדירים אלו שיהיו מוכנים לרדת לפחות. אז בתכלס בטסלה 3 הטווח האופטימי הוא 200 ק”מ, ללא פקקים עליות מזג אוויר… Read more »
גרגמל
Guest

מה שלי מפריע בכל הרכבים החשמליים זה נושא הקרינה שלא מקבל במה מספקת בכלל וברוב המקרים מושתק מידיית.
נושא הקרינה לא מוסדר בחוק בצורה ברורה וכל יבואן בודק ומחשב אותו עצמאית אצל איזה בוחן. אפילו המשרד לאיכות הסביבה לא סגור על המדדים הנדרשים וחלוק על דעותיו כבר כמה שנים.. ויש רבים שמתרפדים את זה בממשלה.

ד.ב. קופר
Guest

אני חושב שהפתרון של Make My Day יעיל יותר

רון בבקוב
Guest

מעבר לחרדת הטווח יש לקחת בחשבון את זמן הטעינה והתורים שיווצרו לייד עמדות הטעינה ככול שיהיו יותר רכבים חשמליים על הכביש.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: