בעיות גב וכאבים בפרק כף היד? כך תעבדו בריא גם מהבית

שעות ארוכות מול המחשב, כיסאות לא נוחים וציוד שאינו מתאים לשעות עבודה ארוכות – כל אלה מסבים נזק אמיתי לגוף שלכם. העבודה מהבית כאן כדי להישאר, לפחות לתקופה הקרובה, ויש כמה דברים פשוטים, ואפילו מהנים, שתוכלו לעשות כדי לוודא שתישארו בריאים גם כשאתם עובדים מהבית

תמונה: יח”צ

מאת עינב דניאל

העבודה בעידן המודרני מעמידה את גופנו בפני אתגרים רבים: אנחנו יושבים רוב היום מול מסך, ממעטים לזוז באופן כללי ובמקרים מסוימים נמצאים ברוב שעות הערות והאור בחללים סגורים. לכן אין זה פלא כי מי שעובד מול מסך שעות רבות מדי יום – ובואו נודה שמדובר ברובנו – חשוף למגוון רחב של בעיות בריאותיות, כמו כאבים בפרקי הידיים, עיניים צורבות, כתפיים מכווצות, וזוהי רק חלק מרשימה ארוכה של תסמינים שמתבטאים בטווח הקצר והארוך, ואף גוברים כשאנו עובדים מהבית.

לא נוכל, והאמת גם לא נרצה, להעלים את המחשבים מחיינו, אבל בעזרת כמה כלים פשוטים יחסית אנו יכולים להפוך את סביבת העבודה שלנו לבריאה יותר. איך עושים זאת? הכנו לכם מדריך שיעזור לכם לשמור על הבריאות.

ציוד לסביבת עבודה

כל מי שעובד שעות ארוכות מול מחשב צריך להקפיד על כך שיש לו הציוד המתאים וכי ציוד זה מותאם לצורכיו. מקומות עבודה רבים מודעים לצורך זה ומספקים לעובדיהם את הציוד הנדרש (כיסאות מותאמים, עכבר ומקלדת ארגונומיים), ואף ייעוץ ארגונומי. איך תדעו אם הציוד שלכם מתאים לכם?

הכיסא: רובנו נוהגים בשלב מסוים של יום העבודה להימרח על הכיסא, בתנוחת חצי ישיבה-חצי שכיבה ובלי תמיכה מספקת לגב התחתון. בנוסף, פעמים רבות הכיסאות עליהם אנחנו מבלים שעות ניכרות במהלך היום ישנים יחסית, לא מספקים את התמיכה הנדרשת ואין אפשרות לכוון אותם לפי נתוני הגוף שלכם.

תמונה: יח”צ

הכיסא שלכם צריך לספק תמיכה לגב התחתון ולהיות ניתן להתאמה בעבורכם. מושב הכיסא צריך לספק תמיכה לירכיים, ועדיף שיהיה עם ידיות המספקות תמיכה לזרועות. הכיסא צריך להיות בנוי כך שגבו של היושב עליו נתמך היטב וישבנו ממלא את המושב.

אם הכיסא שלכם כיום ניתן להתאמה, הקפידו שהזווית בין השוק לירך תהיה 90 מעלות ושהידיים מוצבות בנינוחות על משטח העבודה; אמת היד המפעילה את העכבר צריכה להיות מונחת רפויה במאוזן על השולחן, מבלי שהכתף נמשכת כלפי מטה או מורמת למעלה.

שולחן העבודה: האם אי פעם שמתם לב מה גובה שולחן העבודה שלכם? האם אתם רוכנים למטה כדי לעבוד על המחשב שלכם או שאתם מכווצים את הכתפיים כדי שהידיים שלכם יגיעו למקלדת בצורה נוחה?

שולחן העבודה שלכם צריך לאפשר לכם לשים מתחתיו את הרגליים באופן נוח, והגובה שלו צריך להיות כזה שמאפשר לזרועות שלכם להיות מונחות עליו בנינוחות, מבלי ליצור מתח בכתפיים או בצוואר. בנוסף, השולחן צריך לאפשר מרחק של 50 ס”מ לפחות מהפנים שלכם למסך המחשב.

מחשב וציוד היקפי

מחשב: סביר להניח כי אצל עובדים רבים המרחק בין המקלדת לעכבר הוא גדול מדי, עם כמה כוסות שתייה ביניהם, אולי גם ניירות ועטים המקשים על גישה נוחה. גם לא יהיה מוגזם להניח כי מנח המסך רחוק מלהיות אידיאלי.

אז איך זה צריך להיות? מיקום המחשב על השולחן צריך להיות במרחק של לפחות 50 ס”מ מהעיניים של העובד, אבל לא יותר ממטר. הקצה העליון של מסך המחשב (לא המסגרת) צריך להיות בגובה העיניים ומרכז המסך צריך להיות בזווית של כ-15 מעלות מתחת לקו הראייה.

על מנת למנוע מתח מיותר בכתפיים ובצוואר יש להקפיד שהמקלדת תמוקם מעט מתחת לגובה המרפק וששורשי כף היד יהיו בקו אחד עם האמות. באופן כללי, בעת השימוש במקלדת ובעכבר יש להקפיד על מנח ניטרלי ככל הניתן של מפרקי שורש כף היד, ולקרב את העכבר למקלדת כדי למנוע הושטת היד לפנים או לצדדים.

כך תוכלו לצמצם את הסיכון להופעת תסמונת התעלה הקרפלית, המאפיינת את מי שבעבודתם יש תנועות חוזרות של שורש כף היד, וגורמת לכאבים, חולשה ותחושת נימול בכף היד. תסמונת זו נגרמת עקב לחץ על העצב המדיאני, האחראי לתחושה ולתנועה בכף היד, שנוצר כאשר יש היצרות של התעלה הקרפלית.

כדי לצמצם את הסיכון להופעת התסמונת ובעיות נוספות, מומלץ למי שעובדים שעות רבות מול המחשב להשתמש במקלדת ועכבר ארגונומיים. עכבר ארגונומי מתאים ליד המשתמש ומאפשר לו להפעיל אותו בצורה נוחה ובטוחה יותר. מקלדת ארגונומית מאפשרת אף היא התאמה לצרכים האישיים של כל משתמש, כמו הגבהת קידמת המקלדת כדי למנוע הטיה לא רצויה של כף היד בעת ההקלדה, ועיצובה – פיצול משטח ההקלדה לשני אזורים – המונע כיפוף שורש כף היד לצדדים בעת הקלדה

תמונה: יח”צ

ויהי אור (אבל לא יותר מדי)

בעבודה מול מסך יש חשיבות לאור הנפלט ממנו וממקורות אור אחרים, וזאת על מנת למנוע עייפות של העיניים ותחושת יובש.

צריך להקפיד לנקות מדי פעם את מסך המחשב, כי האבק המצטבר עליו פוגע בתנאי הראות, ומומלץ להשתמש בצבע בהיר כרקע למסך המחשב. בנוסף, יש להקפיד על כך שבהירות המסך וניגודיות התמונה יתאימו לכם, מכיוון שרמת ניגודיות גבוהה עלולה לגרום לעייפות ולכאבי ראש. כמו כן, מומלץ לתת לעיניים הפסקה מדי פעם, לפי ההמלצות – הפסקה של 15 דקות כל שעתיים. אם קשה לכם לזכור לתת לעיניים מנוחה, תוכלו להתקין את התוסף 20 Cubed, שיבקש מכם בכל 20 דקות להסיט את עיניכם מהמסך. בעמדת העבודה עצמה יש למקם את מסכי המחשב כך שלא תהיה עליהם השתקפות של מנורות וחלונות.

בשנים האחרונות גוברת המודעות להשפעות השליליות השונות שיש לאור הכחול הנפלט ממסכים שונים – בהם כמובן גם מסכי מחשב. כדי לצמצם השפעות שליליות אלו ניתן להשתמש בציפוי ייעודי לעדשות המשקפיים, המונע את כניסת האור הכחול לעין. ציפוי זה מומלץ לכל מי ששוהים שעות ארוכות מול מחשבים, ומתאים גם למי שאינם זקוקים למשקפי ראייה. בנוסף, ניתן לצמצם את ההשפעה השלילית של האור הכחול על ידי שימוש במדבקות ייעודיות לסינון אור כחול שאותן ניתן להדביק על המסך.

קחו הפסקה

לישיבה ממושכת יש השפעות שליליות רבות וידועות: היא מגבירה את הסיכון להשמנת יתר, לסוכרת, למחלות לב, לבעיות שריר-שלד וכאבי גב תחתון, וזו רק רשימה חלקית. כדי למזער את הסיכונים האלו חשוב לעשות במהלך זמן העבודה הפסקות יזומות. המוסד לבטיחות וגהות בעבודה ממליץ על הפסקות בכל 30-20 דקות, לצורך תנועה ומתיחות במשך שתי דקות לפחות. בנוסף, נצלו גם את ארוחת הצהריים להפסקה אמיתית שאינה מול המחשב, וגם בימים עמוסים הקפידו לאכול שלא מול המסך.

אם קשה לכם לזכור לעשות הפסקות, אתם יכולים לכוון תזכורת בטלפון הנייד שלכם, או להוריד אפליקציות ייעודיות שיזכירו לכם לקום מהכיסא ולהתמתח. ואל תשכחו ספורט – לפעילות גופנית סדירה יש יתרונות רבים. נסו לשלב אותה במהלך סדר היום שלכם ולהפוך אותה לשגרה.​

הכתבה בחסות Logitech

חברת Logitech, יצרנית הציוד ההיקפי הגדולה והמובילה בעולם, מפתחת ומייצרת מגוון עשיר של פתרונות חדשניים בתחום המחשוב, חדרי הישיבות, הווידאו, המוסיקה והגיימינג. החברה מתמקדת באופן שבו משתמשים, בכל רחבי העולם, מתחברים ומתקשרים זה עם זה בעידן הדיגיטלי, תוך מתן דגש מיוחד לחדשנות, עיצוב ויצירת חווית משתמש ייחודית ובעלת ערך. לפרטים נוספים, לחצו כאן.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 תגובות על "בעיות גב וכאבים בפרק כף היד? כך תעבדו בריא גם מהבית"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלכס
Guest

האמת שקיוויתי שבכתבה מטעם לוג’יטק יהיה המלצות על ציוד ארגונומי ספציפי של לוג’יטק :)

זאת כתבה פרסומית שבה הייתי שמח לקצת פרסומות…

יאיר
Guest

אם כתבה ממומנת אז שיהיו כמו זו – אינפורמטיבית, קולחת ומספקת מידע רלוונטי וחשוב, במקרה כזה גם פרסום לציוד של המממנת מתקבל בברכה

נתנאל
Guest

אשמח גם לקבל כמה המלצות על דגמים ספציפיים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: