אלו 8 הטיפים שלי לשימור של עובדי הייטק

ולא, תן-ביס זה לא אחד מהם

מקור: Pixabay

מאת: דור אטיאס

חברות הייטק רבות משקיעות כיום בתן ביס של העובדים שלהן, מסיבות מגניבות, ערבי צוות מטורפים ושלל פינוקים שישאירו את הטאלנטים שלהם בעבודה ויגרמו לעובד לחשוב פעמיים לפני שיחפש את האתגר הבא או ״ירענן״ את קורות החיים שלו. כל אלה כמובן תורמים למוטיבציה, במיוחד כשבאים לבחור מקום עבודה או כשחושבים האם מקום העבודה הנוכחי נכון כרגע – אבל לפחות מהניסיון שלי, יש פרמטרים שהם הרבה יותר חשובים לעובד, ואלו הם שישאירו אותו במקום העבודה. בעולם שכולו כלובי זהב, הנה שמונת הטיפים שלי לשימור המפתחים שלכם.

1. הבע הערכה

כשעובד הגדיל ראש או השקיע מעל ומעבר חשוב להראות הערכה, ולהדגיש כמה תרומתו משמעותית לעשיית החברה. חשוב להראות הערכה לא רק באופן פומבי בפורום של החברה או של הצוות, אלא דווקא פנים מול פנים. ה״דיסטנס״ ביניכם ״נשבר״ ואפשר לפתח שיחה סביב הנושא, ולא רק כבדרך אגב אל מול אנשים אחרים.

בנוסף, זו הזדמנות מעולה לדבר עם העובד על התחושות שלו בצוות, לבצע רטרוספקטיבה על איך היה ספציפית בפרויקט האחרון שביצע ומה כדאי לשמר ולשפר.

2. תן משמעות לעבודה

אנשים אוהבים (ובצדק) שיש משמעות למה שהם עושים, ויש משמעות לכך שהם חלק מצוות גדול יותר. כשעובד מקבל משימה, צריך לחבר אותו אליה ולא רק לתת ״צ’ק-ליסט״ של מה ואיך. לתת לעובד להביע את עצמו ולהכניס את ה״אני האישי״ שלו לתוך המשימה. ולהסביר לו למה עושים אותה ואיך היא משפיעה לטווח רחוק וקרוב עליו, על החברה ועל הלקוחות שלה.

3. התעניין בעובדים באופן אישי

חשוב להתעניין בעובד שלך. ולא, לא רק איך הולך במשימה או מתי הוא חושב שהוא יסיים. להתעניין בו, במשפחה שלו, בתחביבים שלו. להבין אם מה שהוא עושה באמת מעניין אותו, מאתגר אותו, איפה הוא רואה את עצמו עוד כמה חודשים או שנים ואיך הוא מתכוון לממש את זה. לעשות פגישה שבועית או דו-שבועית ולשאול איך הולך לו בעבודה, אם יש משהו שמטריד אותו ועוד.

ברגע שתביע יותר עניין בעובד שלך, שני הצדדים ירוויחו – אתה תרגיש נוח יותר לדבר איתו, הוא ירגיש שהוא לא רק משאב והוא יהנה יותר.

4. נאה דורש נאה מקיים

הגדר סטנדרטים ברמת הצוות ושמור עליהם באדיקות – החל מהליכי עבודה, עמידה בזמנים ועד לירידה לפרטים, ותקשורת עם ממונים. ברגע שהעובד רואה שאתה מתנהג שונה ממה שמצופה ממנו, ההתנהגות שלו תהייה בהתאם.

5. אל תספור שעות עבודה

נכון, יש חוק בישראל שצריך לדווח על שעות, ובחוזה כנראה כתוב על שעות מסוימות שכל עובד צריך לעשות. אבל אל, אל תהיו קטנוניים על מספר השעות בהן עובד נמצא במשרד. לכל בן אדם יש עוד עיסוקים בחיים מלבד העבודה – תחביבים, משפחה ועוד. לכולם יש ימים יותר ״חלשים״ אבל בסוף חשוב לבדוק מה התפוקה של העובד והאם הוא “עומד בקצב” הנדרש ממנו. ברגע שאתה מראה לעובד שלך שהעיקר הוא “התוצר הסופי” (לא משנה מתי ואיך) הוא יעשה הכל על מנת לסיים בזמן ובסוף שניכם מרוויחים.

6. תן וקבל ביקורת באופן הדדי

אחד הדברים שלמדתי מהעבודה עם המנהלים שלי, העובדים שלי ובכל מערכת יחסים שהייתה לי הוא שחשוב שתהייה לכם יכולת להעביר ביקורת בונה ועניינית בצורה הדדית ומלמדת. אם יש משהו שלדעתך הוא מספיק משמעותי ששווה לדבר עליו – קח את העובד לשיחה של אחד על אחד ודבר על מה שמפריע לך – לא בנזיפה, לא בטון מתנשא ולא בכעס – הפתיחות הזו תעזור לשפר פלאים יחד את יחסי העבודה ביניכם. חשוב גם לתת לגיטימציה לעובד – שירגיש שהוא תמיד יכול לבוא לדבר איתך ושגם אתה פתוח לקבל ביקורת בונה ועניינית.

7. הבן את הכאב שלו

נכון, צריך להאציל סמכות, אבל לפעמים צריך גם לדעת לשחרר ולעשות את העבודה השחורה בעצמך ולחפות כשצריך – לדוגמה כאשר העובד בלחץ או בתקופה קשה.

לא רק להטיל משימות, אלא להיות חלק מהצוות, לעשות בעצמך, רק כך תבין את העומס, הלחץ והקשיים שיש על העובד, תוכל לייצר תהליכים נכונים או לשפר תהליכים קיימים ולתת לו להרגיש שאתה איתו, ולא מעליו.

8. שבור את שגרת הפיתוח

אנחנו חיים בעולם שבו כל הזמן יש בלת״מים. פרודקשן יכול ליפול כל רגע, לקוח מאיים לעזוב אם לא יפתחו לו פיצ׳ר חדש… בתוך כל הטירוף הזה, חשוב לשים לב שלא נגרמת שחיקה אצל העובד ושבירת שגרה יכולה להיות פתרון מעולה לזה.

שב פעם בחודש וחפש אילו משימות מאתגרות יש בקרוב. תנסה אולי למצוא כנס מפתחים מעניין, מיטאפ טכנולוגי או סדנאות מעניינות שהעובד יכול ללכת אליהם. מצאת יותר מאפשרות אחת? מעולה, תן לו לבחור.
נכון, בטווח הקרוב זה אולי יראה בזבוז לשלוח מתכנת ליום שלם מחוץ למשרדים, אבל עם זאת בטווח הרחוק זה כל כך משתלם, שכן העובד מרגיש שמעבר למשימות היומיומיות הוא גם מתפתח ומשתפר.

אמ;לק: לא להפסיק להשקיע בעובד – גם אחרי הגיוס

אנחנו משקיעים כל כך הרבה מאמץ בתהליך הסינון, המיון וההכשרה של עובדים מעולים אבל נוטים לשכוח שאחרי תהליך הגיוס, החלק החשוב באמת, אחרי תהליך ההכשרה, הוא עובד מרוצה ומתפתח לאורך זמן. על מנת לשמר אנשים איכותיים וטובים שהתאקלמו בחברה ולמדו את המוצר, את האינטראקציה הבין אישית והפכו גם לבעלי ניסיון יקר ערך ולנכס בעל ערך לחברה – אנחנו חייבים לייצר תנאים שיגרמו להם לרצות להישאר איתנו. עובד שמגיע עם חיוך ותחושה נעימה לעבודה הופך לעובד טוב יותר, פרודוקטיבי יותר ונמרץ יותר.

הכותב הינו ראש קבוצת פלטפורמה ואחראי על מפתחי Backend ו-DevOps

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

40 תגובות על "אלו 8 הטיפים שלי לשימור של עובדי הייטק"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עצלן
Guest

נאה דורש נאה מדבר – זה לא בלייזמטר שעזבו שם 19 מתוך 44 עובדים בשנה האחרונה?

דעה
Guest

כשלון הוא מורה מעולה

שום כתוש
Guest

למה כל כתבה אצלכם שמדברת על “היי טק” מתייחסת רק (או בעיקר) על פיתוח??
זה ההגדרה שלכם להיי טק?
קצת מעליב לכל שאר האנשים שעובדים בהיי טק…

פאבל
Guest

ברור שיש QA ו-IT, ודאטהסיינטיסט וHR אבל נראה לי שהאתגר זה לשמר מפתחים בעיקר לא?

שום כתוש
Guest

ברור כי QA ו-IT, ודאטהסיינטיסט וHR לא באמת נחשבים….
הם סתם משרתים של אנשי הפיתוח הנעלים הכל יכולים….
*sigh*

איציק
Guest

בגדול כן. הייטק אמיתי זה פיתוח. כל השאר זה בסך הכל עבודה מול מחשב או רשת, ולא ממש הייטק.

הייטקיסט
Guest
כמה בולשיט , מי נראה לך מייצר לך את כל הסביבה האירגונית ? פורטל עובדים? שם משתמש וסיסמא ? אבטחת מידע? תמיכה ? שיתוף קבצים ? הדפסות ? רשת פנימית ? אינטרנט ? ומה נראה לך שכל החרא לא יושב על שרתים בעשרות אלפי דולרים ? ומי בונה מרכיב מתקין מעדכן משדרג ומתחזק אותם ? אה כן כל מה שאמרתי פה זה ה IT ואם הם לא היו המפתחים לא היו מצליחים לזוז הרבה גם כי המפתחים צריכים את התשתית שאנשי ה IT בונים כל החברה צריכה . וגם כי ברוב המקרים המפתחים מבקשים עזרה מהIT כמעט בכל תחום מתעודות… Read more »
איציק
Guest

אני לא מזלזל ב-IT, הם סוג של תומכי לחימה. אבל הייטק במהותו זה פיתוח ויצירה ולא תפקידים מסביב.

מישהו ומשהו
Guest

בא לי לנעול לך היוזר נראה איזה קוד תכתוב יא אפס

איציק
Guest

תבוא עם משהו יותר רציני “מלנעול” לי את המשתמש.

אדם
Guest

היצא וביקוש, בסוף לגייס ולשמר מפתחים זה קשה, למצוא IT, פרודקט, מנהלי כספים, HR וכל השאר זה לא בעיה ולכן מדברים עלהם.

לירן
Guest

מצטער אם זה נשמע פחות מעריך, אבל כמו שבחיל אוויר העיקר זה הטייסים ומי שמסביב זה כדי לתמוך בהם, העיקר בהייטק זה המפתחים (תוכנה וחומרה), וכל השאר זה מסביב לדאוג שהם יעבדו על העיקר ללא הפרעות.
כל המסביב זה לא רק אנשי IT וכספים. גם ההנהלה וה product הם מסביב למפתחים, גם אם התפקיד שלהם מאתגר באותה מידה, הם נועדו לתת שקט למפתחים

הכי מישהו מכל המישהוים
Guest
הכי מישהו מכל המישהוים

תמשיך לחשוב שאתה המרכז של העולם ונראה לאן תגיע.
אתה מזכיר לי אנשי מכירות שבטוחים שהם הכי חשובים בחברה כי הם אלה שמביאים את הכסף….
חיים בסרט.

שבי
Guest

טעות קשה.
הם אומרים למפתחים מה לעשות אנשי פיתוח רק אומרים איך ומבצעים.

משתמש אובונטו
Guest

IT? פחחח…. מאיפה הגעת, משנות ה90?

מי שעושה לי את כל השטויות שכתבת זה אמזון. במקרים אחרים זה גוגל או מיקרוסופט (אזור). אני לא צריך “איש IT” בשביל להדליק לי את הלפטופ או לחבר אותו לוויפיי.

וכן, הפיתוח זה הלוחמים של ההי-טק. כל השאר תומכי לחימה. טוב שלא כתבת מי שוטף את הרצפה, בלי זה לא יהיה משרד, נכון?

שבי
Guest

אנשי פיתוח הם אינסטלטורים של שנות האלפיים .
בעיקר משחררים סתימות עבור אנשים אחרים.

איציק
Guest

טעות בידך. אנשי פיתוח הם אלו שמפתחים את המוצרים שסביבם אנשי ה-IT והיתר עובדים. כלומר יש מפתחים יש עבודה. אין מפתחים אין IT. מהצד השני, אין IT עדיין יש מפתחים.

מתכנתים זה עם מיוחד
Guest
מתכנתים זה עם מיוחד

קישקוש, על מחקר, IT ואבט״מ שמעת?

גנדי
Guest

בקיצור, תהיה בנאדם.

ברוך
Guest

בקיצור.. חרטה..

ליאור
Guest

מה לגבי שכר?

Tam
Guest

זה הסעיף האחרון

המתכנת תוכניותיו
Guest
המתכנת תוכניותיו

לא לשכוח שמישהו שאתה לא יכול לשמר בעזרת תוספת שכר , תוכל לשמר בעזרת תוספת של הרבה מאוד שכר.

כל השאר זה בולשיט.

איציק
Guest
כותב המאמר מתעלם מטיפ חשוב מאוד והטיפ האמיתי. מ ש כ ו ר ת!!! ובעברית כסף כסף כסף. כל הדברים שנכתבו כאן מגניבים לגמרי. בוס מתחשב, בוס רגיש, בוס לא בוס. בסוף החודש אני אסתכל בתלוש שלי ולאחר מכן אלך להציץ בעוד כמה תלושים. מה שאראה שם הוא מה שיקבע אם אשאר בעבודה או אכניס שורה בקורות חיים חברת X – 2019 סיבת עזיבה: בוס קמצן ששומר הכל לעצמו. הכל נכון. אני רוצה לפתח עם משמעות, עם תחושת שליחות, עם הערכה. אבל מעל הכל אני רוצה שכל זה יתבטא בחומר רך שקוראים לו שטרות כסף, והרבה מהם. אם זה לא… Read more »
ערן
Guest

מרוויחים יפה מאוד בהייטק, ואם לא אז תעבור למקום אחר. הבוס שלך לא קמצן הוא משלם עליך משכורת וחצי עלות מעסיק. המדינה עושקת וחונקת את העסקים, אחוז המיסים שאנחנו משלמים הוא בלתי נתפס, פשוט התרגלנו ואנחנו סותמים. נכון ששכר זה גורם משפיע מאוד, אבל אני למשל לא יעבוד במרכז תל אביב במקום בלי חניה. דפוק בראש? כן אולי.. אבל לכל אחד דרישות ורצונות משלו.

איציק
Guest

תמיד יש מקומות שמשלמים יותר על עבודה זהה, ומתגמלים בכסף ולא בטפיחות על הגב, עבודה מאומצת של מפתח.

לירן
Guest

אני לא יודע למה, אבל אני מקבל רושם ממה שכתבת שאיכפת לך מכסף…
רק אומר

איציק
Guest

בדיוק! אני אמנם אוהב לפתח, אבל אוהב מאוד שבתמורה לכך סכום X עובר לחשבון שלי בכל תחילת חודש. ורצוי שהסכום הזה יהיה גדול.

משתמש אובונטו
Guest

הכסף הוא מה שמביא את העובד. מה שכתוב בכתבה זה מה שישאיר אותו. בהנחה שעובד מרוויח את המקסימום האפשרי, אין לו סיבה לעזוב למקום אחר אבל אם נמאס לו מהעבודה זה יהיה תמריץ לעזוב גם למקום עם שכר דומה.

אינשם
Guest

אני אוהב את הכתבות האלה,
כי ידוע שבתגובות כולם משחררים את הקיטור של החיים…
כדי לחסוך לפסיכולוג.

עצוב
Guest

רק מוכיח שיש המון קיטור להוציא…

Just asking
Guest

איך אתה ממליץ למנהלים ליישם את ההמלצות שלך בפועל?
מהכרותי, מנהלים רבים בתעשיה, גם אם רוצים, לא ממש יודעים איך וגם לא באמת מנסים.

טפצקי
Guest

היו פה הרבה תגובות של עובדים לשעבר שהעידו על אופי בעייתי פלוס של הכותב, שנמחקו.
כל הכבוד על הפלורליזם! לא מפתיע שגייק-טיים נותנת יד לסתימת פיות. כנראה שהכותב מתקשה להתמודד עם המציאות המרה

טפצקי
Guest

תאוריה מעניינת, מתי הכותב מתכוון ליישם אותה?

סקרן
Guest

בתור צופה מהצד על מה שהלך פה, שמתי לב שהיו פה תגובות שחשפו את האמת המרה ונמחקו. עצם זה שהכותב שייך לחברת ברודקום (בלייזמטר) נמחק מהכתבה.
גיקטיים, באיזה קטע אתם מנסים להסתיר ולתת יד לטיוח האמת שזאת כנראה כתבת יח”ץ נטו (שדי רחוקה מהאמת של הכותבים האורחים שלכם) כמו לא מעט כתבות באתר שלכם?

שי
Guest

לידעית הכותב, יש עוד תפקידים בהייטק חוץ מפיתוח…
בעיה גדולה של מנהלים בהייטק הישראלי שלא מבינים את שאר התפקידים

ג\'וני
Guest
זה שהכותב הינו ראש קבוצת מפתחים לא אומר שהכתבה מתייחסת רק למפתחים ,מדובר באופן כללי על עובד זה יכול להיות מפתח ,איש IT, אבטחת מידע,HR,כלכלן ,הנה”ח בקיצור הכל .שימור מטבעו יהיה תמיד עבור עובד מוערך בנקודת זמן ספציפית ,ייתכן באותה נקודת זמן יהיו מספר עובדים מוערכים ומספר עובדים שאינם מוערכים על ידי המנהל – מצב שדי סביר, הנטייה היא לפספס את השימור במיוחד כשמדובר במספר עובדים מוערכים גבוה ,החשיבה שאי אפשר לשמר את כולם היא אינה נכונה,קודם צריך רצון ויכולת לשמר וכמובן שככל שהבקרה התקציבית בארגון תומכת בזה גם אם זה בצ’ופרים קטנים זה רק יעזור אי אפשר בלי תקציב… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: