האם סטארטאפ שהוקם אתמול יכול לגנוב עובדים מגוגל? [Geektime Conference]

בפאנל שנערך היום בכנס גיקטיים, דנו המשתתפים באחד מהתחומים היותר מאתגרים לסטארטאפים: כיצד מגייסים עובדים לסטארטאפ

צילום: נמרוד סונדרס

צילום: נמרוד סונדרס

במסגרת כנס גיקטיים 2015 המתקיים בשעות אלה במתחם הבימה בתל אביב, התקיים לפני זמן קצר פאנל שעסק בשאלה: “איך מוצאים את האנשים הטובים ביותר ומצליחים להביא אותם לעבוד איתכם בסטארטאפ שלכם?”. כידוע, סטארטאפים צריכים להתעסק לא רק עם גיוסי הון, אלא גם בגיוס עובדים. הבעיה היא שסטארטאפים צעירים מוצאים את עצמם מתמודדים מול גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט, שמרעיפות משכורות ענק על מהנדסים. אז איך מגייסים את העובדים הטובים ביותר, וגורמים להם לרצות להצטרף אליכם למסע?

בפאנל שהנחה יניב פלדמן, מייסד שותף בגיקמדיה (החברה המפעילה את אתר גיקטיים) השתתפו גם רותם קציר, סמנכ”לית משאבי האנוש של Forter; איריס שור יזמת סדרתית ומנכ”לית Oribi ודן וולך, סמנכ”ל משאבי אנוש של Similar Web.

מיתוג חשוב יותר ממסיבות סושי

על פי משתתפי הפאנל, סטארטאפים שרוצים לגייס את האנשים הטובים ביותר צריכים להשקיע בעיקר ב-2 תחומים: מיתוג הסטארטאפ ויצירתיות בתנאים. שור למשל ציינה כי כאשר עובד רואה שם או לוגו של סטארטאפ הוא שואל את עצמו, “האם אני רוצה לעבוד שם?”, ולכן על הסטארטאפ למצוא את הערכים המתאימים להם ולשווק אותם. כדוגמה הביאה שור את ערך ה-Delivering Happiness של ענקית הקמעונאות Zappos. וולך ציין ש-Similar Web משקיעה המון ב-Employer Branding (‘מיתוג המעסיק’), כשהמטרה של החברה לדבריו היא שאנשים יראו את הלוגו והשם ויגידו “אני רוצה לעבוד ב-Similar Web”; רותם קציר מ-Forter הוסיפה כי מדובר באחד המהלכים הראשונים והחשובים ביותר שעל סטארטאפ לעשות. לדבריה: “גייסתם כסף, הזמן עובר ההייפ חולף, מה עכשיו?”. לדבריה, המיתוג ימשיך לשווק את החברה בפני מועמדים כל הזמן. איריס שור סיכמה: “מיתוג המעסיק חשוב יותר מהמסיבות וערבי הסושי”.

ומה לגבי התנאים? כיצד יכולים סטארטאפים שמגייסים את עובדיהם הראשונים להתחרות בתנאים שמעניקות ענקיות כמו גוגל או פייסבוק? משתתפי הפאנל הסכימו כי הסטארטאפים אינם יכולים להתחרות בגובה המשכורות. וולך הציע למשל שחוץ מאופציות, סטארטאפים יציגו את עצמם כסיירת. לדבריו, ברגע שהסטארטאפ הופך למעין קהילה, קל לו יותר לשווק את עצמו ולגייס עובדים; שור ציינה כי עובדיה הראשונים נהנים מיכולת ההשפעה הגדולה ביותר על דרכה של החברה. בכל מקרה, ניכר שהיתה תמימות דעים לגבי החשיבות של העובדים הראשונים בחברה, כשקציר אמרה שלדעתה, עשרת האנשים הראשונים בחברה הם החשובים ביותר כי הם אלו שיקבעו את הדרך שלה ואת סיכויי ההצלחה שלה.

מתי לגייס מנהל משאבי אנוש?

המשתתפים בפאנל היו חלוקים בדעתם בנוגע לטרנד חדש: במסגרת הטרנד הזה סטארטאפים מציעים למפתחים להצטרף אליהם לעבוד 4 ימים בשבוע וליהנות מיום חופשי במסגרתו יוכלו לפתח ולקדם מיזמים משלהם. בניגוד לקציר שהיתה בעד הרעיון, אמרה שור: “לא מקובל. אם אתה רוצה חברה משלך, לך תקים אותה”.

המשתתפים גם דנו באחד הנושאים שיותר מעניינים סטארטאפים צעירים שגדלים וצריכים לגייס עובדים חדשים – מתי לגייס מנהל משאבי אנוש. וולך: “ברגע שיש לך יותר מ-10 עובדים, אתה צריך מנהל משאבי אנוש, אפילו אם אתה שוכר את שירותיו באאוטסורס”; שור חושבת שכשהסטארטאפ מגיע ל-20 עד 30 עובדים, יש צורך בעזרה מקצועית, לאו דווקא בשביל הראיונות, אלא יותר בשביל להכשיר את הצוות. לעומתם אמרה קציר כי לדעתה, זה לא תלוי רק במספר העובדים, אלא בניסיון של היזם. לדבריה: “אין לך ניסיון, תיעזר באדם מקצועי”.

וכמובן שאי-אפשר בלי הסוגיה האתית – האם מותר לפנות לעובדים בחברות אחרות? האם אין מדובר ב”גניבת עובדים”? כאן הדעות היו תמימות: זה שוק חופשי, אבל לא פרוע. וולך סיפר זה שמבחינתו זה בסדר לפנות לעובדים, כל עוד עושים את זה במידה. לדבריו, חברה מסויימת פנתה ל-16 מפתחים מ-Similar Web, כדי לשדל אותם לעבור אליה. כל המשתתפים הסכימו כי יש לבנות מערכת יחסים ארוכת טווח, וכשיבשיל הזמן והעובד יחליט שהגיע הזמן, הוא יפנה אל החברות.

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: