להיות מובילאיי הבאה: איך גם הסטארטאפ שלכם ישתתף במהפכת הרכב החכם

שלושה יזמים ישראליים ותיקים בתחום הרכב החכם חושפים את הטיפים שלהם, כיצד להגיע ליצרניות הרכב, מה כדאי ומה לא כדאי לעשות בדרך ומתי סופסוף נזכה לראות את המכוניות האוטונומיות על הכביש

צילום: גיקטיים

תעשיית הרכב היא אחת מהתעשיות הוותיקות ביותר שעומדות בפני הטלטלה הרצינית הצפויה בשנים הקרובות. בין אם מדובר במעבר למערכות חכמות לרכב, מערכות עזר לנהג (ADAS) וכמובן כלי רכב אוטונומיים. במסגרת כנס Geektime Next שנערך הבוקר (א’) בתל אביב התקיים פאנל דוברים מיוחד שעסק בעתידו של הרכב החכם וכיצד יוכלו סטארטאפים ישראליים להבטיח את מקומם בתחום ולקחת חלק במהפכה. בפאנל, אותו הנחה בני חקק, מנהל יחידת המודיעין העסקי של גיקטיים, לקחו חלק אלון עצמון, יזם ותיק בתחומי הרכב, שהקים בין היתר את iOnRoad, שפיתחה טכנולוגיה שעושה שימוש במצלמת הסמארטפון, כדי להתריע בפני הנהג על מצבים מסוכנים, ונמכרה לאחר מכן ל-Harman; עומר כילף, שותף-מייסד ומנכ”ל Innoviz, שמפתחת חיישן לייזר זול למערכות רכב אוטונומיות; ויוני היילברון, סמנכ”ל השיווק ב-Argus, חברת הסייבר המתמחה באבטחת כלי רכב, שגייסה כבר יותר מ-25 מיליון דולר.

“תנסו למצוא את הבחור הישראלי בחברות”

יש לכם סטארטאפ שמפתח טכנולוגיה, מוצר או אפליקציה שמתאימים למערכות הרכב החכמות. מה עכשיו? לשלושת היזמים יש כמה עצות בשבילכם. אלון עצמון למשל ממליץ לגשת ליצרניות הרכב, לאחר שהשגתם תמיכה כלשהי מקרנות. בנוסף, הוא מציע ליזמים “למצוא את הבחור הישראלי בתאגידים”, כשהוא מעיד על עצמו שהוא ניסה להיות “הבחור הישראלי” ב-Harman. העצה השלישית של עצמון היתה לא לחכות לשלבי הייצור וולהציג POC, כלומר בשלב האב-טיפוס. לדבריו, התאגידים הגדולים לא מפחדים להמר על מוצרים בשלבים התחלתיים יותר ו”יהיו מוכנים לפזר את הז’יטונים שלהם על הרבה חברות בשלבים התחלתיים”. לדעת יוני היילברון, על הסטארטאפים הישראליים לשתף פעולה עם חברות ה-Tier 1, כלומר החברה המרכזית בשרשרת האספקה, כמו למשל Magna או Continental Automotive. היילברון הוסיף כי שיתוף הפעולה כזה מוריד את החסמים של יצרניות הרכב, חוסך לסטארטאפים זמן ומאפשר להם כניסה מהירה יותר לשוק.

מקור: Waymo

שלושת הדוברים היו תמימי דעים בדיעה שעל היזמים הישראליים להיות גמישים במגעים עם יצרניות הרכב, אם כי לדבריהם, הם חייבים לשמור על הדרך שלהם, אחרת הם יישארו קרחים מכל הכיוונים. עצמון הביא כדוגמה את מובילאיי שלדבריו “לא הסתכלה ימינה ושמאלה ופשוט המשיכה בעקביות בדרך שלה”. עצמון נתן דוגמה מהניסיון שלו ב-iOnRoad: “התחלנו כאפליקציה וכאשר הגענו ליותר ממיליון הורדות, זה יצר לחץ על יצרניות הרכב השונות, ככה שהן פנו אלינו”. לדבריו, לאחר שהצטרף ל-Harman במסגרת הרכישה ומילא תפקיד של סגן-נשיא, הופתע לגלות את השם של iOnRoad בכל הדוחות של החברה”.

עצמון אף ציין את החשיבות של יחסי-הציבור עבור הסטארטאפים. “אני רואה חברות בנות כמה שנים, שאפילו גייסו כסף, ולא עושות לעצמן יחסי ציבור. אם חברות ויצרניות לא רואות את השם שלכם בטקראנץ’ או בדוחות של אנליסטים, יהיה לכם מאוד קשה להגיע אליהן”.

היתרון ברכב אוטונומי גדול מדי ואין דרך חזרה

בתגובה לשאלה על תוצאות מחקר של MIT, שמעידים על ירידה ברמת האמון שרוכשים צעירים כיום לקונספט של רכב אוטונומי, אמר עומר כילף: “מוקדם מדי לאבן אמון במשהו שעוד לא קיים, בואו נחכה למוצר שיגיע”. היילברון הוסיף: “אנשים פשוט רוצים לדעת את האמת ושחברות לא יכנו בשם ‘אוטונומי’ רכב שהוא לא אוטונומי מלא. אבל בכל מקרה, הרכבת כבר יצאה מהתחנה ויותר מדי יצרנים גדולים משקיעים שם יותר מדי כסף”. אלון עצמון סיכם: “נהגתי בטסלה, אני משתמש עכשיו ב-Adaptive cruise control בוולבו שלי והיתרון שהטכנולוגיה האוטונומית מביאה הוא פשוט גדול מדי. פשוט אין דרך חזרה”.

מתי נזכה לראות את המכוניות האוטונומיות?

כילף: “לדעתי, נוכל לראות על הכביש מכונית אוטונומיות בדרגה 3 (כלומר, שליטה אוטונומית מלאה אך כזו שעדיין מחייבת הימצאות של נהג מאחורי ההגה, י.א.) ב-2020 או 2021. דרגה 4 (רכב אוטונומי מלא, י.א.) נראה ככל הנראה כשנתיים אחרי. אבל אני מדבר על הכרזות, לא על הצפה של הכבישים במכוניות כאלו”. עצמון: “ייקח זמן עד שנגיע למיליון מכוניות בדרגה 4… אולי ב-2030”. עם זאת, כל הדוברים היו תמימי דיעה, שבשלב כלשהו, מתישהו, ייאסר על נהגים אנושיים לנהוג במכוניות.

וידאו: התנסות ראשונה במכונית האוטונומית של מובילאיי ודלפי

יניב אביטל

גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג’טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

2 Comments on "להיות מובילאיי הבאה: איך גם הסטארטאפ שלכם ישתתף במהפכת הרכב החכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
daniel.berkovich
Guest
עבודה סימנריונית רכב אוטונומי, מכונית רובוטית http://freeacademic.com/product.php?id_product=11558 מכונית אוטונומית היא מכונית המנווטת בעצמה ומתגברת על מכשולים ללא עזרה של מפעיל אנושי ובלא צורך בתכנון מיוחד של הכביש וסביבתו. המכונית האוטונומית צפויה, לדעת מפתחיה להיות בטיחותית יותר מהנהג האנושי ולשחרר אותו מעול הנהיגה ומבזבוז הזמן הכרוך בה. המכונית מצוידת בסורקי לייזר קדמיים ואחוריים ובמצלמות המעניקים לה תמונה תלת-ממדית של הסביבה וכל מידע קבוע (כגון שלטים על הדרך, צמתים ומבנים) ומשתנה (מכשולים ועצמים זמניים) שמשפיעים על הנהיגה. כל אלה מציגים למכונית האוטונומית את המסלול בזמן אמת ומאפשרים לה לנסוע בבטחה. מכונית ללא נהג : Google driverless car הוא מיזם של חברת גוגל… Read more »
daniel.berkovich
Guest

אחלה לינק

wpDiscuz

תגיות לכתבה: