מפציצים בפרזנטציה: הטיפים ליצירת פרזנטציה מוצלחת ומרשימה

מתכננים להעלות מצגת בקרוב והברכיים שלכם רועדות מהתרגשות? בואו לקבל מספר טיפים חשובים רגע לפני, שיעזרו לכם להפוך את הפרזנטציה שלכם למופע מנצח

מקור: flickr, cc-by Marijn de Vries Hoogerwerff

הפוסט הבא יסקור טיפים יעילים ביותר להכנת פרזנטציה איכותית ומרשימה. הפוסט מתאים לכל מי שמציג בפני קהל – בין אם אתם מעצבים, סטודנטים, סטארטאפיסטים, או אנשי מקצוע מתחומים אחרים. הפוסט הזה מוקדש לכל הסטודנטים שביננו לקראת תקופת ההגשות. ושיהיה בהצלחה!

המצגת שלכם ואתם

מכירים את ההרגשה הבאה? המצגת מוכנה ועבדתם עליה ימים ולילות. אתם ברגע הפרזנטציה, מציגים את הבייבי שלכם שעבדתם עליו כל כך קשה ואתם אפילו חושבים שעבודה כזאת עוד לא עשיתם. אתם מצפים להתלהבות ושבחים, כי אין מצב שלא יאהבו את זה. הרי אם מישהו לא יאהב את זה הוא אידיוט.

זהו, עכשיו הגעתם לסוף הפרזנטציה. סיימתם. אך הקהל שותק, לא מוחא כפיים כי הוא לא יודע אם סיימתם או שיש לכם עוד מה לומר. לבסוף מישהו מחליט לשבור את הקרח ומתחיל איזה מחיאה שגוררת את כל מי שמרגיש בנוח למחוא גם כפיים. אחרי המחיאות יש שוב דממה של איזה חצי דקה, ואז מישהו מחוסר נעימות מתחיל ופותח עם שאלה לא קשורה, שכאילו מתחילה לתחקר את הקונספט.

כולנו היינו שם. כסטודנטים בעיקר. אפילו מדי פעם מול לקוחות ואנשי מקצוע אחרים. אני כנראה לא אחדש לכם כלום בזה שאגיד שרוב הכח של הצגת העיצוב/מוצר שלכם טמונה בפרזנטציה עצמה. רמת העיצוב או חווית המשתמש אינם משנים בכלל – אם אתם נותנים ‘שואו’ טוב אז אין מי שלא ימחא כפיים בסוף, וכנראה שהביקורות ינועו בהתאם.

אז מה צריך לעשות?

אז בתכלס, מהם הדברים שעלינו לעשות על מנת ליצור פרזנטציה מוצלחת? חשוב לציין כי הטיפים המוצגים כאן הם שילוב של הנסיון האישי שלי, יחד עם מה שהמרצים והמנחה שלי לפרויקט גמר (עידו דן) ייעצו לי בתקופת ההגשה של פרויקט הגמר בשנקר. ואת אלה שילבתי יחדיו עם מה שלמדתי במהלך השנים כמעצב מול לקוחות.

1. בילד-אפ, ולא לאכזב

צרו איזשהי ציפייה אצל הקהל שלכם. אל תחשפו את הכל מראש, אלא ממש לאט לאט. למה? כי כאשר בונים פרזנטציה מהקל לכבד, דבר ראשון יש הגיון בדברים ויש סיפור מאחורי המוצר, ודבר שני וחשוב ביותר הוא שאתם מראים את התהליך שאתם עברתם על מנת להגיע למוצר המוגמר. עם תהליך שכזה, במידה ובוצע נכון, קשה מאוד להתווכח גם מבחינה עיצובית.

2. מחקר מקדים והתאמת רזולוציות

מקור: cc-by Piotrus

זה קטע קצת מסובך, אבל כל המצגת חייבת להיות מתוכננת בצורה שהכי תכבד את הפורמט שעיצבתם מראש, יחד עם השקלול של רזולצית המקרן. אלו שני גורמים חשובים.

הרזולוציה שמראש עוצב הפרויקט לפיה היא בדרך כלל לפי הפלטפורמה אליה עיצבתם, לעומת זאת הרזולוציה של המקרן אולי לא תציג את זה כמו שצריך, אז צריך דבר ראשון לבחון את העיצוב כמו שצריך במקרן המיועד (כמובן שלברר מקודם מה רזולוצית המקרן).

לכו לאודוטוריום, כמה שיותר זמן מראש לפני התאריך למצגת, אפשר אפילו עם שקופית אחת בלבד מהעיצוב שלכם. כך, תוכלו לראות איך יראה העיצוב שלכם במצגת על המסך האמיתי מבחינת רזולוציה וצבעים.

אם הרזולוציה של המקרן קטנה מהרזולוציה שעיצבתם לפיה, אין הרבה מה לעשות – רק לקוות שהמקרן לא יהרוס יותר מידי את הפיקסלים או יעוות את העיצובים שלכם. לעומת זאת, אם הרזולוציה של המקרן גבוהה ממה שעיצבתם אליו, כל מה שאתם צריכים הוא להציג את העיצובים שלכם על קנבס יותר גדול.

אך בשורה התחתונה – לא משנה מה קורה, חשוב לשמור על מראה אמין במצגת ולדאוג שכלל השקופיות יהיו באותו היחס.

3. השואו

  • להתחיל בטוב: תתחילו עם כמה מילים ש”ישברו את הקרח”. אולי איזו בדיחה, או כמה מילות תודה לקהל שמסכים לסבול אתכם לכמה דקות הבאות. זה יוצר סימפטיה מצד הקהל ומציג את האופי ה’קול’ שלכם, ומאותו רגע אתם לא תהיו זרים בעיניהם.
  • דברו ברור ובלי שטויות: תמיד חשוב לזכור שהפרזנטציה נועדה לאנשים שיושבים מולכם. אז דבר ראשון – תהיו ברורים בשפה שלכם. דברו ברור. בלי לבלוע מילים. דבר שני – תחשבו שאסור לשעמם את האנשים שיושבים מולכם, אל תשתמשו במושגים מקצועיים שאולי האנשים שמולכם אינם מכירים או שיגרמו להם להרגיש לא בנוח. זה כולל זריקת הערות של דעות פוליטיות, גזעניות או שוביניסטיות גם אם בצחוק. זה יכול רק להוריד לכם את הקרדיט.
  • שקר גס: אני לא סתם אומר, וזה הטיפ הכי גדול שאני יכול לתת לכם פה – תמצאו כל דרך אפשרית כדי ליצור שקר גס, במטרה שיראה כמו הדבר האמיתי (אלא אם מדובר בהצגת המוצר השלם כולל תכנות). זה אומר שבסוף הפרזנטציה אתם רוצים לכוון לכך שאנשים יבואו אליכם וישאלו אתכם “איך תכנתת את זה?” או שישאלו אתכם “זה כבר ב-appstore? אפשר כבר להוריד ולהשתמש בזה?”.

איך עושים את זה? יש המון דרכים וזה דורש קצת חשיבה. לדוגמה, אם יש לכם שקופית שהיא מסך עם כפתור חשוב, תחזיקו את השלט של המצגת ביד אחת, וביד השניה בזמן שאתם מציגים את הכפתור תנו לחיצה על המסך עצמו כאילו אתם לוחצים על הכפתור. ברגע שאתם עושים כך, לחצו על הכפתור בשלט שיעביר לשקופית הבאה. זה אולי נשמע קצת מפגר, אבל זה נותן לקהל תחושה טובה שמשהו אכן קרה כשנגעתם באותו כפתור. בעיניהם הכפתור יראה כחלק מהעיצוב שהם מדמיינים במחשב/טאבלט/מכשיר המובייל שלהם.

תיצרו אנימציות ותלמדו אותם בעל פה, כגון מתי האובייקטים נכנסים למסך, על מנת שתוכלו להיות מסונכרנים עם קצב הדיבור שלכם לתזוזת האובייקטים על המסך. לדוגמה, אם באנימציה היד מחליקה את המסך ימינה ושמאלה, בדיוק באותו זמן אתם תגידו “ואפשר להחליק את המסך ימינה” (ואז רואים את האנימציה של החלקה ימינה) “וגם כמובן חזרה שמאלה” (בדיוק שמתחילה האנימציה של ההחלקה שמאלה).

יש אינסוף דרכים, אבל צריך לזכור שככל שהדברים יראו יותר אמיתיים ועובדים בצורה חלקה בתוך המכשיר, בתוספת של האנימציות והסרטים אותם אתם מציגים בצורה פיזית, אנשים יתרשמו מהמצגת שלכם הרבה יותר.

אצלנו בהגשה, אחד הסטודנטים (עדי בינדר) צילם את עצמו באודוטוריום מראש, כאילו עושה שיחת וידאו עם מישהי באמצעות האפליקציה שלו. הוא שתל את הסרטון של שיחת הוידאו בתוך המסך של האפליקציה, ואז בעת הפרזנטציה עצמה – בזמן שהוא מסביר על הפלואו והעיצוב, פתאום הוא כביכול קיבל שיחת וידאו נכנסת לאייפד שהוא מחזיק בידו, אמר לקהל “תסלחו לי רגע” והלך הצידה מאחורי הבמה. בנקודה זאת, יושבי האודוטוריום ראו במסך הגדול את הסרטון של שיחת הוידאו שהוא כביכול מנהל עם חברתו, בו הוא אומר לה “פאדיחות מאמי, אני באמצא הגשה”. כל ההצגה יצרה תחושה מעולה של אמינות האפליקציה, כמו גם הוסיפה המון הומור להגשה.

בקיצור, אין שיטות קונקרטיות שאני יכול להציע לכם, פשוט תהיו יצירתיים ביצירת שקרים, תתכננו אותם מראש, ואל תספרו ליותר מידי אנשים, על מנת ליצור הפתעה לקהל.

  • טכניקות במה: שפת הגוף שלכם משפיעה המון על האימפקט של הפרזנטציה. יש המון טכניקות להצגה מול קהל, אבל הנה שלושה טיפים חשובים שתוכלו ליישם
  1. אל תעמדו עם הידיים בכיסים. זה משדר אדישות ויותר מידי רוגע.
  2. תזוז על הבמה. אל תהיו סטטיים! ולמרות זאת, אל תזוזו יותר מידי. מעט תנועה על הבמה ודיבור באמצעות הידיים תמיד עושה את העבודה.
  3. תסתכלו לקהל בעיניים וכל 3 שניות תעברו למישהו אחר. לא על השעון, כן? ואל תעיפו את המבט מצד אחד של החדר לצד שני כל 3 שניות. הרעיון הוא להראות לקהל שאתם איתו ולא מנותקים.

מקור: flickr, cc-by o5com

יש בטוח עוד טיפים לכישורי במה, אבל אלו הם כמה שלא כל כך קשה לבצע והם חובה.

  • כרטיסיות זה סבבה, אבל: אל תקריאו מכרטיסיות! כרטיסיות זה סבבה, וזה בסדר, אבל אל תקריאו את כל הפרזנטציה שלכם מכרטיסיות. אני יודע שזה קשה לאלו מאיתנו שיש להם בלקאאוטים, אבל בשביל זה מתרגלים המון, והכרטיסיות הן שם בשבילנו כדי רק להעיף מבט מהיר להיזכר בעת הצורך.

4. שלמות הפרויקט ורמת גימור

הפעם מדובר ברמת הפרוייקט עצמו, אבל עליהם להציג Flow לעניין. פלואו שלם של המסכים. לדוגמה, נגיד ויש לכם פרויקט של אפליקציה שבה המשתמש יוצר סרטון וידאו – תראו את המסכים עד השלב ההגיוני של שיתוף אותו סרטון ברשתות החברתיות. אפילו תציגו מספר תצלומי מסך ערוכים של הפיד של פייסבוק המציגים את אופן השיתוף של המוצר שלכם, כולל ה-URL והכל. חשוב שתשקיעו בשלמות של הפרזנטציה ושלא תשאירו לקהל שלכם שאלות לגבי הזרימה של המוצר.

5. סיימו ב’בום!!!’

Finish off with a bang! אל תשאירו מקום לקהל להסס לגבי האם סיימתם את הפרזנטציה. סיימו אותה בצורה דרמטית כלשהי, כמו במצגת עם סלייד עוצמתי, סרטון שישר אחריו מופיעה שקופית ה”תודה”, או כל דרך אפשרית שתיצור קונטרסט בין השקופית האחרונה במצגת שלכם לשקופית ה”תודה” הבאמת סופית. כך תקבלו מחיאות כפיים מידה בסיום ובצורה שאף אחד לא ישקול אם “להתחיל את הגל” מחוסר נעימות. תנו לקהל ביטחון שידע בבירור שהמצגת הסתיימה.

6. תוספות למצגת ו”צ’ופרים”

במידה ונשאר זמן (ואת זה אפשר בכיף ברגע האחרון) אתם יכולים להכין אתר תדמיתי או דף נחיתה למוצר, להדפיס פליירים מדליקים לחלק בקהל, או אפילו לעצב חולצה – כל אלמנט מגניב שהוא אקסטרה. לדוגמה, אני הדפסתי כמה פליירים עם קונספט וחולצה שעליתי איתה להגשה של פרויקט הגמר שלי בשנקר.

מקור: flickr, cc-by lululemon athletica

7. הומור

אין מה לעשות. הומור משפיע עלינו פסיכולוגית ופותח לנו את הצ’קרות. כאשר אנחנו צוחקים או מחייכים המוח שלנו מפריש חומרים כימיים אשר מעודדים סימפטיה, אהדה, וזרימה. קחו לדוגמה את הפרסומות של דפי זהב בזמנו, אני לא חושב שאף אחד מאיתנו ישכח אותם – אני זוכר שנסעתי באוטובוס בכביש החוף ופתאום אני רואה שני בריונים בודי-בילדרים בלי חולצה, באמצע האי תנועה, מחזיקים שלט צהוב ענק עם עיצוב של שדה חיפוש ובו רשום “מאמני כושר”.

לפי מחקרים הומור משפר פלאות את המצגת שלכם. לכן, תשקיעו בלהכניס כמה בדיחות או הערות הומוריסטיות (בטעם טוב כמובן) לשורות שלכם. אולי אפילו כדאי ליישם הומור בעיצובים עצמם. פרויקט שמראש מבוסס על קונספט הומוריסטי, כמובן יזכה מראש לאהדה מכל מי ששומע עליו עוד לפני שראה אותו.

8. תרגול, תרגול, תרגול

אני ממליץ בחום לתרגל את המצגת ולעשות חזרות. סה״כ המצגת שלכם היא הצגה לכל דבר. אתם על במה, יש לכם קהל, הוא מצפה מכם להרשים אותו, ואז אתם פוצחים במונולוג.

תעשו חזרות, בקול רם, וכמה שיותר. לא משנה אם אתם מרגישים כמו טמבלים לדבר לעצמכם או לדמיין קהל. מומלץ גם לבצע חזרות של המצגת על המשפחה. זה מעולה לבחון מצגת על אנשים שלא אמורים להבין בעיצוב, כי אם הם יבינו ויהנו מהמצגת אז גם המרצים/לקוחות יהנו.

כמו כן, חשוב להשאיר לפחות יומיים מראש לחזרות של המצגת. גם אם יש מסכים שעוד לא סיימתם, חשוב לתרגל את המצגת עם מה שיש לכם בידיים עד כה, יומיים מראש, ובמקביל לעבוד על לסיים את הפרויקט.

9. להכין מראש את המצגת ולבדוק שהיא עובדת

שלב חשוב אפילו בהגשה הכי קטנה (אז מגה-פאדיחה אם יש עם זה פאשלה בהגשה גדולה). תעלו את המצגת מראש למחשב עוד לפני שהקהל מגיע. תגיעו מוקדם מספיק כדי לבדוק שהמקרן עובד בסדר. שהסאונד עובד במידה ויש צורך. תוודאו שיש לכם שלט למצגת או כלי נוח להעברת השקופיות ושלא תצטרכו להיות צמודים למחשב. אין לכם שלט? זה לא תירוץ! תקנו שלט שיהיה לכם תמיד איתכם. איזה 100, 200 או  אפילו 300 שקלים לא צריכים לעמוד ביניכם לבין ההצלחה שלכם.

לסיכום

בין אם אתם סטודנטים לקראת הגשה, סטארטאפיסטים שמגייסים, מעצבים או פשוט עומדים בפני מצגת חשובה, אני מקוה שהצלחתם לקחת משהו מהפוסט הזה. הדברים פה הם חשובים ויש להם משקל כבד בעיני הקהל שלכם. אז לכו ותפציצו בפרזנטציות שלכם – ושיהיה המון בהצלחה!

וידאו: סטיב ג’ובס מציג את מכשיר האייפון הראשון, 2007

הפוסט פורסם לראשונה בפיקסל פרפקט מגזין.

שגיא שרייבר

שגיא הינו מעצב UI & UX פרילנס והמייסד של פיקסל פרפקט מגזין . בוגר שנקר במגמה לעיצוב מדיה אינטראקטיבית. מתמחה בעיצוב אתרים מונחי conversion (המרה) וחווית משתמש, ובעל ידע נרחב ב-html, css ו- wordpress. שגיא בטוויטר   שגיא בפייסבוק דף הבית של שגיא

הגב

1 תגובה על "מפציצים בפרזנטציה: הטיפים ליצירת פרזנטציה מוצלחת ומרשימה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ירון
Guest

יפה. למרות שלא המצאת את הגלגל, עדיין פוסט מעניין מאוד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: