מה זה Employee Engagement ואיך הוא יכול להקפיץ את ביצועי הצוות שלכם?

מה יכול לעשות מנהל כשהאווירה בצוות ירודה ומשפיעה לרעה על התוצאות העסקיות והקשרים החברתיים? הכירו את מושג ה-Employee Engagement ומה הוא יכול לעשות עבור חברי הצוות, החברה וכמובן המנהל

 pixalot/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: pixalot/ Getty Images Israel

מאת ליאור לביא, מנהל קבוצת פיתוח תוכנה במרכז הפיתוח של SAP בישראל

ניהול צוות זו לא משימה פשוטה. לא משנה כמה אתם חושבים שאתם יודעים, בסופו של דבר מדובר בבני אדם ולזה אין נוסחה מתמטית. אני גיליתי זאת בדרך הקשה: לפני כארבע שנים נכנסתי לתפקידי הנוכחי כמנהל קבוצת פיתוח במרכז הפיתוח של SAP בישראל. הייתי רגוע – בשלוש השנים שקדמו לכך הייתי ראש צוות וחשבתי שהמעבר לניהול יהיה קל עבורי. התברר שטעיתי בגדול.

השנה הראשונה שלי בתפקיד התגלתה כשנה המאתגרת ביותר בחיים המקצועיים שלי: בין היתר נוצרו חוסר תקשורת וחוסר אמון בקבוצה, חמישה מפתחים מובילים עזבו ובתוצאות סקר העובדים השנתי קיבלתי את הציון הגרוע ביותר בכל האתר הישראלי. באופן כללי האווירה בצוות הייתה ירודה והשפיעה לרעה הן על האפקטיביות שלנו להביא תוצאות עסקיות והן על הקשרים בין חברי הצוות וביני. הבנתי שאני לא יכול להמשיך ככה; זו אינה סביבת העבודה שהייתי רוצה לייצר עבור העובדים שלי. אבל הייתה לי גם תובנה נוספת, שעודדה אותי קצת – אני כנראה לא המנהל היחיד שמתמודד עם הבעיות האלה.

מאחר שהעולם שלי הוא פיתוח תוכנה וטכנולוגיה, התחלתי לחקור את הסיבות שגורמות לסביבת העבודה הלא נעימה ששררה בצוות. החקירה שלי הובילה אותי לפתרון מרכזי אחד: Employee Engagement.

המחוברות טובה לכל הצדדים

Employee Engagement, או בשמה העברי מחוברות ארגונית, היא המחויבות הרגשית שיש לעובד כלפי הארגון והמטרות שלו. על פי מחקר של מכון גאלופ משנת 2016, אחוז העובדים בעולם שהם באמת Engaged עומד על 13% בלבד. בארצות הברית מדובר על כשליש מכוח העבודה. הנתונים האלה מרתקים משום שהתרומה הפוטנציאלית שטמונה ב-Engagement, הן עבור העובדים והן עבור הארגון, היא אדירה.

מבחינת העובדים, מחקרים מראים קשר בין מחוברות ארגונית ובין ביצועים טובים יותר, שיכולים להוביל לשכר גבוה יותר, לבריאות נפשית טובה יותר, לתחושה של מימוש עצמי ומשמעות, להפחתת מחלות או פציעות בעבודה, לסיכון מופחת ללקות בהתקפי לב ואפילו מורידים את הסיכויים לגירושין.

מבחינת המעסיקים, מעבר לנושא החשוב של רווחת העובדים, יש גם קשר בין מחוברות ארגונית להכנסות ולרווחים של הארגון; עובדים שהם Engaged נוטים להיות בריאים ופרודוקטיביים יותר ולקחת פחות ימי מחלה. בשורה התחתונה: Engagement = כסף.

אז איך עושים את זה?

אז חשוב לייצר Engagement, אבל איך עושים את זה? לפי קווין קרוז (Kevin Kruse), מוביל דעה בתחום ה-Employee Engagement, לרוב האוכלוסייה יש תמהיל של ארבעה מנועי מחוברות (Engagement drivers). רמת החשיבות של כל אחד מהם משתנה מאדם לאדם, אבל הארבעה האלה מרכיבים את תחושת המחוברות: Communication, Growth, Recognition, Trust. ובמילים אחרות: תקשורת דו צדדית, כנה ושקופה בין המנהל והעובדים; אפשרות לצמוח ולהתקדם בארגון וללמוד דברים חדשים; הכרה והערכה על עבודה טובה; ואמון בין אנשי הצוות וההנהלה.

חברי הצוות

קרוז מציג שאלון של 16 שאלות: ארבע שאלות לגבי כל אחד מהנושאים האלה, אשר מאפשרים לכל אחד להבין מהו פרופיל מנועי המחוברות האישי שלו. קיימים מודלים נוספים ליצירת Engagement, אבל בעיניי המודל של קרוז פשוט ותמציתי מאוד.

בפועל, ביצעתי שלושה דברים פשוטים:

1. סדנה קבוצתית. הכרתי לחברי הקבוצה שלי את המושג Employee Engagement ואת החשיבות שלו לארגון ולהם. כל חבר צוות ענה על השאלון פעמיים – פעם אחת לפי רמת החשיבות של כל אחת מהשאלות ובפעם השנייה לפי רמת ההימצאות שלה בחייו היום. כך כל עובד מקבל הזדמנות להבין אילו מנועי מחוברות חשובים לו, עד כמה הם דומיננטיים בחייו כרגע והיכן נמצאים הפערים שצריך לגשר עליהם.

2. שיחות אחד על אחד. הזמנתי את כל עובדי הקבוצה שלי לשיחות עומק של אחד על אחד, ובמהלכן דיברנו על תוצאות השאלון האינדיבידואליות וניסינו להבין מה חסר לכל עובד כדי לגשר על הפערים ולהפוך אותו ליותר engaged.

3. פעולה. הדבר החשוב ביותר הוא לא להשאיר את הדברים רק ברמת השיחה, אלא גם לקיים פגישות מעקב ובאמת להקשיב, ללמוד וליישם. כל מנהל חייב לנסות לתת לכל אחד מחברי הצוות את המקום שהוא צריך כדי לגרום לו להרגיש מחובר לפי פרופיל מנועי המחוברות שלו. ברגע שמצליחים לעשות את זה, לא רק שרואים שינוי ממשי ביומיום של העובדים, למשל לראות אותם נהנים לבוא לעבודה, אלא גם אנשי הצוות רואים ומרגישים שהם חשובים ושאני, כמנהל, רוצה להיות שותף להצלחה שלהם. שני הגורמים הללו ביחד עושים את כל ההבדל.

אחרי חצי שנה של עבודה עם הקבוצה תוצאות הסקר השתפרו בצורה מטאורית, ואיתם גם הביצועים העסקיים. אבל מספרים זה לא הכל, השינוי המשמעותי ביותר היה שהאווירה בתוך הצוות ובעבודה היומיומית הפכה לנעימה, פתוחה ומלאת אמון. אנשי הצוות חשים כיום שיש להם שותף להצלחה שתומך בצמיחה המקצועית שלהם, מוקיר את עבודתם ונותן משוב שיעזור להם בדרכם.

הדרך אינה פשוטה, אבל התוצאות מצוינות

מאז הקבוצה גדלה וקיבלה לתוכה אנשים חדשים, וכיום אנחנו כבר למעלה מ-30 חברי צוות. אני מקפיד ליישם את מה שלמדתי מהתהליך בניהול השוטף וממשיך לראות את האפקטיביות שלו בהתנהלות הפנים צוותית ובהשגת תוצאות עסקיות.

חשוב להגיד שזה לא היה תענוג להיות בסיטואציה הזאת, ואני בטוח שכל מנהל שיימצא בה ירגיש את הלחץ ואת חובת ההוכחה, בעיקר בתפקידי ניהול התחלתיים. אבל התוצאות של התהליך שעברנו יחד כקבוצה חיזקו אותנו והיוו עבורי אבן דרך בהתפתחות האישית והמקצועית שלי כמנהל.

עבורי הצעד הזה היה הכרחי והשיג תוצאות טובות מהמצופה, והמסקנה שאליה הגעתי היא שכל מנהל צריך לדאוג מדי יום למחוברות של חברי הקבוצה ולשאול את עצמו מה הוא יכול לעשות כדי לעלות את רמת ה-Engagement, לטובת הצוות, החברה וכמובן המנהל עצמו.

הכתבה בחסות SAP

מרכזי הפיתוח של SAP בישראל הינם ממוקדי הטכנולוגיה החמים והמובילים בשוק. במרכז הפיתוח ברעננה מתמקדים בפיתוח פלטפורמת הקלאוד של SAP וכלי הפיתוח לאפליקציות/פתרונות מעל הפלטפורמה תוך שימוש בטכנולוגיות Machine Learning, IoT ו-UI. ל-SAP בישראל מרכז פיתוח גם בתל אביב, בו פועלת חברת Gigya המפתחת מערכת לניהול זהויות משתמשים כשירות בענן (SAAS) בצורה מאובטחת, באמצעות טכנולוגיות מתקדמות.
קבוצות הפיתוח עובדות בשיתוף פעולה עם ה-Ecosystem הישראלי – החל מסטארטאפים מבטיחים ועד ה-Multinationals הגדולים ביותר שמשתפים פעולה בפרוייקטים חדשניים. אנו מזמינים גם אתכם להצטרף לחברה גלובלית חזקה, עם נוכחות מקומית חדשנית וייחודית ולעזור לנו לעצב את עתיד התעשייה.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

4 תגובות על "מה זה Employee Engagement ואיך הוא יכול להקפיץ את ביצועי הצוות שלכם?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מישהו
Guest

מקווה שאני טועה, אבל זה נשמע כמו כיבוי שריפות – ולא עבודת ניהול שכדאי ללמוד ממנה.

מישהו
Guest

״אחרי חצי שנה של עבודה עם הקבוצה תוצאות הסקר השתפרו בצורה מטאורית״

רועי
Guest

“לגרום לו להרגיש מחובר לפי פרופיל מנועי המחוברות שלו.”
לרוב על ידי נפנוף גזר (בונוס, טייטל) לכיוון אותו אני רוצה. תפסיקו לעשות מניפולציה על עובדים. רובם יותר חכמים מכם. אם הייתם כל כך טובים בזה – התחלופה בענף הייתה נמוכה יותר. נקודה למחשבה.
employee engagement? more like employee harassment

koko
Guest

“קיבלתי את הציון הגרוע ביותר בכל האתר הישראלי” – כנראה אין לך את זה התור מנהל,שום תהליך לא יעזור….

wpDiscuz

תגיות לכתבה: