כיצד תגלו אם האתר שלכם נענש על ידי גוגל?

כיצד יתכן שיום אחד אתם נמצאים בראש הדירוג של גוגל ולמחרת פשוט נעלמים ממנו? מדוע גוגל מענישה אתרים, כיצד תגלו אם נענשתם ומה ניתן לעשות?

shutterstock google

הפוסט נכתב על ידי רועי סקיף, בעל תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן, כותב בנושא קידום אתרים ושיווק במספר אתרים בתחום ומנהל מחלקת ה-SEO בחברת אופרד.

גוגל משתנה ונעשית מתוחכמת יותר ויותר, לא צריכים להיות מומחים גדולים בשיווק אונליין בשביל לדעת את זה. האלגוריתם של גוגל נעשה רק יותר ויותר מתקדם עם השנים וכל שועלי האינטרנט הוותיקים מלפני עשור יוכלו לספר לכם כמה היה קל לקדם אתר לפני מספר שנים לעומת עכשיו.

חשוב לציין שלא מדובר כאן רק בדירוג של האתרים ובמלחמה בספאם שנמצא בכל פינה. שימו לב לרשימה המצומצמת מאד של שינויים שקרו רק בשנים האחרונות – Google plus וההשפעה שלו על תוצאות החיפוש המותאמות אישית, Google Knowledge Graph שמעניק לגולש תוצאות עוד במנוע החיפוש וכן עדכון ה-hummingbird שיצא לאחרונה שמעניק תוצאות רלוונטיות יותר למשתמש ויצר מנוע חיפוש “חכם” יותר מעבר – אין ספק שגוגל תמיד תהיה צעד אחד לפנינו.

בעבר הרחוק (ובשנות אינטרנט מדובר בהיסטוריה רחוקה – 3 שנים וצפונה) אפשר היה לבנות אלפי קישורי זבל לאתר, להכניס את מילת המפתח X פעמים והופה – האתר שלך נמצא בדף הראשון בגוגל. כיום – אותם קישורים ומה שנקרא over optimization לא רק שלא יקדמו את האתר שלכם, הם עלולים מאד לפגוע בו בעתיד.

לא פעם מגיעים אלינו עם השאלה – אבל בעבר הייתי במקום הראשון בגוגל על ביטוי X, מה קרה? התשובה העצובה היא שמה שלרוב גרם לאתר להיות מדורג גבוה כל כך גרם גם לירידה שלו. כשמדובר באתר של לקוח שתלוי בתנועה האורגנית ממנועי החיפוש בשביל העסק שלו, וכעת רואה ירידה של עשרות אחוזים – זהו תמיד סיפור מאד עצוב. כבר נתקלתי בלא מעט סיפורים על עסקים שפשטו את הרגל או עברו קיצוצים נרחבים בעקבות העובדה שהאתר שלהם “נעלם” בגוגל וזה כבר טרגי.

אז הבשורות הטובות הן שגם אם קיבלתם עונש מגוגל עדיין אפשר להתאושש. זה דורש הרבה סבלנות ואורך רוח – אבל מהניסיון שלנו, זה בהחלט אפשרי. לפני הכל נתחיל עם השאלה הכי חשובה – כיצד לזהות האם האתר שלכם נענש?

כיצד לזהות עונש של גוגל

ראשית, אנחנו חייבים לעשות הבדלה בין שני סוג עונשים:

עונש ידני

עונש ידני, כשמו הוא, עונש שמתקבל לאחר שצוות הספאם של גוגל עבר על האתר שלכם וזיהה גרף קישורים בעייתי ולא טבעי לאתר שלכם – יכול להיות שמדובר בקישורים נכנסים ובקישורים יוצאים לאתרים אחרים (לכן עליכם גם לבחור בקפידה למי אתם מקשרים ולבדוק את הרלוונטיות של הנושא).

אמנם בארץ עדיין לא יצא לי להתקל בעונשים ידניים שהוטלו על אתרים ישראליים (אשמח לשמוע בתגובות אם יש לכם ניסיון אחר) אבל הניסיון מראה שגוגל אכן בכיוון הזה. כבר בחודשים האחרונים גוגל פגעה ברשתות אתרים יווניות, גרמניות, פולניות, אנגליות והיד עוד נטויה.

אפשר לזהות עונש ידני בקלות – תקבלו הודעה ב-Google Webmaster Tools (ותאמינו לי – אתם מעדיפים לקבל צו מילואים מאשר הודעה כזאת). לרוב מדובר בהודעה שנראית ככה:

pic1

לא ארחיב מעבר למה שכבר כתבתי בפוסט קודם על ההוצאה מעונש אך אציין רק שהיתרון היחיד של עונש זה מול עונש אלגוריתמי הוא שלפחות לא קיים המשתנה של חוסר וודאות ובמידה שהאתר שלכם יוצא מהעונש, אתם תדעו על כך לפי ההודעה הבאה:

pic2

עונש אלגוריתמי

עונש אלגוריתמי כשמו כן הוא – אלגוריתם של גוגל שמתעדכן בכל פעם (לרוב פעם בחודש) ומשפיע בצורה אוטומטית בהתאם לפרמטרים והסיגנלים שנקבעו. בניגוד לעונש ידני, במקרה של עונש אלגוריתמי לא מתקבלת שום הודעה. אם כן – איך אפשר לזהות עונש במקרה כזה?

יש 2 אינדיקציות עיקריות:

מיקומים – ירידה דרסטית במיקומים של האתר היא אינדיקציה טובה לענישה. עם זאת צריך להדגיש שירידה של מיקום או שניים, גם אם בכל הביטויים, אינה סימן מובהק. כאשר מדובר בירידה כתוצאה מענישה לרוב הירידות יהיו דרסטיות הרבה יותר – לעיתים ירידות של עשרות מיקומים, לעיתים אף לא תראו את התוצאות שלכם ב-top 100 בגוגל.

גוגל אנליטיקס – בידקו התנועה האורגנית שלכם דרך הגוגל אנליטיקס. האם אתם רואים ירידה חדה באחד הימים/שבועות?

pic3

זה לא חייב להיות ירידה חדה כמו זאת בהכרח, אבל אתם תראו שמדובר בירידה משמעותית שאי אפשר לפספס. יכולים כמובן להיות משתנים עונתיים, אז אל תמהרו להיבהל – חגים, תקופות חופשים ועוד – כל עסק או אתר והעונתיות שלו.

לאחר שיש לכם את התאריך שבו החלה הירידה בדקו את היסטוריית העדכונים האלגוריתמיים של גוגל. האם אתם רואים קורולציה בין התאריך של הירידה שלכם ולעדכון כלשהו? ייתכן מאד שנכנסתם לסטטיסטיקה.

סייג אחד אחרון לפני שאתם ממהרים להסיק מסקנות – יש לקחת בחשבון ולבדוק האם התבצעו באותה תקופה שינויים גדולים אחרים: מעבר אתר, שינוי היררכייה של אתר, הסרת תכנים – כל אלו הן דוגמאות לשינויים משמעותיים שיכולים להשפיע על המיקומים ועל הביצועים של האתר, לטוב ולרע.

נניח שכעת אתם חושדים שהאתר שלכם בעונש אלגוריתמי – מה עושים?

נעים להכיר – מר פינגווין ומר פנדה

2 העדכונים האלגוריתמים המדוברים שייתכן שיצא לכם כבר לשמוע עליהם הם עדכון פנדה ועדכון פינגווין.

עדכון פינגווין נוגע לרוב בגרף הקישורים של האתר (אני אומר לרוב, מאחר ונכתב לאחרונה כי עדכון זה נוגע גם לאופטימיזציה באתר ולא רק לקישורים) ותוכלו לקרוא עליו בהרחבה בפוסט הזה על הסוגים השונים של הקישורים הבעיתיים.

לעומת זאת, עדכון פנדה עוסק ב-onpage, כלומר בכל מה שנעשה בתוך האתר – דפים עם תוכן מועתק או דפים דלים בתוכן, over optimization ובכללי – כל מה שנוגע לתוכן באתר.

בפוסט הבא ארחיב בנוגע לעדכון פנדה, איך אפשר להפגע ממנו והכי חשוב – איך אפשר לצאת מהעונש במינימום זמן. מהניסיון שלנו, מאחר ומדובר בעונש בתוך האתר, זהו העונש שאפשר לצאת ממנו בצורה המהירה ביותר (השיא מבחינתנו היה יציאה מעונש לאחר חודשיים) וכן לראות את ההתאוששות המהירה ביותר במיקומים בגוגל ובכלל בתנועה האורגנית.

אשמח לשמוע את דעתכם בתגובות – האם גם אתם נפגעתם מעונש אלגוריתמי או ידני? האם הצלחתם להתאושש?

<<< לכתבה הקודמת: האם האתר שלך עלול לקבל עונש מגוגל?

Gil C / Shutterstock.com

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

4 תגובות על "כיצד תגלו אם האתר שלכם נענש על ידי גוגל?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ישראל
Guest

תודה על כל הכתבות המעניינות!!!

בני
Guest

תודה על המאמר.
נראה שלמרות שגוגל מצטיירת כמפלצת שמענישה מי שחורג מהכללים שלה – עדיין היחס ל”עבריינים” די עדין ויש אפשרות “לחזור בתשובה”.

רחל
Guest

גם בגוגל מבינים את העובדה הכואבת שאנשים גונבים תוכן או שמים קישורים זבליים. יש גם הונאות אחרות. ובכל זאת, טוב שבגוגל יודעים לעצור את התופעה ולנטר אותה.

שראל פוירליכט
Guest
אכן מחכים ומועיל. מנסיוני קידום מבוצע בדרכים רבות. כיום כתיבת תוכן איכותי היא המקום שצריך לכוון איליו. בהנחיות שדלפו מגוגל נאמר בפרוש כי אתרים שמביאים תוכן איכותי ורלוונטי יקודמו, ולהפך. למרבה הצער מי שעוקב אחרי התחום בארץ יכול לראות שגוגל עדיין אינם מסוגלים לדעת מה הוא תוכן איכותי ומה הוא תוכן זבל. ההמלצה שלי היא לא לסמוך על זה ולייצר תוכן איכותי כבר היום, שכן לא רוחק היום שבו גוגל אכן תוכל לזהות את ההבדלים… מלבד זאת חשוב לזכור כי תוכן איכותי עשוי להביא תנועה אמתית לאתר שלכם, וזה מה שכולם הרי רוצים, לא? דברים נוספים שחשוב לדעת: בגוגל התחילו… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: