אז איך תבחרו את אנשי ה-UX שאתם צריכים לגייס?

גיוס אנשי חוויית משתמש הוא נושא מורכב, בעיקר משום שהוא תלוי בשלב החברה ובצרכים הייחודיים לה. איך בכל זאת תצליחו לגייס את מי שהכי נכון לכם ולא תיכנסו להוצאות מיותרות?

תמונה: Pexels

מאת רינת ליס ודורון אגוזי, מנהלות UX בקבוצת סיטי​

ההצלחה של חברות המפתחות מוצר או שירות תלויה רבות בשביעות רצון המשתמשים שלה, שהרי החוויה שהם יקבלו מהמוצר תכריע על החלטתם להשתמש בו או לנטוש. ואכן אחד התפקידים המבוקשים ביותר בתעשיית ההייטק כיום הוא אנשי ומנהלי חוויית משתמש.

החברות הגדולות אמנם הבינו זאת מזמן, אבל הזינוק בפעילות המסחר האלקטרוני בתקופת הקורונה הוליד דור שלם של חברות שהבינו את ה”למה”, אבל לא החליטו על “איך” ו”מי”. הדרך הטובה ביותר לדעת מה חושבים הלקוחות על המוצר או השירות היא פשוטה להפליא – רק צריך לשאול אותם. ברגע שמתקבלות התשובות, ה-UX Designer נכנס לפעולה. נשמע פשוט, נכון? אז זהו, שלא כל כך.

הגדרות התפקיד ל-UX משתנות לפי צורכי החברה ומצבה. בין היתר ניתן למצוא בתחום תפקידים כגון: UX Architect, UX Designer, UX/UI Designer, UXR (Research Product) Designer, Interaction Designer, Visual Designer, Full stack designer, אך ז רשימה חלקית שאינה כוללת תפקידים רבים נוספים המשיקים לתחום, כמו מיקרו-קופי או כתיבה טכנית.

עם כל כך הרבה הגדרות תפקיד וצרכים שמשתנים לפי חברה והשלב בו היא נמצאת, איך אפשר לדעת אילו אנשי UX יתאימו לכם? אנחנו פה כדי לעשות סדר.

פתחתם סטארטאפ בגראז’ (שלב ה-SEED)

לסטאראפים בשלבים מוקדמים מומלץ לכלול איש חוויית משתמש כחלק מקבוצת היזמים. אם לא מצאתם מישהו כזה, מומלץ להשתמש בשירותי פרילאנס מנוסה במשרה חלקית. חשוב לשלב את איש ה-UX בהגדרת הפרסונות של הלקוחות אליהם פונים, וגם במחקר המשתמשים. תפקיד זה יכול בהחלט לעזור בדיוקו של הרעיון וגם בהכנה לפיצ’ים.

שימו לב: חפשו איש מקצוע מנוסה בעבודה עם חברות סטארטאפ, ואל תקבלו עבודות בחינם.

סטארטאפ לאחר גיוס

אחרי שסיימתם סבב גיוס וקיבלתם את אמון המשקיעים, מומלץ להמשיך לעבוד עם איש ה-UX שהיה חלק מהעבודה בשלב ה-SEED, ואף להרחיב את היקף הפעילות שלו. ניתן לשקול להוסיף איש צוות נוסף באופן חלקי על מנת לתגבר את היכולות של איש הצוות הקיים. לדוגמה, אם עד כה עבדתם עם מישהו בעל רקע עיצובי, כעת כדאי לשקול הוספת איש UX שיעמיק ב-Wireframes.

בשלב זה השקעה במחקר המשתמשים היא קריטית לשיפור המוצר הקיים. אם לא היה לכם איש UX בשלב הקודם, כדאי לשלב איש מקצוע מחברת פרויקטים או פרילנסר מנוסה, כדי להתניע את התהליכים.

שימו לב: אם משלבים איש UX רק לאחר הגיוס, עליכם לצפות שיידרשו משאבי פיתוח נוספים, כתוצאה מחשיבה מחדש על המוצר.

סטארטאפ עם הכנסות (GROWTH)

הגעתם לשלב שבו יש מי שמשלם לכם עבור המוצר או השירות שפיתחתם, ולכן חשוב לשקול גיוס של שני אנשי מקצוע נפרדים: מעצב, וארכיטקט UX.

שימו לב: חשוב לתאם ציפיות עם המעצב שמגייסים, ולוודא שאתם והמעצב מבינים את ההבדל בין עיצוב מוצר לבין מעצב מרקטינג, גם אם שניהם משתמשים באותם כלי עיצוב.

תמונה: Pexels

חברת מוצר קטנה (עד 100 עובדים)

מומלץ לשכור מעצבי פרודקט עם ניסיון של מספר שנים, שמסוגלים להוביל תהליכי עיצוב בתור מומחי ה-UX היחידים בארגון. חשוב להכיר בכך שאיש חוויית המשתמש צריך לתפוס מקום של דמות מובילה בארגון, ולכן צריכים להיות לו או לה גם כישורים נוספים המתאימים לכך. בשלב התחלתי, ניתן להשתמש בשירותי חברת פרויקטים.

שימו לב: עשוי להיות פער בין הניסיון הכולל של חברת הפרויקטים ובין האנשים המצוותים לפרויקטים בפועל. היתרון של חברת פרויקטים הוא בכך שמאחורי אנשי ה-UX עומד צוות שלם, עימו הם יכולים להתייעץ. כדאי לעודד התייעצויות כאלו על מנת להגיע לתוצרים המתאימים ביותר לחברה.

חברת מוצר גדולה המפתחת מגוון מוצרים (1,000-100 עובדים)

חברות שהגיעו לשלב כזה צריכות שיהיה אצלן UX Lead בעל ניסיון, שיוכל להוביל תהליכי עיצוב בארגון. השאיפה היא שתחתיו יהיה לפחות עוד מאפיין המתמחה במחקר ובפרוטוטייפינג וגם מעצב מוצר.

שימו לב: בארגון גדול המפתח מספר מוצרים יש חשיבות גדולה לאיש מקצוע מנוסה, שיוכל להסתכל על כלל מוצרי החברה במבט על. חשוב שיהיה תיאום ציפיות ושיתוף פעולה מלא בין האנשים המובילים בחברה לבין מוביל ה-UX.

תאגיד (מעל ל-1,000 עובדים)

אם בתחילת הדרך חוויית המשתמש הכריעה אם המוצר יצליח או לא, בשלב הזה כבר מדובר בשמירה על הסטנדרט אליו התרגלו המשתמשים שלכם, ושיפורו כמובן. לכן מומלץ לשקול בנייה הדרגתית של מחלקת UX, המחולקת לצוותים המיועדים למוצרים השונים של החברה. המחלקה תתמוך במהלכים כלל ארגוניים, בעקביות ובשיפור רציף בשיטות העבודה.

שימו לב: שיתופיות וחיסכון במשאבים הם היתרונות הגדולים של מחלקת UX. הקפידו לעודד עבודה משותפת בין כל הצוותים שיכולים להפרות זה את זה, וכך תוכלו למצות את היתרונות הטמונים בצוותים השונים.

הכתבה בחסות סיטי

מעבדת הפיתוח של סיטי בישראל עוסקת בפיתוח טכנולוגיות פינטק מובילות ומהווה כנס אסטרטגי של סיטי בעולם. העובדים שלנו משפיעים על עיצוב עתיד עולם הבנקאות והפיננסים, באווירה יזמית, ונהנים מפיתוח אישי ומקצועי באוירה של גיוון ותחת הגב הפיננסי של אחד מן הבנקים הגדולים בעולם. לפרטים נוספים, לחצו.

Geektime Insider

קבלו הצצה מבפנים לחברות המובילות בהיי-טק הישראלי. רוצים גם אתם להופיע בגיקטיים אינסיידר? שלחו לנו מייל ונשתף איתכם פרטים נוספים

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: