3 פתרונות להתאמת אפליקציה למסכים בגדלים שונים [טור אורח]

מוצר אחד לאינספור גדלים שונים של מסכים שרק הולכים וגדלים כל הזמן. הנה 3 פתרונות אפשריים

shutterstock screen size

מאת עומרי פורן, מעצב UI/UXׂ.

מהפכת הטלפון החכם הוסיפה קריטריון חדש למשחק – גודל המסך. כבר שנים שצרכני הטלפון החכם נהנים מיכולות מתקדמות במכשיר, שלא נופלות מיכולתו של מחשב נייד. אמנם בעוד שהנייד מתפקד גם כטלפון סלולארי, נווט, תיבת דואר או קונסולת משחק, מתכנתי הטלפונים החכמים נאלצים להתמודד עם שאלה חדשה: כיצד ניתן לשמור על נוחות, מהירות ונגישות בזמן שהמכשיר הנייד בגדילה מתמדת והידיים המפעילות אותו נשארות בגדול קבוע. האתגר החדש הזה מעסיק שעות נוספות מתכנתים ומעצבים שמטרתם להנגיש בצורה היעילה ביותר את המוצר עבור המשתמש.

אם נביט קצת אחורה, נראה כי עד שנות האלפיים המוקדמות שאיפתן של חברות הטלפונים הניידים כמו נוקיה, מוטורולה וסמסונג הייתה מזעור המוצר – קטן יותר הוא טוב יותר.
 אמנם, מאז הטלפון החכם הפך להיות כל עולמנו, אנו שמים לב בשנים האחרונות לשינוי משמעותי בגודלו.

כעת, כשמסך הטלפון הפך לתחליף של ממש עבור המחשב הנייד ולעיתים גם של הטלוויזיה, הפונקציות השונות במסך נמצאות בשימוש גבוה יותר במהלך היום. ממחקרים שנערכו בארה”ב עולה כי כ-50% מכלל המשתמשים בטלפון חכם, מחזיקים את הטלפון ביד אחת וכ-75% מהם נעזרים באגודל בלבד לתפעול המכשיר. בטלפונים בעל מסך גדול התנהגויות אלו יכולות למתוח את אגודל המשתמש אל מעבר אזור הנוחות כשהם מנסים להגיע אל “שטחים מתים” במסך. כלומר, על אף שפונקציות הטלפון החכם הולכות ומתרחבות לצד המסך הגדול והנח, לא ניתן עדין פיתרון של ממש בעבור התפעול המסורתי של הצרכן. לכן, התאמה נכונה של מוצר חדש אל גודל המסך המשתנה היא קריטית, ובהכרח תשפיע על מידת הצלחתו וכמות המשתמשים בו.

אחרי שאמדנו על האתגרים החדשים עבור מפתחי האפליקציות, מומלץ לנקוט במס’ פעולות חשובות שיעזרו לשמר את נוחות חוויית המשתמש במסכים המשתנים:

Reachability

בעיית הנגישות לחלק העליון של המסך היא בעיה ידועה עבור אפליקציות רבות. פיתרון פשוט לבעיה היא מחווה המושתתת באפליקציות כבר זמן מה – מחוות ההחלקה ״Swipe״. לדוגמא במקום להגיע לכפתור התפריט שבדרך כלל ממוקם בפינה העליונה של המסך, ניתן לפתוח ולסגור את התפריט על ידי מחוות ההחלקה, החלקה ימינה תפתח את התפריט והחלקה שמאלה תסגור אותו. אפל למשל מציעה פתרון לבעיה ע”י הקשה כפולה על כפתור הבית. באותו הזמן המסך מחליק לחצי מגובהו כך שיאפשר להגיע לכפתורים העליונים באפליקציה גם בתפעולה ביד אחת (שמאל או ימין).

הכפתור המרחף

כפתור זה הוא כפתור הממוקם בחלקו התחתון של המסך וממוקם מעל כל העיצוב הנוסף באפליקציה. כפתור זה אינו מושפע מגלילה של המסך ותמיד ממוקם באותו מקום. בעזרת כפתור זה ניתן לבצע פעולות נוספות באפליקציה – לדוגמא אפליקציית פייסבוק משתמשת בכפתור זה כדי להוסיף חברים חדשים בעמוד החברים, הכפתור נגיש מאוד ומזמין משתמשים ללחוץ עליו. הבעיה עם כפתור זה שהוא אינו נפוץ ב-iOS.

מיקום חכם

על מנת להבטיח את נוחותן של פעולות שכיחות וחשובות ע”י שליטה באמצעות יד אחת, אנחנו צריכים לשקול מיקום מחודש של הלחצנים גם בחלקו התחתון של המסך. העיצוב הזה מהווה פתרון לשיקולים נוספים פרט לנגישות. פייסבוק מצאו במחקרים עדכניים כי מיקום של “שורות הטאבים” בתחתית המסך משפרת את מהירות ההקלדה, שביעות הרצון ואת ההתעסקות במכשיר הנייד יותר מאשר ממיקומם בראש העמוד כמקובל בפלטפורמת האנדרואיד.

לא לשכוח להשקיע בעיצוב נכון-
נכון להיום, רוב מתכנתי האפליקציות ממקמים את הלחצנים על כלל חלקי המסך. מכאן כאמור בעצם נובעת בעיית הנגישות. מפתחי אפליקציות שניסו להתמודד מול הבעיה לרוב נאלצו להשתמש באחד הפתרונות המדוברים. הדבר אפשר להם לשמור על העיצוב הסטנדרטי מבלי לפגוע בנוחות המשתמש. גישה אחרת, נכונה לא פחות, היא ויתור על העיצוב המורה על פריסת הכפתורים, אותו ניתן לראות במרבית האפליקציות, לטובת עיצוב בסגנון אחר, המרכז את לחצני האפליקציה במרכז המסך ודוחק את עיצוב הרקע ליתר חלקי המסך. הדבר אמנם מכתיב למעצב את שיטת העיצוב, אך מאפשרת גישה נוחה לכל הלחצנים ומחליף את לחצן התפריט המיושן והמגביל במיקומו.

לפי הצריכה המתעצמת והתלות בטלפונים החכמים, נראה כי ענקיות הטכנולוגיה ימשיכו בשנים הקרובות לייצר ניידים עם מסכים גדולים ואף עוד יותר גדולים ממה שהם היום. היזמים מצידם, יצטרכו להתאים את המוצרים שלהם לשוק המשתנה בכדי לשמר את חווית המשתמש ברמה הגבוהה ביותר ובכך להבטיח את נאמנותו למוצר.

קרדיט תמונה: screen size via shutterstock

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 תגובות על "3 פתרונות להתאמת אפליקציה למסכים בגדלים שונים [טור אורח]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
גכהגד
Guest

איזה כתבה עלובה, במקום פתרונות קיבלנו עצות!

דשד
Guest

ממש ככה. ציפיתי למשהו יותר פרקטי.
ולמה אני חייב לתת מייל מזוייף כדי להגיב???

Daniel Tsionit
Guest

נכון, גם אני ציפיתי לכלים או לטכנולוגיה חדשה.
הנה כלי אחד שהייתי בטוח שיכתבו עליו בכתבה כזו: http://www.paintcodeapp.com/
Turn drawings into code with PaintCode 2

wpDiscuz

תגיות לכתבה: