כך תבנו צוות מנצח בשלושה שלבים

כ-80% מהמיזמים נכשלים ב-18 חודשי הפעילות הראשונים בין היתר על רקע אישי, מה שהופך את בניית הצוות ואופן ניהולו לגורם קריטי בסיכויי ההצלחה וגיוס ההון של המיזם. הנה מדריך שיעזור לכם לעשות את זה נכון

מקור: Pexles

מאת: רונן סולומון, יו”ר אלטשולר שחם בנפיטס; ציון בדש, מנהל תוכנית היזמות הטכנולוגית של הטכניון (BizTEC); מורן לזר, דוקטורנטית למדעי ההתנהגות והניהול בטכניון

כ-80% מחברות הסטארטאפ מוקמות על ידי צוותים. מאפייני הצוות והיחסים האישיים בין חבריו הם גורמים משמעותיים להצלחתו ולנכונות של משקיעים לממן את המיזם בשלביו ההתחלתיים. על פי דיווח Bloomberg לשנת 2016, כ-8 מתוך 10 מיזמים נכשלים במהלך 18 חודשי הפעילות הראשונים שלהם, בין היתר על רקע אישי. אילו מאפיינים יש להביא בחשבון כשבונים צוות יזמי, מהו האופן לנהל אותו ומהן דרכי שיווק הצוות למשקיעים פוטנציאליים? הנה שלושה שלבים מהותיים שיעזרו לכם לבנות נכון צוות ולהעלות את סיכויי ההצלחה של המיזם שלכם.

שלב ראשון: הרכבת הצוות

רעיון פורץ דרך הוא רק הצעד הראשון בהקמת מיזם. על מנת להתחיל ללכת, יש לבחור את השותפים המתאימים שירכיבו את הצוות שעימו תצעדו במסע. בחירת חברי הצוות היא קריטית, מאחר שלכל אחד מהם כפרט, ולכולם יחד כקבוצה, יש השפעה מכרעת על הביצועים והתפוקות של המיזם בהמשך.

בספרו “Zero to One” מתאר פיטר ת’יל, מייסד PayPal, את הגורמים החשובים ביותר בבניית צוות. לדידו, גורמים אלה נוגעים הן לחיבור בין אנשים והן לחיבור של אנשים למשימה. ראשית, יש לחבר אנשים שישמחו לעבוד ולבלות זה עם זה, כלומר לאתר אנשים בעלי תחומי עניין משותפים שיוכלו ליצור קשר בינאישי חזק מעבר לקשר המקצועי. שנית, לאותם אנשים צריך להיות חיבור אמיתי ועמוק למשימה, על העובדים להתלהב מעבודתם ולהאמין במטרה המרכזית של החברה.

צוות השותפים הראשון שהקים ת’יל בימיה הראשונים של PayPal מכונה עד היום בתור “מאפיית PayPal”, וחבריו נמצאים בעמדות מפתח בתעשייה ועוזרים זה לזה להמשיך להתקדם. יחד הם הובילו את PayPal למכירה בסכום של מיליארד וחצי דולרים בשנת 2002, וכיום הם נמנים עם מקימי Tesla Motors, SpaceX ,LinkedIn, Youtube ו-Yelp – כל אחת מהחברות הללו מוערכת בשווי של יותר ממיליארד דולרים.

שלב שני: לנהל צוות יזמים בצורה אפקטיבית

לאחר שנבחרו האנשים הטובים והמתאימים ביותר לצוות, נתפנה לענות על השאלה שמעסיקה חוקרים כבר שנים – מה הופך צוות למצוין? בשנת 2012 הוקם בגוגל “פרויקט אריסטו” במטרה לענות על שאלה זו בדיוק. בחברה השקיעו משאבים בלתי מוגבלים ולרשותם עמד מאגר נתונים עצום, ועדיין שאלה זו הוכיחה עצמה כמורכבת מאוד למענה. לבסוף החוקרים ביצעו ניסוי שכלל כ-700 משתתפים שחולקו לקבוצות והתבקשו לבצע משימות הדורשות שיתוף פעולה. החוקרים זיהו שני דפוסים חוזרים בצוותים שהצטיינו במשימות: הראשון – כל חברי הצוות דיברו בהיקף זמן דומה לאורך כל הניסוי; והשני – לכל הצוותים בעלי הביצועים הטובים ביותר היה ממוצע “אינטליגנציה חברתית” גבוה (כפי שנמדד על ידי “מבחן זיהוי רגשות דרך העיניים“).

כאשר נחשפו החוקרים אל המונח התיאורטי “ביטחון פסיכולוגי”, הם הבינו שזהו בדיוק הגורם שאותו חיפשו. המושג הוגדר על ידי פרופסור איימי אדמונדסון מאוניברסיטת הרווארד כ”אמונה המשותפת לחברי הצוות כי הצוות הוא מקום בטוח ללקיחת סיכונים אישיים וביטחון בכך שהצוות לא יביך, ידחה או יעניש חבר צוות על אמירת דעתו”. על מנת ליצור ביטחון פסיכולוגי בצוות, על חבריו להימנע משיפוטיות, לאפשר את השמעת קולם של כל חברי הצוות בדיון (ובאופן ספציפי דעת מיעוט) ולאמץ גישה פתוחה למגוון של דעות.

מקור: Pixabay

גם בטכניון מנסים להבין מה הופך צוותים למוצלחים יותר. פרופסור משנה אלה מירון-ספקטור, יחד עם הסטודנטית מורן לזר, חוקרות ביצועים של צוותים. במחקר שפורסם בכתב העת “Organization Science” וכלל מעל ל-500 משתתפים בארה”ב ובישראל, פרופ”מ מירון-ספקטור וקולגות מאוניברסיטת MIT ומאוניברסיטת Carnegie Mellon מצאו כי על מנת להבטיח ביצוע מיטבי, צוותים צריכים לטפח במקביל שני תהליכים: מומחיות ותיאום.

מומחיות מתייחסת לידע הייחודי שמחזיק כל אחד מחברי הצוות, ותיאום מבטא את סנכרון הפעולות של חבריו. כששני אלה מתקיימים ביחד, חברי הצוות לומדים “מי טוב במה”, נסמכים אחד על הידע של השני ויכולים להרחיב את סט היכולות והמשאבים העומדים לשירותם בבואם לבצע משימה. בעבודת התזה של לזר, שכללה מעל ל-350 משתתפים, נמצא כי כאשר מתקיים רק אחד מהגורמים חברי הצוות סומכים פחות על הידע של חברי הצוות האחרים ופחות נכונים לתרום מהידע הייחודי שלהם לאחרים. לכן מנהלים שמעוניינים להבטיח ביצועים טובים, צריכים לחלק תפקידים בין חברי צוות בהתאם לידע ולמומחיות של כל אחד, ובמקביל להבטיח שחברי הצוות ישתפו במידע, יצרו שפה משותפת ויתאמו את פעולותיהם (למאמר המלא)

שלב שלישי: מינוף הצוות להצלחה עסקית

האם תמיד כדאי להציג את הצוות ואת יתרונותיו למשקיעים? במחקר שנערך בטכניון על ידי יעל זידברג ובהנחייתן של פרופ”מ מירון-ספקטור ופרופ’ מרים ארז נמצא, כי שיווק הצוות למשקיעים יכול לתרום אבל גם לפגוע בסיכויים לגייס השקעה. המחקר נערך במסגרת תכנית BizTEC, תכנית היזמות של הטכניון, ובחן את האופן שבו קידום עצמי של צוות יזמי משפיע על חוות הדעת של השופטים (משקיעים פרטיים) בתחרות יזמות. ראשית נמצא כי מעבר לרעיון שהוצע על ידי הצוות, האמון שיצרו חבריו בקרב המשקיעים היה בעל השפעה מכרעת. כלומר, כאשר שיווק הצוות היה מבוסס ומגובה ברקע מקצועי רלוונטי של חבריו, גדלה מידת האמון של השופטים בצוות והניבה דירוג גבוה מצדם. לעומת זאת, כאשר חברי הצוות היו חסרי ניסיון, שיווקם פגע באמון של המשקיעים והוביל לדירוג נמוך באופן משמעותי.

המסקנה היא שכאשר צוות משקיע בקידום עצמי עליו לוודא כי קיים רקע מקצועי רלוונטי לתחום העיסוק של המיזם, אחרת הקידום יציג את הצוות כלא אמין ויפגע בסיכוי לקבל מימון מצד משקיעים פוטנציאליים.

הכתבה בחסות אלטשולר שחם בנפיטס

אלטשולר שחם בנפיטס מתמחה במתן מגוון שירותי ניהול ונאמנות של תכניות תגמול הוניות לעובדים ולמנהלים ובנוסף, מספקת שירותי נאמן משלם ונאמן אסקרו. בחברה ישנו צוות מקצועי בעל ניסיון עתיר שנים המתבטא במגוון רחב של שירותי נאמנויות ופתרונות לצד תודעת שירות גבוהה. מנהלי תיקי לקוחות בחברה מספקים ללקוח את מלוא המידע הנדרש ויהוו עבורו One Stop Shop. כל נתוני החברה מנוהלים על ידי אלטשולר שחם בנפיטס דרך תוכנה מתקדמת מבוססת ענן המאפשרת גישה נוחה ללקוחותיה לקבלת מידע ולביצוע הוראות שונות.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: