קוד אפשר לכתוב מהבית, אבל בזכות הטכנולוגיה, אפשר עכשיו גם לבנות מטוס מרחוק

שימוש בטכנולוגיית מציאות מדומה, אשר בשגרה יכול להוזיל עלויות של פרויקטים מורכבים, מייצר יתרונות משמעותיים נוספים בתקופה בה לא ניתן להפגיש מהנדסים באותו חלל העבודה

קרדיט: התעשייה האווירית

מאת רון בובליצקי, מוביל טכנולוגי ומנהל המעבדה בחטיבת תעופה של התעשייה האווירית

עבודה מרחוק, בלי יכולת לראות פיזית קולגות, ספקים ולקוחות היא המציאות של מרבית העסקים כעת, וצפויה להישאר כזו בחודשים הקרובים. המציאות הזו מייצרת אתגרים רבים, שההתמודדות עמם מולידה פתרונות חדשים או מביאה לידי ביטוי את היתרונות הגלומים בפתרונות קיימים.

חוסר היכולת לעבוד יחד עלול לפגוע משמעותית בתהליכי פיתוח, בעיקר כאשר מדובר בתחום המכני-הנדסי. אחת הטכנולוגיות אותן ניתן לרתום לעזרה בתחום זה היא טכנולוגיית המציאות המדומה (VR).

המציאות המדומה יצאה מזמן מתחום הגיימינג ונמצאת כיום בשימוש בתחומים רבים. היא משמשת ככלי עבודה בתעשיות רבות ומגוונות כמו אדריכלות, עיצוב פנים, רפואה, תיירות, חינוך ועוד. דו”ח של חברת המחקר Markets and Markets חוזה כי תחום זה צפוי לגדול מהיקף של 6.1 מיליארד דולר ב-2020 לכ-20.9 מיליארד ב-2025. דו”ח נוסף של חברת המחקר מעריך כי גם תחום המציאות הרבודה (AR) צפוי לגדול משמעותית בשנים הקרובות: מ-10.7 מיליארד דולר ב-2019, לכ-72.7 מיליארד דולר ב-2024. על פי הערכות, שני התחומים יקבלו דחיפה משמעותית מהתפשטות מגפת הקורונה, ואיתה ההבנה כי טכנולוגיות אלו יכולות לסייע לתעשיות רבות לעבוד ביעילות גם כאשר לא ניתן לקיים מפגשים פיזיים.

לגעת במוצר עוד לפני שלב האבטיפוס

אחד המקומות בהם עושים שימוש בטכנולוגיית המציאות המדומה כבר מספר שנים היא מעבדת XR (מציאות מורחבת – הכוללת מציאות מדומה, רבודה ועוד) של התעשייה האווירית. במעבדה החלו לעשות שימוש בטכנולוגיה לפני כ-5 שנים, כדי לספק חוויה שיווקית שלמה יותר ולאפשר ללקוחות לחוות כלי טיס שונים מקרוב. בהמשך, חלחלה ההבנה כי מדובר בכלי אשר יש לו יתרונות רבים גם בשלב התכנון.

עבור מהנדסים העובדים עם תוכנות CAD, השימוש בטכנולוגיה של מציאות מדומה מספק ממד נוסף, מכיוון שלמרות שתוכנות אלו מציגות אובייקטים תלת ממדיים, הרי שהמסך עליו הם מוצגים הוא לרוב בעל תצוגה דו-ממדית בלבד. עבודה בטכנולוגיית מציאות מדומה מאפשרת למהנדסים ולטכנאים לעבוד סביב התכן ההנדסי, לראות אותו ולגעת בו – עוד לפני בניית אבטיפוס.

אחד הפרויקטים בהם נעשה שימוש בטכנולוגיית המציאות המדומה במסגרת המעבדה היה תרגול תחזוקתיות (הרכבה והסרה) של מצבר ל-T-Heron.(הרון טקטי). T-Heron הוא מל”ט המיועד למשימות טקטיות בשדה הקרב, אשר ישרת בעיקר את כוחות היבשה, משמר החופים ואחרים. זהו מל”ט רב-משימתי ורב-מטע”די, הוא מתאפיין ברמת בטיחות טיסה ואמינות מהגבוהות ביותר בעולם ומסוגל לפעול בתנאי מזג אוויר קיצוניים. בזכות כלי ה-VR הקיימים במעבדה יכלו המתכננים לבחון מהי הדרך הטובה ביותר להתקין כבילה חשמלית, מאוגדת בתוך צמה שעוברת לאורך הפלטפורמה. השימוש בכלי ה-VR, בשילוב עבודה לצדם של המהנדסים שאחראים על תכנון הפלטפורמה, אפשר לטכנאים להבין מהיכן ניתן להעביר את הכבילה ולמה לשים לב.

ההתנסות הזו חוסכת זמן יקר ומאפשרת בדיקה של מוצרים מורכבים עוד בשלבים ראשוניים. כך, השימוש בטכנולוגיה אפשר בדיקה של נגישות לרכיבים שונים במל”ט תוך פירוק והרכבה שלהם. המהנדסים והטכנאים יכלו לבדוק אם פתחי הגישה באזור המנוע מספקים שדה ראייה מספיק עבור רכיבים שונים ואם הם מספיקים לתחזוקה נאותה של המנוע. כמו כן, יכלו המהנדסים והטכנאים לבדוק אילו רכיבים גלויים ואילו מוסתרים. אחד מהמהנדסים, לדוגמה, חקר במשך שעה ארוכה את המערכת מכיוונים שלמים, ואפילו “נכנס” לתעלת האוויר – דבר שכמובן לא ניתן לעשות בסביבת הפיתוח האמיתית.

לחוות את המשקל והצורה של הרכיבים

כלים נוספים שיש במעבדה הם רכיבים שנקראים TRACKERS, חיישני עקיבה, המאפשרים עקיבה מלאה של חפצים אמיתיים אליהם הם מחוברים וייצוגם בסביבה הווירטואלית. בצורה זאת ניתן לחוש את המשקל, הצורה והתחושה הכללית של רכיבים וכלי עבודה קיימים הדרושים לבניית הפרויקט. יכולת זאת עוזרת למהנדסים והטכנאים לחוות שימוש בכלים אמיתיים בשלב התכנון, וההשפעה שיש לשימוש בכלים אלו על המוצר הסופי. כך, לדוגמה, יכול הטכנאי להחזיק מקדחה ולראות איך היא משתלבת בסביבה התכנונית, תוך שהוא מקבל תחושה של מה המשמעות לעבוד עם כלי מסוים לאורך זמן בסביבה מסוימת. בפרויקט הספציפי, חיישני העקיבה אפשרו למהנדסים לתרגל תחזוקה של מצבר אמיתי על גבי פלטפורמה וירטואלית. בדרך זאת המהנדסים מקבלים חיווי מיידי להשפעת התכן ההנדסי שלהם על הטכנאים שיידרשו לתחזק את המל”ט.

קרדיט: התעשייה האווירית

יתרון נוסף שיש לטכנולוגיית המציאות המדומה הוא שהיא מאפשרת להפגיש וירטואלית בין טכנאים ומהנדסים בשלב מוקדם יחסית של הפרויקט. השימוש בכלי ה-VR מייצר סביבה של שילוב תובנות בין אנשי השטח והמתכננים, ומייצר שיח ער ומפרה. העבודה במעבדה מאפשרת למהנדס המערכת הראשי, לדוגמה, לעשות סקר על התכן ההנדסי באופן וירטואלי ולהשאיר את ההערות והתובנות שלו, ואליהן יכולים להיחשף אנשי פיתוח וייצור נוספים הרלוונטיים לתהליך. המפגש בין הדיסציפלינות מאפשר יצירת שינויים המובילים ליצירת פלטפורמות טובות יותר, בפחות משאבי זמן וכסף. הוא גם מאפשר לאנשי הפיתוח והייצור להתפרע, להיות נועזים ולנסות דברים שמעולם לא יכלו לנסות בסביבה האמיתית.

כאמור, בתקופה זו של סגרים ומגבלות תנועה, היכולת להשתמש בסביבה וירטואלית אף מסייעת לארגונים שונים לייצר מפגשים עם קולגות ולקוחות הנמצאים במקומות מרוחקים. השימוש בכלי VR סייע משמעותית בקידום הפרויקט המדובר, שהחל לפני התפשטות מגפת הקורונה והמשיך במהלכה. כך, לדוגמה, מכיוון שיש מגבלה של מספר אנשים היכולים להימצא בו זמנית בחדר – היכולת של הקלטת עבודה ותרגול בסביבה וירטואלית ושידורה באופן חי או מוקלט לאחר מכן לאנשים שלא יכולים להיות נוכחים באותו אירוע – מסייעת רבות בהבנת התהליכים ההנדסיים. מכיוון שהמנהלים והלקוחות רואים את התהליך כולו דרך עיניו של המהנדס, קל יותר עבורם להבין את המשמעויות של התכן ההנדסי מאשר לו הסבירו להם זאת באמצעות מצגת של שקופיות ותמונות.

יכולת נוספת של הטכנולוגיה מאפשרת לאמן קבוצות של טכנאים טרם הגעתם לקו הייצור של הפלטפורמה. בצורה זאת ניתן לשמור על קפסולות עבודה, כך שבזמן שקבוצה אחת עובדת על הכלי האמיתי, קבוצה שנייה מתרגלת במקביל את שלב העבודה הבא הנדרש, מבלי לבזבז זמן יקר של לימוד על הפלטפורמה האמיתית. לסביבה הווירטואלית ישנם גם יתרונות רבים בתהליך השיווקי בתקופה כזו – ניתן “להזמין” את הלקוחות לצפות ולחוש במוצרים, ולא לחכות לימים בהם הטיסות יחזרו לפעול כסדרן.

האם מגפת הקורונה תאיץ את התהליך שכבר החל בתעשיות מסוימות ותעביר יותר ויותר מפגשים לסביבה הווירטואלית – ולא רק כברירת מחדל? אין ספק שהיכולות הרבות שיש לכלי ה-VR, שבאים לידי ביטוי במלוא עוצמתם כעת, הופכים את המציאות הזו לאפשרית.​

הכתבה בחסות התעשייה האווירית

התעשייה האווירית רואה בחדשנות כאחד מיסודות ההצלחה ומשקיעה משאבים אדירים במחקר ופיתוח של טכנולוגיות העתיד בשוק הצבאי והאזרחי. אנחנו פועלים גם בזירה הבינלאומית, בין היתר כ- Corporate Partner באקסלרטור הבינלאומי Starburst וכחברה בקונסורציום בארה"ב בתחום ה- New Space של Techstars-Starburst יחד עם חיל האוויר האמריקאי, נאס"א, לוקהיד מרטין, MAXAR ו-SAIC. בנוסף, בחטיבת תעופה של התעשייה האווירית פועל מרכז הנדסה ופיתוח, המספק תשתיות לאומיות למחקר ופיתוח בתחום התעופה והביטחון. לפרטים נוספים לחצו כאן.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

רוצה להיות הראשון להגיב?

avatar
Photo and Image Files
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: