רוצים לבנות חברה של מיליארד דולר? כדאי שתכירו את תרבות השקיפות

בימים שבהם המרדף אחר התואר ׳׳חברת מיליארד דולר׳׳ הולך ומחריף, דווקא שקיפות ארגונית יכולה להבדיל אתכם משאר החברות ולעזור לכם להתקדם לעבר היעד הנחשק.

קרדיט תמונה: Shutterstock

קרדיט תמונה: Shutterstock

הפוסט נכתב על ידי נבו פרץ ואילת יגיל

לפני שנים לא רבות, היתה חברה בשווי מיליארד דולר יעד דמיוני, או לפחות כזה שמצריך עשור של עבודה קשה. כיום, חברות גדלות במהירות ובממדים עצומים. בכל שנה, יותר יותר חברות מצטרפות ל”מועדון המיליארד” הנחשק. כתוצאה מזה, אין לחברות זמן לניסוי וטעיה, או לצמיחה מבוקרת. חברה חייבת לצמוח מהר, מהר מדי, כדי לעמוד בציפיות ולהצדיק את שווי השוק הגבוה.

כדי להצליח לצמוח באופן בריא, חברה חייבת הנהלה שתתווה כיוון בעזרת כלים שיסייעו בניהול המערך המורכב הזה. המנהלים, מצדם, צריכים לסמוך על האינטליגנציה ורגש המחויבות של העובדים. ומעל לכל, על החברה להיות בחוד החנית ולשמור על חדשנות, גמישות וזריזות. ההיסטוריה מלאה בדוגמאות של חברות ענק שנפלו בצדי הדרך לאחר שנשארו במקום משך זמן רב מדי, או סירבו להתפתח.

הפתרון השקוף

הפתרון העיקרי שאימצו חברות רבות שנמצאות בצמיחה, הוא לעבוד בשקיפות. חברה שקופה היא כזאת שיש בה תחושה חזקה של טובת הכלל; כזאת שבה כל עובד יודע על איזה פרויקט עובד חבר שלו וכזאת שכלל העובדים בה מסונכרנים בכל הנוגע למטרות העל של החברה ולמה שמניע אותה קדימה.

מנהלים בחברות שמתנהלות בשקיפות מתמקדים בשמירה על התחושה המשפחתית בתוך החברה, בין אם מדובר בסטארטאפ קטן ובין אם בחברת ענק. ההנהלה לא מעסיקה את עצמה בבקרה, שליטה ומשמעת, אלא בתמונה הגדולה, כשהיא מצליחה לצפות את המהמורות בדרך ומגייסת את העובדים כדי לנטרל אותן בעוד מועד.

כמה מהחברות הגדולות בעולם אימצו את מה שאנחנו מכנים “תרבות השקיפות” (Culture of Transparency) ומתנהלות באופן שקוף. החל בגוגל, שמנסה לשמור על תרבות ארגונית מגובשת וחמה גם עם רבבות עובדים בכל רחבי העולם, וכלה בחברות קטנות יותר כמו Hubspot.

החברים בגוגל משתפים הכל

קרדיט תמונה: Shutterstock

קרדיט תמונה: Shutterstock

בגוגל ניהלו מחקר פנימי שבעקבותיו הנהיגו שינוי ארגוני ששיטח את שכבת המנהלים בדרג הביניים וניטרל שליטה מוגזמת של מנהלים (מיקרו-ניהול). גוגל היא מאמינה גדולה בשקיפות ארגונית, כפי שניתן לראות במאמר הזה שפירסם לסלו בלוק, סגן מנהל בכיר למה שמוגדר כ”תפעול אנשים” בגוגל: “הרשת הפנימית שלנו כוללת מפות דרכים של מוצרים, תוכניות השקה ודיווחי סטטוס של עובדים… כך שכל אחד יכול לראות על מה האחר עובד. אנחנו חולקים הכל, וסומכים על החברים בגוגל שישמרו את המידע בתוך החברה”.

Hubspot, חברת ה-Inbound Marketing הענקית, שמתנאה בכאלף עובדים, מגדירה את עצמה כ”שקופה באופן קיצוני, עד כדי אי נוחות”, כך על פי המייסד שלה, דארמש שאה. היא נחשבת אחת מחברות התוכנה הצומחות באופן המהיר ביותר (תוך שבע שנים, הכנסותיה צמחו בלמעלה מ-6,000%) ואחת מחברות התוכנה הנחשקות יותר לעבוד בהן באזור בוסטון, הודות לאווירה החמה שיש בה. האבספוט משתמשת בוויקי שלה כדי לחשוף את כל המידע הפנימי, החל מקצב שריפת המזומנים שלה למיני הערכות. לכל עובד יש גישה למצגות שההנהלה מראה לחבר המנהלים. למעשה, כל המידע שקוף ונגיש, מלבד מסמכים מחייבים משפטית ורשימות משכורות העובדים. האבספוט רואה בשקיפות כלי ליצירת אחווה, למשוך אליה ולשמר בה רמה גבוהה של עובדים ולשפר את תהליך קבלת ההחלטות.

בישראל, יש כמה חברות גדולות שחורתות את השקיפות על דגלן ככלי לשינוי חיובי. לדוגמה, Wix, התוספת המקומית האחרונה ל”מועדון המיליארד”. במיטאפ הראשון של “Culture of Transparency”, שהתקיים ביום חמישי האחרון בתל אביב, חשף מנכ”ל Wix אבישי אברהמי איך נעזר בשקיפות על מנת לבנות חברה בשווי מיליארד דולר. בין הנקודות העיקריות שנגע בהם היו החוכמה לגייס את העובדים החכמים והשאפתניים ביותר ולחלוק את כל המידע – כולל בעיות עבר ותוכניות לעתיד – בעזרת כלים שעוזרים לכך שכל אחד מ-600 עובדי החברה נמצא בתוך הלופ ויודע לאן מועדות פניה של Wix.

קרדיט תמונה: צפריר ריהן, daPulse

קרדיט תמונה: צפריר ריהן, daPulse

לסיכום, יש דרכים רבות להשיג שקיפות פנימית. קל ליישם אותה, והיא מאוד מתגמלת לחברה ולתרבות שלה. שקיפות יכולה לסייע ביצירת חזון משותף לכל החברה, לשמור את כל העובדים מעודכנים וממוקדמים במה שבאמת יניע את החברה קדימה. באופן פרטי, שקיפות יכולה להעניק לעובד חירות גדולה יותר, לשפר את התקשורת בין העובדים ולשמר את החברות ביניהם.

וידאו: ההרצאה המלאה של אבישי אברהמי

קרדיט תמונות: Customer care, Brother share an apple with her sister / Shutterstock.com

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 תגובות על "רוצים לבנות חברה של מיליארד דולר? כדאי שתכירו את תרבות השקיפות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עידן
Guest

פוסט מצוין, עבדתי בויקס, באמת חברה שמתנהלת אחרת וכיף לעבוד בה. הלוואי שעוד חברות יהיו ככה.

גיא אורן
Guest

בהקשר הזה כדאי לקרוא את הראיון שקיימתי עם יואב צוראל, מנכל FeeX, בקישור המצורף כאן
http://bit.ly/M101kx
יישום הלכה למעשה ואף יותר מכך של כלל מה שנאמר במאמר.

ליאורה
Guest

ל TZahi Ar זה דבר ידוע שהישראלים לא מפרגנים אחד לשני. צודק יניב, תעשה אתה 43 מיליון דולר בשנה!!!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: