כמה שווה לייק?

היום ניתן להעריך כמה שווה כל מעריץ שיש לכם באתרי הרשתות החברתיות. כל לייק בפייסבוק שווה כסף, אבל השאלה היא כמה. ניגשנו לבדוק מה המספרים מספרים.

מקור: יח"צ, עיבוד תמונה

חברות רבות פותחות דפים בפייסבוק במטרה ליצור קשר עם קהל הצרכנים או המעריצים של המותגים שלהן. עבור חלק מהן, מדובר ברובד נוסף של הנוכחות שלהן ברשת, ומתווסף לאתר החברה, ואולי גם לבלוג של חלק מהעובדים בה. חברות הן מעצם טבען מוכוונות רווח, וכך עולה השאלה כמה שווה כל מעריץ של החברה בפייסבוק? כמה שווה כל לייק? האם ניתן לנקוב במספר? למספר שכזה עלולות להיות השלכות רבות על החברה, עכשוויות ומתמשכות.

כמה תשובות

כמו בנושאים רבים אחרים הקשורים בשיערוכים, גם כאן ישנן מספר תשובות, אך המשותף לכולן הוא עצם העובדה שישנו מספר, כמותי ומדיד, המשתנה מחברה לחברה. הדרך למדוד אותו היא אחת מהדילמות הקיימות היום בשוק, וכל אחד נוקט בגישה מעט שונה. נפנה כעת לסקור מספר גישות אשר יאפשרו לנו לעשות על השאלה, כמה שווה לי מעריץ בפייסבוק.

יש להדגיש כי המחקרים הללו, רובם ככולם, מתרכזים סביב המרחב הגיאוגרפי של צפון אמריקה. טרם מצאנו התייחסות האם הם חצו את מחסום השפה האנגלית. משכך, בכל הקשור להסקת מסקנות לגבי שווקים אחרים במקומות אחרים ובשפות אחרות, כגון ישראל ועברית, יש לקחת את הנושא בחשבון.

Adweek

אנשי אתר Adweek פרסמו באפריל 2010 הערכה, לפיה כל מעריץ בפייסבוק שווה 3.6 דולרים. כדי להגיע לשווי הזה, נסקר מספר רב של מותגים ושל מעריצים של אותם מותגים. נבדקה השאלה עד כמה משפיעים עדכונים של המפרסמים והחברות השונות על המעריצים, וכיצד הודעות של החברות מתגלגלות הלאה אל המעריצים, ומהם הלאה. הנוסחה שהגיעו אליה היא שמיליון מעריצים מייצרים שווי מדיה פרסומי שווה ערך להשקעה של 3.6 מיליון דולר.

את סטיית התקן ניתן היה לראות בהפרש שבין מותגים מובילים לבין מותגים שהמעריצים שלהם פחות מעורבים, או שהחברות עצמן המנהלות את המותג אינן משתמשות במדיה החברתית בצורה אופטימלית. כך יכול לצאת שעבור חברות מסוימות, המעריצים פחות מעורבים בהעברת המסרים המסחריים הלאה, וכך השווי הסופי של כל אחד מהם יורד.

מקור: http://www.aharef.info

בין המבקרים של גישה זו, אחת הטענות החוזרות היא שהעברת מסרים הלאה על-ידי מעריצים אינה מתרגמת לרכישות בפועל, ולכן הערכות של שווי לפי הבאזז שהן יוצרות חוטאת למטרה של הערכת השווי של כל מעריץ. השווי האמיתי, לפי המבקרים, נגזר מההמרה של כמות המעריצים הכללית לעומת שווי הרכישות שאותם מעריצים מבצעים בתקופת זמן נתונה.

Syncapse

במהלך חודש יוני 2010 פרסמו אנשי Gigaom מחקר שנעשה על-ידי Syncapse, אשר בדק אף הוא את הסוגיה. המחקר של סינקפס (זמין במלואו ב-PDF) הגיע למסקנה כי כל מעריץ שווה בממוצע קצת מעל 136 דולרים. המחקר של סינקפס מבוסס על סקר בו נסקרו 4000 איש שהם מעריצים של מותגים גדולים, כגון אדידס, קוקה קולה ועוד. הנסקרים נשאלו על הרגלי הצריכה שלהם לפני שהפכו למעריצים של אותם מותגים, ומה צפי הרכישה שלהם בעתיד. באמצעות חישוב השינוי בין התקופות הגיעה סינקפס להערכה הזאת.

יש להדגיש כי כמו בסקר הקודם, גם כאן השווי משתנה בין מותג למותג. מותגים מוצלחים יותר שלהם קהל מעורב יותר יכולים להגיע לשווי גדול עוד יותר של כל מעריץ. לעומת זאת, מותגים פחות דומיננטיים ברשתות החברתיות, ושלהם קהל פחות מעורב, יכולים בקלות להגיע למצב בו כל מעריץ שיש להם מייצג שווי נמוך מה-136 דולר. למען הסר ספק, נציין כי טווח השווי נע בין 0$ למעריץ עד ל-270$ למעריץ, תלוי במותג.

YMarketing

לפני מספר שבועות, אתר YMarketing החליט לעדכן את המחקר, ולהוסיף את נקודת המבט שלו, מעודכנת לתחילת שנת 2011. לפי אנשי האתר, השאלה הנכונה היא לא “כמה שווה לי כל מעריץ בפייסבוק”, אלא “כיצד אני יכול לעודד את המעריצים לצרוך את המוצרים/שירותים של החברה שלי”. השווי האמיתי של מעריצים בפייסבוק נגזר מהיכולת למסחר את הקשר הזה עם המעריצים ולתרגם אותו למכירות.

כדי לעשות את זה, הם ממליצים לנקוט בגישה משולבת; מצמד אחד להתמיד במאמץ לגייס עוד אנשים שיהיו מעריצים של החברה/מותג ברשת החברתית. מצד שני, חייבים לוודא שבכל רגע נתון האווירה שיש בין המותג לבין הקהל היא אווירה של מעורבות ושיתוף, כך שהקהל נשאר מעורב כל הזמן.

מקור: אתר החברה

Quora

גם באתר Quora מצאנו התייחסות לשאלה הזאת. באתר השאלות והתשובות נמצאת תשובה לשאלה, אשר מציעה נוסחת חישוב שתעזור לכל חברה לחשב כמה שווה לה כל מעריץ. לפי הדוגמאות המצויינות שם, מהנוסחא עולה כי יש הבדל גדול בין חברות המוכרות מוצרים יקרים (יאכטות), לבין כאלו המוכרות מוצרים זולים משמעותית (תעשיית השתייה הקלה).

בכל מקרה, גם אם אתם נמשכים לאחד המחקרים או למספר, יש לשים לב לחוט השני העובר בין רובם, ובהחלט בין האחרונים שבהם. השווי האמיתי של המעריץ בפייסבוק עבור החברה נגזר מהיכולת שלה לתרגם את הנוכחות שלו ברשת החברתית שלה למכירות בפועל. מודלים המביאים בחשבון את המכירות בפועל הם אלה שיכולים לספק לחברה שווי אמיתי. אמנם, ייתכן והיכולת לתרגם את הנוכחות ברשתות החברתיות למכירות עשויה לקחת זמן, ולא בהכרח תתרחש בין לילה, אך עם הקפדה על מספר עקרונות של מעורבות מול קהל המעריצים, תוכל החברה למקסם את הפוטנציאל הגלום בכמות האנשים שעשו “לייק” לדף הבית שלה.

אז כמה אתם חושבים ששווה לייק?

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

3 תגובות על "כמה שווה לייק?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
טל
Guest

מישהו יכול להגיד מה הערך של לייק בהיבט של איך זה עוזר לתקשר עם היוזר? (נניח לייק של עמוד אפליקציה).

אני יודע שאם האדמין של העמוד מפרסם פוטס על הוול זה מופיע כ-feed אצל היוזרים שעשו לייק, ושגם אפשר לשלוח להם Update. מישהו יודע להגיד אם יש בזה עוד ערכים מסויימים?

תודה.

נברא
Guest

שווה הפסד כספי. מוריד את הדירוג המקצועי.

טל
Guest

What??

wpDiscuz

תגיות לכתבה: