עד כמה משפיעים הצבעים שבחרתם למוצר על ההצלחה שלו?

אדום מעורר עניין? סגול הוא צבע של בנות? ואיזה צבע ישדר תקווה ואופטימיות? בשנים האחרונות התוודע עולם הדיגיטל ל׳׳פסיכולוגיה של הצבעים׳׳ – תחום מרתק במיוחד שהפך את תהליך העיצוב למורכב, מתוחכם ואפקטיבי הרבה יותר. מהי הפסיכולוגיה של הצבעים ומדוע חייבים לקחת אותה בחשבון? הכתבה שתכניס לכם צבע לאתר

colours shutterstock

התפתחות עולם הדיגיטל בשנים האחרונות הביאה עמה תחום מרתק (וצבעוני) במיוחד: הפסיכולוגיה של הצבעים. תחום זה התפתח בעקבות ההבנה שצבע הוא לא רק עניין של סגנון ונראות, אלא הוא מהווה מרכיב מרכזי בתהליך קבלת ההחלטות של כל אחד ואחת.

אמנם גם בעבר ידע כל סטודיו לעיצוב כי מאחורי הצבעים השונים עומדים רעיונות, מסרים ואג’נדות שיווקיות, אך כיום ידוע עד כמה באמת רבה השפעתם: מחקרים מצאו כי תוך 90 שניות מרגע החשיפה למוצר חורצים הצרכנים את גורלו וקובעים למעשה אם ייתנו לו סיכוי ו-90%-62% מהשיפוט מבוסס על צבעו.

התפיסה המקובלת כיום היא שלצבע הלוגו שאנו בוחרים, לרקע של האתר או למראה של הברושור יש חשיבות עצומה, שכן הם משפיעים על המסר שברצוננו להעביר ועל נכונותם של הלקוחות להסכים אתו. הפסיכולוגיה של הצבעים טוענת למעשה כי כל צבע משפיע בצורה שונה על מוח האדם, ועל כן בתהליך מיתוג של העסק, בבניית אתר או בכל מהלך שיווקי יש להשקיע מחשבה ולהבין מהם הצבעים המתאימים.

חשיבות התאמת הצבע למוצר

ניקח לדוגמה את הצבע הצהוב. היום ידוע כי צבע זה מעניק לצופים בו תחושת חמימות ואופטימיות, ולכן הוא מתאים למותגים ‘משפחתיים’ או לכאלו המשדרים תקווה. הצבע האדום נחשב צבע מרענן, צעיר, מעורר התרגשות (לא בכדי הוא נבחר על ידי קוקה קולה), ואילו צבע כחול משדר לנו עוצמה, יציבות ואמון. ואם עכשיו אתם שוקלים להקים חוות בריאות וטבע, איזה צבע כדאי לכם לבחור? נכון מאוד – צבע ירוק משדר בריאות, התחדשות ושלווה, והוא יתאים לרוח המקום.

מכיוון שתחום זה אינו עוסק רק במה שגלוי לעין, אלא גם (ובעיקר) ב’מאחורי הקלעים’ של עולם העיצוב, הוא מאגד בתוכו מספר רב של התמחויות ושל מומחים: פסיכולוגים, מעצבים גרפיים, מומחי UI ואנשי שיווק. השילוב ביניהם אמור, בסופו של יום, לענות על שאלה מרכזית אחת: כיצד יגיבו הצרכנים כשיראו צבע מסוים, וכיצד יגיבו למראה צבע אחר.

הפסיכולוגיה של הצבעים מביאה לידי ביטוי שלוש תובנות חשובות:

דינמיות בתמהיל הוויזואלי

תובנה חשובה ראשונה היא שצבע הוא לא דבר אבסולוטי. אמנם כל צבע משדר משהו אחר, אך השפעתו על האדם תלויה גם בחוויה האישית, ברקע וכיו”ב. החידוש הוא שלא כל צבע מתורגם באופן אוטומטי לתחושה מסוימת, ויש לחשוב בצורה מעמיקה אילו צבעים יתאימו לאילו קהלי יעד.

ולכן, אם בעבר התאפיינו כמעט כל אתרי האינטרנט בטקסטים בצבע שחור, ברקע לבן ובאזורי מסך אדומים המושכים את העין (כגון כפתור ההנעה לפעולה, טיזרים שיווקיים, באנרים וכיו”ב) – כיום, עם חדירת הפסיכולוגיה של הצבעים לעולם הדיגיטל, חל מעבר מהרגלי צבע קבועים לתמהיל ויזואלי המותאם לקהל היעד. על פי תפיסה זו הצבע יכול (וצריך) להשתנות בהתאם לאופי הפעילות, לקהל היעד, לפלטפורמה השיווקית וליעדי הארגון. התוצאה היא מגוון רחב יותר של צבעים ושילובים כגון אתרים בעלי רקע שאינו לבן או באנרים נטולי צבע אדום.

התאמה מגדרית

מה לעשות, קיימים אי אלו הבדלים בין גברים לנשים – ואחד מהם בא לידי ביטוי בהעדפות הצבע שלהם. לרוב נשים יעדיפו צבעים רכים יותר, ואילו גברים יעדיפו צבעים כהים המסמלים עוצמה וכוח. יתרה מזאת, גם בין גוונים שונים של אותו צבע ייתכן פער בהעדפה המגדרית.

colormen colorwomen

ניקח לדוגמה את הצבע הסגול – צבע שנשים אוהבות וגברים אינם מתחברים אליו, כפי שניתן לראות בתרשים. אם אתם מתעתדים להקים חברה לטיולי שטח, תחום שנחשב ‘גברי’ ומחוספס, רצוי שהלוגו שלכם לא יהיה סגול. לעומת זאת, חנות לבגדי נשים שתעטר את קירותיה ואת הניירת השיווקית שלה בסגול מרוכך תקלע ככל הנראה לטעמן של מרבית הנשים.

בנקודה זו חשוב להבין: ברור שאי אפשר לקלוע לטעם של כולם. יש נשים שאוהבות טיולי שטח ומתעבות את הצבע הסגול, כשם שיש גברים שלובשים חולצות או עניבות סגולות. הרעיון הוא להתחשב במינו של הצרכן העיקרי, ואליו לכוון את התמהיל הוויזואלי.

ונקודה מעניינת נוספת: הצבע הכחול, כך עולה, פופולרי בקרב שני המינים, בעוד הצבע הכתום (המשדר אסרטיביות ואף מעט תוקפנות) אינו זוכה לאהדה רבה. חשבו על כך כשאתם הולכים לעצב את הלוגו הבא שלכם…

התאמת הצבע לרוח המותג

הצבע, כזכור, משפיע על הדרך שבה הצרכנים תופסים את ה’אישיות’ של המותג. עם זאת, ההתרשמות הראשונית מהצבע ומהנראות היא רק השלב הראשון ביחסים בין הצרכן למותג. התמהיל הוויזואלי שנבחר חייב לבוא לידי ביטוי גם בהמשך הדרך ובשאר הערוצים השיווקיים, וכמובן להתאים לתרבות הארגונית ולאופי המותג – שאם לא כן, הצרכנים יזהו מהר מאוד שהצבע אינו מתאים ואינו מייצג.

לדוגמה, משרד עורכי דין אשר האתר שלו יציג רכיבים אדומים ישדר רוח נעורים ו’ראש צעיר’ – וזה בסדר. אבל  אם האווירה הכללית במשרד תהיה מרובעת ומיושנת (כלומר הצבע שנבחר אינו מייצג את המשרד), הלקוחות יבחינו בכך, יספגו מסרים סותרים והאמון שלהם במשרד יפחת.

לסיכום

בין כל השיקולים שיש להביא בחשבון כשנכנסים לתהליך מיתוג, בין אם מדובר בארגון צעיר ובין אם בעסק ותיק, יש לבחון גם את ההיבט ה’צבעוני’ ובכך להשפיע על סיכויי המותג לזכות באהדת קהל הצרכנים שלו ולהצליח בעולם העסקי.

קרדיט תמונה: colours via shutterstock

 

הכתבה בחסות תבונה

כולם רוצים להיות הטובים ביותר, TVUNA הפכה זאת למציאות עם הטכנולוגיות הכי חדשניות, הפרויקטים הכי מורכבים והמומחים המובילים בתחומם. בניית אתרים ואפליקציות Mobile, רשתות חברתיות, סרטוני אנימציה ועוד – החברות הגדולות במשק בוחרות ב-TVUNA מבית SQLINK שוב ושוב לנהל עבורן את הנכסים הדיגיטליים שלהן. כי כשלוקחים את הדיגיטל לאקסטרים, אפילו השמים הם לא הגבול.

רותם רוגובסקי, SQLINK

סמנכ"ל בקבוצת SQLINK ומנהל חטיבת הניו-מדיה בחברת הבת תבונה. מומחה ל-UI ו-UX, מבכירי אנשי הניו-מדיה בישראל, מייעץ לחברות וארגונים מהמובילים במשק בתחומי אסטרטגיית דיגיטל, ארכיטקטורת מידע ופיתוח מערכות Web. בשעות הפנאי מסתובב בארץ עם הרחפן שלו ויוצר סרטונים ויראליים של ישראל ממעוף הציפור.

הגב

3 תגובות על "עד כמה משפיעים הצבעים שבחרתם למוצר על ההצלחה שלו?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Anis Kadis
Guest

כתבה מעולה, לאנשים יש קליטה מהירה מאוד של צבע והשיוך שלו, לכן באמת חשוב לבחור משהו מותאם בדיוק לקהל היעד של המוצר אחרת אפשר לפספס שוק שלם בגלל בחירה קטנה כזו, צבע צורה והתוכן הויזואלי הוא הדבר הראשון שלקוח פוגש במיתוג ועל כך חובה שיהיה זכיר, ייחודי, ומכוון מטרה!

יוני
Guest

האמונה הזו בהשפעת הצבעים עלינו מזכירה לי את האמונה באסטרולוגיה

ron r
Guest

הכתבה רק מראה כמה לא חשוב איזה צבע אנחנו אוהבים בהשוואה למותגים שאנחנו אוהבים – רוב המותגים בעולם אדומים. והנתונים בכתבה לא מתקרבים לסטיסטיקה הנ״ל…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: