מאחורי הקלעים של דו-קרב ענקים: ככה הצליחה גוגל להוריד את סמסונג על הברכיים

בינן לבין עצמן, חברות ענק יכולות להיות ידידות ביום א’ ואויבות מושבעות ביום ג’, אבל שימוש כל כך חכם בכלי התחרות עצמו, מזמן כבר לא ראינו. כיצד השתמשה ענקית התוכנה במוטורולה כדי “להכניס” לסמסונג, ואיך בסוף עוד יצאה מורווחת במיליארדים?

(תמונה: flickr, cc-by, .RGB)

(תמונה: flickr, cc-by, .RGB)

הפוסט נכתב על-ידי גורדון קלי ופורסם במקור בפורבס ישראל.

סמסונג היא חברה ענקית. היא מעסיקה 427,000 אנשי צוות, יש לה מחזור רווח שנתי של 270 מיליארד דולר ונכסים בשווי 600 מיליארד דולר, שמפוזרים במעל ל-60 יחידות עסקיות. ועדיין, גוגל הצליחה לבצע רק לאחרונה מהלך כפול שממש הביס את החברה.

שאלה ראשונה: למה?

על פניו, עם נתח שוק של 81 אחוזים ממכירות מכשירים מבוססי אנדרואיד, היינו חושבים שגוגל וסמסונג חברות טובות. סמסונג הייתה, במידה מסוימת, הכוח מאחורי ההצלחה המטאורית של אנדרואיד, והציבה את גוגל בעמדת פתיחה מצוינת בשוק המכשירים הניידים.

הבעיה היא שסמסונג רצתה יותר מדי קרדיט. לא הספיק לה שהיא מייצרת את מכשירי האנדרואיד הפופולריים ביותר, סמארטפון וטאבלט, היא הייתה חייבת להתאמץ להסתיר את אנדרואיד – וכתוצאה מכך את מקומה של גוגל בהישגיה. היא עשתה כן באמצעות ‘TouchWiz’, ה”קאבר” של סמסונג לנראות הרגילה של האנדרואיד, שהפכה אותו לבלתי מזוהה ממש. הלקוח הממוצע ידע שהוא קונה מכשיר של סמסונג, אבל תפקידה של גוגל בעסק נראה כלא היה קיים.

אבל זה לא הספיק לסמסונג – היא החלה להשפיל את הביצועים של אנדרואיד על ידי החלפת חלקים רבים מהתוכנה – החייגן, היומן, שרותי האימייל, אנשי הקשר ועוד – באפליקציות משלה. הביקורות היו בעיקר שליליות על ה- TouchWiz, בעיקר בשל צריכת הנפח המוגזמת שלו שהאטה את המכשירים, וגם על כך שהאפליקציות החדשות היו נחותות מהקודמות וחסרות מעוף.

אבל סמסונג לא נרגעה, והחליטה למצות את המצב עד הסוף – היא הכניסה את ה- TouchWiz גם לטלוויזיות החכמות שלה, שוק נוסף בו היא שולטת, והחלה לבנות מתחרה משלה לאנדרואיד – הטייזן (Tizen), שהודות ל- TouchWizנראה זהה למשתמש הממוצע. אסטרטגיית החברה לטווח הארוך ברורה: היא תחליף את מערכות ההפעלה בטלפונים שלה לטייזן, ותיקח את מרבית שוק הטלפונים החכמים איתה. גוגל הייתה חייבת לעשות משהו.

כך אמור היה להראות ממשק ה-Touchwiz בגרסת הגלקסי הבאה. מקור: evleaks

כך אמור היה להראות ממשק ה-Touchwiz בגרסת הגלקסי הבאה. מקור: evleaks

שאלה שניה: איך?

ה”איך” היה מוטורולה. ב-15 לאוגוסט 2011, גוגל הכריזה שהיא רכשה את חברת מוטורולה עבור 12.5 מיליארד דולר במזומן. בכך, רכשה גוגל גם יותר מ-20,000 פטנטים שרשומים על שם החברה, והוסיפה לכך הודעה פומבית שרכישת יצרנית הטלפונים לא תשפיע כהוא זה על יחסיה עם השותפות הנוכחיות שלה. נשבעים.

כמובן שגוגל לא חשבה ששותפיה יאמינו לאמרות ששחררה, ותגובותיהם הנדושות אישרו זאת. אם גוגל תשמש במוטורולה כדי לשגר סדרת טלפונים חכמים משלה, היא תכבוש את השוק. הטלפונים יפעלו על אנדרואיד כמובן, ואף אחד, אפילו לא סמסונג, לא תוכל להרשות לעצמה להוריד מחירים כפי שיכולה לעשות גוגל, בעזרת שליטתה במערכת ההפעלה ובפרסום בתחום האינטרנט.

הפתיון היה מוכן – חיסול שוק האנדרואיד שאינו של גוגל, אלא אם יתר יצרניות המכשירים (כלומר, סמסונג) יפסיקו להתעסק עם אנדרואיד. גוגל הראתה לכולן בשקט בשקט שהיא יכולה ויודעת לשחק את המשחק.

סמסונג נגסה. ב-27 לינואר 2014, גוגל וסמסונג חתמו על הסכם לשיתוף פטנטים למשך עשור. מתחת לכותרת המפוצצת, ההסכם קבע בעיקר שסמסונג “תירגע” עם ה- TouchWiz שלה, והפוקוס ישוב להיות על האנדרואיד המקורי. יומיים לאחר ההכרזה, גוגל שוב יצאה לעיתונות, והכריזה שמכרה את מוטורולה לחברת לנובו, מבלי להשאיר מקום לספק על כך שניהלה מו”מ מקביל על שתי העסקאות.

התוצאה: מכה כפולה לסמסונג

ראשית, למרות יתרון הגודל והשליטה בשוק האנדרואיד, סמסונג התיישרה מחדש לפי הרצונות של גוגל. סמסונג לא תדרוס שוב את העיצוב של אנדרואיד, תחליף את האפליקציות הייעודיות של המערכת לטובת שלה, ולא תחביא את העבודה הקשה של גוגל. אינדיקציות שמצביעות על השקה מאופקת של הגלקסי S5 מלמדות שהיא כנראה גם תעמוד במילתה.

שנית, סמסונג כבר לא תוכל להשתמש באנדרואיד כדי להחדיר לשוק את Tizen. על ידי כך שוידאה שמכשירי סמסונג ימשיכו להשתמש ולהציב בפרונט את אנדרואיד, סמסונג תצטרך להרוויח את המוניטין של הטייזן מאפס, במקום תוכניתה המקורית שפשוט נתרגל אליו ונקבל מוצר מוכר באריזה חדשה.

ומה לגבי ההפסד הלכאורי של גוגל, של 10 מיליאד דולר? זה נכון שהיא מכרה את מוטורולה ב-2.91 מיליאד בלבד (לאחר שרכשה אותה תמורת 12.5 מיליארד דולר), אבל מה שכולם פספסו זה את 3.2 מיליארד הדולרים שהיו למוטורולה במזומן, 2.4 מיליארד דולר שהיא חסכה באמצעות דחיית תשלום מיסים, ומכירה של שתיים ממחלקות מוטורולה, שמסתכמת ב-2.5 מיליארד דולר. נוסיף לחישוב את המחיר שלנובו שילמה, ונראה שגוגל שילמה מיליארד דולר בלבד על פטנטים ששווים 5.5 מיליארד דולר, מעבדת המחקר המתקדמת של החברה, ותרגיל לסמסונג ששווה הכל.

Well played Google. Well played.

הפוסט פורסם במקור בפורבס ישראל

פוסטים נוספים מפורבס ישראל:

אורנג’ משיקה ממשק ייעודי לאוכלוסייה בוגרת

התעשייה האווירית חשפה את ה”סופר הרון”, המל”ט הטוב בעולם

קרדיט תמונות:

פורבס ישראל

הגב

11 תגובות על "מאחורי הקלעים של דו-קרב ענקים: ככה הצליחה גוגל להוריד את סמסונג על הברכיים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יואב
Guest

בנוסף, אם הבנתי נכון אז גם אנחנו הרווחנו מזה בכך שהאפליקציות שסמסונג מכניסות במכשירי אנדראיד שלה מעכשיו יהיו ניתנות להסרה לפי רצון המשתמש ולא יהיו מוטמעות ברום כמו שהיה עד עכשיו וככה נוכל לחסוך את עניין הפיכת המכשיר לרוט והסרת האחריות יצרן.

משה
Guest

ניתוח מעניין אבל לדעתי מפספס את הלחץ המרכזי על סמסונג. מה שבאמת פגע בסמסונג היה סגירת הקוד של יותר ויותר מרכיבים של האקו-סיסטם של אנדרואיד. דבר זה גרם לכך שקשה הרבה יותר להעביר אפליקציות לחנויות אלטרנטיביות. גוגל פועלת כך להילחם בפיצול של אנדרואיד למספר אקו-סיסטמים שאינם בשליטתה (אמזון, סינים וכו’) שניצלו את כמות האפליקציות שיכולות לרוץ אצלם ללא מאמץ. תשאלו את מיקרוסופט.

הרכיב המרכזי באסטרטגיה זו של סגירת הקוד הינו Google Play Service שגוגל מעבירה אליו יותר ויותר מרכיבים, והחל מה-1 לאוגוסט גם AdMob עובר לשם עם כל 40%+ מהאקו-סיסטם של אנדרואיד.

הניתוח המלא:
http://www.wired.co.uk/news/archive/2013-10/21/googles-iron-grip-on-android

נתח השוק של AdMob באנדרואיד:
http://www.appbrain.com/stats/libraries/ad

המעבר של AdMob (מופיע בהערה):
https://developers.google.com/mobile-ads-sdk/download#downloadandroid

דורון מועלם
Guest

ניתוח מעולה! עוד כאלה יהיה נחמד

סהר
Guest

באמת התפלאתי איך היא מכרה את החברה בהפרש כה גדול

עזרא
Guest

שורה תחתונה, הצרכנים תמיד מרוויחים מהתחרות.
הנה, קיבלנות את MOTO G – מכשיר ששווה לפחות פי 1.5 מהמחיר ששלו.

שגיא
Guest

אם זה אותה סמסונג שאנחנו מדברים עליה, היא תמצא דרך לא לעמוד בהסכמים.. ולהשחיל מה שהיא רוצה.

גלעד - מפתח - "איש קשר זמני"
Guest
גלעד - מפתח - "איש קשר זמני"

כתבה מעניינת.

Name
Guest

כתבה מעולה! ניתוח מצויין!

עומרי
Guest

לדעתי המהלך הזה רק מחזק את מעמדה של סמסונג כיצרנית מספר אחת של סמארטפונים מבוססי אנדרואיד. אם גוגל הענקית הייתה צריכה להתאמץ כל כך כדי שהגלאקסי הבא יהיה יותר “אנדרואידי”- זה רק מראה איזו השפעה עצומה יש לסמסונג על שוק הסמארטפונים. לא שהיה לי ספק.

אור
Guest

פשש אחת הכתבות המעניינות שיצא לי לקרוא

רן
Guest

נראה שסמסונג שמרה כמה קלפים.
הנה אחד:
http://www.usatoday.com/story/tech/2014/02/18/samsung-gear-smartwatch-tizen-android/5583023/

wpDiscuz

תגיות לכתבה: