כיצד פייסבוק קובעת מה תראו בפיד?

אם צוקרברג כבר השתלט לנו על החיים, כדאי להבין איך הוא בוחר מה נדע ומה לא. זה נכון באופן כללי, ונכון כפליים אם אתם מתכוונים להשתמש במערכת שלו למטרות שיווקיות.

תמונה: flickr, cc-by, Kris Krug

תמונה: flickr, cc-by, Kris Krug

סביר להניח ששמתם לב שאחרי שאתם מפשפשים למישהו בתמונות, הסטטוסים שלו מתחילים להופיע לכם בפיד. אז נכון שחלקכם לא מעוניינים לראות את הסטטוס של הבחורה שבדקתם אילו נופים היא צילמה בתאילנד, אבל באופן עקרוני הרעיון הזה הגיוני. אם מישהו חשוב לכם – אתם רוצים ממנו עדכונים.

אם אתם משווקים את הסטארטאפ שלכם, אתם רוצים להיכנס לאנשים לפיד. למען האמת, גם אם אתם לא משווקים כלום אתם בדרך כלל רוצים את אותו הדבר. אחרי שבשני המדריכים הקודמים  נגענו בערך הכלכלי של תוכן וביצירת תוכן ויראלי, הפעם ננסה להבין את תהליך ההחלטה של פייסבוק בנוגע לחשיפת תכנים. כמו עם האלגוריתם של גוגל, גם בפייסבוק אין דרך לדעת בדיוק איך זה מתנהל וגם פה האלגוריתם משתנה ומשתכלל כל הזמן. האמצעי היחיד שיש לנו הוא ללמוד מהניסיון ולבצע בדיקות. עשינו את זה ומה שאתם עומדים לקרוא הוא פישוט של התהליך. כללי אצבע אם תרצו.

הכל אינטרסים

בשביל להבין את האלגוריתם של פייסבוק צריך להבין את האינטרס של הרשת החברתית. כידוע, פייסבוק עושה את מרבית הונה מפרסומות. ככל שמשתמש מבלה זמן ארוך יותר באתר הוא נחשף לפרסומות רבות יותר. אם כן, המטרה של פייסבוק היא לחשוף את המשתמשים שלה לתוכן המתאים להם ביותר ובאיכות הגבוהה ביותר האפשרית כדי שיישארו זמן ארוך ככל האפשר ויחזרו שוב ושוב. במילים אחרות, תוכן טוב מנצח. עכשיו השאלה, איך מחליטים מהו תוכן טוב?

כדי להבין את תהליך ההחלטה אסביר אותו באופן אישי: כשאתם מייצרים פוסט, פייסבוק חושפת אותו לאחוז קטן מהחברים או העוקבים שלכם (אוכלוסיית המדגם) כדי לבדוק את טיבו. בהתאם לתגובה שלהם המערכת מחליטה אם להמשיך לחשוף אותו לאנשים נוספים. אם הפוסט יצר אינטראקציה גבוהה באוכלוסיית המדגם, המערכת תמשיך לחשוף אותו לאוכלוסייה נוספת. זאת הדרך שפייסבוק ממיינת תוכן לדרגות איכות. זאת גם הסיבה שלפעמים אתם מקבלים סטטוסים משעממים בין כל הדברים המעניינים. תתייחסו לזה כמו לפרק פיילוט בפסיכומטרי ותעשו כמיטב יכולתכם לצאת סבבה.

קחו את זה באופן אישי

יש רובד נוסף להחלטה של פייסבוק בנוגע לחשיפת תכנים – קירבה אישית. אם להכליל, אוכלוסיית המדגם הראשונית מורכבת משתי קבוצות משתמשים עיקריות: כאלה שמרבים להגיב לפוסטים שלכם (החברים הקרובים) וכאלה שלא (חברים אחרים). כך המערכת יכולה להחליט לא רק האם להמשיך ולחשוף את הפוסט, אלא גם למי. כלומר, האם הפוסט מעניין את כלל החברים או רק את החברים הקרובים. דוגמא טובה לכך הן חבורות הבנות שכותבות אחת לשנייה “מהממת! אני מתה!” על כל תמונה.

המערכת תזהה שמספר קטן וקבוע של משתמשים מגיב על כל תמונה של המשתמשת ובכל פעם שהיא תעלה תמונה, התמונה תחשף לחברות הקבועות שלה כדי שיכתבו לה “מאמי! הכי יפה בעולם!”. העניין הוא שאם היא באמת הכי יפה בעולם, סביר להניח שגם אנשים נוספים יכתבו לה על התמונה והתמונה תחשף לקהל גדול יותר מבין החברים שלה.

קבוצת החברים הקרובים יכולה להיות גדולה יותר או קטנה יותר. כוון שפייסבוק מודדת קרבה על פי כמות ההתייחסויות לתוכן של אדם מסוים, מי שמייצר תוכן טוב באופן סיסטמטי נחשף ליותר אנשים, כי יש לו  יותר “חברים קרובים”. זה נכון לגבי פרופילים אישיים כמו גם לגבי עמודים. כלומר, אם אתם מייצרים שעמום באופן קבוע, גם כשתייצרו עניין הוא יהיה פחות גדול מהפוטנציאל שלו. זה נכון גם בחיים האמיתיים, תשאלו את מיקרוסופט.

המקצוע העתיק בעולם

בניגוד למה שמקובל לחשוב על האנשים שעושים לייק לכל דבר, “זונות לייקים” כן גורמים לפייסבוק לתייג תוכן כאיכותי כשהם עושים עליו לייק. מה שהם לא עושים זה “לייצר סיפור”. מה זה לייצר סיפור? באופן לא ברור, פייסבוק מייצרת סיפורים לחלק מהלייקים והתגובות שאתם יוצרים – אתם מכירים את זה בתור פוסט שבו כתוב X likes Y’s post. הסיבה שמפרגני הלייקים לא מייצרים סיפור היא שפייסבוק מגבילה את כמות הסיפורים שהמשתמש מייצר. כלומר, המשתמשים האלה מייצרים סיפורים בקצב רגיל גם כשהם מחלקים לייקים בקצב גבוה. צדק פואטי אם תרצו.

אגב, לא הכל תלוי לייקים, יש גם העדפה לסוגי תכנים מסוימים: תוכן מקורי יקבל יותר חשיפה משיתוף תוכן של אדם אחר, תמונות וסרטונים יקבלו יותר חשיפה מסטטוס הכולל מילים בלבד. פוסט ללינק חיצוני לפייסבוק (זה כולל סרטונים מיוטיוב) יקבל פחות חשיפה מתוכן שמקורו בפייסבוק.

למי יש יותר גדול?

כאמור, פייסבוק מבוססת על קשר אישי. לכן, עמודים נחשפים הרבה פחות מפרופילים אישיים, מה שמגדיל מאוד את התחרות על המקום בפיד שלכם. וזה טוב לפייסבוק, כי כך עמודים (מפרסמים) משלמים עבור חשיפה. זה המקום לפוצץ את בועת ה”תראו כמה לייקים יש לעמוד הזה – הוא בטח פופולרי”. מפרסמים עושים הכל כדי להוכיח עליונות במספר העוקבים בעמוד שלהם לעומת מתחרים. עמוד עם 10,000 עוקבים שיש בו אחוזי אינטראקציה גבוהים שווה הרבה יותר מעמוד עם 50,000 עוקבים שלא מגיבים לתוכן שבו. זאת גם הסיבה לא “לקנות לייקים” מכל מיני שירותים מפוקפקים המבטיחים 10,000 לייקים בחמישה דולר ולהיזהר מתחרויות לייקים שמביאות בדרך כלל קהל לא ממוקד. הסכנה בכך היא שגם כשתפרסמו פוסט איכותי, אוכלוסיית המדגם תורכב בחלקה מיוזרים פיקטיביים או חסרי עניין, והם הרי לא מגיבים לכלום כך שהמערכת תדרג את התוכן כ-לא איכותי.

הבעיה גדולה עוד יותר, כיוון שהיא גם מורידה את היעילות של החשיפה בתשלום. הערך הגדול ביותר של עוקבים בעמוד הוא שהם הביעו עניין אמיתי בגורם שאותו הוא מייצג. אם יש לכם עמוד עם 50 אלף עוקבים – יש לכם אוכלוסיית יעד ממוינת שרוצה לשמוע על פועלכם ופייסבוק נותנת לכם לטרגט אותה בקלות. זה מביא אחוזי המרה מהגבוהים ביותר באינטרנט. העניין הוא שאם האנשים האלה הגיעו “בכוח”, אתם מבזבזים עליהם את תקציב הפרסום שלכם פעם אחר פעם, ושוב העמוד שלכם לא יעיל.

כאמור, כל מה שכתוב פה עשוי להשתנות כבר מחר או רק בעוד שנתיים, אבל ההיגיון יישאר. מעניין יהיה לראות מה ההאשטאגס יעשו לכל המערך הזה. #PhotosFromThailand

הכתבה בחסות טרוס מדיה

חברת טרוס מדיה מתמחה בשיווק סטארטאפים. גולת הכותרת של החברה היא מחלקת האנימציה הייחודית שלה המורכבת מטובי המוחות בישראל. החברה מפיקה סרטוני מוצר לסטארטאפים רבים בארץ ובחו"ל וכן לחברות היי-טק, חברות תקשורת ועוד. מומחי החברה מספקים שירותים מקיפים לסטארטאפ – יצירת אסטרטגיית שיווק ורכש מדיה, אפיון ועיצוב UI לאפליקציות, מיתוג ושפת מוצר, בניית פיצ'ים ומצגות למשקיעים. טרוס מדיה מציעה תכנית מימון ייחודית לסטארטאפים לפני סבב גיוס ראשון, בה החברה מממנת חלק מעלות העבודה והחזר המימון מותנה בהצלחת הגיוס.

בין לקוחות החברה: עשרות רבות של סטארטאפים, eBay, בזק בינלאומי, בנק מזרחי טפחות, פלאפון ועוד.

יניב טרוס

מנכ"ל Tross, חברה המתמחה במימון המונים, שותף ב-Crowdfunders' Fund המשקיעה בחברות Hardware B2C. מאמין באנשים ומספרים, וורקוהוליק.

הגב

9 תגובות על "כיצד פייסבוק קובעת מה תראו בפיד?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יוני
Guest

תודה!

ליאת
Guest

זה גם אומר שאם שבועיים אני לא נכנסת לפייס אז כאני אכתוב פוסט סטטוס – אף אחד לא יראה אותו :(

רחל סעדיה
Member

אוח, בעמודים שלי מופיעות כל הזמן המודעות המעצבנות שמבקשות ממך לעשות לייק. בעמודים שלי, לעומת זאת אני נדרשת לשלם 10$ ליום על קידום העמוד… צוקרברג חושב שאני מליונרית???

ירון
Guest

שכחתם דבר אחד בנוגע לכמות לייקים שכן חשוב.
חלק מהאלגוריתם של מיקום בגוגל מתחשב בכמות הלייקים שיש לאתר בפייסבוק.
ולכן אם הדף שלכם קשור לאתר מסוים כמות הלייקים תהיה חלק מקביעת הדרוג שלו בגוגל.
אני יודע שזה נשמע לכם הזוי אבל מהרבה בדיקות ונסיונות דפים שיש להם 10,000 לייקים ואפילו לא לינק נכנס אחד ממוקמים גבוה מאוד בתוצאות של גוגל.

ולכן הרבה מאוד ספאמרים קונים לייקים בכמויות מטורפות וככה מקפיצים את האתרים שלהם.

ירון

שירה פרנק
Guest

תודה רבה! מידע איכותי. נהניתי לקרוא!

פורן
Guest

תמצת את זה בצורה הכי טובה וברורה.

יש כאלה שעוד עושים את השטויות של לקנות חברים…אם הם יקראו את מה שכתבת אולי ישנו דרכם.

ליבראטין
Guest

מעולה, תודה.

משה הרשקו
Guest

מעניין מאד

ייעוץ עסקי - FORWARD
Guest

נשמח לטיפים נוספים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: