כיצד פייסבוק מחליטה מה יופיע לכם בפיד?

כיצד פייסבוק בוחרת אילו תכנים להציג בניוז פיד שלכם? בסוף השבוע האחרון חשפה הרשת החברתית מה עומד מאחורי הבחירה מה יוצג בפניכם ומה לא

תמונה: יח”צ

באירוע שנועד לתקשורת והתקיים בסוף השבוע האחרון, הסיטה הרשת החברתית מעט את הווילון בנוגע לאלגוריתמים הקובעים אילו פריטים יופיעו בניוז פיד של משתמשי פייסבוק. זוהי הזדמנות מעניינת להציץ אל מספר גורמים המשפיעים על ניתוב התכנים הנכתבים על ידי המשתמשים ועל ידי דפים השייכים לחברות מסחריות, בדרכם אל הניוז פיד של המשתמשים ברשת החברתית.

איך מנתבים אלפי תכנים אל ניוז פיד של משתמש אחד?

פייסבוק, עם למעלה ממילארד משתמשים ומאות אלפי מפרסמים, טוענת כי קיים הרבה יותר תוכן ממה שניתן להראות לכל משתמש ברשת החברתית. על בסיס ההנחה ההגיונית הזו, פייסבוק למעשה לא מראה את כל מה שפורסם על ידי כל פרסונה ברשימת החברים, או על ידי דפים שהמשתמש ביצע אליהם לייק.

על פי החברה, האלגוריתמים מסתמכים בעיקר על אינטראקציה של המשתמשים עם התכנים הסובבים אותם. לדוגמא, באיזו תכיפות משתמש ביצע לייק או שיתף אייטמים החשופים אליו – זאת בכדי לזהות האם הפוסט הוא תוכן שהמשתמש מעוניין לראות בניוז פיד שלו.
וויל קת’קארט, מנהל מוצר בפייסבוק מספר כי בעוד פייסבוק בוחנת מספר משתנים המשפיעים על האלגוריתמים של החברה בבחירת האייטמים שיופיעו בניוז פיד שלנו, יש מספר גורמים עיקריים הקובעים אילו אייטמים יופיעו על הניוז פיד שלנו:

  • כיצד המשתמש ביצע אינטראקציה עם פוסטים מאותו משתמש או מקור לפני כן? במילים אחרות, האם המשתמש ביצע לייק או שיתף פוסטים מאותו המקור? או שמא הוא התעלם ממנו?
  • כיצד משתמשים אחרים הגיבו לאותו פוסט ספציפית? האם המשתמשים שיתפו את הפריט? האם הם הגיבו עליו?
  • כיצד המשתמש הגיב לפוסטים אחרים מאותו הסוג בעבר? האם יותר סביר שהמשתמש יגיב על סיפורים על מערכת יחסים של חברים, הודעות מדפים מסחריים, עדכונים ממשחקים או יישומים אחרים?
  • ספאם? תוכן פוגעני? מאז ספטמבר פייסבוק התחילה לכלול באלגוריתם שלה גם את הסבירות שהמשתמש ידווח על הפוסט כספאם או יסיר אותו מהניוז פיד שלו בצורה אחרת.
  • פוסטים מקודמים – פיצ’ר יחסית חדש שפייסבוק הוסיפה על מנת להגדיל את מעגל ההכנסות שלה. הרשת החברתית מאפשרת למשתמשים ולמפרסמים לשלם עבור פוסטים מקודמים, לצורך הצגתם למעגל חברים גדול יותר, או משתמשים אשר ביצעו לייק לדף מסחרי של חברה. במקרה כזה המשתמש עשוי לראות פוסטים כאלו גם אם הם מבצעים אינטראקציה עם אותו דף או חבר לעיתים רחוקות יותר.

כמו כן, פייסבוק מספרת כי התוכן שהמשתמשים רואים בהתקנים הניידים שלהם, לא בהכרח זהים לתוכן אשר הם רואים בגירסה הוובית של הרשת החברתית. לדוגמא, משתמשים מהטלפון הסלולרי נוטים פחות לצפות בסרטוני וידאו על הסמארטפונים שלהם, ולכן פייסבוק תציג למשתמשים המגיעים דרך התקנים ניידים, פחות פוסטים המכילים קישורי וידאו.

התקרבתם לבית עסק? קבלו פרסומת רלוונטית עבורו

מנהל מוצר נוסף בפייסבוק, מאט אידמה, מסר כי המטרה של פייסבוק היא לספק חומרים, ביניהם פרסומות, שהמשתמשים מוצאים מעניינים ושימושיים, ורלוונטיים לסיטואציה שהמשתמש נמצא בה. כמו כן, הוא אמר שחשוב לציין כי הפוסטים המקודמים אינם פוסחים על סינוני האלגוריתמים בדרכם אל הניוז פיד, זאת בתוספת לגורמים דמוגרפיים וגיאוגרפיים, כגון קירבה פיזית אל בית העסק שמקדם פוסטים ממומנים שכאלו.

אך יש משתמשים מהצד השני של המתרס, אשר מרגישים שהשינויים התמידיים באלגוריתמים של פייסבוק פוגעים בחשיפה אליה הם זוכים דרך הרשת החברתית. ידוענים המשתמשים בפייסבוק, ביניהם שחקן הקולנוע ג’ורג’ טקיי מ”מסע בין כוכבים”, ובעלי קבוצת ה-NBA דאלאס מאבריקס, מארק קיובן, התלוננו בשבועות האחרונים כי פייסבוק מציגה פחות עדכונים מהדפים שלהם, מה שמלמד על כוונת הרשת החברתית לקדם את נושא הפוסטים הממומנים. פייסבוק הכחישה את הנושא, ואמרה כי היא עסוקה בהתאמה תמידית של האלגוריתמים שלה בכדי לספק את התוצאות הרלוונטיות ביותר.

הקרב על הלייק

בפייסבוק עובדים קשה, כך נראה, על מנת לנתב אל כמות התכנים, הדעות והפרסומים השונים העוברים מהמפרסם עד לאוכלוסייה הרלוונטית. מבחן ההצלחה של פייסבוק נמדד בסופו של דבר לא רק על ידי מספר המשתמשים, אלא גם על כמות הזמן שהם משקיעים בכדי לבדוק מה קורה, והמטרה של הרשת החברתית, בסופו של דבר, היא לתפוס את המשתמשים על ידי הצגת תכנים מסויימים הרלוונטים להם, ולגרום להם להישאר ברשת החברתית על מנת לחשוף אותם לפרסומות.

מן הצד השני, החברות והמפרסמים ימשיכו לעבוד קשה על מנת להגיע לאותם המשתמשים הרלוונטים אליהם, ואף יהיו נכונות להשקיע כספים בכדי לקדם מטרה זו. פייסבוק מצידה, עלולה לסבך את עצמה על ידי הרחקת המשתמשים מהפרסומות והמותגים המעניינים אותם, במטרה לשכנע את המפרסמים לקנות את המרחק ביניהם לבין המשתמשים. מעניין יהיה לראות את המהלכים הבאים שפייסבוק תבצע על מנת לשפר את האלגוריתמים שלה, בכדי להתאים את התכנים למשתמשים, וכיצד החברות והמפרסמים מצידם יגיבו על מנת להגיע אליהם. עד אז, לייק.

אבישי בר

מנהל מוצר. מפתח Web ו-React Native, חולה גאדג'טים, הולך נגד הזרם ואוהב את כל מה שקשור לגוגל, לאנדרואיד ולקוד פתוח. עיסוקו העיקרי הוא לפרק לחלקים כל צעצוע חדש שמגיע למשרד ואז לכתוב עליו מדריך.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: