8 טיפים שיעזרו לכם לעשות יחסי ציבור מעולים לסטארטאפ שלכם

שלב הפרסום והשיווק הוא שלב חשוב עבור כל סטארטאפ שרוצה לפרוץ קדימה, אך דווקא לשלב הזה חברות רבות מגיעות ללא תקציב מספק. הכנו לכם כמה טיפים שיעזרו לכם לפרסם את המוצר שלכם בעצמכם

 broadcastertr/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: broadcastertr/ Getty Images Israel

מאת שלי פז, יועצת תקשורת לסטארט-אפ ניישן סנטרל, ואמיר מיזרוח, דובר סטארט-אפ ניישן סנטרל

אחרי שגייסתם את כוח האדם המתאים, פיתחתם את הרעיון לטכנולוגיה, עשיתם POC ואולי גם השגתם גיוס קטן, הגיע השלב שבו מתחילים להתעניין ביחסי ציבור, מהדרכים היעילות ביותר לדבר עם השוק. אין ספק שמדובר כבר בשלב יחסית מתקדם של הרעיון, וברוב המקרים המוצר כבר עובד ברמה כזאת או אחרת ועכשיו צריך לצאת אל העולם ולבדוק מה התגובות למה שהיווה מרכז עולמכם בתקופה האחרונה.

נדמה כי מדובר באחד השלבים הקשים עבור סטארטאפים. רבים מהם משקיעים בעיקר בתחומים אחרים ומתקשים לתכנן ולהיערך בצורה מדויקת לשלב השיווק והקידום. לא פעם דווקא המועד המרגש הזה, שבו אפשר לספר לעולם על הפיתוח המרגש והעבודה הקשה שלכם, נשאר עם תקציב זעום ומרחב תמרון קטן מאוד, מה שישר מוריד את האופציה הטובה ביותר: שכירת אנשי יחסי ציבור מקצועיים, שמכירים את השוק, התחום והאנשים הפועלים בו. מלבד הנושא הכספי, גם הזמן שיש להשקיע ביחסי ציבור טובים אינו מצרך שנמצא בשפע אצל יזמים רבים. ובכל זאת אסור לוותר ולשמור בסוד את כל המאמץ שהשקעתם, כי יש כל חברה יכולה לעשות כמה דברים בעצמה על מנת לעניין את התקשורת ולפחות להתחיל להניע את התהליך של פרסום ושיווק המיזם. מה עושים, למי פונים ואיך? הנה 8 דברים שאתם יכולים לעשות בעצמכם כדי לקבל חשיפה תקשורתית:

1. עבודת מודיעין תחילה

לפני שאתם יוצאים החוצה ומספרים על המוצר שכל כך מרגש אתכם, חשוב לחקור וללמוד את המקומות שבהם הייתם רוצים לראות כתבות עליו ולהבין היכן יש סיכוי שתקבלו חשיפה תקשורתית: אילו כלי תקשורת יכולים להתאים, מהם לוחות הזמנים של כלי התקשורת (ירידה לדפוס, שעת שידור), מהם שמות הכתבים, על מה הם נוהגים לכתוב ומה הסגנון שלהם, מהי תדירות המדורים הרלוונטיים לכם ועוד? השלב הזה חשוב לשני הצדדים: לכם משום שאתם רוצים לדעת כמה שיותר על המקום שעשוי להציג אתכם ואת הפיתוח שלכם; ולכתבים, שמקבלים מאות מיילים ביום וחייבים לסנן אותם על פי מידת הרלוונטיות אליהם. כשם שאתם מצפים שכתבים יעשו את עבודתם ויחקרו את המוצר שלכם בעת סיקור שלו, כך אתם צריכים להשקיע זמן ולחקור את תחום עבודתם. כך, כשתפנו אל הכתבים תהיו בטוחים שאתם מציעים משהו שנמצא בתחום הסיקור שלהם, אחרת הם עלולים לבטל את הרצינות שלכם, לחשוב ששלחתם את אותו המייל לכל מאן דבעי ולפקפק ביכולת שלכם להציע סיפור אמין ובצורה מקצועית.

2. איך פונים לכתבים?

בדיוק כמו שעניינתם משקיעים בצורה מהירה וקולעת, כך תעשו גם עם כתבים. הקפידו לכתוב מייל קצר שבו תספרו את הסיפור שלכם בצורה בהירה וברורה, כזו שתגרום להתקשר אליכם לפרטים נוספים. בשורת הנושא נסחו את השורה התחתונה של האייטם שאתם מציעים, לדוגמה: חברה ישראלית חדשה פיתחה מכשיר המסייע לחולי אלצהיימר המתגוררים בגפם; או פיתוח טכנולוגי יסייע לצמצם את הקטל בכבישים. היו בהירים בנקודה הזאת והסבירו בתמציתיות איזו בעיה אתם פותרים ולמה אתם חשובים.

ברוב המקרים ניתן להשיג את כתובת המייל של הכתב מאתר העיתון ולהעביר אליו הצעה, ואם המייל לא נמצא באתר אפשר להתקשר למערכת העיתון ולבקש את כתובת המייל. זמן מה אחרי ששלחתם אפשר להתקשר למערכת ולשאול האם הם קיבלו את המייל, מה דעתם או האם הם זקוקים לפרטים נוספים? כך תוכלו לדעת איפה אתם נמצאים ולפעול בהתאם. הקפידו לשמור עם הכתבים על ערוצי התקשרות מקצועיים, ולא להטריד אותם בסלולר או במייל הפרטי, אלא אם מדובר בחדשות מרעישות. חריגה מהגבולות המקובלים עלולה לעשות את הפעולה ההפוכה ולגרום להם לוותר על האייטם. גם היכרות באמצעות LinkedIn היא לגיטימית וניתן לפעול בכיוון זה, בייחוד עם הכתבים הזרים.

 Francesco Carta fotografo/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Francesco Carta fotografo/ Getty Images Israel

3. לפעמים תצטרכו את התמונה הגדולה

האייטם שהצעתם נשמע טוב לכתב, אבל הוא לא עומד בפני עצמו. עכשיו עומדת בפניכם האפשרות לנסות לתאר תופעה, טרנד או מגמה שאתם משתלבים בה. תוכלו לסייע לכתבה לצאת לאור על ידי מציאת מרואיינים מתאימים נוספים, וזו גם הזדמנות מצוינת לפרגן לקולגות ולחברים שסייעו לכם בדרך. אם ניקח למשל את הכותרת “חברה ישראלית חדשה פיתחה מכשיר המסייע לחולי אלצהיימר המתגוררים בגפם”, תוכלו לתאר מוצרים חדשניים נוספים שעוזרים לחולי אלצהיימר, מוצרים חדשניים שמיועדים לגיל השלישי, לספק מרואיינים שיספרו על השוק או מגמה שמתרחשת בה לאחרונה או אפילו לתאר מה קורה בשוק שבו אתם פועלים – אולי הוא נהנה לאחרונה מהשקעות גדולות במיוחד ואולי מדינות בעולם החליטו שזו תופעה מדאיגה שצריך להילחם בה. מדובר למעשה בעבודת תחקיר שאתם עושים עבור הכתב כדי לסייע לו להחליט אם יש לסיפור שאתם מציעים מקום בגיליון או במהדורה הבאה כדי להגדיל את הסיכויים שלכם לקבל חשיפה.

4. לשתף נתונים

ובהמשך לסעיף הקודם, אם יש לכם גישה לנתונים מעניינים ועדכניים, מחקרים שעשיתם במסגרת העבודה על המוצר שלכם, סקרים או כל מידע חדש ורלוונטי – אלה יכולים לשמש אתכם בשכנוע העיתונאי לכתוב עליכם או על הנושא הכללי. אם אין לכם נתונים ייחודיים משלכם, תוכלו להקדיש מאמצים להשגת נתונים ממקור אמין, וכך ליצור סיפור רחב יותר שיסייע לכם למכור את הסיפור שלכם.

5. תנו בלעדיות

לרוב, כתבי תחום, ובייחוד הכתבים הישראלים, רוצים בלעדיות על סיפור, כלומר לדעת שהוא לא מתפרסם בכלי תקשורת אחרים לפני הפרסום אצלם. אנשי תקשורת שעובדים בחו”ל טוענים כי המנהג הזה אינו מקובל במדינות אחרות, אבל פה בישראל זו צורת התקשרות נפוצה, בייחוד כשמדובר באייטם שאינו חדשותי. לעתים ניתן להבטיח בלעדיות לכלי תקשורת דובר עברית ודובר אנגלית במקביל, כל עוד הם פונים לקהלים שונים וכל עוד אתם מיידעים על כך מראש את העיתונאים בשני כלי התקשורת. בכלל, כלל מספר אחת בניהול מערכת יחסים עם עיתונאים ואנשי תקשורת זה להיות כנים ואמינים. אמון ויחסים טובים יכולים להוביל אותם לפנות אליכם כשיצטרכו מומחה או מרואיין בנושא שבו אתם בקיאים, אך אם תפרו את האמון הזה פעם אחת יהיה לכם קשה לחזור לעבוד ביחד.

 Pekic/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Pekic/ Getty Images Israel

6. תנאי הבלעדיות

להתחייבות לבלעדיות יש יתרונות: הראשון הוא שהכתב מתחייב לפרסם את הסיפור והוא יעמוד בזה ברוב המכריע של המקרים. היתרון השני הוא שאתם יכולים וצריכים לבקש ולהגדיר את סוג הקרדיט שאתם רוצים ואפילו מי ירואיין מטעמכם, רק הקפידו לעשות זאת בכתב כדי למנוע טעויות ושגיאות כתיב מאכזבות.

אל תחשבו שבבלעדיות הכוונה לפרסום בכלי אחד וזהו, אם הסיפור שלכם טוב או אם הכתב הגיש אותו בצורה מעניינת במיוחד, ייתכן שכלי תקשורת אחרים במדיות שונות יבקשו לעשות עליו “פולואפ”. כלומר, לראיין אתכם או מישהו אחר מהכתבה, לחקור את הנושא שהצגתם מזווית אחרת או לתת רקע ולהבליט את הפעולות המעניינות שקרו בתחום. היו ערוכים לזה ובחרו את ההצעה הטובה ביותר עבורכם – תכניות בוקר או ערב? רדיו ארצי או אזורי? – כל החלטה כזו צריכה לשרת אתכם להגיע לקהל היעד שלכם בצורה הטובה והממוקדת ביותר.

7. הפצה לעיתונאי התחום

אם אתם בוחרים וחושבים שהידיעה שאתם רוצים להפיץ אינה מהסוג שדורש בלעדיות, נסחו הודעה לעיתונות והפיצו אותה לכלל כתבי התחום. שווה להשקיע ולתרגם לאנגלית ולהפיץ גם לכתבי התחום דוברי האנגלית בישראל ובתקשורת הבינלאומית. אפשר לייצר רשימת תפוצה באופן עצמאי על ידי זיהוי העיתונאים שעשויים להתעניין באייטם, ויש גם שירותים בתשלום שמסייעים להגיע לרשימות התפוצה האלה ואף להפיץ להן את ההודעות המבוקשות.

8. כתבו הודעה לעיתונות מקצועית

כדי שההודעה שלכם תצליח לעניין מישהו מהכתבים עליה להיות מנוסחת היטב ולהבליט את הדברים החדשים והמעניינים. יש מספר כללי אצבע לכתיבת הודעה לעיתונות טובה:

– התחילו ממה שחדש, אל תתביישו להסעיר ולרגש, הגיעו מיד בכותרת ללב הסיפור שלכם ואל תבנו את הפאנצ’ לסוף. הודעה לעיתונות משעממת ולא מדויקת תיזנח בתוך מספר רגעים אם לא “יקפוץ ממנה” החלק ששווה דיווח חדשותי. דוגמאות לכותרות טובות: חברה ישראלית הצליחה למפות בתלת ממד שטחים נרחבים ויוצאת לגיוס השקעות ראשון; חברה ישראלית הצליחה להשיג 75 אחוזי דיוק בזיהוי “פייק ניוז” ברשתות החברתיות.

– במשפטים הבאים בססו את הטענות שלכם והסבירו מהו המקור להן.

– בשלב הבא ספרו על החברה שלכם, על ההישגים שהשגתם, על הענף והתחום שבו אתם פועלים, על השינוי שאתם חותרים אליו ועל העתיד כפי שאתם צופים שהוא יהיה. אפשר להכניס ציטוט מעניין של מנכ”ל החברה, משפט עם בשורה, תחזית, ביקורת. משפטים משעממים ומאוד שיווקיים לא ייכנסו לעיתון.

– הודעות לעיתונות טובות הן הודעות יסודיות, מדויקות ומעניינות שחוסכות לעיתונאי את עבודת התחקיר והבדיקה, ולפעמים הן בדיוק מה שצריך כדי לעמוד בזמנים ולספק ידיעה במהירות. הקפידו לספק נתונים ומידע נכון ומדויק, לכתוב בצורה רהוטה וללא שגיאות ובתחתית לא לשכוח להוסיף את פרטי הקשר שלכם. את כל זה תכניסו ללא יותר מעמוד אחד.

הכתבה בחסות SNC

סטארט-אפ ניישן סנטרל הוא ארגון ישראלי לא ממשלתי וללא מטרות רווח המשמש כשער לעולם החדשנות הישראלי. הארגון ממנף את ההיכרות העמוקה שלו עם מגזר החדשנות הישראלי ומחבר בין אנשי עסקים מובילים, ממשלות וארגונים שאינם ממשלתיים מכל העולם, לאנשים ולטכנולוגיות הרלוונטיות ביותר המסוגלים לתת מענה לאתגרים העומדים בפניהם. לפרטים נוספים לחצו כאן.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 תגובות על "8 טיפים שיעזרו לכם לעשות יחסי ציבור מעולים לסטארטאפ שלכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
חנה שרון
Guest

תודה על הטיפים הממוקדים והמעניינים, בקרוב מתכננים לצאת עם בשורה גם בארץ אשר תשנה את כללי המשחק בתחום הפרסום בנייד. שבוע טוב ומבורך לכל עם ישראל.

Asaf Shelly
Guest

מעניין

אוה
Guest

Spellcheck

wpDiscuz

תגיות לכתבה: