על מהלך חיי מוצר והיכן תוכלו להשתלב בו

מהו תהליך חייו של מוצר טכנולוגי ואיפה אתה יכול להשתלב? אחת הדרכים להבחין בין בעלי התפקידים השונים בחברות טכנולוגיות היא פשוט לעקוב אחר מהלך חיי המוצר – מהרעיון, דרך הפיתוח ועד לסיום חייו.

הפוסט נכתב על ידי גיא חצרוני, מהנדס בכיר בסיסקו ומנהל ההשקעות החברתיות של החברה. כמו כן מוביל חצרוני את פרוייקט מענטק – קואליצייה של חברות הייטק לשילוב מהנדסים ערבים בתעשיה.

pd

הוראיציות רבות ותלויות בגודל המוצר, החברה, הלקוחות וכו’, אך כאן תקבלו את הרעיון הכללי. אשתדל להבחין בין בעלי התפקידים השונים במהלך חיי המוצר.

ובכן, בשלב מסויים נולד הצורך בפיתרון או במוצר, הצורך יכול לבוא מהאירגון עצמו (לדוגמא: אפל מחליטה להוציא לעולם אייפד) או מהלקוח (לדוגמא: בנק הפועלים צריך מערכת לניהול חשבונות לקוח).

מתחילים לגבש את הרעיון לכדי הגדרת מוצר, בשלב הראשון ממנים מנהל מוצר, מנהל המוצר צריך להיות זה שיידע להעביר את דרישת הלקוח / השוק מהמוצר החדש. תפקידו הראשוני הוא לייצר מסמך דרישות. כעת מתווסף טכנולוג בכיר: איש תוכנה/חומרה או ארכיטקט לצוות על מנת שיתן את התמיכה המקצועית לעיצוב המוצר, הטכנולוג אמור להכיר פיתרונות קיימים, גבולות יכולת טכנולוגיים של האירגון ובכלל. הקבוצה, בונה את מסמך הגדרת המוצר. כחלק מהתהליך נדרשים לעיתים לבצע ניתוחי ביצועים, קבוצות מיקוד, דיונים על לקוחות פונציאליים ולעיתים אפילו נדרשת עזרת אנשי פיתוח בכדי ליצור אבות טיפוס לחלקים מן המוצר.

עכשיו המוצר פחות או יותר מוגדר מבחינת הפונקציונליות, בשלב זה הטכנולוג בעזרת ארכיטקט בנו כבר באופן סכימטי את ארכיטקטורת המערכת, והגדירו את המרכיבים השונים. עכשיו ניכנסים לתמונה מהנדסי תוכנה/חומרה שמתחילים לתכנן את המערכת לפרטיה. שלב התיכנון לעיתים משלב גם כתיבת קוד ודוגמאות אך עיקרו ירידה למרכיבי המערכת והחיבוריות בניהם. בשלב הזה קבוצות הפיתוח המעורבות מקיימות דיונים רבים שעיקרם סקירת הפתרונות המוצעים על ידי אנשי הצוות. איש לא עובד בחלל ריק, והחיבורים בין המערכות צריכים להיות מתואמים עוד בשלב התיכנון.

בסופו של שלב זה יוצא מסמך תיכנון המוצר.

הגדרת המוצר עדיין משתנה

שימו לב שלרוב, לשלב הזה ישנן השלכות על הגדרת המוצר, אפשר שתוך כדי תיכנון מתברר שפנקציונליות מסויימת קשה מאוד לביצוע או לחילופין שאפשר להציע פונקציונליות נוספת בקלות יחסית. כך שבשלב זה הגדרת המוצר עצמו עדיין יחסית משתנה. כאן לעיתים גם משתלבים אנשי בדיקות בכירים שתפקידם לוודא שתכנון המוצר עונה על דרישותיו.

עכשיו מתחילים לכתוב קוד/לתכנן את החומרה, בתהליך הזה נהוג לבצע דיונים על הקוד אחד של השני כחלק מהבטחת איכות המוצר. על כל איש פיתוח מוטלת המשימה לא רק לכתוב את חלקו כי אם גם לבדוק שחלקו בקוד עובד כמו שצריך.

השלב הבא הוא שלב האינטגרציה, עכשיו מחברים את כל החלקים ביחד ומוודאים שתתי המערכות מתפקדות כמו שהוגדר. כאן ייתגלו שגיאות (באגים) שקשורים לקשרים בין תתי המערכות וגם תיכנון לקוי שלא לקח בחשבון התנהגות של תתי מערכות מסויימות.

לאחר ששלב האינטגרציה הראשונית מאחורינו מתחילות בדיקות מקיפות, תפקידם של אנשי הבדיקות הינו לוודא שהמערכת מתפקדת בדיוק כפי שהוגדר במסמך הגדרת המערכת.
לאחר תהליך הבדיקות והתיקונים מחליטים שהמערכת “נקייה מספיק מבאגים” ובדרך כלל שולחים אותה לבדיקות ראשוניות אצל “לקוחות” ראשונים. “אלפה” – בתוך הארגון, תפקידם משלים לאנשי הבדיקות, לנסות את המערכת בסביבה אמיתית ולדווח על תקלות. אח”כ בא שלב ה “בטא” אצל לקוחות ניבחרים המוכנים לשמש כ”שפני הנסיונות” של המערכת החדשה.

לאחר כמה סבבים של תיקונים ובדיקות חוזרות ונישנות, משוחררת במזל טוב גירסא ללקוחות.

שלב התמיכה: בשלב זה של חיי המוצר מצטברות ידיעות על תקלות ובאגים ואנשי הפיתוח עסוקים בתיקונים על מנת להכין את הגירסא הבאה. כמו כן, עם השימוש במערכת עולות דרישות שונות לפונקציונליות נוספת וכך המערכת מתפתחת לאיטה ומשוחררות גירסאות לעיתים. לעיתים המוצר מקבל פונקציונליות מסויימת עבור לקוח מסויים ופונקציונליות אחרת עבור לקוח אחר, וכך עשוייה להתפתח קבוצת מוצרים מאותו מוצר ראשוני.

בשלב הזה ישנם אנשי פיתוח, מנהל מוצר, מנהל גירסאות, מנהל פרוייקט וכן אנשי בדיקות בתוך התוכנית. תפקידם של אנשי הבדיקות הוא לבדוק ולאשר תקלות שנצפו על ידי הלקוחות וכמובן לבדוק ולאשר תיקונים המבוצעים על ידי אנשי הפיתוח.

לאחר תקופה, מוחלט כי הגיע הזמן למוצר לסיים את חייו, זה יכול להיות מפני שאין צורך במוצר, מפני שהוא מיושן מידי או מסיבות אחרות. לאחר ההכרזה על סיום חיי המוצר ישנה עדיין תקופת הסתגלות עבור הלקוחות, בה הם מקבלים תמיכה ואולי אף גירסא נוספת אבל שיחרור הגירסאות ותיקוני הבאגים מפסיקים. זה הזמן שבו אנשי הצוות של הפרוייקט מתחילים להיות מצוותים לפרוייקטים אחרים.

וחוזר חלילה.

אז נחזור על השלבים בחיי המוצר ובעלי התפקידים המעורבים:
שלב הגדרת המוצר: מנהל מוצר, טכנולוג/ארכיטקט ומהנדסים בכירים
שלב תיכנון  המוצר: מהנדסי תוכנה וחומרה בכירים יותר ופחות, מהנדסי איכות בכירים
שלב הביצוע/מימוש: מהנדסים ומתכנתים, מהנדסי בדיקות
אינטגרציה: סיום שלב הביצוע, מהנדסים, תוכניתנים, מהנדסי בדיקות, אנשי בדיקות
שלב התמיכה: התכנתים ומהנדסים, אנשי בדיקות מנהלי גירסאות – זהו בד”כ השלב הארוך ביותר בחיי המוצר
סיום חיי המוצר: מנהל הפרוייקט

הפוסט נכתב על ידי גיא חצרוני, פוסטים דומים מתפרסמים בבלוג האישי שלו “משולחנו של מנטור“.

 

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: