הצצה לרזי התקשורת העתידית בין רכבים והולכי רגל

כולם מחכים לרכבים האוטונומיים, אך איך הם ישפיעו על שאר משתמשי הדרך? כיצד הולך רגל יבין שנהג מתכוון לעצור אם בהגה שולטת מכונה? יש גישות רבות העוסקות בשאלה הזו, אך אחת מהן מגיעה ממקום מאוד לא צפוי

תמונה: Pixabay

מאת ד”ר יעל שמואלי, UXT lab

התקשורת בין הולכי רגל לנהגים מתבססת במידה משמעותית על קשר עין. בשנים האחרונות ראינו פרסומות רבות שמזכירות להולכי הרגל לא לחצות לפני שהם “מסתכלים לנהגים בעיניים” ומבינים שהנהג/ת ראו אותם ושהם מתכוונים לאפשר להם לחצות בבטחה. מהצד השני, גם לנהגים מזכירים לא פעם לנסוע לאט במרחבים עירוניים ולחפש את הולכי הרגל ליד מעברי החציה. המצב הזה עומד להשתנות לגמרי עם הופעת של רכבים אוטונומיים על הכביש.

בתוך מספר שנים ייווצר בכביש מרחב ציבורי חדש, שבו לא נוכל להסתמך יותר על צורות התקשורת המסורתיות בין הנהגים להולכי הרגל, שכן הרכב, ולא הנהג, ישלוט בהגה. ואכן קיימת הסכמה בתעשיית הרכב כי על מנת שההטמעה של רכבים אלה במרחב הציבורי תהיה מוצלחת, ציבור המשתמשים – הכולל הולכי רגל (ביניהם ילדים, קשישים ובעלי מוגבלויות), נהגים אחרים, רוכבי אופניים ועוד – צריך לפתח תחושת ביטחון שתאפשר התנהלות בטוחה ויעילה מולם.

קיימות גישות שונות להתמודדות עם סוגיית הקניית תחושת הביטחון. גישה אחת עוסקת בתכנון הנהיגה המיטבית או תכנון פרופיל הנהיגה הדינמי של רכבים אוטונומיים, תוך חיקוי ומימוש תבניות נהיגה אנושיות שכיחות. נקודת ההנחה בגישה זו היא שחיקוי טוב יצמצם את תחושות החשש שיחוו אנשים במהלך מפגשים מהסוג השלישי – מפגשים בין בני אדם ורובוטים – הן בתוך הרכב והן מחוצה לו.

המצדדים בתכנון הנהיגה המיטבית מאמינים כי השיטה עובדת. הם מביאים לראייה את העובדה שבימים אלה עשרות מכוניות אוטונומיות נוהגות ברחבי העולם, ממפות שכונות וערים ואוספות נתונים שמטרתם לטייב אף יותר את מהלך הנסיעה. לטענתם, לא התקבלו עד כה עדויות על בעיה כלשהי כשהאוטומציה פעלה כשורה וכי התנועה, זו של המכוניות וזו של בני האדם, פועלת כסדרה, אך עובדה קטנה נשכחה בדרך: באותם רכבים נמצא תמיד נהג בטיחות שתפקידו לנטר את הסביבה ולקחת שליטה על הרכב במקרה שהסיטואציה מחייבת זאת.

מבחינת הולכי הרגל, רוכבי האופניים והנהגים האנושיים שפוגשים רכב זה אין הבדל גדול: יש נהג מאחורי ההגה, והמשמעות היא שקיים גורם אנושי אחראי שמכיר את קוד ההתנהגות האנושית ולכן לא יפגע בהם. בגישה זו כל כללי התקשורת שחלים כיום במרחב הציבורי מתקיימים כסדרם – תקשורת על ידי קשר עין, חיוויים הכוללים מנוד ראש או תנועות ידיים, הבעות פנים ומנח גוף ואף שימוש בצופר, המאפשרים “משא ומתן” זריז לגבי זכות הקדימה במעבר חציה או בחציית צומת מרומזרת שהרמזורים בה לא פועלים.

תמונה: Pexels

כידוע, האינטראקציה בין בני אדם לא נעשית תמיד בצורה מושלמת, ולראייה תאונות הדרכים הרבות. על כן, ההנחה כי בעוד מספר שנים ניתן יהיה להוציא את את נהגי הבטיחות מן הרכב וכי ההתנהלות בדרכים תמשיך כרגיל, מעוררת תהיות רבות – האם יש בידינו ערבונות לכך שהתנועה תתנהל כסדרה רק על בסיס עקרונות תנועה, ללא חשש מצד כל המשתמשים האנושיים המעורבים?

צורת תקשורת חדשה

מעבדת המחקר שלנו מציעה גישה שונה. אנו מאמינים שקיימת כיום הזדמנות להפוך את התקשורת בין רכבים אוטונומיים לשאר משתמשי הדרך לטובה יותר, ועל ידי כך ליצור מרחב ציבורי נעים ובטוח יותר. הדרך להשגת מטרה זו כוללת בחינה של צורכי המשתמשים בהקשר המתאים וניסיון לתת להם מענה. בשנים האחרונות ערכנו מחקרים שכללו ניסיונות להבין את צורכי המשתמשים במגוון סיטואציות, תוך שימוש בניתוחים פורמליים של תרחישי דרך, תצפיות וראיונות שטח. פירקנו תרחישי תנועה לגורמים על מנת להבין מהן נקודות המפגש בין משתמשי דרך לרכבים אוטונומיים המצריכות פיתוח שפת תקשורת חדשה, ואת הניתוחים הללו תיקפנו על ידי תצפיות וראיונות משתמשים לאחר שחוו מפגש עם רכבים אוטונומיים (תוך שימוש בשיטות הסוואה שונות של נהגי הבטיחות עצמם).

אחרי שהבנו את הצרכים, הגדרנו פרוטוקולי “תקשורת מילולית” בין הרכבים האוטונומיים למשתמשי הדרך (מהו אותו המסר שהרכב רוצה להעביר למשתמש בכל נקודת זמן), ובחנו מתי אפשר לחזק את הפרופיל הדינמי של הרכב. למשל, מתי יש להדגיש את פרופיל ההאטה ומתי יש לתת מסר קונספטואלי כמו “אני רואה אותך ואני מתכוון לעצור”.

בשלב הבא התמקדנו ביצירה של שפת תקשורת חדשה. הגדרת השפה היא נושא מאתגר. באופן תיאורטי, מכוניות אוטונומיות יכולות להפוך “לרמזורים דינמיים”, כלומר להציג אור אדום וירוק כדי לתקשר עם משתמשי הדרך, אך פתרון כזה עלול להיות בעייתי משתי סיבות: בעיה אחת נוגעת לבלבול בעקרונות הצבע של תאורה בדרכים –אור פנס אדום מייצג עבורנו רכב מתרחק, ולא רכב מתקרב במופע חזיתי. בעיה נוספת היא הצורך לקחת אחריות במקרה שרכב אחר פורץ לזירה ופוגע באדם שקיבל אור ירוק מהרכב האוטונומי. לטענתנו, כל עוד לא ניתן, ברמה הטכנולוגית והתשתיתית, לייצר מרחב מוגן עבור משתמש הדרך, אסור להורות לאנשים לבצע פעולה מסוימת, אלא נכון יותר לתקשר את מצבו הרגעי של הרכב ואת כוונת פעולתו העתידית.

הגישה בה נקטנו הגיעה ממקום אחר לגמרי. החלטנו ליצור שפת תאורה ויזואלית מינימליסטית, שמתבססת על עקרונות ממעמקי הים. אורגניזמים ימיים משתמשים בתאורה כדי למשוך ולדחות אורגניזמים אחרים, למטרות צייד או רבייה (Bioluminescence). בחרנו להשתמש בעקרונות דומים כדי לתקשר בצורה אינטואיטיבית עם בני אדם. שפת התאורה שלנו משתמשת בצורה ובדפוסים אמורפיים וכיווניות האנימציה שלהם משמשת להעברת המסר למשתמשי הדרך. הרגש הנדרש להעברת התחושה – למשל רוגע, הגברת ערנות או יצירת תחושת סכנה – מיוצר על ידי בחירת הצבע, עוצמת האור וצורת הגל שמגדירה שינוי עוצמה (שינויים חדים או רכים מאוד), אורך הפולס והקצב בו הוא מופיע. אותם כללים חלים גם על עיצוב סאונד, עובדה שהמאפשרת לשלב ביניהם בצורה מיטבית.

תמונה: Pixabay

בנינו מתקן תאורה מבוסס לדים, פרוטוטיפ המאפשר לבדוק את שפת התקשורת על הולכי רגל בקונטקסט טבעי, וערכנו בדיקות משתמשים ביחס למידת האפקטיביות שלו. כך למדנו מה יש לשפר ומה יש לשמר. השלב הבא יתמקד בעיצוב סאונד כאלמנט משלים לשפת התאורה. עיצוב נכון של סאונד עשוי לסייע לכלל המשתמשים להבין את מצב הרכב וכוונתו, ולהיות יעיל במיוחד עבור אוכלוסיית לקויי הראייה.

כולנו מחכים לרכבים האוטונומיים ולשינוי שהם יביאו בחיי היומיום שלנו, אך אסור להתעלם מההזדמנות לשפר ולטייב את התקשורת בין רכבים אוטונומיים לשאר משתמשי הדרך; להפוך את האינטראקציה ביניהם לצפויה, לבטוחה ולהוגנת יותר, ואף לתת מענה לצרכים של בעלי מוגבלויות בצורה טובה ובטוחה יותר מאשר זו הקיימת כיום. הצלחה בתחום הזה תשפיע משמעותית על אימוץ הטכנולוגיה הזו בקרב כל משתמשי הדרך, ולשם כך חשוב להיות גם יצירתיים, גם יסודיים בבחינת הפתרונות בשטח וגם גמישים במתן הפתרונות המתאימים.​

הכתבה בחסות ג'נרל מוטורס

ג'נרל מוטורס הינה יצרנית הרכב הראשונה שהקימה בישראל מרכז העוסק במחקר ופיתוח של טכנולוגיות לעולם התחבורה העתידי. במרכז עובדים חוקרים ומפתחים מובילים שמתמודדים עם אתגרים מורכבים בעולם של הרכב העתידי - החשמלי, המקושר והאוטונומי. למרכז חוזקות בתחום האינטיליגנציה המלאכותית ולמידת מכונה, המשמשות להקניית יכולת הבנת תמונת עולם וקבלת החלטות עבור רכבי החברה העתידיים.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: