התפוח גדל: האם אפל תשנה לחלוטין את תעשיית המוסיקה?

בקרוב אפל תשיק את אפליקציית המוסיקה החדשה שלה, שמאיימת לא רק על פלטפורמות האזנה ישירה, אלא גם על חברות התקליטים הוותיקות. לא ירחק היום בו אפל לא רק תמכור שירים, אלא גם תארגן לאמנים הופעות מסביב לעולם ותאפשר להם ליצור מוסיקה במכשיריה

מקור: Apple

מקור: Apple

מאת איאן מוריס.

למרות השינויים הטכנולוגיים העצומים שהתרחשו ב-15 השנה האחרונות, שהובילו לפלטפורמות חדשות לשיווק מוסיקה, תעשיית המוסיקה עדיין לא התאימה את עצמה לעידן הדיגיטלי. כאשר תוכנת ההורדות נאפסטר הופיעה, לייבלים של מוסיקה נבהלו ונכנסו למגננה משפטית, כך שלא היה ברור לאיזה כיוון הם הולכים. בניגוד לכך, אפליקציית המוסיקה החדשה של אפל, Beats, שמיליוני דולרים הושקעו בפיתוחה, היא מאוד ממוקדת ואינטליגנטית.

במקום להצטרף לשינוי, העדיפה לתבוע

הבעיה עם תעשיית המוסיקה הייתה תמיד הסירוב שלה לאמץ שינויים. כאשר האינטרנט התפשט ושירותים כמו נאפסטר הגיעו לקמפוסים באוניברסיטאות ברחבי העולם, לחברות המוסיקה הייתה אפשרות בחירה. הן יכלו להבין מה אנשים אהבו במוסיקה פיראטית, ולספק חלק ממנה דרך אמצעים לגיטימיים. או לחלופין, הן יכלו ללכת לבית משפט ולהתכווץ בפחד כאשר מכרה הזהב שלהן החל להראות סימנים של משבר. הן בחרו לתבוע, במקום לפתח שיטת מכירת מוסיקה משל עצמן. כך, חברות כמו אפל הן אלו שלמעשה פיתחו שיטה דרכה מוסיקה נמכרה, בפורמט אשר דומה בעיצוב שלו לשירותים פחות חוקיים.

עשיית כסף יכולה להיות מאוד קשה עבור כל עסק. העבודה יכולה להצטמצם, התקציבים יכולים להיחתך ואולי אפילו צריך לשנות את העסק למשהו חדש לגמרי. זה יכול להיות מאוד טראומטי לבעל העסק, אבל כמי שאחראי לו, אם הוא לא מבין את השוק, את מי הוא יאשים אם דבר כזה יקרה?

בזמנו, תעשיית המוסיקה רצתה להאשים את התוכנות הפיראטיות נאפסטר, קאזה, Limewire ו-Audiogalaxy. כיום התעשייה רוצה להאשים את טורנטס ודרופבוקס. באף שלב התעשייה לא עצרה וחשבה “אנחנו אולי צריכים לעשות כמה שינויים כאן”.

העניין הוא שלתעשיית המוסיקה תמיד הייתה טענה טובה כשהיה מדובר באנשים שמשתפים מוסיקה ולא משלמים עבור הורדת שירים. אבל האיום הגדול ביותר לתעשייה הוא לא אנשים שגונבים מוסיקה, אלא ההפיכה שלה ללא רלוונטית בגלל חברה כמו אפל.

איך העסקים יכולים להשתבש עבור תעשיית המוסיקה?

בקרוב אפל תשיק את שירות המוסיקה שלה, והענקת שלושה חודשי שימוש חינם הוא צעד גאוני. כולם יוכלו להירשם. חלק מהאנשים משתמשים בספוטיפיי, או בשירות של גוגל, אבל הרוב בוודאי ינסו את השירות של אפל בשלושת החודשים האלו. זוהי תקופת זמן ארוכה, ואפשר יהיה לשמור את המינוי הקיים בכל הזמן הזה.

לאחר שלושה חודשים, אנשים רבים יבינו כי אפל מספקת להם כל מה שהם צריכים, או לפחות את הרוב, כך שהם יעברו לשירות האקסקלוסיבי של החברה. במהלך השנה הבאה או לאחר מכן, אפל תהפוך למובילה העולמית בשירות סטרימינג של מוסיקה.

אמנים שאינם חתומים בתעשייה ינהרו אחרי השירות של אפל, וכתוצאה מכך השירים הראשונים שלהם יופיעו בשירות – וכמו בפודקאסטים – יהיו לינקים שיקשרו אותם למדיה החברתית. אפל תדע להגיד מהר מאוד מי האמנים החמים ביותר לפי כמות ההשמעות, לחיצות ה”לייק” והאזכורים בטוויטר. כמות המידע שמתקבלת משירותי מנויים למוסיקה היא מדהימה. אם אפל תמשיך בנתיב הזה, האמנים האלו יהפכו לעשירים. חלק יעשו זאת דרך מכירות המוסיקה וחלק ימצאו קהל מאזינים בסטרימינג. חלק ישתמשו בחנויות כמו Etsy כדי למכור מוצרים מיוחדים ולגרוף רווחים בדרך זו.

אפל היא בעצם הלייבל כיום. הדיסק הוא כבר די מת, במיוחד עבור הצעירים. מה שחשוב עכשיו לאמנים הוא שהמוסיקה שלהם תהיה באפל, ואם אין להם לייבל, זה אומר שהם לא משלמים למישהו עמלות נכבדות או שיגבו מהם מחיר מופרז עבור שימוש בסטודיו. אמנים לא יהיו יותר בחובות ענקיים ללייבלים שלהם. חלקם יבחרו אולי להשתמש בסטודיו, ואולי ישלמו לו מהכיס שלהם, אבל הם יוכלו לשמור לעצמם את הרווחים המידיים – לאחר שאפל תיקח כמובן עמלה בגובה של 30% מהרווחים.

עם הזמן אפל תארגן הופעות עם האמנים שנמצאים בשירות שלה. היא כבר עושה זאת כיום דרך פסטיבל iTunes, ואין שום סיבה שאפל לא תהיה גם עסק אשר מסיע מוסיקאים מסביב לעולם ושם אותם על הבמה. יותר מכך – עם הכסף שיש לה, אפל תוכל לקנות מקומות להופעות שלה ולמלא אותם כל לילה עם אמנים שונים.

תוך עשר שנים יהיה פה שינוי

בנוסף, אפל תוכל ליצור שינוי משמעותי אם היא תמכור מחשב מק זול, שמכיל סט של תכנות הפקה ודברים אחרים שיעזרו למשתמש להקים לעצמו סטודיו ביתי. כמובן שיש עוד הרבה דברים שהופכים את המוסיקה לנעימה להאזנה. פוסט-פרודקשן הוא חלק נכבד מהפקת מוסיקה, וחלק מהאמנים ירצו ללכת גם בדרך זו. כרגע, זה מה שהלייבל מספק להם, אבל אפשר להתווכח על כך ולהגיד שהלייבל גם מחליט עבור האמנים מה מסחרי ומה לא.

לא מאמינים? אפשר להסתכל על יוטיוב לדוגמא. יש כוכבים בפלטפורמה הזו עם מיליוני מנויים. הם מרוויחים כסף דרך פרסום כדי לתמוך בעצמם, ובמקרים רבים יש מאחוריהם צוות שעוזר להם. לרבים מהערוצים הפופולריים אין עתיד בטלוויזיה המסחרית. יותר מכך, מאפיינים שונים של התוכן ביוטיוב מגיעים גם למה שאנו רואים בטלוויזיה, והתהליך יגבר ככל שמחיר הציוד ימשיך לצנוח.

אפשר להדגים זאת דרך מומחה משחקי הווידאו boogie 2988. בוגי פופולרי למדי, אבל אנשים לא יאהבו אותו בטלוויזיה כי הוא כבד משקל, יש לו בעיות בריאות והוא מכין סרטונים על משחקי מחשב. למרות כל אלו, הקהל שלו כולל כ-2.5 מיליון מנויים. הסרטונים שלו מצחיקים, מעניינים ומרגשים. לכן יש לו מאות מיליוני צפיות, והוא מרוויח מהסרטונים האלו (קרוב לוודאי משכורת בת שש ספרות).

במקביל לכך, הטלוויזיה המסחרית הולכת ונחלשת. אנשים לא רוצים שהצפייה שלהם תיקבע על ידי לוח זמנים. נטפליקס הוכיחה זאת, וכיום היא הפכה למפיקה, אשר מממנת את התכניות שלה ומרוויחה מהן.

תוך עשר שנים תעשיית המוסיקה כפי שאנו מכירים אותה, כבר לא תתקיים. אם כן, זה יקרה משום שהיא תשתנה משמעותית – היא תהיה בשוליים ותציע לאמנים שלה שירותים יעילים.

 

הכתבה פורסמה לראשונה בפורבס ישראל.

לקריאה נוספת

התכנית שתהפוך את פריז לבירת הסטארט-אפים הבאה

לא רק תל אביב: 5 מרכזי ההיי-טק האלטרנטיביים החמים באירופה

פורבס ישראל

הגב

4 תגובות על "התפוח גדל: האם אפל תשנה לחלוטין את תעשיית המוסיקה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Rafi Eliaev
Guest

כתבה מעולה! כל מילה בסלע!
תעשיית המוסיקה תשתנה ויהי מה, גם אם חברות התקליטים יר

יוני
Guest

אני מסכים עם הכותב אבל אני חושב שהוא הלך ממש ממש רחוק לכיוון לא ריאלי. היה ניתן לכתוב את אותה הכתבה על ספוטיפיי או אפילו על xbox music שמציעים את אותם התנאים כמו אפל.
אי אפשר להתכחש לכך שיש פה ניחוח של הערצת אפל בכתבה ולכן אני חושב שהניתוח של מה שהיה עד עכשיו נכון מאוד אבל ההשלכה על העתיד מוגזמת למדי

James Crow
Guest

הפסקתי לקרוא אחרי שמרגע לרגע הכתבה נראית יותר ויותר כמו כתבה של מעריץ של אפל.
והייתי מגיב אותו דבר אם מישהו היה כותב כתבה כזאת על גוגל או על כל חברה אחרת.

רועי
Guest

נראה עתיד קצת קודר למדי. הכותב מציג עתיד שבו מוסיקה תהיה מוצר לכל דבר ועוד בבלעדיות. איך המוסיקאים מסכימים לזה? האם הם רוצים להגביל את הפצת המוסיקה שלהם לפלטפורמה אחת? בבעלות חברה פרטית? למאזינים מסויימים?
האם נראה מוסיקה ברשיון “תו פתוח” בעתיד (מוסיקאים שיוצרים מוסיקה ברשיון LGPL)?

זה קטע קטע!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: