איך פוסט אחד הוביל לענישת אתר שלם על ידי גוגל

פוסט אחד בודד גרם לאתר שלם להעלם כמעט לחלוטין מגוגל, מה הכעיס כל כך את ענקית הטכנולוגיה?

docsheldon

גוגל הכריזה זה מכבר מלחמה על טכניקות קידום אתרים פסולות, כלומר ביצוע פעולות שמטרתן אך ורק שיפור דירוג האתר במנוע החיפוש הפופולארי ולא תועלת לכלל הגולשים. תחילה, בראשית שנת 2011, היה זה עדכון פנדה – תוספת לאלגוריתם דירוג האתרים של גוגל המפחיתה את הציון של אתרים המציגים תוכן משוכפל (מאתרים אחרים) או סתם דל ערך (כלומר כזה המכיל הרבה מילות מפתח ומעט עניין של ממש לגולשים). שנה לאחר מכן, באפריל 2012, התווסף עוד עדכון לאלגוריתם הנ”ל, “פינגווין” שמו, והוא הוריד את הציון לאתרים אליהם הובילו קישורים בלתי טבעיים רבים (כלומר, לינקים שברור כי נועדו למטרת קידום אתרים ואין להם הצדקה של ממש מבחינת התוכן).

בתחילת 2014 הכריזה גוגל מלחמה גם על מאמרי אורח הנכתבים לשם קידום אתרים. מאמרי אורח הם עוד רעיון מוצלח שמנוצל לעיתים למטרות לא ראויות: כל בעל אתר רשאי כמובן לכלול באתר שלו גם תכנים “חיצוניים”, כלומר כאלה שנכתבו על ידי אורחים. אם מאמרים אלה רלוונטיים לאתר המארח ומעניקים ערך מוסף לגולשים, הרי שכולם יצאו נשכרים – הגולשים זכו לידע רב תועלת, בעל האתר העשיר את האתר שלו וכותב המאמר הרוויח קרדיט, מיתוג ובחלק מהמקרים גם לינק לאתר שלו שעשוי לשפר את מיקומו בגוגל. אבל אם מאמר האורח אינו רלוונטי לנושאים בהם עוסק האתר המארח, הרי שהגולשים מבזבזים את זמנם היקר על תוכן שכלל לא חיפשו, ועל כן גוגל החליטה להיאבק בתופעה – ובהתאם מאט קאטס, הדובר הבלתי רשמי של גוגל בכל הקשור לקידום אתרים ובפרט בדרכים בלתי ראויות, המליץ בחום למנהלי אתרים להפסיק לעשות זאת.

רוב העוסקים ב-SEO – ראשי תיבות של Search Engine Optimization, המונח המקובל לקידום אתרים – נוטים להישמע להצהרות ולאזהרות של גוגל ומעדיפים לא להתעסק עם חברת הענק, שכמו רוב הגופים שמרכזים עוצמה רבה עלולה לעיתים להתנהל בשרירותיות ואף בבריונות. ההגדרה הבסיסית והפשוטה ביותר של SEO היא התאמת האתר למנועי החיפוש כדי שהרובוטים של מנוע החיפוש יוכלו לסרוק את האתר בקלות ולהבין מה נמצא בו בכל אחד מעמודי האתר. לעתים משימת התאמת האתר למנועי החיפוש אינה פשוטה ויש דקויות רבות שצריך לשים לב אליהן כדי שהרובוטים יוכלו לסרוק את האתר בקלות.

למי שטרם שינה את המדיניות שלו ביחס לפרסום מאמרי אורח (Guest Blogging) באתרים שלו ולהוצאת לינקים מהם – מומלץ להתעמק מעט בסיפור על האתר DocSheldon.com ובעונש חסר התקדים שהטילה עליו גוגל בשל פוסט שאינו עומד בקריטריונים החדשים שהיא קבעה.

עונש חסר תקדים

DocSheldon.com הוא אתר ותיק המכיל תכנים רבים מאוד בתחום קידום האתרים. במהלך מרץ 2014 קיבל דוק שלדון, בעל האתר, הודעה מגוגל לפיה בשל “לינקים לא טבעיים” הוא ייענש וכי דירוגו של האתר בתוצאות החיפוש השונות ייפגע (ובנוסח הרשמי של החברה, “May not perform as well in Google results”).

יש לציין כי בגוגל כלל לא טרחו לפרט מהם הלינקים הלא טבעיים ומדוע היא מגדירה אותם כך. שנית, וחמור יותר מבחינת שלדון, העונש הוטל לא רק על הדף שהכיל את אותם לינקים “בעייתיים” בעיני גוגל אלא על כלל האתר, שכאמור כולל מאות דפים!

“עונש” מגוגל עלול לבוא לידי ביטוי במספר דרכים: אפשרות אחת היא דירוג נמוך יותר של האתר עבור מילות מפתח מסוימות, אפשרות אחרת וקשה יותר היא שעמוד מסוים מהאתר כלל לא יופיע בתוצאות חיפוש רלוונטיות עבורו והעונש החמור ביותר היא “העלמת” האתר כולו מתוצאות החיפוש. בכל מקרה, כל אחד מהעונשים הנ”ל עלול לגרום לכל בעל אתר נזקים תדמיתיים ואפילו נזק כספי ניכר.

שלדון בחר להגיב במכתב פתוח ששיגר למאט קאטס כמו גם לקברניטי גוגל, סרגי ברין, לארי פייג’ ואריק שמידט. במכתב הוא מתח ביקורת על מדיניות החברה ובפרט על חוסר העקביות והעמימות, ובכך ביטא את מורת הרוח של רבים מבין העוסקים בקידום אתרים. בתגובה סיפק קאטס, באמצעות ציוץ בחשבון הטוויטר שלו, הסביר מדוע נענש בעצם האתר של שלדון – בגלל מאמר אורח עם הכותרת “Best Practices for Hispanic Social Networking” (בתרגום חופשי, כך תשתמשו בתבונה ברשתות חברתיות היספניות), ובשל החתימה באותו מאמר, שהכילה לינק אל אתר שאין בו מידע אמיתי (אלא נועד לצרכי לידים בלבד, כלומר שכנוע גולשים להשאיר פרטי יצירת קשר).

הביקורת הנוקבת על העונש

לאחר שהתבררו הסיבות לענישה התגבר הכעס של שלדון על גוגל, ובאופן כללי רבים מבין מקדמי האתרים הרגישו כי גוגל הגזימה.

ראשית, מדובר בפוסט שפורסם במרץ 2013, כלומר כמעט שנה שלמה לפני שמאט קאטס הודיע כי גוגל שמה על הכוונת שלה את ה-Guest Blogging והמליץ לוותר על מאמרי אורח שמטרתם קידום אתרים בלבד. אמנם יש היגיון מסוים בחומרה שבה רואה גוגל מאמרים כאלה שלא נמחקו ובפרט אם נותרו בהם לינקים לא טבעיים, אולם טבעי שעונש כה חמור שמוטל באופן רטרואקטיבי ייתפש כמופרז.

שנית, הרמיזה של גוגל כאילו מאמר אורח על שימוש ברשתות חברתיות היספניות אינו מתאים לאתר DocSheldon.com עוררה אף היא תרעומת רבה. אמנם מדובר באתר שעיסוקו המרכזי קידום אתרים, אולם כותרת המשנה שלו מצהירה כי הוא עוסק גם בתחומים אחרים ובהם “אסטרטגיות תוכן” – כך שהפוסט בגינו נענש האתר בהחלט ראוי להיכלל בו ורלוונטי אליו. למעשה, מדובר בסוגיה עקרונית משמעותית מאוד: האם לגוגל הסמכות הערכית לקבוע אילו מאמרים רלוונטיים עבור אתר מסויים ואילו לא? האם החברה שמפעילה את מנוע החיפוש הפופולארי ביותר מינתה עצמה כ”עורכת על” של כל האינטרנט?

מקור נוסף לביקורת על גוגל היה חוסר העקביות: בעבר מקרים דומים הובילו לענישה של הדף ה”סורר” בלבד, ואילו במקרה של DocSheldon.com נענש האתר כולו. העונש הכבד הוליד גם שאלות לגבי הפרופרציות של העונש, והאם אכן ראוי לפגוע בדירוג של למעלה מ-300 דפים רק בגלל דף אחד או שניים.

אז מה כדאי לעשות?

כל מי שעוסק בקידום אתרים תלוי בגוגל וחייב להתאים עצמו למדיניות של החברה, גם כשהיא מתנהלת באופן חסר פרופורציות, בלתי עקבי ובאופן כללי קפריזי משהו, אבל גם גוגל לא יכולה להרשות לעצמה להתעלם מהביקורת של מומחי SEO – ואנשי החברה יודעים זאת (ואגב, בסופו של דבר הוסר העונש מ-DocSheldon.com, לא מן הנמנע כי בעקבות הביקורת הרבה שגוגל ספגה בשל הטלתו).

יש לקוות כי גוגל תשכיל לגבש מדיניות עקבית ובפרט כזו הנמנעת מענישה חסרת פרופורציות – האופציה ההוגנת ביותר היא פשוט לא להעניק משקל ללינקים לא טבעיים או למאמרי אורח שאין בהם תועלת של ממש מבחינת הגולשים באתר.
למקדמי אתרים ההמלצה היא לא להתעסק עם גוגל, ולוותר על יצירת לינקים. במקום זאת, רצוי להפנות את המשאבים ליצירת קהל, וזאת באמצעות תוכן בעל ערך מוסף, כשלינקים יכולים להיות בונוס אך לא המטרה העיקרית.

מהו תג Nofollow ואיך אפשר להיעזר בו כדי לא להרגיז את גוגל?

המלצה חשובה נוספת היא שימוש בתג Nofollow (דבר הדורש ידע מינימלי ב-HTML).

לכל לינק שמתפרסם בכל אתר שהוא ניתן לשייך תכונות מסוימות. אחת מהתכונות האלה נקראת “Rel” (קיצור של Relationship) ומטרתה היא לאפשר לבעל האתר בו מתפרסם הלינק להגדיר את טיב מערכת היחסים בין האתר שלו לבין האתר אליו מפנה הלינק.

הוספת תג “Nofollow” לתכונה “Rel” היא דרך מומלצת לכל מי שרוצה להיות בטוח כי גוגל לא תעניש אותו בגין לינקים שיוצאים מהאתר שלו, שכן תג זה פשוט מבטל את התרומה של הלינק לדירוג של האתר אליו הוא מפנה, וכך מונע שימוש בלתי נאות בקישורים – ולא בכדי המליץ מאט קאטס עוד ב-2005 על שימוש ב-Nofollow.

במיוחד מומלץ להשתמש בתג הנ”ל עבור לינקים שנקנו תמורת כסף, באזור התגובות (ובפרט אם כל אחד יכול להגיב לתכנים באתר ועלול לנצל זאת לרעה לשתילת לינקים לא טבעיים) וכמובן במאמרי אורח, על מנת למנוע מצב שבו בגלל פוסט אחד גם האתר שלכם, או זה שאתם מקדמים, יספוג עונש כבד במיוחד.

נכתב על ידי און יבין, מנכ”ל משותף וראש תחום אינטרנט במשרד הפרסום Exactive, מומחה בקידום אתרים ובעל ניסיון רב שנים בשיווק באינטרנט.

און יבין

און יבין הוא מייסד ומנכ"ל חברת Cointelligence המספקת שירותי מידע וניתוח שוק לכלכלת הקריפטו

הגב

1 תגובה על "איך פוסט אחד הוביל לענישת אתר שלם על ידי גוגל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
איגור צ'רנומורץ
Guest
איגור צ'רנומורץ
שלום אוון! הסיפור באמת מרתק! יש לי בלוג בתחום הבלוגינג ובניה אתר בוורדפרס, אבל…הוא בשפה רוסית! לאחרונה התחלתי ללמוד לעומק seo אופטימיזציה ובכל עולם הבלוגינג הרוסי, מדברים על כך, שתג nofolow אכן מחביא מגוגל אינדקסציה של הקישורים, אבל…גוגל רואה את הקישור בכל מקרה והכי חשוב, זה שהוא לוקח משקל של האתר ומעביר אותו לריק. בניגוד לקישורים שלא סגורים עלידי תג nofolow. כולם ממליצים לא להשתמש בתג הנ”ל אלה לסגור הקישור באמצעות סקריפט מיוחד span!!! ומקרה הזה, גוגל רואה את הקישור כטקסט ולא כלינק ואז כל המשקל נשאר באתר. האם שמעת על הטריק כזה והאם אתה מסכים עםהתאוריה הזאת, או שהכל… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: