”שוקלים ברצינות כל בקשה”: כיצד חברות הייטק מתמודדות עם עובדים שלא רוצים לחזור למשרד?

החזרה למשרדים, גם אם במודל היברידי, נתקלה במיעוט עובדים שלא מוכן לחזור לפקקים. מה עושות חברות במצב כזה, כיצד הן ארגנו את המשרדים מחדש ומהם הלקחים הכי חשובים שהן הפיקו מתקופת הקורונה?

“לקחנו בחשבון שאחרי שנה וחצי של עבודה מרחוק עדיף לעשות הכל בהדרגה” (צילום: pexels)

המטוטלת של הקורונה לא מפסיקה לנוע מצד לצד. רגע אחד כולנו בטוחים שזהו, Happy Hour זה לנצח שליח שמביא חבילה וחגיגה בזום עם הפיג’מה, ורגע אחרי החיסונים עושים את שלהם ואנחנו פוגשים שוב אחד את השני, ומגלים שלמרות הדיעות הקדומות, אנחנו כן יצורים חברתיים. ואז מגיע וריאנט דלתא, ושוב המטוטלת נעה, ושוב אנחנו מדברים על הגבלות, תווים ירוקים ושאר ירקות.

השינויים הללו גרמו לחלק גדול ממקומות העבודה להמציא את עצמם מחדש, תוך הגעה למסקנת הזהב: אפשר לעבוד מהבית, ולפעמים זה אפילו יותר אפקטיבי. אלא שכאמור, הסתגלנו מהר – ועבור חלקנו הגעה למשרדים הפכה להיות נטל מיותר. קשה למצוא חברה שלא אימצה את המודל ההיברידי, אבל כעת עליהן להתמודד עם חלק קטן מהעובדים שכבר לא מוכנים לעשות את הדרך הפקוקה למשרד, ולא ממש יזיל דמעה, אם ההגבלות יחזרו עכשיו.

WFH WTF?!

כדי להקל על העובדים את החזרה למשרד, חברות רבות בחרו לעשות את התהליך בהדרגה. “הבאנו בחשבון שאחרי שנה וחצי של עבודה מרחוק עדיף לעשות הכל לאט, ולכן הקפדנו לחזור במינימום האפשרי – יום אחד בשבוע”, מספרים לנו בחברת SciPlay. “מי שרוצה יכול לבוא יותר, וכל אחד מוצא את הנוסחה שמתאימה לו”.

ב-Deep Instinct בחרו להיות קשובים גם לעובדים העקשנים ביותר. “לכל מודל עבודה חדש יש תומכים ויש מתנגדים”, הם מסבירים. “אנחנו משתדלים להקשיב לכולם ולשכלל את מודל העבודה הבא – בשנה וחצי האחרונות היו הרבה הזדמנויות לעשות את זה”. בחברה מוסיפים כי במקרים של עובדים שלא מעוניינים לחזור למשרד, נבחנות מולם אופציות אפשריות וכל מקרה מטופל לגופו. “הרוב המכריע מעדיף להגיע למשרד לפחות בחלק מימי השבוע, כך שהמודל של יומיים מהבית נותן מענה כמעט לכולם”, הם מוסיפים.

משרדי Gong

גם חברת Overwolf נתקלה בכמה בקשות לעבוד מהבית בלבד, לצורך הסתגלות למצב החדש. “הבקשות הגיעו ממגוון סיבות – מתינוקות שנולדו ועד הליכים רפואיים שמצריכים שהות בבית”, הם מספרים. “לפני הכל, אנחנו מקשיבים בעיון ובפתיחות ושוקלים ברצינות כל בקשה כזאת. אנחנו מנסים להבין מהן הסיבות שמאחורי הבקשה ולהכיל אותה עד כמה שניתן. יש הרבה פתרונות שאפשר לחשוב עליהם יחד – למשל, במקרה של עובדים שהיו רגילים להגיע למשרד בתחבורה ציבורית וכעת חוששים לעשות זאת – הצענו להוסיף או לממן להם חניה, או לממן להם את הנסיעה בנתיב המהיר”, מסבירים לנו ביוניקורן.

ויש גם חברות שפשוט מצפות מהעובדים שלהן לא לשבור את יחסי האמון. כך, לדוגמה, משרדי ContentSquare היו פתוחים לאורך כל תקופת הקורונה, למעט הסגרים כמובן, ומי שרצה להגיע למשרד עשה זאת. “כיום מדיניות החברה מבוססת על אמון וציפייה מהעובדים לכבד את מדיניות החברה”, הם מסבירים בתמציתיות, אבל הכוונה ברורה: כולם צריכים לשחק לפי הכללים כדי להישאר במשחק.

המשותף לכל החברות הוא שכולן מאמינות שיש ערך חשוב בהגעה למשרד – להיפגש עם אנשים, לעשות סיעור מוחות ולשמור על הלכידות. “נתנו למנהלים שלנו גמישות לאפשר לעובדים עם קושי או צורך מיוחד להגיע למשרד יותר או פחות”, מספרים לנו ב-Deloitte. “אנחנו מקפידים שעובדים יגיעו למשרד על מנת לפגוש את חברי הצוות ולשמור ככל האפשר על החיבור האישי והחיבור לפירמה”.

מארגנים מחדש את המשרד

ב-SciPlay מספרים שאצלם לא היו בכלל עובדים שביקשו לא לחזור למשרדים. “זה מאוד משמח, כי זה מדגיש כמה שהביחד והאווירה יוצאת הדופן שיש לנו במשרד באמת משמעותית לכל העובדים”, הם אומרים. גם ב-Artlist מספרים שלא היו להם בקשות חריגות בנושא – “מי שלא מוכנים לעבוד מהבית נמצאים במקום הנכון”, הם אומרים, “אנחנו מאמינים שאין תחליף אמיתי לאינטראקציות פרסונליות וליכולת שלנו לקדם עבודה בצורה מהירה, אפקטיבית וחכמה במשרד, לעומת בבית בשיחות וידאו מרחוק. ערך היצירה הוא חלק מהותי ובלתי נפרד מהעשייה היומיומית שלנו, ולכן על אף שהתפוקות בעבודה המלאה מהבית היו טובות, אנו רואים חשיבות גדולה לסיעורי מוחות מרובים ומפגשים פנים מול פנים שמפרים ומפתחים את היצירתיות”.

משרדי Artlist

קשה למצוא חברה שלא חושבת כך, ולכן חלק גדול מהן השקיעו זמן ומשאבים בהתאמה של המשרדים למצב החדש. ב-SciPlay, לדוגמה, עברו למודל של עמדות עבודה “צפות” לפי הצוות שאליו משתייך העובד, ויש חלק שלם במשרד שמוקצה למי שרוצה להגיע יותר מהימים שנקבעו. “הכנו ציוד כפול לכל העובדים – בבית ובעמדות העבודה במשרד – ואנחנו עדיין בודקים כל הזמן איך ניתן לשפר את החוויה של העובדים ולייעל את מודל העבודה החדש”, הם מספרים.

בחברת Deloitte עברו לעבודה במודל של Hoteling, כשכל חללי העבודה הותאמו לישיבה באופן שמאפשר תחלופה ושימוש משותף במשרדים. המהלך כלל את כל אנשי הפירמה – עובדים, מנהלות ושותפים. “שינינו מסורת ארוכת שנים של ישיבה במשרדים קבועים, והיום באופן קל ונוח כל עובד ועובדת יכולים להזמין מקום לפני ההגעה למשרד”, הם מסבירים.

משרדי Deloitte

וישנן גם חברות שהגיוסים הרבים במהלך תקופת הקורונה אילצו אותן להתרחב. “כשחזרנו למשרדים מצאנו את עצמנו בסיטואציה שאנחנו צריכים לשכור חללים נוספים בגלל הגדילה המהירה, ועד לכניסה למשרדים החדשים שנמצאים בבנייה”, מספרים בחברת Artlist.

גם חברת Applied Materials נמצאת עכשיו בתהליך גיוס אינטנסיבי, והמעבר למודל עבודה היברידי הוביל אותה לבחון מודלים שונים של עבודה במשרד. לדוגמה, בחלק מהקבוצות הם אימצו מודל של Shared Desks, בו כל עובד חולק את שולחנו עם עובד מחטיבה אחרת, המגיע למשרד בימים שונים. “אנחנו משקיעים משאבים ניכרים בהתאמת המשרדים לצורת העבודה הזו, כולל שדרוג עמדות העבודה, הוספת חללים שקטים לשיחות אישיות, התאמת התשתית הטכנולוגית וחדרי הישיבות לפגישות היברידיות ועוד”, הם אומרים.

עוד חברה שנמצאת בצמיחה היא חד הקרן GONG, שהחזרה למשרדים לוותה אצלה בגיוסים מאסיביים של עשרות מפתחות ומפתחים. כתוצאה מכך, בחברה מתכננים להתרחב לקומה נוספת בה יהיו חדרי ישיבות חדשים ועמדות ייעודיות לשיחות זום. גם בחברת Driivz מספרים על צמיחה מואצת: “נכנסנו למשרדים חדשים בסיום הסגר הראשון, וכעת אנחנו מתרחבים שוב ומשפצים חלק נוסף”. גם ב-ContentSquare הגלובלית הבינו בשנה האחרונה שכדי לתמוך בצמיחה שהיא חווה היא חייבת לגייס עובדים בכל מקום בעולם, מה שאומר שמודל העבודה חייב להיות היברדי וגמיש.

דברים שלמדנו

המעבר לעבודה מרחוק והחזרה החלקית למשרדים היו הזדמנות פז להפקת לקחים, ראייה מחודשת של דברים ויצירת מסורות חדשות. נתחיל דווקא באחרון, עם פתרון יצירתי ומשמח של SciPlay לגעגועים הקשים בין יושבי המשרד. “אחד הדברים שהכי הפריעו לנו בעבודה מרחוק הוא שבילינו פחות ביחד פיזית – היו פחות אירועים שבהם אפשר לשתות ולצחוק ביחד, כמו ה-Happy hours המפורסמות שלנו בכל יום חמישי”, הם מספרים. מכיוון שכל צוות חזר למשרד בימים שונים, ולא פייר שרק הצוות של חמישי ייהנה מהפינוקים המסורתיים – בחברה החליטו לערוך Happy Hour שמח ומושקע בכל יום. “ההתלהבות וההפתעה של הצוותים הייתה כל כך גדולה – שהחלטנו להמשיך עם זה במשך כל החודש הראשון לחזרה למשרד. כל האירועים האלו גרמו לכולנו להבין כמה שהאווירה המדהימה הזו שיש לנו במשרד היא מה שעושה את המקום הזה לסוג של בית שכיף לחזור אליו”.

משרדי Driivz

בחברת Overwolf החליטו לקחת את עניין העבודה מרחוק עוד צעד קדימה, לחודשי הקיץ שבהם עובדים רבים טסים לחופשות בחו”ל. “זה בעצם הקיץ הראשון שבו אנחנו מוציאים לפועל את תוכנית ‘עבודה מכל מקום בעולם’ – יש 8 עובדים ועובדות שמתכננים לנסוע לחו”ל הקיץ ולעבוד משם, ואנחנו מאוד מתרגשים מכך”, הם אומרים. “בחודשיים האלו תהיה גמישות מלאה לכולם, והעובדים שיבחרו להישאר בארץ יוכלו להחליט בעצמם מתי לעבוד מהמשרד ומתי לעבוד מהבית”.

אצל חלק מהחברות זאת הייתה הזדמנות להבין יותר את החוויה של שותפיהם מעבר לים, ולשפר את התקשורת איתם. “כמו כל חברה גלובלית, יש לנו צוותים מעבר לים, ובמהלך השנים התמודדנו עם הקושי של העובדים הרחוקים לייצר נוכחות והשפעה דומה לזאת של מי שנמצאים פיזית בחדר הישיבות”, מסבירים ב-Applied Materials. “בתקופת הקורונה, כשכולנו הפכנו לעובדים מרחוק בפגישות וירטואליות, התחלנו לשמוע מהקולגות בחו”ל עד כמה השתפרה תחושת השייכות והנוכחות שלהם. לקחנו את הלמידה הזו ואנחנו ממנפים אותה להמשך עבודתנו כצוות גלובלי”.

משרדי ContentSquare

ומה לגבי עסקאות מעבר לים? בתקופת טרום הקורונה טיסות לחו”ל היו דבר שבשגרה, בטח לפני שחותמים על רכישה חדשה. אבל ההצגה חייבת להימשך ובחברת Artlist החליטו שנתב”ג סגור לא יעצור אותם – והם ביצעו רכישה של חברה מרחוק לחלוטין. “כל תהליך ה-Due diligence וסגירת פרטי הרכישה נעשו מבלי שהתקיימה פגישה פיזית אחת בין שני הצדדים, אלא רק באמצעות מפגשים וירטואליים ושיחות מרחוק”, הם משתפים ומוסיפים: “מגבלות הקורונה בישראל גם אילצו אותנו למצוא פתרונות יצירתיים להפקת ויצירת התוכן שלנו בחברה. גיבשנו מודל של הפקה מרחוק שאפשר לנו להמשיך וליצור תכנים איכותיים באופן גלובלי, כך שלמעשה פיתחנו כלי עבודה חדש שהתווסף לדרכים בהן עבדנו לפני, וממשיך לשמש אותנו בהצלחה מרובה גם היום”.

ולבסוף, מי שכנראה הושפעו הכי הרבה מהמצב אלו העובדים החדשים – שרבים מהם הספיקו לעבוד כמה חודשים לפני שפגשו במציאות את הקולגות ודרכו במשרדים. “לפני ששינינו את מודל העבודה, היינו רגילים לעבוד כל הסייט הישראלי בקומה אחת, להכיר את כולם, כולל כל עובד חדש כבר ביום הראשון שלו”, אומרים ב-Deep Instinct. “אחרי פגרה שבה עובדים הגיעו למשרד בצורה ספורדית, התכנסנו כל עובדי החברה יחד והעובדים הוותיקים גילו כי כמות העובדים החדשים גדולה בהרבה ממה שציפו. העובדים החדשים עשו סיור במשרדים והייתה תחושה של ‘השתלטות החדשים’. כמובן שעשר דקות אחרי תום הסיור כולם הכירו את כולם, ותחושת הנינוחות חזרה למשרד. אבל וואו, לרגע הרגשנו שנכנסנו לקומה הלא נכונה”.

Geektime Insider

קבלו הצצה מבפנים לחברות המובילות בהיי-טק הישראלי. רוצים גם אתם להופיע בגיקטיים אינסיידר? שלחו לנו מייל ונשתף איתכם פרטים נוספים

אין תגובות

התגובות לפוסט סגורות.

תגיות לכתבה: