הושק באופן רשמי: HALO 5 כבר כאן [סקירת-גיימינג]

הכותר החמישי בסדרה הגיע, ובפעם הראשונה בשושלת הוא מותאם לקונסולות החדשות. האם 343 Industries הצליחו סוף סוף להיכנס לנעלי הענק של ׳באנג׳י׳ ולייצר משחק סוחף שיעמוד בהייפ הענקי שליווה את ההשקה? התשובה – כנראה שיותר כן מאשר לא. רוצים לדעת עוד? הנה הסקירה

halo5

קשה לחשוב על משחק אחר שעיצב יותר מכל את משחקי היריות בחלל וביסס את ההצלחה של אקס בוקס בעולם. סדרת משחקי היילו מלווה אותנו עוד משנת 2001 ובמרוצת השנים הכותר הזה סוחף אחריו מיליוני מעריצים ברחבי העולם שרק מחכים למוצא פיו ונחת זרועו של מאסטר צ׳יף. בימים בהם השושלת החדשה והמתחרה – דסטני, מוציאה הרחבה מוצלחת למשחק המקור שלה משנה שעברה, אין לסדרה הזו מרווח מקום לטעויות. יש מי שימלא את החלל (תרתי משמע).

קשה שלא לחזור לזעזוע הענק שליווה את מיקרוסופט בשנת 2010. bungie ,היוצרים של סדרת המשחקים המופלאה הזו, החליטו לחצות את הקווים ולזנוח את פאר היצירה שלהם. למיקרוסופט היה ברור שעליהם לבנות מאפס סטודיו ברמה כל כך גבוהה שיוכל להמשיך את המסורת של מה שהיה ומה שנשאר עדיין – גולת הכותרת של הקונסולה שלהם. למשימה הלא הפשוטה הזו נכנסו אולפני 343, והם כבר הספיקו להביא לנו את היילו 4 המאכזב ואת הכותר הזמני Halo: the Master Chief Collection.

ואכן, עד כה 2 ההוצאות העמידו את הסדרה הזו בסימן שאלה. אבל קשה להאשים אותם, המשימה לא הייתה פשוטה מלכתחילה. מצד אחד, לסדרה הזו היו ויש גם היום, מיליוני מעריצים, עם מערכת ציפיות מטורפת שבאמת קשה לרצות. מצד שני, ההוצאה לפועל עד כה הייתה באמת בינונית ופגעה במוניטין הסדרה.

halo5

כאמור, שני המשחקים לא ממש עמדו בציפיות (בלשון המעטה) אבל לקראת המשחק הנוכחי, קיבלנו הבטחה שהפעם יגיע משחק שייקח את הסדרה הזו בסערה קדימה. במידה מסוימת זה בדיוק מה שהמשחק הזה עושה. כמעט מכל בחינה אפשרית. אבל כמו בכל משחק גדול, התגובות למשחק יתעצבו בהתאם לרמת הציפיות שקדמה להשקה, ולאו דווקא בהתאם לרמת ואיכות המשחק בפני עצמו. גם היילו הנוכחי להערכתי יסבול מהמגמה הזו.

מבחינות רבות מדובר במשחק נהדר. הגרפיקה מצוינת, המשחק מעניק לנו חווית 60 פריים בשניה יציבה ואיכותית (הישג גדול למשחק כה מורכב) וחווית הירייה כאן היא מהטובות בעולם המשחקים. מעטים המשחקים שישאירו אתכם עם טעם אמיתי של עוד, ברגע שתסיימו את הקמפיין. אבל אם אתם אוהדים שרופים של סדרת המשחקים הזו, או אם עקבתם אחר מסע השיווק האינטנסיבי שקדם להוצאה, ייתכן מאוד שתרגישו קצת מאוכזבים. שוב, תלוי בגישה. אז אחרי שסיימתי את הקמפיין מספר פעמים ובכמה דרגות קושי, ואחרי שהצלחתי לבחון את המולטיפלייר (לפני ההשקה העולמית), הנה המסקנות מהכותר החדש והכי בולט של אקס בוקס וואן.

מה הסיפור?

ראשית נתחיל בעלילה, ולפני כן הבהרה. אין מה לדאוג, אני לא נוטה בסקירות השונות לחשוף יותר מדי מהעלילה. אני מאמין שכל גיימר שקנה או יקנה את המשחק צריך לחוות את רוב הסיפור בעצמו מבלי שמישהו יגלה לו את כל נקודות השיא שבדרך. אז מבלי לקלקל יותר מדי אפשר להגיד שדווקא בחלק
הזה של המשחק אפשר היה לקבל יותר.

halo5

מסע השיווק והטיזרים בשנה האחרונה רמזו לנו על כך שמאסטר צ׳יף חוצה את הקווים ושצפוי לנו מפגש פסגה בינו (יחד עם ״הצוות הכחול״ שלו) ובין Spartan Locke (עם צוות Osiris). אז עלילת המשחק בעצם מעניקה לנו זווית כפולה לסיפור כשבחלק מהמשימות אנו ממלאים את תפקיד הצ׳יף בחיפוש אחר קורטנה, ובחלק אחר את תפקידו של Locke כשהוא וצוות אוסייריס שלו, מנסים לאתר את מאסטר צ׳יף הסורר (רוב הקמפיין).

הפעם את משימת הקמפיין תוכלו להשלים גם באופציית קו אופ עד 4 שחקנים. בכל אחת מהאפשרויות תוכלו לשחק עם עוד 3 חברים ולעבור ביחד את הקמפיין. כל צוות קיבל עיצוב שיריון וחליפות משל עצמו, ובחלק הזה הצוות מ-343 עשה עבודה פרטנית מצוינת. גם אם תבחרו לשחק לבד, ה-AI של הצוות שלכם מספיק טוב ויעניק לכם תחושה שיש אתכם באמת צוות קשוב, מתואם ויעיל. תוכלו גם לתת להם פקודות מינימאליות במידה ואתם מרגישים שהם ׳מתפזרים׳.

כך או כך מדובר בצוותים מאוזנים המורכבים מ-2 נשים ו-2 גברים. הצוות שלכם יכול להחיות אתכם במידה ונפגעתם (ואתם אותו), וכך מאפשר לכם להמשיך את הקמפיין בצורה שוטפת וחלקה ככל הניתן. אחרי שעתיים בערך של משחק תוכלו כבר להיות אחרי המשימות הראשונות של כל צוות, ולהבין בדיוק לאן הסיפור הזה הולך.

אז כמו בכל משחק היילו, תעברו מסכים מלאים בעולמות מרהיבים בחלל, תוכלו לירות כאוות נפשכם בשלל יצורים, אנושיים, בני כלאיים וחייזרים. ותטיילו מכדור לכדור- ברגל, בטנק או במטוס אישי קטן, מטופוגרפיה מיוחדת כזו לאחרת. עד כאן בהתאם למסורת של הסדרה ובעצם כל מה שכל מעריץ של הסדרה היה רוצה לראות.

אבל אם נחזור לעלילה רגע חשוב לומר. לפי מסע השיווק ציפינו לראות מפגשי פסגה בין 2 הכוכבים של המשחק ובפועל זה ממש לא קרה. נקודת החיכוך כמעט ולא הורגשה ובנושא זה קשה שלא לצאת עם תחושת החמצה גדולה. גם הדרך שבה בנוי הקמפיין, כלומר הקפיצה בין הצוות הכחול וצוות Osiris רק מבלבלת את קו העלילה וזורקת אותך כל פעם לנקודה אחרת בסיפור שלא ממש נשענת על המסך הקודם. חבל שלא מצאו דרך יותר חלקה להעביר את השילוב הזה, כי הרעיון המרכזי שלו בהחלט חיובי. בפועל, נשארנו עם עלילה די צפויה והרבה פעמים מבלבלת, עקב השינוי הפתאומי בזוית מספר הסיפור.

כך או כך, ראינו כבר עלילות מבולבלות ופחות מהוקצעות מזו, אבל בהחלט קשה לנער כאן את תחושת ההחמצה. עוד קצת יצירתיות ומחשבה על קו העלילה היה מייצר סיפור שהיה הופך בקלות לקלסיקה. לכאורה הכל היה מוכן- הסיפור החדש (והמפתיע?) של הצ׳יף, המפגש המסקרן בין הצוותים, העולמות המדהימים מסביב ומכניקת המשחק שמגיעה לשיא שלה בכותר הזה. בכל אופן, אם אתם חדשים לסדרה יכול להיות שלא תרגישו כלל בתחושת ההחמצה. ובכל מקרה – תעברו בעצמכם את הקמפיין ותגיבו כאן מה דעתכם.

halo5

הגרפיקה

אי אפשר לדלג על משחק היילו מבלי לבחון לעומק את החוויה הויזואלית. וחשוב לומר- זה המשחק הראשון ש343 מייצרים חוויה גרפית עשירה, יצירתית ובחלקים מסוימים אפילו מרהיבה. כאמור, יש כבר כמה משחקים שמתגאים בקצב רענון של 60 פריים לשניה, אבל ספק אם יצא עד כה משחק שבאמת מעביר חוויה כה יציבה כמו הכותר הזה. העולמות השונים מלאים בכל טוב, ורמת הפרטים כאן ממש מרשימה. החל ממשחקי האור והצבע במסכים השונים, וכלה בשלל היצורים, החליפות, הנשקים וסוגי היריות. אין ספק שמדובר באחד המשחקים שנראים הכי טוב בקונסולות הדור הבא.

עם זאת, הרבה פעמים העולמות מרגישים פחות אותנטיים כאשר אתם תעברו בהם. נדוניה מוזרה ממשחקי הדור הקודם. כלומר- למרות שתתקלו בכל סוגי הצבעים והאקלים, משהו עדיין מרגיש מאובן קצת. יותר מזה, נדמה שחלקים מסוימים נשכחו מעט ונתקלתי כמה פעמים באזורים עם רזולוציה וטקסטורה ברמה נמוכה יחסית לשאר המסך. העולם הפתוח מרשים מאוד אבל שיטת ההתקדמות והמשחק מכוונת אתכם במסדרונות מקובעים מראש שהופכים את החוויה הויזואלית השלמה לקצת מפוספסת.

המפתחים התגאו שעבור המשחק הזה פותח מנוע גרפי שמאפשר בניית עולמות פתוחים מרשימים בגודלם וברמת הפרטים שבהם. זה בהחלט נכון, רק היה כדאי לוותר במעט על ההכוונה המוגזמת לעבר המטרה, ולתת לשחקן לחקור בעצמו את הסביבה עם רמת חופשיות גדולה יותר, ולהגיע ליעד במסלול עצמאי ומהנה יותר.

החומרים השונים מהם מורכב העולם לעיתים קרובות מרגישים אותו דבר. שיטוט בשבילי מים, אזורים חוליים או מאובנים לעיתים מרגישים ממש דומה. וזה מוזר כבר בימנו. גם עצמים שנראים לכם רחוקים יכולים פתאום לבוא אתכם במגע לא צפוי.

בכל מקרה, בלי הרבה מאמץ מדובר באחד המשחקים הכי יפים שיצאו. המשחק הזה הוא קפיצת מדרגה קדימה מהבחינה הזו ובמיקרוסופט יכולים להיות רגועים שהנה סוף סוף יש ממשיך ראוי לסדרת המשחקים ההיא שנגמרה עם היילו 3.

נשקים

מבחינה זו מעטים המשחקים שיכולים להתמודד היום עם היילו 5. גם משחקי fps קלאסיים כמו cod. מגוון הנשקים מדהים ובאמת מרגיש מגוון ומספק (הנה משהו שבאנג׳י יכולים לאמץ). המשחק הזה ייקח אתכם לחווית ירייה מדהימה ותוכלו להתנסות בנשקים ״אנושיים״ מוכרים ועד לנשקי חלל עתידניים. כל נשק עם מערכת זום אוטומטי משל עצמו, שונה לחלוטין מזו של הנשק שכרגע החלפתם. כל נשק עם תחושה שונה לגמרי, סחיטת הדק אחרת וצבע ירייה מרהיב משלו. וכאן גם מגיעה נקודה בעייתית מעט. תחמושת של נשקים רבים נגמרת ממש מהר. יותר מדי מהר. מה שיחייב אתכם לחפש מיד נשק אחר בסביבה, כזה שאחד היצורים שחיסלתם השאיר אחריו. הרבה פעמים זה מרגיש כמו התפשרות, אבל היי לפחות לא תוכלו לומר שלא נתנו לכם לירות ולהחליף שלל כלי נשק.

halo5

סאונד

מה שמביא אותנו לאחד מהאספקטים הכי מוצלחים במשחק. האודיו. גם מוזיקת הרקע שנכתבה במיוחד עבור השלבים השונים והותאמה לפי הצוותים, וגם הסאונד הכללי של הנשקים, היצורים והאפקטים השונים מסביב- הכל פשוט חגיגה. עבודת הסאונד בהחלט מעניקה למשחק את הלך הרוח שמשחק כמו היילו צריך לקבל. בזכותה הכותר הזה שודרג פלאים. אמנם לא תמצאו כאן כמות דיאלוג אדירה ומרשימה אבל אולי גם לא ממש צריך. עושה רושם שהמפתחים נזהרו לא להפריע לחווית המשחק הכללית ובסך הכל הם עשו כאן עבודה טובה.

השיחות בין האנשים/היצורים השונים יכולות להפתיע ולהצחיק אתכם רק אם תתנו להן את ההזדמנות. אז שווה לכם להקשיב לרחשים והכי שווה לשמוע שוב ושוב את מוזיקת הרקע הנפלאה של המשחק הזה. מבחינה זו, הוא כבר קלסיקה.

צפו: דוגמאות מהמשחק

גם מבחינת מכניקת המשחק אנו רואים כאן שינויים ושיפורים שרק מעצימים את ההנאה ותחושת העוצמה של הגיבור. תוכלו למשל להזיז את השחקן שלכם בתנועה מהירה boost לכל כיוון אפשרי וכך להתחמק ממכת אש קרובה או לחמוק בזריזות מהיצור התורן.

ריצה קלה תאפשר להפעיל את יכולת הניגוח המרשימה של ׳הספרטן׳ במה שנקרא Spartan Charge. הרבה פעמים פשוט שווה להשתמש ביכולת הזו הרבה לפני שאתם מרימים ומכוונים שוב את הנשק. עשו כאן עבודה מצוינת בכך שהעניקו ליכולת הזו עוצמה אמיתית שממש תסייע לכם בקרבות השונים (גם במולטיפלייר). מעבר לכך תוכלו להשתמש בה עבור ניגוח קירות ופתיחת מעברים סודיים שיקצרו לכם את המסך ויחסכו כאב ראש מיותר.

תוספת אחרת שפגשנו כבר בדסטני למשל (אבל לא רק, למשחקים אחרים היה כבר משהו דומה) היא היכולת לנחות בעוצמה מגובה על כל מטרה שתבחרו תוך שאתם יוצרים גל אדיר של הדף. מה שנקרא כאן The Ground Pound .שימו לב לעיגול המסומן למטה. ואל תתרגשו. לא פשוט לפגוע תמיד במטרה. יכול מאוד להיות שייקח לכם קצת זמן להשתלט על היכולת הזו, אז קצת סבלנות וזה ישתלם בהמשך.

מערכת ייצוב הנשקים היא ללא ספק הטובה ביותר של הסדרה (LT) והיא תאפשר לכם פגיעות מדויקות וחלקות גם באמצע קפיצה באוויר. שדרוג נחוץ מאוד. ישנם עוד כמה שינויים ושיפורים אבל אלה המרכזיים. שוב, המשחק הזה הוא ללא ספק הטוב בסדרה מבחינת אפשרויות המשחק והשליטה על הספרטן.

halo5

מהרבה בחינות המולטיפלייר הוא היתרון הכי גדול של המשחק הזה. ברגע שתסיימו את הקמפיין הקצר יחסית, כאן תבלו את רוב זמנכם. הכותר הזה יחזיר אתכם למודים המוכרים והטובים כמו Slayer, Team Slayer, Capture the Flag, Swat והם עכשיו נמצאים תחת קטגוריית הקרויה Arena. החידוש הגדול, ואולי גם הכי מוצלח הוא מוד הWarzone. כאן גם תוכלו לחוות את העולם הפתוח שמסביב כמו שצריך. במודים הישנים יותר, זה פחות מורגש. אז במוד הזה תלחמו 2 קבוצות 12 מול 12 באחד מאפשרויות האונליין הכי מהנות שיש. כאן תוכלו להלחם לא רק מול אנשים אחרים ברשת, אלא גם מול יצורי AI מקומיים ואלמנטים סביבתיים הרסניים. כמעט כל פעולה שתעשו תזכה את הקבוצה שלכם בניקוד. בהחלט מאתגר ומהנה. כאוס מולטיפלייר טהור. ובדומה למשחקים אחרים לאחרונה גם כאן תוכלו לרכוש כרטיסי שדרוג לציוד שלכם עם ההתקדמות.

ההייפ הענקי שהיה סביב השקת המשחק היה אולי מעט מוגזם. עם זאת היילו 5 הוא משחק מעולה. הגרפיקה שלו מצוינת עם קצב רענון יציב ואיכותי של 60 פריים לשניה, מכניקת המשחק טובה ומגוון הנשקים מספק. הסאונד של המשחק הוא פשוט תענוג, החל מאודיו היריות, התנועה והיצורים השונים וכלה במוזיקת רקע שמשדרגת את המשחק בכמה רמות. הקמפיין סוחף אבל מרגיש קצר מדי. אם אתם מעריצי היילו שרופים אז ייתכן מאוד ותתאכזבו מכך שאתם יכולים לסיים אותו ב8 שעות בערך בדרגת הקושי הרגילה. הכותר הנוכחי הוא ללא ספק אחד ממשחקי היריות הכי מוצלחים שיצאו עד כה והמולטי-פלייר שלו עתיד לשעשע אתכם לזמן רב. עד לרגע סקירת המשחק לא הייתה לבחון באמת האם השרתים יציבים ועומדים בעומס, ונותר רק לקוות שהפיאסקו מהמשחק של שנה שעברה לא יחזור. אם אתם חדשים לסדרה ואוהבים את הג׳אנר אז הנה משחק נפלא לפתוח איתו את עונת המשחקים הגדולה. ובכלל, אם אתם בעלי אקס בוקס, לא נראה לי שזה משחק שכדאי לדלג עליו.

שי בן שושן

שי בן שושן, מנכ״ל ומייסד SBS שיווק דיגיטלי, מומחה מדיה חברתית, מדריך ומרצה וגיימר בנשמתו

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: