”הקורונה רק האיצה את תחום הבריאות, וגם אנחנו הגברנו את קצב ההשקעות”

השותפים בקרן Triventures רשמו כבר חמישה אקזיטים, ומחפשים חברות שמחברות בין תחום הבריאות לתחומים אחרים. איך לדעתם הקורונה תשפיע את התעשייה, איך הם עוזרים לחברות שהשקיעו בהן ומה יגרום להם להשקיע בסטארטאפ?

בישראל פועלות כיום 202 קרנות הון סיכון (132 קרנות ישראליות ו-70 קרנות זרות). כל אחת מתמקדת בשלבים שונים בחיי סטארטאפ, בתחומים שונים ומאמינה באסטרטגיית השקעה משלה. במסגרת מדור “חד קרן” אנחנו מביאים לכם מדי חודש קרן הון סיכון אחת ואת הסיפור שמאחוריה – האופן שבו היא בוחרת חברות להשקעה, ההצלחות והכישלונות, נורות האזהרה והדמויות שמעוררות השראה במייסדיה.

Triventures

שנת הקמה:2010

מייסדים: מיכל גבע, פרופ’ פיטר פיצג’רלד ופרופ’ מרטי לאון

גודל הקרן: כ-200 מיליון דולר

מנהלי הקרן:מיכל גבע, פרופ’ פיטר פיצג’רלד (שותפים מנהלים), נטע-לי נדיבי, אורלי תורי (שותפות), ד”ר נדב קליין

שלבי ההשקעה: סיד וסבבי A ו-B

תחומי השקעה מובילים: בריאות דיגיטלית, פתרונות שמשיקים לעולם הרפואה ומהווים convergence בין בריאות ל-tech ו-disruptive medical devices

מימין: ד”ר נדב קליין, ד”ר פיטר פיצג’רלד, מיכל גבע ונטע-לי נדיבי. תמונה: רמי זרנגר / Rami Zarnegar

חברות הפורטפוליו: כיום יש לנו כ-18 חברות פורטפוליו פעילות, 6 מתוכן הן:

Cathworks – פיתחה ומשווקת SaaS לעולם הקרדיולוגיה. על בסיס תמונות הדמיה שנלקחות במהלך הניתוח, האלגוריתם של Cathworks מודד את זרימת הדם בעורקים שמספקים דם ללב באופן מהיר ומדויק ומייתר את ההליך הפולשני והמסורבל של הכנסת צנתר לתוך הלב.
TailorMed – פועלת בתפר שבין בריאות לפינטק. פיתחה פלטפורמה המאפשרת למערכות בריאות לחסוך אלפי דולרים עבור כל מטופל כרוני או אונקולוגי באמצעות ניתוח מידע קליני, ביטוחי ופיננסי.
Genoox – פיתחה מערכת מודולרית שמפשטת ניתוח מידע גנומי משלל סוגים, מבצעת אנליזות מורכבות ומאפשרת שיתוף פעולה מחקרי בין גורמים שונים.
Day Zero Diagnostics – מפתחת פלטפורמה דיאגנוסטית מהירה לאבחון זיהומים בקטריאליים והאנטיביוטיקה היעילה ביותר לטיפול בכל זיהום, באמצעות טכנולוגיית ריצוף חכמה ואלגוריתמים ייחודיים
GlassesUSA.com – חברה ישראלית שהיא מובילה עולמית בתחום מכירת מותגי משקפיים ומשקפי מרשם אונליין
Medisafe – פיתחה ומשווקת מערכות מבוססות מידע ומותאמות אישית לניהול, ניטור ואופטימיזציה של טיפולים תרופתיים

וכמה אקזיטים רשמתם עד כה?

חמישה. הבולטים שבהם הם 6over6, שפיתחה פתרון חכם להתאמת משקפי מרשם מרחוק ונמכרה ל1-800 Contacts; חברת הסייבר Zingbox שהגנה על IoT בבתי חולים ונמכרה ל-Palo Alto Networks; ו-Orthospace, שפיתחה פתרון אורתופדי מהפכני לטיפול בקרע בגיד הכתף ונמכרה לענקית המכשור הרפואי Stryker.

מהי אסטרטגיית ההשקעה שלכם?

מיכל גבע: “כיום אנו משקיעים באמצעות שתי קרנות הפועלות במקביל: Triventures ARC, שמתמקדת בשלבים מוקדמים של Pre-seed ו-Seed ועובדת בשיתוף פעולה ייחודי וראשון מסוגו עם בית החולים שיבא; ו-Triventures 4, שהפוקוס שלה הוא על השקעות בוגרות יותר, בעיקר בסבבי A ו-B”.

נדב קליין: “בראש ובראשונה, חשוב לנו להישאר מחוברים לתעשייה ולמה שקורה בשטח. הדגש הזה הוביל אותנו, כבר מיומה הראשון של הקרן, לחבור ולעבוד עם השחקנים המובילים בתעשייה ולכונן מערכות יחסים שהפכו סימביוטיות. חלק מהשותפויות הפכו כל כך קרובות שכיום יש לנו קבוצה מכובדת מאוד של משקיעים אסטרטגיים בקרן ממגוון של חברות ענק – מחברות פארמה, דרך ענקי טכנולוגיה, שחקנים מובילים בתחום המכשור רפואי, מבטחים רפואיים, ארגוני בריאות, חברות consumer עם פעילות בתחום הבריאות הדיגיטלית ועוד. השותפויות הללו עוזרות לנו לדעת בכל רגע נתון מה השוק חושב כמו גם לסלול את הדרך לחברות הפורטפוליו שלנו.

אורלי תורי, מובילה את קרן ה-seed stage של Triventures; תמונה: שני נחמיאס, סטודיו כותרת

“בשנים האחרונות זיהינו שה-disruption המשמעותית לתעשיית ה-healthcare מגיע – ולדעתנו גם ימשיך להגיע – מפתרונות שהם data driven ויושבים על התפר שבין בריאות ותעשיות אחרות, כמו קשר בין תחומי fintech, insurtech, או cyber ל-healthcare. כבר השקענו בנקודות ההשקה האלו ואנחנו ממשיכים לבחון הזדמנויות מרתקות שממנפות יכולות מתחומים מקבילים. אנחנו מחפשים יזמים שפועלים לא רק בתחום הבריאות, אלא גם כאלו שבריאות יכולה להיות אחד הוורטיקלים למינוף הפתרון שבנו, ויחד נוכל לחשוב מהי הדרך היעילה ביותר בה ניתן לחדור לשוק. יש לנו גם תפיסה מגובשת לגבי הדרך הנכונה לעבוד לצד יזמים אחרי ההשקעה. כולנו מגיעים מרקע של יזמות או סטארטאפים וצברנו ניסיון מעשי ו לא מעט צלקות, כך שכשאנחנו משקיעים בחברה אנחנו עובדים עם צוות ההנהלה שעות רבות מחוץ לחדרי הדירקטוריון והופכים במידה רבה ל-extended part of the team”.

מה יגרום לכם להשקיע בחברה?

קליין: “ישנם הרבה שיקולים יבשים ועבודת נמלים שמתלווים לכל השקעה – אומדן הכאב שמנסים לפתור, ניתוח גודל השוק, פוטנציאל הגדילה, המסלול למוניטיזציה, רלוונטיות למערכת הבריאות בארה”ב אשר שונה מהותית ממערכת הבריאות בישראל; אבל מעל הכל נמצא, כפי שיענה כל משקיע מנוסה – צוות היזמים. אנחנו תמיד נהנים לעבוד עם יזמים שמגיעים מרקע מיוחד, עם ניסיון יוצא דופן או תכונות ייחודיות שמאפשרות להם להביא נקודת מבט מרעננת וללמד אותנו דברים חדשים. מעבר ליכולות המקצועיות שהן כמובן מרכיב חשוב, חשוב לנו שהדינמיקה הפנימית בין היזמים תהיה טובה ותאפשר הפרייה הדדית ובניית תרבות חברה בריאה.

“דינמיקה היא מושג מאוד אמורפי כמובן, אבל אם נפרוט את זה – תמיד התחברנו מאוד כצוות ליזמים שהם genuine. אחת הדרכים בהן התכונה הזו באה לידי ביטוי היא ביכולת לומר “אני לא יודע, אבל אלמד ואחזור אליכם”. לאף אחד אין את כל החוכמה, אנחנו נכנסים מאוד לעומק ועוזרים לא רק בחיבורים, אלא גם בחשיבה, באסטרטגיה, כך שתמיד נגיע לרזולוציה של שאלות שאין להן תשובה מוכנה מראש, וזה בסדר. אנחנו אוהבים לראות שהיזמים מסוגלים לומר בביטחון שהם לא יודעים ולהיווכח שיש להם גם את היכולת ללמוד נושא חדש מהר ולהגיע למסקנות מעמיקות בפרקי זמן קצרים, כפי שידרשו לעשות גם אחרי ההשקעה”.

אילו השפעות יהיו לדעתכם למשבר הקורונה – בתעשייה בכלל ואצלכם בפרט?

נדיבי: “ככלל, אין ספק שההשפעה הכלכלית של המשבר תהיה מרחיקת לכת ותמשיך להשפיע כמעט על כל התעשיות. במקביל, סביר להניח שנהיה עדים גם לשינויים חברתיים מרחיקי לכת שעוד מוקדם לאמוד את היקפם.

“ספציפית בתחום הבריאות, הקורונה האיצה מגוון תהליכים שהחלו לקרום עור וגידים עוד טרם המשבר – משימוש בפתרונות רפואה מרחוק, קונסומריזציה של פתרונות בריאות ותהליכי convergence בין בריאות לבין תחומים אחרים כמו ביטוח, פיננסים, סייבר ועוד. תעשיית הבריאות היא גם כך הגדולה בעולם, ותחום הבריאות הדיגיטלית כולו עתיד היה לצמוח לפי תחזיות שהתפרסמו טרם המגפה לכחצי טריליון דולר בחמש השנים הקרובות.

“נראה ש-COVID-19 מהווה קטליזטור משמעותי למספר גבוה של תהליכים מהותיים להמשך הצמיחה, בהם שינוי הדרך בה אנשים תופסים את מערכת הבריאות ואת היכולת שלהם לנהל את הבריאות שלהם בעצמם. בנוסף, הדגש על תחום בריאות הנפש שהופך משמעותי יותר כאשר בני אדם נאלצים לבלות זמן רב בריחוק זה מזה ולשנות את אורח החיים שלהם בצורה קיצונית. במקביל, מתקבעת ההבנה כי לאלמנטים של בריאות הציבור יש הכוח להשפיע כמעט על כל אספקט בחיים של כל אחד מאתנו, ולפיכך אנחנו צופים המשך גדילה מואצת של התחום, במיוחד בקרב חברות טכנולוגיה שמגשרות על הפערים שנוצרו.

“ברמת הקרן, התחלנו להשקיע משתי קרנות חדשות ממש לפני פרוץ המגפה, כך שמבחינת השקעות ניתן לומר שאפילו הגברנו קצב”.

מהן נורות האזהרה שיגרמו לכם לא להשקיע?

נדיבי: “בהמשך לאמירה לגבי הצוות – אם הדינמיקה בתוך הצוות או בינינו לבין הצוות אינה בריאה, מכל סיבה שהיא, זה כמובן יניא אותנו מלהשקיע. דוגמה טובה אחרת לנורת אזהרה היא יזמים שמפחדים מ-hiring up, כלומר נמנעים מלגייס סביבם אנשים שטובים מהם באספקט כלשהו או כאלו שמכירים טוב מהם את התחום. לעתים התופעה ניכרת אפילו באיכות היועצים שמגייסים ל-advisory board. יזם מעולה מגייס סביבו צוות פנומנלי, יזם בינוני מגייס סביבו צוות בינוני מינוס”.

איזה טיפ תוכלו לתת ליזמים שמבקשים השקעה?

קליין: “ישנה קלישאה שאומרת “בקש כסף ותקבל עצה; בקש עצה ותקבל כסף”. בואו לפגישה עם ראש פתוח לא רק כדי ללמד את המשקיעים על החברה ולספר את הסיפור שלכם, אלא גם כדי ללמוד מהניסיון והידע שלהם. כשמתפתח שיח פורה מתפתחת גם מערכת יחסים, וכשמתפתחת מערכת יחסים – לשני הצדדים נוח יותר להיכנס לשותפות יחד. לעתים קרובות אנחנו מזמינים יזמים שאנחנו אוהבים לאירועים של הקרן, מה שנותן להם הזדמנות להכיר אותנו בקונטקסט פחות מקצועי, לפגוש יזמים שכבר השקענו בהם ולשמוע מהם איך זה להיות שותפים שלנו.

“נקודה נוספת למחשבה היא שכדאי להתחיל שיחות עם משקיעים פוטנציאליים הרבה לפני שהחברה צריכה להתחיל לגייס. הרבה חברות מכוונות ל-fundable milestones כ-6 חודשים לפני סוף הכסף ורק אז מתחילות להיפגש עם משקיעים. בהמשך לסעיף הקודם – חשוב לפתח מערכות יחסים זמן רב לפני שרוצים לגייס כסף, עם כל משקיע פוטנציאלי שהחברה חושבת שיכול להיות לו ערך בעתיד. קורה לעתים קרובות שאנחנו מחברים חברות שמעניינות אותנו לשחקנים רלוונטיים בתחום הרבה לפני תהליך ה-diligence הרשמי, ובסופו של דבר הם הופכים לשותפים של החברה או ללקוחות”.

במה אתם שונים מקרנות אחרות?

קליין: “מעבר להכרות מעמיקה עם עולם הבריאות, השחקנים הפעילים בו, הדינמיקה ביניהם והיכן נמצא הכסף, אחד מעמודי התווך שלנו היה מאז ומעולם עבודה צמודה מאוד עם התעשייה. הפילוסופיה הזו באה לידי ביטוי בכך שכבר בקרנות הראשונות שגייסנו היו שחקנים אסטרטגיים – חברות ענק כמו Medtronic, Johnson & Johnson ו-Abbott  – שהצטרפו אלינו כשותפים והשקיעו ישירות בקרן. בהמשך הצטרפו אלינו גם Boston Scientific, Samsung, Nikon, Philips, NTT, Cardinal Health, Sompo, Intermountain Healthcare, Edwards, Abiomed ואחרים כמשקיעים בקרן. העבודה כתף אל כתף עם שחקנים בסדר גודל כזה מאפשרת לנו לפלס את הדרך עבור חברות הפורטפוליו שלנו, לחבר להן שותפים חזקים בתעשייה ולהישאר מעודכנים בכל רגע נתון בתחומי העניין, הטכנולוגיות והמודלים העסקיים הרלוונטיים, הן הקיימים והן המתהווים. הגיוון הגדול בקרב השותפים שלנו שם אותנו בפוזיציה ייחודית ונותנת לנו visibility וגישה יוצאות דופן”.

גבע: “בנוסף, סטארטאפים רבים מתקשים בתחילת הדרך עם קבלת גישה למידע רפואי, תהליך שלרוב עולה בזמן יקר ובמאמצים לא מבוטלים. שיתוף הפעולה שלנו עם שיבא מעניק להם גישה למאגר מידע עצום ומגוון ומאפשר להם להתקדם מהר יותר וביעילות גבוהה יותר”.

נדיבי: “כמו כן, מעבר לניסיון ארוך השנים שלנו עם תחום הבריאות בכללותו, היינו הקרן הראשונה בארץ שהשקיעה בתחום הבריאות הדיגיטלית, כך שההכרות שלנו עם התחום עמוקה מאוד. הניסיון בא לידי ביטוי בצוות המולטידיסציפלינרי שמרכיב את הקרן, ובו גם פרופסור פיטר פיצג’רלד. פיטר מנהל את המשרד שלנו בסיליקון ואלי, הוא קרדיולוג מסטנפורד שהפך לרופא רק אחרי שעשה דוקטורט בהנדסה, מכר כ-16 סטארטאפים, הקים וניהל קרן של חצי מיליארד דולר והיום מהווה אחד ממובילי הדעה העולמיים בתחום הבריאות הדיגיטלית, ובהתאם מייעץ לכמה מהחברות החזקות בעולם וגם ל-FDA עצמו”.

בדיעבד, באיזו חברה הייתם רוצים להשקיע ופספסתם?

גבע: “אנחנו משתדלים לא להתחרט על השקעות שלא עשינו. כשהשקעה לא מבשילה לרוב יש לכך סיבה טובה ואם החברה הצליחה אנחנו שמחים בשבילה. הצלחת האקוסיסטם המקומי תורמת גם לנו”.

איזו דמות בתעשייה (המקומית או העולמית) מעוררת בך השראה:

גבע: “יש לנו הזכות לעבוד בתחום רווי כישרונות, מוחות יוצאי דופן ודמויות מעוררות השראה, כך שקשה מאוד לבחור רק אחד. אם ממש מוכרחים לבחור אז פיטר, – אחד משלושת המייסדים של הקרן והשותף המנהל שלנו בארה”ב. הוא מביא כל כך הרבה לשולחן שקשה לבחור מישהו אחר על פניו. שנים של ניסיון הן כמהנדס והן כקרדיולוג וכקלינאי, יזם, משקיע מנוסה, מוביל דעה עולמי, יועץ ל-FDA כאמור ולכמה מהחברות המובילות בתחום הבריאות, ומעל הכל אדם צנוע שתמיד מדבר בגובה העיניים. העובדה שהוא מגיע לארץ לשבוע אחד בכל בחודש כבר שנים כדי לעבוד צמוד לצוות הישראלי שלנו ומעורה גם באקוסיסטם המקומי עוזרת להבין כמה הוא באמת מעורר השראה”.

מי פתח לך את הדלת לתחום, או איך הגעת לתפקיד שלך?

קליין: “הייתי שנים באקדמיה ואז בסטארטאפים. אחרי שהסטארטאפ האחרון שהקמתי עם שותפים נרכש, התלבטתי בין כמה אפשרויות – אחת מהן הגיעה לגמרי במקרה מחממה טכנולוגית בשם VLX Ventures שחיפשה מישהו שיביא רקע מדעי, ביולוגי וחישובי עמוק, ומנגד גם מישהו שמכיר את התעשייה, עבד בה והיה יזם בעצמו. האפשרות להשקיע בשלבים מוקדמים מאוד ואפילו לעשות venture creation במגוון רחב של תחומים, לדבר עם האנשים המבריקים ביותר בארץ מדי יום, ובאופן כללי אף פעם לא להיות האדם הכי חכם בחדר קסמה לי מאוד. מדובר היה בהחלטה קשה, כי היו לי עוד שתי הצעות מסטטרטאפים נהדרים שעובדים בהם אנשים נפלאים שפרחו מאז, אבל הצוות ב-VLX הוא צוות פנומנלי שלימד אותי הרבה ונתן לי את המרחב לגדול, כך שאין לי ספק שההחלטה הייתה נכונה עבורי.

“ל-Triventures הגעתי כשלוש שנים מאוחר יותר, כשהקרן גדלה בעקבות ההצלחה שלה ורצתה לצרף אנשים שירחיבו אפילו יותר את מגוון היכולות בצוות. החיבור היה טבעי, יש לנו superpowers שמשלימים זה את זה”.

לאיזו קרן אחרת מגיע פרגון?

קליין: “קרן שאנחנו אוהבים מאוד לעבוד אתה ואף השקענו לצידה בעבר היא 7Wire, קרן הון סיכון משיקגו שבין האסטרטגיה שלה לשלנו ישנם לא מעט קווי דמיון. הקרן הוקמה ב-2011 ומתמקדת בקונסומריזציה של בריאות ובהשקעות שקוראות תיגר על הסטטוס קוו ברפואה. לצוות שהקים את הקרן יש ניסיון אופרטיבי רחב בחברות מובילות בתחום וחלק נכבד בהצלחתה של Livongo, החברה שעומדת מאחורי אחת ההנפקות המוצלחות בתחום הבריאות בשנתיים האחרונות. השותפים הבכירים ב-7Wire, גלן טולמן – שייסד את Livongo וכיום מכהן כיו”ר הפעיל שלה, ולי שפירו – שמכהן כיום כסמנכ”ל הכספים של החברה, עושים עבודה יוצאת דופן כמשקיעים וכחברים טובים של הקרן שלנו אנחנו מוצאים את עצמנו חולקים איתם רשמים ורעיונות לעתים קרובות”.

רוצים לראות איפה החברים שלכם עובדים? רוצים לראות איפה החברים שלכם עובדים? ללוח מיתוג המעסיק גיקטיים אינסיידר לחצו כאן >

Avatar

רונה חזקיה

עורכת וכותבת על כל תחום חוץ מכדורגל. מנהלת מערכת יחסים אובססיבית עם השפה העברית ובטוחה שדווקא הכי מצחיק זה להגיד בטטה. כתבת מגזין ומנהלת התוכן המסחרי של גיקטיים

הגב

1 תגובה על "”הקורונה רק האיצה את תחום הבריאות, וגם אנחנו הגברנו את קצב ההשקעות”"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אסף
Guest

מקצוענים.
לא השקיעו בנו בסוף אבל עזרו לנו מאוד להבין לאן אנחנו הולכים ואיך לתכנן נכון את הדרך קדימה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: